آواره شدن ساکنین محل توسط طالبان کوچی

گزارشگر: تام کوگلان، خبرنگاردایلی تلگراف- ولسوالی بهسود ولایت وردک / ترجمه: مهدی مهرآئین

چهار شنبه 11 ژوئيه 2007

اصل متن به زبان انگلیسی در ویب سایت تیلیگراف:

 

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2007/07/09/wtaliban109.xml

گزارشهای واصله که حاکی ازبزوررانده شدن هزاران نفرازساکنین مناطق مرکزی افغانستان ازقریه هایشان، توسط مردان مسلحی که به طالبان نسبت داده میشوند، فصل جدیدی ازمشکلات را نمایان می سازد.

درحال حاضر، ولسوالی بهســـــــود ولایت وردک، با ده ها خانه سوختـه و غارت شده و قریه جات خالی از ســــکنه، صحنه چور وچپاول و غارتگری است.

هنگامی که موترما به طرف خطرمیرفت، ناگهان مردی فریاد برآورد که (به آن طرف نروید، کوچیها سرتان را ازبدن تان جــــــدا میکنند).

ولسوالی بهسود با بلنـــــــدی های شامخش، جویبارهای زیبا یش و فرشی ازگلهــــــــای وحشی، بایستی محل مناســــــبی برای جلب توریستهای خارجی باشد، لیـــکن درعوض، آنچه که مشهود است، اینکه موجــــــــــی از مهاجرین وبیـــجا شدگان، به سوی موترها و وسایط نقلیه، به منظورفراراز منطقه سرازیر میشوند.

تا حال، تخمیناً بیش از4000 نفر ازمنطقه فراری شده اند. درقریه ها، بشقابها و ظروف غذاهای نیمه خورده، درخانه های رها شده و متروکه، جلب توجه میکنند.

یکی ازمقامات دولت محلی که نخواست نامش فاش شود گفت: (ازده روزقبل، کوچی ها بیش از80 قریه را تسخیرکرده اند). ساکنین شیعه مذهب ولسوالی های بهسود(ولسوالی حصه اول و ولسوالی حصه دوم بهسود) که نژاداً هزاره بوده و زمانی آماج حملات شدید تبعیضات نژادی و مذهبی طالبان بوده و بیشترین رنجها را متحمل گردیده اند، مدعی اند که مردان مسلحی که منسوب به طالبان هستند، آنها را بزور ازخانه هایشان رانده اند.

شعارهایی با خطوط خرچنگ قورباغه ای (نه چندان زیبا) به حمایت از اسامه بن لادن برروی دیوارهای خانه های متروکه وخالی ازسکنه، وسلاحهای ثقیله ای نظیر هاوان، راکت اندازها و نارنجک اندازهایی دیده میشوند که این کوچیها با خود آورده اند.

نورآقا، چوپانی که اعضای فامیلش را قبلاً ازاینجا به یک منطقه امن انتقال داده است، میگوید: اینها همان طالبانی هستند که درزمان طالبان دراین منطقه حکفرمایی میکردند و حالا برای انتقام گیری برگشته اند.

لیکن نمایندگان کوچی هایی که هرسال مسیرحلقوی ای را ازسرحدات پاکستان الی سرحدات ایران و ترکمنستان طی میکنند، می گویند که این مسئله هیچ ارتباط و همخوانی ای با سیاست های طالبان ندارد. آنها مدعی اند که این تنشها ناشی از رقابت طولانی مدت دوقوم به حاشیه رانده شده درافغانستان (کوچی ها و هزاره ها) است که به منظورتصاحب منابع آبی وچراگاه های بیشترواقع میشده است.

درجریان این درگیریها، درحدود ده نفراز هزاره ها کشته و یا زخمی وصدها رأس مواشی مردم منطقه غارت گردیده است. همچنین هشت هزاره دیگر، مفقودالاثرشده که ازسرنوشت آنان اطلاعی دردست نیست.

دیپلماتهای مقیم کابل، دید شکاکانه ای نسبت به هزاره هایی دارند که مدعی اند که این مسئه نتیجه تلاش طالبان برای گرم نگه داشتن بازار تنشهای بین اقوام است.

یک دیپلمات ارشد میگوید: این دیگرتقریباً تبدیل به یک عرف شده است که شما مخالفینتان را مارک طالبان و یا القاعده بزنید. ماقبلاً هم شاهد تشنجاتی بوده ایم که بین کوچیها و هزاره ها برسرتصاحب زمین ها و چراگاه ها رخ داده است.

دولت مرکزی افغانستان، باوجود گذشت یک ماه ازشروع این مشکلات، هیچ نوع قوای مسلح و یا پولیس کمکی و اضافی را به منطقه اعزام نداشته است.

عبیدالله سباوون رئیس هیئتی که اخیراً ازطرف دولت مرکزی، برای حل این معظله تعیین شده است، موضوع را کم اهمیت جلوه داده میگوید: میزان نگرانی ها بسیاربالا است، اما درگیریها به آن پیمانه وسعت ندارند.

وی می افزاید: گزارشهای زیادی ازجانب هزاره ها مبنی برسوزاندن مکاتب وبرافراشته شدن بیرق طالبان مواصلت گردیده، اما تا کنون هیچ شاهد و مدرکی دراین زمینه یافت نگردیده است.

حاجی نعیم، ازارشدترین نمایندگان کوچی ها درکابل مدعی است که هزاره ها به ساحات قدیمی کوچیها تجاوزکرده اند. وی می افزاید: هزاره ها به دروغ کوچی ها را به طالبان نسبت میدهند تا بتوانند جامعه بین المللی را درکنارخود داشته باشند. این ساحات، زمین کوچی ها بوده و و ما اسناد کافی برای ثبوت آن را دراختیارداریم.

وی علاوه میکند: هم اکنون کوچی ها درزیرحملات هزاره ها درحال جان باختن هستند و آخرین مورد هم مربوط به قتل یک جوان کوچی بوده است که به روز دوشنبه قبل به قتل رسیده است.