سوالات غیر مسلمانان در باره اسلام و جوابات آن

 

برگرفته از سخنرانی ها و مقالات داکتر ذاکر نایک

برگرداننده از انگليسی به دری : محمد مصدق فقیری

 

در راستای رساندن پیام اسلام برای غیر مسلمانان تنها بیان نمودن ماهیت مثبت آن کافی نیست.

بسیاری از غیر مسلمانان به دلیل بی پاسخ ماندن سوالات شان در باره دین اسلام ، معتقد به حقیقت آن نیستند.

تصور غلطی که درذهن اکثر غیر مسلمانان در باره دین اسلام وجود دارد؛ ناشی ازاطلاعات نادرستی است که در باره اسلام دارند و عمدتأ توسط رسانه های غربی پخش میشود.

سوالاتی که در باره دین اسلام مطرح می شود ، در برهه های مختلف زمان متفاوت بوده است ولی در اینجا سوالاتی در نظر ګرفته شده که مربوط به عصر حاضر است و در اذهان عامه بویژه غیر مسلمانان وجود دارد.امیدواریم که با جواب دادن به این سوالات بتوانیم در راه دعوت و تبلیغ دین اسلام ګام موثری برداشته باشیم.

 

۱. تعدد زوجات

سوال :

  چرا یک مرد مسلمان اجازه دارد بیش از یک زن داشته باشد؟

 

جواب :

 الف) قرآن مجید تنها کتاب آسمانی و مذهبی روی زمین است که می فرماید ُ فقط با یکی ازدواج کنید ً .

 قرآن مجید تنها کتاب آسمانی و مذهبی روی زمین است که می فرماید ُ فقط با یکی ازدواج کنید ً . هیچ کتاب مذهبی دیګری وجود ندارد که این جمله را در خود داشته باشد.اګر کتاب های ادیان دیګر را مطالعه نمایید مثل ویداس، راماینا، مهابهارتا، ګیتا از هندو ها، کتاب بایبل یا انجیل  از مسیحیان و تلمود (مجموعه قوانین شرعی و عرفی یهود ) ، در هیچ یک از این ها تعداد زوج ها محدود نیست و پیروان این ادیان میتوانند چندین زن داشته باشند. اما بعد ها کلیسای مسیحیان و  هندو ها تعدد زوجات را ممنوع کردند.  

همچنین در یهودیت داشتن چند زن جواز دارد. مطابق قوانین تلمود ابراهیم سه خانم و سلیمان صد ها خانم داشت.جریان چند زوجه داشتن در یهودیت ادامه داشت تا  ربی ګرشوم بن یهودا(۹۶۰ ق.م – ۱۰۳۰ ق.م ) فرمان منع آن را صادرکرد.ولی این جریان در بین یهودیانی که در ممالک اسلامی زندګی می کنند تا اواخر سال ۱۹۵۰ میلادی معمول بود.

درکشور هندوستان بین سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۱ آمار نشان می دهند که ۴.۳۱ فیصد مسلمانان دارای بیشتر از یک خانم بودند در حالیکه این آمار بین هندوها به ۵.۰۶ فیصد می رسید. مطابق قانون اساسی هندوستان تنها اتباع مسلمان این کشور می توانند دارای بیشتر از یک خانم باشند و این کار برای غیر مسلمانان در این کشور غیرقانونی تلقی می شود. در اوایل این ماده در قانون اساسی هندوستان وجود نداشت بلکه در سال ۱۹۵۴ در آن ګنجانیده شد و در حال حاضر این قانون اساسی است که مانع تعدد زوجات در هندوها می شود نه دین هندویزم.

 

ب) قرآن مجید داشتن چند همسر را بصورت محدود اجازه می دهد

طوری که قبلأ اشاره شد قرآن مجید تنها کتاب آسمانی و مذهبی روی زمین است که می فرماید ُ فقط با یکی ازدواج کنید ً؛

         سوره نساء ، آیه سوم ( ۳ ) :

« با زن مورد پسند خود ازدواج کنید ، دو ، سه و یا چهار ولی اګر میترسید که نتوانید بین شان عدل کنید، پس فقط با یکی ازدواج کنید »

قبل از آنکه قرآن مجید نازل شود برای تعدد زوجات سقف معینی وجود نداشت و بعضی از مرد هاحتی دارای بیشتر از صد زن بودند ولی خداوند در قرآن کریم حداکثر تعداد خانم ها برای مردان را در زمان واحد چهار ( ۴ ) قرار داد.

 

دین مقدس اسلام اجازه نکاح با دو ، سه و یا چهار نفر را برای مرد میدهد ولی به شرط اینکه او بتواند بین خانم های خود عدل و مساوات را برقرار نماید. همچنین قرآن پاک در

 سوره نساء  ، آیه یکصدو بیست و نهم ( ۱۲۹ ) میفرماید:

« شما هیچ ګاه قادر نخواهید بود که بین خانم هایتان عدل و مساوات برقرار کنید » .

 

ج ) اوسط طول عمر زن ها بیشتر از مرد ها است

بطور طبیعی زن ها و مرد ها تقریبأ بصورت یکسان به دنیا می آیند ولی مصونیت و ایمنی یک طفل دختر بیشتر از یک طفل پسر است و مقاومت شان در برابر بیماریها نیز زیادترمی باشد.

بنابر این میزان مرګ و میر در مرد ها بیشتر است همچنین در دوران جنګ ها و حوادث ترافیکی ،  مردها زیادتر کشته می شوند تا زن ها . و در هر زمانی که دیده شود تعداد زنهای بیوه بیشتر از مردان بی  می باشد.

پس اوسط طول عمر زن ها بیشتر از مرد ها است.

 

د) نفوس زن ها بیشتر از مرد ها است

در ایالات متحده آمریکا تعداد زنها حدود ۷.۸ ملیون  بیشتر از مردها است ، تنها در شهر نیویارک جمعیت  زنان یک ملیون بیشتر از مردها است .حدود یک سوم مردهای شهر نیویارک همجنس باز هستند که این رقم در کل ایالات متحده فراتر از ۲۵ ملیون است .این بدین معناست که این تعداد افراد نمی خواهند با زن ها ازدواج نمایند .

نفوس زن ها در بریتانیا ۴ ملیون نفر بیشتر از مرد ها است که این رقم در آلمان به ۵ ملیون و در روسیه به      ۹ملیون نفر می رسد.

 

و ) محدود نمودن تمام مردان به داشتن فقط یک زن عملی نیست

حتی اګر هر مرد با یک زن ازدواج نماید ، باز هم بیشتر از ۳۰ ملیون زن در ایالات متحده آمریکا، ۴ ملیون در انګلستان ، ۵ ملیون در آلمان و ۹ ملیون دیګر در روسیه بی شوهر خواهند ماند. و  راه های که برای این عده باقی می ماند اینست که با مردی ازدواج کنند که از قبل دارای خانم است و یا اینکه تبدیل به دارایی عامه شود.

برای کسانی که باحیا و آبرومند هستند ازدواج با مرد خانم دار مرجح است به ګزینه دوم.

 

 

در بخش های بعد .......

آیا اسلام به زور شمشیر ګسترش یافت ؟

مسلمانان بنیاد ګرا و تروریست هستند.

حجاب برای زن ها .

 

 

  

محمد مصدق فقیری

28.09.07