تورنتو ستار- مورخ 28 ماه جون

 

برگردان :    پیکار پامیر -  تورنتو

 

    حمایت جهانی از عملیات نا تو در افغانستان کاهش یافته است

        

           

   روزنامه ی انگلیسی زبان تورنتو در شماره ی  مورخ بیست وهشتم ماه جون 2007 خویش  مطلبی را تحت عنوان فوق که بقلم (تم هارپر) نگارش یافته به نقل از " واشنگتن        بیرو

بچاپ رسا نید ه است که اینک ، ترجمه ی آن غرض مطالعه ی خواننده گان عزیز تقدیم میگردد :

      "  نتیجه ی یک همه پرسی از چهل و هفت کشور جهان به شمو ل کانادا نشان دهنده ی آن است که اکثریت این کشور ها بصورت فزاینده یی طرفدار بیرون رفتن سر بازان پیمان ناتو از افغانستان میباشند .

    موسسه ی " پیو گلوبل اتیتیودس پروژک"  که پروسه ی همه پرسی اخیر را عهده دار گردیده  ، نتیجه گرفته است که سی و دو کشور از چهل و هفت کشور جهان میخواهند تا پیمان اتلانتیک شمالی بشمول کانادا  نیرو هایش از افغانستان را بیرون کشد.  نتیجه ی همه پرسی که اخیرا منتشر شده است ،  همچنان می رساند که احساس عدم اعتماد کشور ها در برابر ایالات متحده و رییس جمهور بوش و نیز در برابر سایر قدرتهای بزرگ بشمول چین و روسیه فزونی گرفته است.  این همه پرسی همچنان نشان میدهد تعداد کسانیکه ایالات متحده را بخاطر گرم شدن کره ی زمین مقصر میدانند ، افزایش چشمگیری یافته است .  موسسه ی " پیوگلوبل..." از چهل و پنجهزار و دوصد وسی و نه نفر که از چهل وشش  کشور دنیا بشمول سر زمین های فلسطینی پرسش تلفونی بعمل آورده ، یکهزار و چهارصد تن آنها کانادایی بوده اند . چهل و نه در صد کانادایی ها به پرسنده ی این موسسه گفته اند که سر بازان کانادایی باید افغانستان را ترک گویند .  مدلین البرایت سابق وزیر امور خارجه ی ایالات متحده که همکار رییس موسسه ی " پیو گلوبل..." میباشد ، گفت که " وی دریافته است که حمایت از افغانستان بگونه ی تدریجی ادامه دارد . بسیار ی از مردم میگویند خوب ، ما دیگر نباید در عراق حضورنظامی داشته باشیم  ، مگر برای باقی ماندن در افغانستان دلایلی داریم . "   در امریکا ، تعدا د کسانیکه میگویند مشکل آب و هوای زمین ، تهدید بزرگی است ، تقریبا به تناسب همه پرسی سال 2002 همین موسسه ، دو برابر شده است . مگر تا هنوز درجه ی هراس از گرم شدن  زمین در ایالات متحده نسبت به سایر کشور های صنعتی در حد پایین تر خود قرار دارد ،  در حالیکه  پنجاه و چهار در صد مردم کانادا  احساس میکنند که چالش ناشی از آب و هوای زمین در صدر نگرانی های آنان قرار دارد.  سی و چهار کشور از زمره ی سی و هفت کشور جهان معتقد اند که ایالات متحده ی امریکاعامل عمده ی خرابی محیط زیست میباشد .  طرز دید خوشبینانه ی کانادایی ها که پس از رویداد یازدهم سپتامبر 2001 به هفتاد و دو در صد به نفع امریکا رسیده بود ، اکنون تا پنجاه و پنج در صد تنزیل یافته است و اما هنوز هم بالا تر از طرز دید  اروپایی ها نسبت به امریکا میباشد . مثلا تناسب این طرز دید نسبت به امریکا ،  در بریتانیا 51 درصد ، در فرانسه 39 در صد  و در جرمنی 30 در صد سنجش شده است ."  (پایان)