تورنتو استار مورخ 20 اپریل2007

برگردان : پیکار پامیر- تورنتو

 

    پای تروریسم پاکستانی به کانادا هم رسید

 

شاید خواننده ی عزیز مطلع باشد که کانادا از سال 1971 بدینسو جامعه ی مولتیکلچرلیسم

Multiculturalism یا جایگاه فرهنگهای متنوع شناخته شده است.  در کانادا ،  بخصوص در شهر تورنتو مرکز ایالت انتاریو ، این تنوع فرهنگی بگونه ی زنده و برجسته ی آن مشهود است .  کسی که وارد این کشور میشود ، با اندک توجه میتواند بداند و ببیندکه در اینجا فرهنگهای اسلامی ، عربی ، چینایی ، هندی ، افریقایی ، اروپایی و امریکایی در کنارهم زیست باهمی ، سازنده  و انسانی دارند . هیچ  دین و آینی بر سایر دین ها و آیین ها و یا هیچکس بر هیچکس دیگر برتری و تمایز ( ولو ظاهری ) ندارد و هرنوع تبعیض و تعصب فکری ، زیانی ، ملیتی  ، سیاسی  ونوع رنگ و جلد و ... قد غن است .

آ زادی بیان و سلامتی نویسته و بیان کننده  را در اینجا قانون تضمین کرده و متخلفین را به جزا میرساند.

علی الرغم آن ، متآسفانه جامعه ی کانادا  در سالهای اخیر و حتا در روز های اخیر شاهد تخلفات زور گویانه ، متعصبانه  و قلدرانه ی بعضی از بنیاد گرایان مذ هبی و تروریسم نوع پاکستانی بوده است . " تورنتو استار"  روز نامه ی معتبر تورنتو در شماره ی مورخ 20 اپریل امسال خویش گزارشی را تحت عنوان " گروپ اسلامی که مرکز ان در پاکستان است ، مسوول حمله علیه ژورنالیست  پاکستانی در تورنتو میباشد" به نشر رسا نیده که به نظر من ، جای پای تروریسم پاکستانی درکانادا را نشان میدهد . گزارش مذکور چنین آغاز میشود : "  یک ژورنالیست انتاریو بخاطر نشر مقاله ی انتقادی علیه بنیاد گرایان پاکستانی مورد لت و کوب پیروان آنان قرار گرفته تهدید به مرگ گردید. "

در بخشی از گزاش آمده   : "  جواد فیضی سی و پنجساله  وقتی میخواست شب هنگام موتر(ماشین) خود را جلو خانه اش پارک نموده بداخل برود ،  موتر(ماشین) دیگری از عقب به موتر (ماشین)  وی کوبید. آقای فیضی هنوز ماشین موترش را خاموش نکرده بود که از عقب صدای انفجار گونه بگوشش رسید و بلادرنگ  چیزی سنگین به شدت به شیشه ی جلوموتر اصابت نمود و شیشه را درهم ریخت ."  گزارش

 

2

 

میگوید : " متعاقبا سه نفر حمله کننده شروع کردند به لت و کوب و دشنام دادن و تحقیر کردن به ژورنالیست مذکور به زبان پنجابی  و سپس به سرعت فرار نمودند "

تورنتو استار  طی همین گزارش می افزاید که : "  آقای فیضی تا قبل از سال 2002 بحیث ژورنالیست  درپاکستان کار میکرد  و از سال 2002 به بعد ، یعنی پس از ورود به کانادا ، برای نشریه ی  پاکستان پست در شهرک میسساآگای تورنتو مقاله نویسی میکند. آقای فیضی اظهار داشته است که انتقاد از بنیاد گرایان قدرتمند پاکستانی را وظیفه خود میداند  و بهمین دلیل است که مورد لت و کوب واقع میگردد ."

در گزارش آمده است که  " آقای فیضی طی مصاحبه یی اظهار داشته که حمله کننده گان از جمله ی پیروان  طاهرالقادری اند که گروپ اسلامی منهاج القران در پاکستان را رهبری مینماید. فیضی گفته است ،  مشکل از آنجا آغاز گردید که طاهرالقادری  طی جلسه یی به پیروان خود گفته بود که وی نام حضرت محمد را به روی ماه نوشته است و او (فیضی ) دو هفته قبل طی مقاله یی این ادعای  القادری را زیر سوال برده بود . "

گزارش همچنان میگوید که  " پس از نشر این مقاله و چند مقاله ی دیگر که در پاکستان پست بچاپ رسید ،  آقای فیضی و امیر آرین مدیر این نشریه مورد تهدید های مکرر لفظی و تلفونی قرار گرفتند و تهدید کننده گان الفاظ رکیک به زبان پنجابی نثار آنها میکرده اند. "

گزارش از قول یکی از ژورنالیستان پناهنده در کانادا می افزاید : "  حمله به آقای فیضی در واقع ، بازتاب اوجگیری تهدید و ارعابی است که از مدتی بدینسو در هر خانه و کاشانه ی پاکستان مستولی گردیده است . "  " سلیم صمد مدیر نشریه ی هفته گی دردیش چاپ تورنتو اظهار داشته که وی از این رویداد متعجب نیست ، زیرا تجارب همسانی در این زمینه دارد . صمد کسی است که مجبور شد در سال 2004 زادگاهش بنگله دیش را بخاطر نگارش مقاله های ضد تروریسم  اسلامی ترک گوید. صمد میگوید  : من میدانم که اینها ( بنیادگرایان اسلامی ) مردمان بسیار کوردل و بی مروتی هستند ، اینها هرچند در کانادا بسر میبرند ، مگر طرز تفکر شان تغییر نکرده است . "  (پایان)