مواد مخدر در اروپا

 

نتیجه یک گزارش که به تازگی در اروپا منتشر شده، حاکی از افزایش مصرف کوکائین، سطح بالای تلفات جانی ناشی از مصرف مواد مخدر و نگرانی شدید از افزایش تولید تریاک است. تهیه کنندگان گزارش میگویند همه اینها، دستآوردهای مثبت سالهای اخیر اروپا را در مبارزه با مواد مخدر کمرنگ میکنند.

 

افزایش تولید تریاک در افغانستان ممکن است میزان مصرف هروئین در اروپا را افزايش دهد

گزارش دیدهبان اروپایی مواد مخدر و اعتیاد که وضعیت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا همراه نروژ و ترکیه را بررسی کرده، میگوید مصرف کانبیس که در سالهای گذشته در کشورهای اروپایی در حال رشد بود، ثابت مانده و از محبوبیتش در میان جوانان کاسته شده است.

خوشبینی دیدهبان اروپایی مواد مخدر و اعتیاد در رابطه با ثابت ماندن میزان مصرف کانابیس که همچنان غیرقانونی محسوب میشود، محتاطانه است. ۷۰ میلیون نفر در طول زندگیشان اقدام به کشیدن کانابیس کردهاند و شمار افرادی که به مصرف دایم این ماده مخدر دست زدهاند، در سال گذشته ۲۳ میلیون نفر برآورد شده است. با این وجود مصرف بسیار زیاد این ماده مخدر توسط سه میلیون نفر این نهاد اروپایی را نگران کرده است.

اما این افزایش مصرف کوکائین است که زنگ خطر را برای کشورهای اروپایی به صدا در آورده است. بر اساس این گزارش، کاهش بهای کوکائین، موجب ترغیب هر چه بیشتر اروپاییها به خصوص بریتانیاییها و اسپانیاییها به مصرف کوکائین شده است. بریتانیاییها و اسپانیاییهای بین ۱۵ تا ۳۴ سال، بیشترین مصرفکنندگان کوکائین محسوب میشوند.

 

حداقل ۴.۵ میلیون اروپایی سال گذشته کوکائین مصرف کردهاند

تعداد اروپاییهایی که حداقل یک بار در طول زندگیشان کوکائین مصرف کردهاند ۱۲ میلیون یا به عبارت دیگر چهار درصد از کل جمعیت بزرگسال اروپا تخمین زده میشود. حداقل ۴.۵ میلیون اروپایی سال گذشته کوکائین مصرف کردهاند؛ در حالی که در سال پیش از آن این رقم ۳.۵ میلیون بوده است.

تهیهکنندگان گزارش میگویند هر چند میزان مصرف هروئین در اروپا تا کنون ثابت بوده و تعداد معتادان به آن زیاد نشده، افزایش تولید تریاک در افغانستان ممکن است این روند را تغییر دهد. میزان هروئین تولیدشده در سال ۲۰۰۶، حدود ۲۰۶ تن ارزیابی میشود؛ در حالی که سال پیش از آن ۴۷۲ تن از این ماده مخدر تولید شده بود.

اگر چه تأثیر مستقیم افزایش تولید تریاک هنوز به وضوح منجر به افزایش مصرف هروئین در اروپا نشده؛ اما در این گزارش نسبت به احتمال آن اعلام خطر شده است.

عامل دیگری که دیدهبان اروپایی مواد مخدر و اعتیاد را نگران کرده، افزایش میزان تلفات جانی ناشی ازاعتیاد به مواد مخدر به ویژه مشتقات تریاک است که از هفت هزار نفر به هشت هزار نفر رسیده و همچنان رو به افزایش است.

بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵، در کشورهایی مانند یونان، اتریش، پرتغال و فنلاند مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین مصرف مواد مخدر تزریقی منجر به ابتلای ۳۵۰۰ نفر به بیماری ایدز شده که مشکل جدی برای سلامت جامعه محسوب میشوند. طبق این گزارش ۲۰۰ هزار نفر معتاد به مواد مخدر تزریقی، حامل ویروس اچ.آی.وی هستند.

این گزارش همچنین وضعیت در کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی را در این زمینه نگرانکننده ارزیابی کرده است. در همین حال پرتغال میگوید در میان کشورهای اروپایی دارای بیشترین درصد معتادان مبتلا به بیماری ایدز است که از طریق تزریق به ویروس عامل این بیماری آلوده شدهاند.

علاوه بر ایدز، بر اساس نتایج این گزارش یک میلیون از معتادان فعلی و سابق که از مواد مخدر تزریقی استفاده میکنند، حامل ویروس هپاتیت C هستند. تهیه کنندگان گزارش به همین دلیل از وجود یک اپیدمی پنهان در اروپا سخن گفته‌اند

 

 راديو زمانه