تورنتو استار مورخ 6 نوامبر2007

 

ترجمه  : پیکار پامیر – تورنتو

 

      

           سر بازان کا نا دایی در خطر اند

 

تورنتو استار روزنامه ی انگلیسی زبان  تورنتو گزارشی دارد از قندهار به قلم بل گریفلند که آنرا در شماره ی ششم نوامبر 2007 خویش  بچاپ رسا نیده است . اینک  ترجمه ی دری آن تقدیم میگردد :

" پیتر مکی وزیر دفاع کانادا اظهار داشته است که ادامه ی نا آرامی  های سیاسی در پاکستان  میتواند موجب سرازیر شدن مهاجران بسوی افغانستان گردیده و سر باران کانادایی را در تقابل با طالبان دچار مشکلات بیشتر سازد . "

گزارش می افزاید : "  این ، نخستین سفر پیتر مکی  به افغانستان پس از اشغال وظیفه ی جدید بحیث وزیر دفاع کانادا میباشد . موصوف امید وار بود توجه بیشتری بخاطر حصول پیروزی سر بازانش در افغانستان مبذول دارد ، مگر از موقعی که پرویز مشرف حالت فوق العاده را در پاکستان اعلام نمود ، برای وزیر دفاع کانادا مشغله های فکری دیگری دست  داده است ، مشغله ی ناشی از موجودیت  دو تا چها ر ملیون  مهاجر افغان در آنسوی مرز که  در کمپ هایی در داخل خاک پاکستان بسر میبرند .  پیتر مکی نگران آن است که شاید سرازیر شدن سیل مهاجرین  بیکار و خشمآگین  بسوی زادگاه شان افغانستان  ، وسیله ی موثری بدست طالبان شورشی  شوند . اگر آشفته گی ها در پاکستان بیشتر گردد ، ممکن است انگیزه یی شود برای بر گشت تعداد زیادی از مهاجرین افغانستان بسوی کشور شان . "

گزارش همچنان می افزاید که  پیترمکی  این سخنان را هنگامی اظهار نمود که در قندهار برای سر بازان کانادایی سخنرانی میکرد . مکی در این سخنرانی گفته است : "  نگرانی ما از آن جهت است که شاید طالبان از میان انبوه این مهاجرین سر باز گیری نمایند ، چون  همه روزه  از سی تا چهل هزار نفر بصورت عادی میان افغانستان و پاکستان رفت و آمد دارند و موصوف از ناحیه ی پایداری بیشتر طالبان در جنگ قندهار اندیشه دارد  ، بخصوص اندیشه برای آنکه مهاجرین در مناطقی سرازیر خواهند شد که در آنجا ها نفوذ و تسلط پشتونها  وجود دارد  و این مناطق به قندهار خیلی نزدیک میباشد  و این چیزی است که مستقیما بالای نیرو های کانادایی اثر خواهد گذاشت . "

باساس گزارش مذکور ، پیتر مکی گفته است : "  در مورد امنیت و نظارت سرحدات  اقدام صورت گرفته و اتاوا  اوضاع پاکستان را تحت نظر خواهد داشت "

گزارش همچنان میگوید که  پیتر مکی  که در نظر دارد چند روز در افغانستان اقامت نماید ، سر بازان را ترغیب نمود تا به ماموریت خویش ادامه دهند .  ازسال 2004 که   کانادا در این ماموریت اشتراک نموده  تا کنون  اقتصاد افغانستان سه برابر رشد داشته ، هشتاد فیصد مردم این کشور شانس استفاده از خدمات صحی را حاصل نموده اند  و بیش از شش ملیون کودک شامل مکتب شده اند که یک بر سه حصه ی آن را دختران تشکیل میدهد .

بقول این گزارش ، آقای مکی گفته است  :  "  آنچه بیشتر از همه مهم است  اینست که افغانها  روز تا روز  خود شان در بخش تآمین امنیت  سهم میگیرند . . .

وزیر دفاع کانادا در بخشی از سخنرانی خویش ، خطاب به سر بازان گفته است : " عملیات روزانه ی شما ، بنیاد و اساسی است که میتواند موثریت اقدامات  را ثابت نماید و شما در هر روزی که سپری میشود ، شواهد آنرا می بینید و لمس میکنید . "

مکی بعدا به خبر نگاران گفته است :  "  من از پیروزی  های نظامی علیه طالبان در شمال قندهار  احساس مسرت دارم . "

در گزار آمده که  پیتر مکی در حالیکه با اطفال افغان دست داده و صحبت های دوستانه می نمود به تعداد پنجصد عدد توپ فتبال را به مسوولین نظامی تحویل داد تا برای اطفال قندهار توزیع نمایند و این تحفه ، حاصل فعالیتهای یک پسر دوازده ساله ی کانادایی بنام جوشیوزیو است که مقدار پنجهزار دالر جمع آوری کرده بود تا این توپهای فتبال را برای اطفال افغانستان تهیه نماید

                                                                                                         (پایان )