برگردان :  پیکار پامیر – تورنتو

14.08.07

 

ارتش ملی افغانستان در خط اول جبهه می جنگد

 

     روزنامه ی انگلیسی زبان تورنتو استار چاپ تورنتو، گزارشی دارد از قول Canadian Press پیرامون  آماده گیهای جنگی نیرو های افغانی علیه " طالبان " که آنرا در شماره ی 30 ماه جولای خویش چنین بچاپ رسا نیده است :

       " رک هیلر، ژنرال ارشد کانادا هنوز مطمین نیست که تا ماه فبروری سال آینده نیرو های کانادایی بتوانند اختیار جنگ در خط اول جبهه  علیه طالبان را بدوش سر بازان افغانی بگذارند."

      گزارش می افزاید : " رییس کل قوای کانادا (هیلر) یک هفته قبل از وزیر دفاع این کشور ، این اظهارات را در برابر پرسش ( سی تی وی )  بعمل آورد. آقای هیلر گفت طوریکه وزیر دفاع کانادا پیشبینی نموده است ، پیشبرد جنگ های سنگین  در زمستان آینده برای اردوی ملی افغانستان دشوار خواهد بود ، ولی ما خوشحال خواهیم بود که نیرو های افغانی قادر شوند چنین توانایی را تا ماه فبروری سال آینده حاصل نمایند . در حالیکه  بسر رسانیدن اینکار  برای نیرو های افغان مسلما امتحان بزرگی خواهد بود . ما تمرین  دهی گسترده را به راه انداخته ایم  تا در این زمینه کومک شان کنیم ، امید که آنان برای عملیات مستقلانه  آماده شوند ، هرچند ما به شدت کار میکنیم ، با آنهم برای ما مشکل است تاریخ دقیقی را در مورد آماده شدن آنها تعیین نماییم . "

      در بخش دیگر این گزارش آمده است : "  آقای اوکانر وزیر دفاع کانادا اظهار داشت ، احتمالا قطعات تمرین دیده ی جدید افغانی به نیرو های کانادایی فرصت آنرا فراهم خواهد نمود تا بخش زیاد جنگ در اطراف قندها ر را بدوش آنها بسپرند. "

      گزارش علاوه میکند که : " آقای هیلر گفته است اکنون سر بازان افغانی در اثر کومک سر بازان کانادایی ، نقش بزرگتری را بعهده می گیرند ، مگر هنوز خیلی زود است که بگوییم  نیرو های کانادایی چه زمانی خط اول جنگ را خواهند گفت ... تا زمانیکه  سر بازان ما در موقعیت حمایتگرانه ی خویش قرار دارند ، همچنان در وضعیت خطرناک باقی خواهیم ماند و تا وقتی که حملات انتحاری و انفجارات خیابانی ازطرف شورشیان در مناطق جنوبی افغانستان ادامه داشته باشد ، راه تلفات را سد کرده نمیتوانیم . توقعات ما اینست که سر بازان افغانی جای سر بازان کانادایی در خط اول جبهه را تا بهار آینده پرکنند. این فعل و انفعالات  مدتی را احتوا خواهد نمود زیرا  ما پروسه ی جا بجایی را در همین اواخر آغاز کردیم و اما اکنون نسبت به هر وقت دیگر در موقعیت مساعد تری قرار داریم "

      گزارش همچنان می افزاید : " چون تعداد شصت وشش عسکر کانادایی بشمول یک تن دپلوماتان ما از سال 2002 تا کنون در افغانستان کشته شده اند ، فشار بالای دولت محافظه کارغرض ترک استراتژی موجود بیشتر شده است . آقای ستیفن هارپر صدراعظم کاندا گفته است  پارلمان کشور پایان تعهدات جنگی در ماه فبروری سال 2009 را به تصویب رسانیده است و احزاب مخالف مانند ان دی پی  و کیوبکوا به تمدید عملیات جنگی در افغانستان موافق نیستند.

 

       در این گزارش آمده است که " لفتننت ژنرال مایکل گودیر، فرمانده نیرو های کانادایی در افغانستان ، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در قندهار گفت ،  سر بازان کانادایی  یگانه  نیروی خارجی نیستند که غرض تلاش در باز سازی افغانستان سهم دارند ، چه ما خود این وظیفه را

انجام دهیم  و چه دیگران ، در اصل و اساس برنامه ی طرح شده تفاوتی به وجود نمی آورد، جامعه ی بین المللی نیاز دارد تا زمانیکه افغانستان متکی بخود شود ، تا سالهای زیاد در اینجا بمانند ،  فکر نمی کنم کسی  معتقد باشد که وظایف ما تا ماه فبروری سال 2009 پایان خواهد یافت .  همچنان  کسی نخواهد بود اعتقاد داشته باشد که افغانستان تا ماه فبروری 2009 توان اتکا بخود  را در خواهد یافت "  

                                        (پایان )