روزنامه ی تورنتو استار- تاریخ 14 ماه می

 

برگردان :  پیکار پامیر – تورنتو

 

 

 

  بحران  در شهر کراچی پاکستان

 

Toronto Star روز نامه ی انگلیسی زبان تورنتو اخیرا گزارشی را از قول اسوشیتد پرس پیرامون جنگهای خونین در شهر کراچی پاکستان به چا پ رسانید که اینک ترجمه ی فراز هایی ازان را تقدیم مینمایم :

        "  دیروز دو گروپ قومی ، جنگ مسلحانه را در شهر پر سر وصدای کراچی آغاز کردند. آتش این جنگ قومی که  بحران خونین سیاسی را بار آورد ، توسط یکی از قاضی های بلند رتبه ی برکنار شده  مشتعل گردید که در اثر آن ،  تا آخر هفته  ( هفته دوم ماه می) 41 نفر جان شان را از دست دادند . مراسم تدفین جنازه ها در میان تفنگداران قوم پشتون و اردوزبانان آنجا انجام داده میشد . حزب اردو زبانان (MQM) ازطرف حکومت حمایت میشود. یکی از تفنگداران بالای امبولانس که زخمی ها را انتقال میداد ، شلیک کرد و راننده ی آنرا به قتل رسانید.  . . جنگ در کراچی که چرخش خطرناکی بسوی بحران سیاسی شمرده میشود ، وقتی آغاز گردید که  پرویز مشرف  رییس جمهور پاکستان ، افتخار محمد رییس سابق قوه ی قضاییه را از کار برکنار نمود . این اقدام رییس جمهور موجبات برخورد های مسلحانه ی قومی را در شهر پانزده ملیون نفری و مرکز داد و ستد  تجارتی کراچی فراهم آورد.  منابع حکومتی پاکستان  گفته اند که به تعداد پانزده  هزار نیروی امنیتی در شهر کراچی جا بجا گردانیده شده اند، مگر هنوزعلامات مبنی بر فرو نشاندن جنگ  به چشم نمی خورد. احزاب مخالف ، پرویز مشرف را متهم کرده اند که جنبش قومی مهاجر را به جنگ وا داشته است .   حزب اردو زبان ( جنبش قومی مهاجر) یا (MQM) نیروی کومکی خود را از سوی مهاجران مسلمان بد ست می آورد که پس از انقسام شبه قاره ی هند در سال 1947 به پاکستان آمده اند . حزب مذکور  در سال 1980 در موقعی تآسیس شد که پشتون های ساکن شهر کراچی کلیه امکانات تجارتی و امور ترانسپورتی را تحت کنترول خویش در آورده بودند .  پرویز مشرف که قدرت دولتی را در اثر یک کودتای نظامی در سال 1999 بدست آورد ، خود ، یک مهاجر است و اما مربوط به حزب قومی مهاجر نمیباشد.

نیرو های امنیتی  علی الرغم  آنکه با ماشیندار ها و وسایط نقلیه ی مخصوص مجهزهستند ، در فرو نشانیدن شورش ناکام مانده اند .  در شمال شهر کراچی ،  نیرو های اطفاییه مصروف خاموش ساختن آتش سوزی یی بودند که توسط فعالین  MQM در انبار مواد متعلق به پشتونها مشتعل ساخته شده بود .  اکثریت کشته شده ها ی ظرف دو روز را پشتونها تشکیل میدهند. منبع پولیس شهر گفته است اجساد دو قربانی را از منطقه قومی مهاجر بدست آورده اند که چشمان شان بسته شده بود . پولیس همچنان گفت  که جسد دیگری را بدست آورده اند که با شلیک مرمی سوراخ سوراخ گردیده بود .  منابع بیمارستان ها گفته اند که به تعداد چهل و یک نفر کشته و یکصد و پنجاه نفر زخمی نزد آنها رسیانیده شده اند .  انورکاظمی  کارمند یکی از موسسات 

 

 

 

 

 

 

 

 

خیریه گفت که امبولانس های آنها شش مرتبه  مورد شلیک قرار گرفته اند. پرویز مشرف ، چوهدری افتخار محمد سابق رییس قوه ی قضاییه را متهم به موضعگیری شورشگرانه نموده است  و اما رهبران احزاب مخالف  گفته اند که  رییس جمهور میخواهد با این بهانه از تدویر انتخابات عمومی جلو گیری نموده تا هشت سال دیگر بر اریکه ی قدرت باقی بماند. فرحت الله بابر از حزب مخالف عمده ی حکومت ( پیپلزپارتی)  نیز اظهار داشت که  از اوضاع جاری بر می آید که پرویز مشرف تلاش دارد با ایجاد نزاع داخلی و اعلان  حالت اضطرار ، تدویر انتخابات عمومی را به تعویق بیندازد.  رسول بخش ، استاد علوم سیاسی یونیورستی لاهور گفت که حکومت با استعمال کردن جنبش قومی مهاجر، میخواهد به مخالفین درس بدهد ، مگر این آتش به مناطق دیگر پاکستان  سرایت خواهد کرد ، بخصوص به مناطق پشتون نشین که در اطراف مرز افغانستان – پاکستان  موقعیت دارند .  ( پایان )