اقتباس از سايت

بی بی سی

14:45 گرينويچ - شنبه 12 مه 2007 - 22 اردیبهشت 1386

سعید حقیقی

در کابل

آیا اسپنتا با طرح قبلی رد صلاحیت شد؟

پارلمان کنونی افغانستان برای نخستین بار با سلب اعتماد از دو وزیر این کشور از صلاحیت هایی استفاده کرده است که به گمان بسیاری ها به این نزدیکی ها انتظار آن نمی رفت.

بسیاری از کارشناسان به این باور بودند که ظاهرا نمایندگان مردم در پارلمان از دیدگاه واحد پیروی نمی کنند که نبود یک حزب قدرتمند سیاسی تا حدودی این دیدگاه را تایید می کند.

ولی حالا که این دیدگاه زیر سوال رفته است این پرسش مطرح می شود که چگونه جوانب گوناگون در پارلمان به رد صلاحیت از دو وزیر با هم به توافق رسیدند.

سلب اعتماد از دو وزیر کابینه رییس جمهور کرزی به وسیله مجلس نمایندگان افغانستان در زمانی انجام می شود که بحث هایی در مورد وارد شدن برخی تغییرات در کابینه از مدتی به این سو جریان داشته است.

این گونه بحث و آوازه ها تنها محدود به مردم عادی در کوچه و بازار نبوده است. در کنفرانس های خبری رییس جمهور کرزی و وزرای افغانستان نیز بارها این پرسش مطرح شده است.

پاسخ هایی هم که به این سوال ارایه شده عمدتا به جای پایان بخشیدن به مساله صورت قضیه را پیچیده تر کرده است.

به همین دلیل نیز نسبت به آنچه که در چند روز گذشته مجلس نمایندگان افغانستان شاهد آن بوده، برخی ها با شک و تردید نگاه می کنند.

ظاهرا مجلس نمایندگان افغانستان وزرای خارجه و عودت مهاجرین این کشور را به این دلیل استیضاح کرد که گویا در مورد پناهجویان افغان که از ایران اخراج می شوند کاری انجام نداده اند.

ولی در مجلس نمایندگان افغانستان برخی ها در گفتگو های خصوصی می گویند که این مساله آن قدر نیز از اهمیت چندانی برخوردار نبوده است.

سیزده ماه پیش که دکتر دادفر اسپنتا به عنوان وزیر خارجه به مجلس نمایندگان معرفی شد برخی نمایندگان منتسب به احزاب جهادی افغانستان از این انتخاب راضی به نظر نمی رسیدند.

ولی آقای اسپنتا با کسب 150 رای اعتماد در آن زمان به نظر برخی ها، موفقیت دور از انتظاری را به دست آورد.

آقای سپنتا با آغاز اصلاحات در وزرات خارجه به گمان برخی ها مخالفت ها علیه خود را تقویت بخشید.

هرچند واکنش های شدیدی که در برابر روند اصلاحات دکتر اسپنتا در وزارت خارجه موجب کندی این روند شد ولی هرگام او در وزرات خارجه با دقت مورد نظر بود و به انتقاد های سختی نیز پیوسته مواجه می شد.

برخی کارشناسان به این باور هستند که سلب اعتماد از آقای اسپنتا افزون بر این گونه مخالفت ها عوامل دیگری نیز داشته است.

کارشناسان این موضوع را نیز دور از امکان نمی دانند که این رویداد وارد کردن فشار برآقای کرزی باشد .

این تلاش ها شاید به این هدف انجام شده تا رییس جمهور کرزی از آن مواضعی دور نشود که در پایان سال 2001 آنها را پذیرفت و یا بر او تحمیل شد.