تورنتو استار مورخ دوم جنوری 2008

 

مترجم  :  پیکار پامیر -  تورنتو

 

 

بینظیر بوتو  در راه  ایجاد هیو لای طالبان مدد رسا نید

 

روزنامه ی انگلیسی زبان تورنتو استار  مقاله یی را تحت عنوان  " بوتودر ایجاد هیولای طالبان مدد رسا نید "  به قلم  روزی دیمانو در شماره ی  دوم ماه جنوری 2008 خویش بچاپ رسا نیده است که اینک  ،  ترجمه ی دری آن تقدیم میشود :

"  شبکه ی اطلاعات نظامی پاکستان ( آی.اس.آی) در سال 1991 ، انبار های سلاح و مهمات جنگی را در سپین بولدک (مرزمیان افغانستان و پاکستان- مترجم) مخفیانه  ذخیره نموده  بود تا تمهیدی باشد غرض حمله  به افغانستان . (آی.اس.آی) سلاح کافی را  در میان هفده تونل زیر  زمینی برای هزاران سر باز ( به ضد افغانستان – مترجم ) نگهداری میکرد .  سه سال بعد بود که طالبان همان ذخایر سلاح را گشودند و تفنگهای جدید را از پوش های پلاستیکی آنها بیرون  کشیده بدست جنگجویانی قرار دادند که از مدارس مذهبی پاکستان  گرد آورده شده بودند ، این اسناد در کتاب معتبری بنام  جنگ ارواح مندرج است .  طالبان ظرف بیست و چهار ساعت قندهار را متصرف شده ملا عمر در دفترمرکزی ولایت  جا بجا گردید .  فرودگاه  قندهار باشش بال طیاره ی جنگی مگ21 ، چهار بال هلیکوپتر (ام-17 ) ترانسپورتی و یک غند (گردان) تانک و نفر بر نظامی نیز اشغال گردید .  دیگر راه برای اشغال افغانستان هموار گردیده  و تقریبا همه دشمنان از سر راه بر داشته شده و زمینه ی سقوط کابل هم فراهم گردیده  بود .  چنانکه ستیف کولسو مولف  کتاب جنگ ارواح  می نویسد : "  بینظیر بوتو بصورت نا گهانی کد بانوی جناح جدید افغانها (طالبان- مترجم ) گردید "  .  پدیده ی طالبان  قماری بود که موصوفه پذیرفت .  اگر این پذیریش ، یک مکاره گی  و یا یک بی توجهی  پیرامون آشفته گی و دهشت ناشی از این قمار نبوده باشد ،  یقینا نوعی قول و قرار با سرویس اطلاعات نظامی پاکستان (آی. اس . آی) بوده است  تا بتواند خودش را در مقام صدارت آن کشور نگهدارد .  مگر نباید اشتباه کرد  خانمی که با مرگ خویش سوگ و ماتم را بار آورده است  ،  شاید اینبار نسبت به ده سال قبل ، از قدرت  کافی بر خورد ار بود و میتوانست از تولید بیشتر تروریستان جلو گیری نماید .  چنانکه هنگام مبارزات انتخاباتی خویش با فریاد بلند علیه  بنیاد گرایان اسلامی دیگر نیز موضع گرفت تا منجر به قتل وی گردید .  او ( بینظیر بوتو) ، بدون شک یک زن متهور بود ، اما تقصیر وی این بود که نفهمید پاکستان در چند سال غیابتش ، با برقراری روابط حسنه میان طالبان  و نظامیان پاکستانی ، در واقع ، هیولایی به بار آورده که حتا دیگر همان حامیان اطلاعاتی آنان هم قادر به کنترول آنها نیستند . .  . بو تو طی مصاحبه یی در سال 2002 اظهار نمود : " باری ،  من اجازه دادم  که آنها ( طالبان- مترجم ) پول دریافت کنند – دقیقا بیاد ندارم که چه مقدار پول گرفتند -. . . ولی میدانم که پول زیادی بود ، مانند چک سفید . . . "

" هدف بوتو دران زمان  این بود که افغانستان را در اسارت پاکستان  و دور از مدار هندوستان  نگهدارد .  احمد شاه مسعود رهبر اتحاد شمال رابطه  با هند را صمیمانه ساخته بود ،  درحالیکه  پاکستان در نبود چنین رابطه ی صمیمانه میتوانست از راه ابریشم جدید به بازار های آسیای میانه دست یابد .  در عین حال ، فهمیده شده نمیتواند که پایپ لاین گاز از ترکمنستان تا کمپ های آموزش جنگجویان در پاکستان و تا کشمیر چه خواهد شد ؟ بوتو مسایل اقتصادی و سیاسی پاکستان را مدنظر داشت که در بخش اولی ، باید کشور همسایه  ( افغانستان- مترجم) را به مشتری خوب خویش مبدل میکرد که این تلاش را برای آی. آس.آی کرد ،  اما همه از دستش رفت .  القاعده که اکنون با طالبان متحدا عمل میکند .  مرگ سیاسی خانم بوتو را شاید به دعوت بعضی از افسران آی.اس.آی در همان سال 1989 مدنظر داشتند .  غالبا خانم بوتو در سال 2007 متوجه اشتباهات  قبلی اش شده بود .  شاید  اینبار که میخواست در اتحاد منطقه یی با واشنگتن کار های بیشتر ی انجام دهد . بوتو  زنی بود که از دروغگویی تا خدعه  و مسامحه  را آموخته و با این استعداد ،  شک  و تردید هم می آفرید .   بهر صورت ، خانم بوتو آنقدر که الحال بمثابه ی یک شهید مورد احترام است  ، شاید در دوران حاکمیتش چنین نمی

بود. " (پایان)