گورهای دسته جمعی در افغانستان کشف شد.

Sunday Times

13 April 2007-04-17

 

برگردان از انگليسی به فارسی دری: اسد اله الم

 

 برای ديدن متن اصلی هر دو گزارش  اينجا را کليک کنيد

 

 

 

کابل/ يک منبع رسمی گزارش می دهد که اجساد در حدود 400 تن از افراد ملکی که در دوران رژيم کمونيست افغانستان که در سال 1992 سقوط کرد، کشته شده اند در يک گور دسته جمعی در شمال شرق افغانستان کشف شده است. اين گور توسط دهقانان محلی در بيابانی در بيرون از فيض آباد مرکز شهر دور افتاده بدخشان کشف شده است. اين خبر را شمس الرحمان شمس والی اين ولايت به  AFP گفت. شمس گفت " ما تا حالا اجساد 380 تن را پيدا نموده ايم. اينها در دوران حاکميت کمونيستها کشته شده اند". او گفت اکثر قربانيان طوريکه معلوم می شود مردمان ملکی می باشند که بخاطر مخالفت شان با رژيم تحت الحمايه مسکو کشته شده اند.

اين کشف در حالی صورت می گيرد که چند ماهی از تصويب طرح مصالح ملی در پارلمان  که توسط آن همه آنهای که مرتکب اين اعمال در رژيم کمونيستی شده اند عفو می گردد، نمی گذرد.

رئيس جمهور کرزی نيز اين قانون را امضأ نمود اما با يک تعديل که بر اساس آن، "حق فردی" شهروندانی که مورد تعدی قرار گرفته اند، محفوظ خواهد بود.

 

 

 

گور دسته جمعی در شمال شرق افغانستان کشف شد.

Reuter

پنجشنبه 12 اپريل 2007

برگردان از انگليسی به فارسی دری: اسد اله الم

 

فيض آباد/

منابع رسمی و شاهدان در روز پنجشنه گفتند: اجساد  صدها تن از مردمان ملکی که در دوران حاکميت کمونيستها کشته شده اند در يک گور دسته جمعی کشف شده است. اين گور دسته جمعی در بيابانی بيرون از شهر فيض آباد مرکز ولايت بدخشان که هم مرز با چين، تاجکستان و پاکستان می باشد کشف شده است. وقتی مردمان محل می خواستند در آنجا خانه های جديدی اعمار کنند، استخوان های شکسته انسانها را پيدا نمودند.

 سبقت اله خاکساری مامور مسئول دولت در منطقه کسی که ماموريت بيرون نمودن  قربانيان منازعات چند دهه را دارد به آجانس خبرگزاری رويتر گفت: "ما  تا حالا در حدود 400 جسد را پيدا نموده ايم". در بين قربانيانی که تا حالا پيدا شده اند ، اجساد زنان نيز ديده می شوند، اما اکثر اين قربانيان مردان بوده اند، که در بين آنها افراد سالمند نيز می باشند. بعضی از آنها دستها و پاهای شان بسته بودند. به دهها تن از آنها با زنجير بسته بودند، بعضی از آنها سرهای شان با مرمی سوراخ شده بودند. عينک های شکسته، چند تا دندان مصنوعی، قلم و ساعت نيز در بين اجساد بودند.

مقامات رسمی می خواهند بعد از بيرون نمودن همه قربانيان از زير خاک، آنها را دوباره دفن نمايند و در آنجا مناری ياد بودی برای آنها بسازند.