بازگشت کابل پرس!

کامران ميرهزار

C:\Users\Kamran\Desktop\Yesterday22.jpg

عکس از نجيب الله مسافر (نمايشگاه دايمی عکس کابل پرس)

کابل پرس که در اعتراض به دو بار بازداشت غير قانونی سردبير آن توسط امنيت ملی افغانستان و ادامه ی تهديد، سانسور و خفقان از انتشار دست کشيده بود، دوباره آغاز بکار کرد.

 

نويسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان می توانند آثارشان را برای نشر در کابل پرس ارسال کنند. خوانندگان عزيز نيز می توانند آرا و انتقادات خود را در بخش سخنگاه انعکاس دهند.

 

حالا کابل پرس دوباره در دسترس است. به همان شيوه ی گذشته، نه می خواهد سانسور شود و نه به خود اجازه می دهد که کسی را سانسور کند. کابل پرس کارش را دوباره با کمی تغيير و اضافه شدن چند بخش جديد آغاز می کند.

 

کار و کاريابی:

نبود کار و نبود منبع فراگير برای کاريابی يکی از مهمترين مسايلی ست که متاسفانه تاکنون به آن پرداخته نشده است. دولت ضعيف و سرشار از فساد رييس جمهور کرزی بيشتر از اينکه در فکر طرح های بنيادين برای کشور و رفع مشکلات مردم باشد، به فکر زد و بند و رشوه و اختلاس و جاه طلبی و قدرت می باشد.

در افغانستان حتا وزارتی نيز برای آن ساخته بودند که دستاورد مثبت اش با صفر برابر بود و اکنون تنها چيزی که ما از عملکرد اين وزارتخانه در دست داريم، يک سند اختلاس به مبلغ هفت ميليون و پنجصد و شصت و هفت هزار و هشتصد و چهل و چهار افغانی سوء استفاده و اختلاس می باشد که کابل پرس آن را برای نخستين بار برای آگاهی افکار عمومی منتشر می کند.

 

وجود صدها هزار جوان بيکار و جويای کار در افغانستان، کابل پرس را برآن داشت که بخش " کار و کاريابی" را ايجاد کند و از اين راه بتواند پلی باشد ميان صاحب کار و آنکه جويای کار است. اين بخش فعلا به زبان انگليسی می باشد و صاحبان کار می توانند آگهی جذب کارمند و يا هر شغل ديگری را به صورت رايگان در آن نشر کنند. کسانی که جويای کار هستند نيز می توانند مانند صاحبان کار به صورت رايگان، مشخصات خود را و توانايی هايی که دارند را تنظيم کرده و در بخش کار و کاريابی نشر کنند. برای انتشار، افراد بايد مشخصات خود را در فرم مخصوص وارد کرده و به صورت خودکار و پس از لحظاتی کوتاه به آدرس الکترونيکی يا همان ايميل آنان، کلمه ی شناسايی و رمز ورود فرستاده می شود.

 

(برای ورود به بخش کار و کاريابی اينجا را کليک کنيد)

تالار گفت و گو (چت)

گفت و گو کلمه ای ژرف تر از معنای (چت) در زبان انگليسی می باشد. چت را به اين دليل به عنوان اين بخش اضافه کرده ايم که کاربران اينترنتی با آن آشناترند و نحوه ی استفاده از سيستم را براحتی درک می کنند. بخش " تالار گفت و گو (چت)" برای ديدار خوانندگان با يکديگر و به صورت رو در رو می باشد. گاهی نيز اگر سردبير فرصتی يافت در اين گفت و گو های مستقيم حضور خواهد داشت. اين بخش شامل اتاق های مختلف مانند اتاق عمومی، سياسی و اجتماعی و فرهنگی می باشد. افراد در کمتر از 20 ثانيه می توانند به اين اتاق ها داخل شده و در گفت و گو ها شرکت کنند. راه اندازی تالار گفت و گويی که از صدا نيز بتوان استفاده کرد، فعلا از توان مالی کابل پرس خارج است و خوانندگان می توانند در اين اتاق ها بصورت تايپ با هم گفت و گو داشته باشند. اين گفت و گو ها می تواند بين دو تن به تنهايی باشد و نيز می تواند در اتاق های به به صورت عمومی صورت گيرد. در اين اتاق ها می توان از زبان های فارسی، پشتو و انگليسی  استفاده کرد.