سالار عزیزپور  

25.05.07

 

         که حرف آخر را می زند ؟

 

در داربست حاکمیت موجود و دستگاهی بنام دولت افغانستان که حرف آخر را می زند ؟ شاید این پرسش در ظاهر ساده لوحانه بنماید ، اما در واقع چنین نیست، باوجودی که شماری زیادی از خواننده گان و نویسنده گان ما پاسخ آن را از پیش آماده دارند و هم صدا می گویند : مراکز ومتولیان قدرت های جهانی و کلیات از همین دست !اصل پرسش بازهم برسر جایش می ماند .در داربست حاکمیت موجود چه کسانی ممثل واقعی آن می باشند  و باز تاب آن در موجودیت نهاد های به ظاهر حاکمیت از جمله : ریاست جمهوری ،مجالس سنا و شورای ملی ، کابینه و دستگاه دادگستری چگونه می باشد ؟

چراکه تاهنوز نفهمیدیم که کدام یک از این نهاد ها جنبه مصلحتی دارند و کدام یک جنبه سرگرم کننده و تشریفاتی و کدام یک محل صدوردستور وفرامین عملی می باشند و در پایان چه کسانی مفسر واقعی قانون اساسی می باشند ! تا در هر فرمانی محتاج به رهنمایی و دستور کشوری ونهادی نباشیم !

هر چند که می دانیم . دستگاه حاکمیت در کشور ما حالت مجموع الاجزایری را دارد . در پهلوی انحصارطلبی و تمامیت خواهی حلقات  در بار وقبیله سالار، حاکمیت های خورد و بزرگ دیگری را نیز شاهد هستیم که توجهات قانون در صلاح و فلاح این ها است . چراکه اصل و اساسی که مردم ، قانون و حاکمیت را ممثل باشد، در میان نیست و بنیاد بی بنیاد این حاکمیت را می سازد  و تا زمانی که ما ساختار این حاکمیت را با کارکرد آن ندانیم وندانیم که چه کسانی حرف آخر از زبان دیگران دیکته می کنند . هر گونه داوری ما در چند و چون این دستگاه و تغییر و دگرگونی های آن ، غلط از آب در می آید .