معتقدین یگانه

دنیای اعتقادی ملیشیه های سلفی

تنها از ملیشه های مسلمان سلفی انتظار میرود.

صلوات؟ شروع کار.

تهیه شده بوسیله( VLASBLOM DIRK)

 

کوه و دره: هنوز چند سال پیش نبود که موضوع سلفی ها فقط برای خود معتقدین آنها و چند متخصص خبره روشن بود. مگر در حال حاظر این ترم در بحث های پارلمانی و در مباحثات سیاسی مسئله روز شده است. اینکه تمام مبارزین مسلح مسلمان و جهادی ها اسلامی ازمصر تا القاعده، باهمدیگر یکی هستند، البته در رابطه به باورهای سلفی شان، وحدت نظر موجود است.

با وجودیکه تنها گروههای افراطی خشونت را مورد استفاده قرار میدهند، مگر این جریان بصورت کلی اساس اللهی و حقوقی برای خصومت ورزی علیه بی دینها را گذاشته است، و به عقیده آنهاهمه کسان دیگر به استسنای خود سلفی ها کافر اند.

(برنارد حیکل) استاد برجسته و متخصص امور خاور میانه در دانشگاه (پرنسیتون) آمریکا که به مدت 17 سال است  مصروف مطالعه سلفی ها است، در هفته گذشته در شهر(Dal en Berg) در کنفرانس بزرگ بین المللی که در باره سلفی ها که از طرف انستیتوت مطالعات اسلامی در جهان مدرن (ISIM) و شورای دانشگاه شهر(Nijmegn) هٌلند برگزار گردیده بود، در مورد سلفی ها سخنرانی داشت.

جریان سلفی در متن قرون وسطی ریشه در شبه جزیره عربستان داشته ،وبه عنوان عقیده حاکم و رسمی در عربستان،قطر و یمن ، زیرعنوان وحابیت مروج بوده است. ولی حرکت سلفی درسالهای هفتاد دوباره احیای مجدد گردید،آنهم در اثر احساس یاس وناامیدی که در خاورمیانه درباره جنگ خاورمیانه  از ناسیونالیستها وسوسیالیستهای عرب د ر اثر شکست در مقابل اسرائیل 1967 بوجودآمد. 

در این گیرو دار این حرکت به کمک دالر های نفتی سعودی و حامیان بین المللی خویش، و همچنان بعضی هواداران اروپائی متشکل گردید.

تمام سلفی ها به قول حیکل پیرو ، اهل حدیث اند، که جانشینان و اصحاب کرامه (رض) که در زمان و بعد از حیات پیغمبر اسلام (ص)بوده اند. آنها می خواهند که بر گردند به ایمان قابل اعتماد عملی صدر اسلام، که سلف الصالح که( اساس گزار و پدر بزرگ )این تفکر است و به همین سبب به نام بنیان گزار آن مسمی گردیده است.

تمام سرچشمه های اصلی اندیشه سلفی را قرآن کریم تشکیل میدهد، سنت ( کانون انتخاب اصلی، زندگی حیات بخش محمد (ص) ، و پیروی از پیغمبر بزرگوار است). به قول حیکل آنها در ادامه به این عقیده اند که قران کریم وسنت رسول (ص) به مفهوم واقعی آن باید تطبيق گردد و برای مسلمانان در همه دوران ها نجات بخش است. آنها این منابع را برای همه کسانی که قادر به خواندن هستند قابل فهم ساخته اند. این نتیجه گیری ها به یقینن نه زیانی به بیت المال مسلمین ونه هم به انحراف افکار سنتی وارد خواهد نمود.  حیکل گروه های مختلف سلفی را بر اساس باور های سیاسی شان به سه گروه تقسیم میکند. اقلیت کوچک افراطی که باندای خشونت، علیه نظم موجود سازماندهی مبارزه و جانشینی یک نظام اسلامی را که خلافت نامیده میشود میخواهند. آنها سلفی های جهادی اند که مرتب بر روی رسانه های گروهی هستند. گروپ دوم مدافع مبارزه سیاسی بدون خشونت اند، که برای حاکمیت اسلامی و یا غیر اسلامی در جوامع تلاش می کنند. و گروپ سوم آنهای اند که نمی خواهند در صحنه علنی علیه نظام موجوده حاضر شوند. به عقیده آنها شکل دادن به سازمانها و مبارزه، بلآخره به خشونت خواهد کشید، و این امر مجاز نیست زیرا به پراکندگی و نفاق (فتنه) میان مسلمین منجر میگردد.

سلفی ها ادعا میکنند که فقط آنها اند،که به بهشت خواهند رفت ،و دیگران همه اهل جهنم اند واین امر در مورد سایر مسلمانها نیز صادق است، وگرنه کفار که طبعاٌ جای شان جهنم خواهد بود. آنها همچنان باور دارند که باید مسلمانها را کمک کنیم وغیر مسلمانها را محکوم.

حیکل : این دوکتورین' الولاوالبرا' (طرفداری یااجتناب) . زمانی و در شرایطی عملی میگردد، که سلفی ها آماده می شوند تا حکم تکفیر راعلیه سایرمسلمانها صادر کنند. سایر مسلمین محکوم می گردند که به علت عدم مطابقت رفتارشان با صدر اسلام از نور ایمان محروم اند.

اکثریت مسلمانان سنی مذهب چنین نورم های سخت گیرانه اعتقادی را بر نمی تابند. شیعه ها و صوفی ها هم نیز بر ریشه های قواعد و باور های سلفی ها میتازند ، و این وضعیت در حال حاضر در عراق به شدت ادامه دارد. موج جدید سلفی که در سالهای هفتاد به جریان افتاد به چند دشمن جدید نیز،بر دشمنان سابق افزود، و آنها مسلمانان که از افگار و اندیشهای مدرن طرفداری میکنند، و یا هواداران ناسیونالیزم ،و دیموکراتها و سوسیالیستها و چند دولتی که برمبنای شریعت اسلامی استوار نیست میباشند.

جهاد و قیام علیه دولتهای که فقط درنام کلمه اسلامی را یدک میکشند، اعتبار و هویت خویش را از  یک فرض دینی گرفته است، و یک تکلیف شرعی به قول سلفی ها به حساب می آید. حیکل می گوید ما سالهای طولانی را باید در آینده با این ملیشی های اقلیت ادامه دهیم.

  نیروی جذبه.*       

*افگارتاریخ زده سلفی که یک جریانی از اقلیت افراطی بوده، و باور به يک جامعه اعتقادی و خالص اسلامی را که برنیروی  جذبه صدر اسلام در خاور میانه شکل گرفته است نمایندگی میکند.

*بحث برناردحیکل استاد عالی کرسی خاورمیانه شناس در دانشگاه معروف Princeton امریکا براین مبنا است که سلفی ها زبان معمولی قابل فهم عامیانه را برای اینکه تاثیر احساس قدرت ببخشند، بکار میبرند.ایدئولوژی آنها عوامل پرجذبه را دارا اند، مثل: توحید و چسپیدن به یکدست ساختن ساده ساختار قدرت.

*به اضافه حرکت سلفی ها سی دی روم و انترنت را به خوبی مورد استفاده قرار میدهند. حیکل میگوید: برای نسل جوانیکه در جوامع غربی احساس بیگانگی میکنند، سلفی ها هویت جدیدی جدا از زندگی منظم سنتی بخشیده اند.

ترجمه و تلخیص از ا.و.پولادین.

منتشره در روز نامه nrc°next مورخه چهارشنبه 3 اکتوبر 2007 درهُلند.