گلوب ان میل مورخ 20 اپریل2007

 

برگردان :  پیکار پامیر – تورنتو

 

 اوج فساد در پاکستان

 

         روزنامه ی معتبر( گلوب ان میل) چاپ تورنتو در شماره ی مورخ بیستم ماه اپریل 2007 خویش گزارشی را بقلم سونیا فتاح از شهر کراچی پاکستان به نشر رسانیده که در واقع، اوج فساد اداری ، رشوه ستانی ، تولید و قاچاق سلاح ها دران کشور  را به نمایش میگذارد. اینک ، فراز هایی از گزارش مذکور را غرض مطالعه ی خواننده گان گرانقدر در اینجا درج مینمایم :

گزارش چنین آغاز می شود : "  ساعت ، ده جمعه شب است ، همان موقعی است که در پاکستان همه آماده میشوند تا سریال تلویزیونی مورد علاقه ی شان ( گمنام) را به تماشا بنشینند. کمره ی تلویزیون ، تماشاگر را بسوی دره ی آدم خیل ، جای بدنامی که در واقع مارکیت تولید ، فروش و قاچاق سلاح های متنوع مانند کلکوف، کلشنکوف ،تفنگ و تفنگچه میباشد ، میکشاند. "

" به شهر کراچی هم تفنگ صادر میکنید ؟ " ، " صدای پرسنده یی ازطرف دیگر کمره شنیده میشود . "  گزارشگرمی افزاید  : " جوابی که بگوش میرسد چنین است ، همه چیز صورت میگیرد ، هرگاه فروشنده و خریدار به توافق برسند ، یک نوت معین (کرنسی پاکستانی ) غرض نشانی خاص به دو بخش تقسیم میگردد ، یک بخش بدست خریدارو بخش دیگر در اختیار راننده غرض تحویلدهی سلاح سپرده میشود ، در مسیر راه نیز برای مفتشین و افراد پولیس رشوه پرداخته میشود تا مو تر(ماشین مملواز سلاح ) را اجازه ی عبور دهند."

گزارشگر همچنان می افزاید : " کمره باز هم تماشاگران را بسوی بلوچستان می برد ، در آنجا دو مرد نشسته روی بوریا دیده میشوند که صورت هایشان با دستارپوشیده بوده تنها چشمان آنها قابل روییت اند . روی فرش مقداری پودر ودیگر اسباب مخصوص ساختن بمب قرار دارد. مرد با احتیاط اجزا و نقشه ی بمب سازی را توضیح داده میگوید که مواد اولیه از افغانستان می آید  و (بمب ساخت دست آنها) توسط ریموت منفجرساخته میشود ، البته در اینجا دو یا سه چیز دیگر هم هست که ما نمیتوانیم  به شما بگوییم یا آنها را نشان دهیم ، زیرا در صورت نمایش آنها ، هر کسی اقدام به ساختن بمب خواهد کرد و آنگاه هیچ کسی نزد ما نخواهد آمد. "

گزارشگرمتذکرمیشود که : " آیا اینهمه ،  وهم و خیال است ؟ هرگزنه ! زیرا آنها از طریق سریال تلویزیونی بنام گمنام  که یک برنامه ی تحقیقی و پر بیننده ی کانال خصوصی پاکستان میباشد ، به نمایش گذاشته شده اند ."

در بخش دیگری از گزارش میخوانیم :  " پس از آنکه راپور مستند مذکور از طریق تلویزیون خصوصی گمنام نمایش داده شد ، ستیشن تلویزیون هزارها ایمیل ، نامه  و حلقه های فلم مستند دریافت نمود که همه بیانگر فساد و فعالیتهای گسترده ی ضد قانونی در سراسر پاکستان بوده اند. "

" ادنان رحمت مدیر اخبار داخلی پاکستان گفت ، این جسارت بزرگی است ، من فکر میکنم این خوب است که در کشوری مانند پاکستان چنین معلومات بیرون داده شود ، زیرا همچو گزارشات به مشکل در اینجا به نشر میرسند . "

 

 

 

در گزارش مذکور آمده است که " برنامه ی گمنام  طی نخستین نمایش تلویزیونی اش بتاریخ 12 جنوری از قول یک گزارشگری که نامش فاش نشده اسنادی را افشا کرد که باساس آن رشوه گیری را در سیستم قضایی پاکستان نشان میداد و نیز دکترمربوط به یکی از زندانها دیده میشد  که یادداشت جعلی صحی ( پزشکی) صادر میکرد تا به موجب آن متهم از چنگ قانون رها شود. "

در این گزارش همچنان میخوانیم : " از طریق این برنامه ی تلویزیونی ، کاتب یکی از دادگاه ها دیده میشود که مبلغ دوصد هزار روپیه پاکستانی معادل 3800 دالر از شخصی بعنوان رشوه میگیرد که شخص مذکور متهم به داشتن الکول غیر مجاز بوده و در نتیجه ی پرداخت همین مبلغ ، روز دیگر از پنجه ی قانون رها ساخته میشود . "

گزارش این نکته را نیز می افزاید که : " پس از نمایش اسناد مذکور، مدیر تلویزیون از سوی محاکمه وادار به پوزش خواهی شد . "

در راپور آمده که  " هر پاکستانی از ناحیه ساخت بمب های غیر مجاز در کشور شان هراسان اند. "   در بخش دیگر این گزارش چنین میخوانیم "  این برنامه به افشا فساد در سراسر کشور و حلقات شخصی ادامه خواهد داد ، چنانکه آخرین نمایش برنامه ی متذکره ، شرکت هوایی بین المللی پاکستان (پی آی ای ) را افشا میکند که پرواز های آن از طرف چندین کشور اروپایی ممنوع اعلام گردیده است ، زیرا هواپیماها بسیار کهنه بوده عملیه ی وارسی لازم ازان ها نیز ضعیف است . یکی از برنامه های نمایشی تلویزیون گمنام ،  درون کثیف و سقف سوراخ شده ی هوا پیمای پاکستانی را در معرض دید قرارداده گشت و گذارحشرات نیز در داخل هوا پیما بمشاهده میرسید ."

گزارشگر می افزاید که " پیلوت یکی از هواپیما های پاکستانی  خطاب به مسافرین گفته است اگر کسی از وضعیت هوا پیما راضی نیست  میتواند هوا پیما را ترک گوید . "

گزارش این نکته را هم علاوه میکند که "  برنامه ی تلویزیونی مذکور در بخشی از سریال گمنام زمینه سازی های ازدواج یک دختر صغیر سیزده ساله را به نمایش گذاشت که طی آن  یک قاضی  وجه هشت هزار روپیه پاکستانی معادل 150 دالررشوه میگیرد تا دخترسیزده ساله را شانزده ساله جا زده موصوفه را آماده ی عقد سازد . فلم و صدای قاضی بصورت مخفیانه ثبت گردیده صدایش شنیده میشود و مشاهده میگردد که دانه ها ی تسبح را پیوسته با سر انگشتانش میچرخاند . "   ( پایان )