باقی سمندر

30.11.06

 

اندکی دقت باید کرد !

خواننده گان ارجناک  !

 امیدوارم بخاطر داشته باشید که چند  هفته پیش در مقاله ای نوشته بودم که :

 "پس چه باید کرد؟

جنگ میان  دولت جمهوری اسلامی افغانستان از یک سو و جنگ  آی اس آی  و امارت اسلامی طالبان  نیاز به هیزم  و هیزم کشان دیگر دارد .

بابه خارکش داد میزند که :

خارغم میکشم و منت دونان نمی کشم ، اما بازار جنگ و اسلحه و تریاک و هیروئین به هیزم کشان دیگر و کوه های هیزم ضرورت  و نیاز دارد.

این هیزم بایست از دشت و کوه و تپه وباغ وراغ  قوم گرائی و قبیله گرائی جمع وجور شود و در تنور جنگ ریخته شود تا بازهم جوانان وطن بخاک و خون کشیده شوند !

همین حالا عده ای شیپور را از سر چپه آن پف میکنند و مسئولیت  همه مصائب را بدوش دیموکراسی می اندازند و برای برقراری"دیکتاتوری منوره " آمادگی تیوریک میگیرند . گوش های خود را با  پنبه ها پاک سازید و همه رادیو ها و تلویزیون ها را آماده سازید. در دهم  ماه آینده یعنی ماه دسامبر   و بعد از آن  خواهید شنید و خواهید دید که علمبرداران " دیکتاتوری منوره " چگونه در یک صف قرار گرفته اند و از پوهاند تا داکتر وانجنیر خود را در رکاب دیکتاتوری قرار میدهند و راه های رفتن حامد کرزی و آمدن دیکتاتور با نکتائی و القاب دکتوری  و وزیری را

آماده میسازند و بازهم یک عده به مثابه کاتب و یک عده بکس بردار در خدمت دکتور وزیر و همدستان پشت پرده شان  قرار دارند. همین حالا خوشخدمتی برای علی احمد جلالی شروع شده است و این فرد که سابق وزیر امور داخله بود ، همین حالا توسط افرادی معیین ای به مثابه الترناتیف مطرح میگردد و ائتلاف  پشت پرده  میان بسیاری از همین اکنون دارد برملا میشود.

در همین اوضاع و احوال است که یاد آور میشوم .

 

 

بایست شهامت و جرئت شهروندی داشت. بدون خود سانسوری و سانسور دیگران میدان را تا حد توانائی برای دگر اندیشان بازتر ساخت و خواند و نوشت .

من به هیچ وجه بر این باور نیستم که گویا مشکل افغانستان  مشکل مسائل قبایلی باشد یا مسئولیت بدوش قبیله خرو ت انداخته شود. باید پشت خط را خواند و تمائل آشکار و نهان آی اس آی و پاکستان را دید و در مورد استفاده از مخالفت های گوناگونی توسط زورمندان منطقه اندیشید و پاد زهر همه زهر ها را بوجود آورد."

بایست در مورد منافع ملی – دموکراتیک  افغانستان و مردمش اندیشید و از دنباله روی دیکتاتوری منوره خود را برحذر داشت. باید در مورد حل سیاسی قضایای افغانستان اندیشید.

همچنان باور ندارم که مشکلات افغانستان ناشی از حکومت گویا دیموکراتیک  حامد کرزی   یا  مقوله دیموکراسی باشد .

 من در مصاحبه هائی با رادیو موج المان ، رادیو دری – ایران ، رادیو بین المللی فرانسه و تلویزیون طلوع و نوشتن هزار ها  کلمه و دها مقاله و گزارش  موضع خود را بیان داشته ام ، که اینک نیاز به تکرار مکررات نیست." 1

 

 "این بار عده ای مسابقه دارند تا در رکاب داکتر وزیر کمر دیکتاتوری را ببندند و نامش را

دیکتاتوری منوره بنامند .

هنوز مطالبی زیادی برای نوشتن دارم که عمدا و قصدا نمینویسم و این خود سانسوری نیست  . فقط منتظر باشید که راز های پشت پرده اندکی بیشتر برملاساخته شوند .

زمان . زمان . زمان !

زمان همه چیز را روشنتر خواهد ساخت و هنوز دیر نشده است تا همرکابان دکتور وزیرفراری و مستعفی  بخود بیایند و از تلاش برای  تیره ساختن اوضاع  جلوگیری نمایند . " 2 

 "در واقعیت اجتماعی شیرازه زنده گی قبیلوی از سالها بدینسو درز برداشته است .همین گلبدین حکمتیار هم خواستار برقراری جامعه مدرن به اساس درک های اخوان المسلمین است. آنها به مکتب، فاکولته و کارخانه معلم و داکترو ارتش و پولیس  نتنها نیاز دارند بلکه در تولید اش نیز میکوشند اما روح و روان حرکت شان جامعه را در چارچوب افکار خشک و متحجر و هستریک نگاه میدارند. اگر افکار سید قطب را خوانده باشید ، خواهید دید که سراپای کتابش و عنوانهایش عین عنوان های کتاب  ایدولوژیکی است که پیش از وی توسط فرد دیگری از موقف و موضع دیگری نوشته شده بود. حزب اسلامی افغانستان و گلبدین حکمتیارهم طرفدار کنترول برقهر و انحصار قوه قهریه است اما این قهر را فرد و یک گروه به اختیار میگیرد و خود را نماینده خدا یا " خلیفه الله " د  ر روی زمین جلوه میدهد و با استفاده از تمام وسائل مدرن  جای خرد فردی و خرد جمعی را فرامین خود ساخته اخوان المسلمین  بنام فرامین آسمانی در زمین برقرار میگردانند و تفکر را در ذهن انسان به دار میکشند چه رسد به متن جامعه. تفتیش عقیده را برقرار میسازند و هر نوع دگر اندیشی را بنام کافر، ذندیق و مرتد و دشمن خدا و رسول به گلوله می بندند یا به چوبه های دار بلند میکنند و تمام عملکرد ها را گویا بنام خدا انجام میدهند. سیاست بر اقتصاد و تمام عرصه های اجتماعی کنترول عام و تام مییابد وامنیت برقرار میشود اما امنیت گورستان . قهر به انحصار دولت قرار میگیرد و یک فرد هم در راس قوه قهریه و امنیت چنان خواهد بود که پشه پر نخواهد زد و خوی خون مخالفین در سراسر افغانستان جاری خواهد شد و سر زنها و دگر اندیشان هم بدار ها آویخته خواهد گردید و افغانستان در مجموع به لابراتوار اخوان المسلمین و القاعده یکبار دیگر تبدیل خواهذد گردید.

آیا این امنیت گورستان و انحصار قوه قهریه بدست دولت را میخواهید؟

من با یک نه گفتن تاریخی در راه های ناکوبیده میروم و میکوشم که آثار الگوسازی را هم از خود دور سازم و تن به مدرنیسم گلبدین حکمتیار و شرکا نخواهم داد . " 3

 

 

 

  " گرچه من قصد داشتم ، هیچ مطلبی تا چند ماه دیگر ننویسم ، اما یک  وجیزه بیادم آمد که در جائی خوانده بودم که حضرت علی کرم الله وجه گفته بود که :

وجدان یگانه محکمه ایست که احتیاج به قاضی ندارد .

من این مطالب را بنا برحکم وجدان خود نوشتم وداوری و قضاوت را بر وجدان دیگران بویژه بر وجدان نیک اندیش میگذارم. اگر نمینوشتم ، تصوری بوجود میاید که با سکوت در برابر قضایا گویا با بسیاری همدستم . اما تجربه نشان میدهد که این بار هم تک و تنهایم. نه در آسمان ستاره دارم ونه در زمین جای یک آفتابه گلی ، اما حاضر نیستم در مقابل قضایای ایکه بازهم زادگاهم را کشتار گاه میسازند. خاموش باشم. " 4

 

  " استخبارات پاکستان صد ها مرتبه قوی تر شده و دارای تجارب بیشتر است و در افغانستان همه روزه به طور  آشکار و به شیوه های  مختلف مانور میکند و گلبدین حکمتیار جز مهره ای در دست استخبارات پاکستان چیزی بیشتری نبود و امروز با پول سرشاری که دارد  با جبین سائی به پیشگاه اسامه بن لادن والقاعده و دریافت حمایت از محافل مختلف صد مرتبه بیشتر ازآن  روزها خطرناک تر است.. خطراصلی در افغانستان کما کان برگشت  حاکمیت طالبانی است البته با شرکت برهان الدین ربانی و حکمتیار و سائر آشناهای که باز هم آنها را متاسفانه میشناسم.

دیموکراسی هیچگونه خطری را بر افغانستان متوجه نمیسازد.  من میان مقوله و یا مولفه دیموکراسی از یک جانب و حاکمیت ناتو و شرکا از جانب دیگر خط فاصل میکشم " 5

 

خواننده های ارجناک !

 

چنانچه شما خود میبینید من سیزده روز پیش از امروز یکبار دیگر هوشدار دادم که چه در پشت پرده چه سخن هائی جریان دارد و قصد ندارم که شمارا زیاد تر درد سر داده از مقاله های پیشتر بازهم سندی ارائه دارم .

آنچه من نوشته بودم نه فال بینی است و نه با رمل و اسطرلاب سر وکار  دارد . هر آن کسی که بخواهد با وجدان ملی دیموکراتیک  رویدادهای افغانستان را مطالعه نماید و نخواهد گفته دیگران را اشاعه دهد به نتایج مشابه خواهد رسید. اگر با مغز خود بیاندیشیم و با پای خود برویم ، در راه به دشواری مواجه خواهیم شد ، اما از دشواری ها نباید هراسید.

اینک توجه همه شما عزیزان را به سخنانی جلب مینمایم که دو هفته بعد از مقاله من در اخبار و نشرات گوناگون مطرح شده اند و هنوز کجاست ؟

جای یادهانی است که من  در حضوربرخی از دیپلوماتهائی افغانستان و برخی از اعضای پارلمان افغانستان و برخی از اعضای فعال جامعه مدنی افغانستان و برخی از اعضای سازمان دفاع از حقوق بشرو همچنان درجریان  سیمینار دوروزه ای موازی و خمزمان  با جلسه ناتو دربرلین پیش از افشای راز پشت پرده  در مورد امیال آِی اس آی و موئتلفین رنگارنگش هوشدار داده بودم . همانطوریکه ......... ( اجازه بدهید بسیاری مطالب را اکنون  ننویسم و در آینده بنویسم .)

 

 

 " دیلی تلگراف: پاکستان از ناتو خواست با طالبان سازش کند

 

به نوشته یک روزنامه انگلیسی در حالی که اجلاس سران ناتو در لتونی جریان دارد، دولت پاکستان از ناتو خواسته است وجود طالبان را بپذیرد و در جهت بر سرکار آوردن دولتی ائتلافی در کابل با شرکت آنها و بدون حامد کرزی رئیس جمهور کنونی تلاش کنند.

 

به نوشته روزنامه "دیلی تلگراف"، خورشید قصوری، وزیر امورخارجه پاکستان در جلسه ای خصوصی با وزرای امورخارجه برخی کشورهای ناتو گفته است که طالبان در حال پیروزی در جنگ افغانستان و ناتو در آستانه شکست قرار دارد.
وی به آنها توصیه کرده است از اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان خودداری کنند و با پذیرش شکست، سعی کند با آنها مصالحه کند.
یک مقام غربی که اخیراً با قصوری دیدار کرده درباره این جلسه گفت که وزرای امورخارجه حاضر در جلسه در برابر این سخنان حیرت زده شدند. وی افزود:«قصوری از ناتو می خواهد که تسلیم شود و با طالبان مذاکره کند
این خبر در حالی منتشر می شود که اجلاس سران ناتو در لتونی در حال برگزاری است و موضوع ماموریت افغانستان مهم ترین محور مذاکرات آنها را تشکیل می دهد.
ژنرال دیوید ریچاردز، فرمانده انگلیسی نیروهای ناتو در افغانستان و دان اورتز، سفیر هلند اخیراً در اسلام آباد از دولت پاکستان خواستند فعالیت بیشتری برای سرکوب طالبان انجام دهد اما طبق گزارش ها مقامات پاکستانی واکنش های متفاوتی به این درخواست نشان دادند.
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان نیز بارها گفته است پایگاه های طالبان در پاکستان قرار دارد. بسیاری از افغان ها نگرانند که پاکستان علناً سعی در تضعیف کرزی و ناتو دارد تا طالبان را در کابل به قدرت برساند که این قطعاً منجر به بروز جنگ داخلی و احتمالاً تجزیه کشور خواهد شد
.

 

 

اعتراض وزارت خارجه به سخنان مقامات پاکستانی

وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، نسبت به اظهارات مقامات پاکستانی، در مورد قدرت سیاسی در افغانستان، اعتراض کرد.

این وزارت طی اعلامیه یی گفته های مقامات پاکستانی را مبنی بر اینکه باید طالبان را در قدرت سیاسی در افغانستان پذیرفت و یک حکومت ایتلافی را در کابل ایجاد کرد که در آن رییس جمهور کرزی، شامل نباشد، مداخلۀ آشکار در امور افغانستان دانست. مقامات پاکستانی این سخنان را اخیرا در نشستی با برخی از وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو مطرح کرده بودند.

در این اعلامیه که شام چهارشنبه به ماشام پخیر افغانستان مواصلت ورزید، وزارت خارجۀ افغانستان نوشته است: دورانی که دیگران می توانستند بر مقدرات ما تصمیم بگیرند، دیگر گذشته است و امکان مداخله نیز به پاکستان داده نخواهد شد. 18:10/29:11:2006  "

دیروز درکابل نوشتندکه :

 

 

 

 

 

 " تبصره

با گذشت هر روز  نیات شیطانی  زمامداران  پاکستان  نسبت به   افغانستان  اشکار تر میگردد.

مبصر سیاسی  آژانس باختر  مینو یسد .

 جای شکی  نیست  که امروز  مردم افغانستان  به این  حقیقت  تلخ پی برده  اند  که پاکستان  نیات  شیطنت  بار علیه  کشور انها دارد .

در یک نظر  سنجی که  چندی قبل  توسط نهاد  امریکایی  در کابل  صورت گرفته   بود  تصریح  گردیده  که اکثریت  افغانها اکنون  معتقد  اند  که پاکستان  در امور داخلی  کشور شان  مداخله  میکند .

احمد رشید  نویسنده  و تحلیلگر سیاسی  پاکستان  در نوشته ای  که در نشریه  تلگراف  چاپ بریتانیا  به نشر رسانیده ،پرده از  اقدامات شیطانی  بر می دارد که نیات شوم  زمامداران  پاکستان را  علیه مردم  افغانستان بر ملا  میسازد .

احمد رشید در نوشته  تصریح کرده  که مسئولین  بلند پایه  پاکستان  به کشورهای  عضو ناتو  فشار می اورند  تا طالبان  را بپذیرند  وبرای  یک حکومت  ائتلافی که  در آن حامد کرزی  رئیس جمهور ی اسلامی افغانستان  حضور نداشته باشد ، کار نمایند .

با آنکه  این اظهارات  در نخستین  لحظات  مورد  خشم وانزجار  حلقات سیاسی  ومردمی در کشور  قرار گرفت،  در نفس  این مساله  تجاوز مستقیم  خوانده شد ولی به باور کارشناسان  سیاسی  زمامداران  پاکستانی  از حد  زیاد دیده درا  و مزور  اند   وبرای انها  ستراتیژی  افغانستان  ضعیف  و متکی  به پاکستان  مطرح بوده و جز  به این  به چیزی  دیگر ی نمی اندیشند  و روی این دلیل  پیوسته در تلاش آن میباشند .

 به باور  کار شناسان  سیاسی  زمامداران  پاکستانی  خبط سیاسی  را  انجام  میدهند .

وبا این  هذیا ن گویی  ها مناسبات  مردمان دوکشور  را تیره  و تار  میسازند  و بر تشنج در منطقه  می افزایند .

مردم پرسش  های متعددی  را  مطرح میسازند  وآن  اینکه  تا دیروز  پاکستان  خود را  متحد  جنگ علیه  تروریستان میدانست  وزمانیکه  زمامداران  افغانستان ، پاکستان را متهم  به مداخله  و حمایت  از طالبان  و دهشت افگنان  می نمود رهبران  انکشور  اشک تمساح  می ریختند  و میگفتند  پاکستان در مبارزه  با طالبان  و دهشت افگنان  قربانی  داده است  و تلاش پیگیر  میکند .

 ولی  اکنون قصوری  با دیده  درایی  موضوع  ائتلاف را  مطرح میسازد  ودرمورد   زعامت منتخب  مردم افغانستان  فراتر  از  اخلاق  دیپلوماتیک  سخن  میگوید .

 در نخستین  واکنش  وزارت خارجه  افغانستان  با انتشار  اعلامیه ای  این  اظهارات  را نکوهش کرد ونوشت  " ما ضمن  اعتراض  به چنین  دیدگاهی  میخواهیم  یکباردیگر  خاطرنشان سازیم  که این مردم  افغانستان اند  که تصمیم  میگیرند  که چه کسی  عضو حکومت  شان باشد  . دورانیکه  دیگران  میتوانستند  به مقدرات ما تصمیم  بگیرند  به سر رسیده است . "

  سخنان زمامداران پاکستان  تلویحا"  اشاره به ستراتیژی  میباشد  که پاکستان در قبال افغانستان  اتخاذ نموده است " افغانستان  ضعیف  و متکی به پاکستان ".  باید  مردم کشور بدانند  که زمامداران  پاکستان  هرگز  چنین اندیشه  را  از نظر  نه انداخته اند  ، دشمنی  زمامداران  پاکستانی  ، دشمنی   با نظام  متکی  به خودافغانها است     که هسته های  آن توسط  حامد کرزی  رئیس جمهوری اسلامی  افغانستان  گذاشته شده است .

به همینگونه  ولسی جرگه  مردم افغانستان  در جلسه امروزی  این اظهارات  را مداخله   مستقیم واشکار در امور داخلی کشور دانسته اند  و اعلامیه یی  را در  زمینه  منتشر میسازند .

برخی کارشناسان  سیاسی  براینکه چرا پاکستان در افغانستان  فتنه می انگیزد ، و عدم  حضور کرزی  را میخواهند  تصریح کرده  اند،  زمامداران  پاکستان تنها  کرزی را نه  بلکه  از هر افغان  وطندوست  که افغانستان  را برای افغانها   بخواهد  در هراس است  و با  اودشمنی  میکنند.

به  هرحال دشمنی  زمامداران  پاکستانی  در برهه  کنونی  چنان اشکار است  که مردم  به آن  (اظهر  من الشمس ) میگویند.

اما  گفته معروف است  که بارکج به منزل نمیرسد  - راهی  را که افغانها انتخاب  کرده اند  دنبال میکنند  و زمامداران پاکستانی  به این هدف نخواهند رسید .

 

 

 

ولسی جرگه اظهارات وزیر امور خارجه پاکستان را مبنی بر روی کار آوردن دولت ائتلافی با شرکت طالبان بدون حضور حامد کرزی تقبیح نمود

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر ، ولسی جرگه اظهارات وزیر امور خارجه پاکستان را مبنی بر روی کار آوردن دولت ائتلافی با شرکت طالبان بدون حضور حامد کرزی تقبیح نموده این اظهارات را مداخله مستقیم در امور داخلی افغانستان دانستند.
به اساس گزارش روزنامه انگلیسی "دیلی تلگراف " خورشید محمود قصوری وزیر امور خارجه پاکستان در جلسه یی خصوصی  که با وزرای خارجه برخی از کشورهای ناتو انجام داده است، از آنان خواسته است تا وجود طالبان را بپذیرند و در جهت روی کار آوردن دولت ائتلافی بدون حضور حامد کرزی تلاش نمایند.
اعضای ولسی جرگه امروز در جلسه یی که بریاست محمد یونس قانونی رئیس آن مجلس دایر شد، ضمن آنکه این اظهارات غیر مسوولانه وزیر امور خارجه پاکستان را در امور داخلی افغانستان تقبیح و نکوهش نمودند آنرا مداخله مستقیم و آشکار در امور داخلی افغانستان دانستند.
همچنان وکلا خاطر نشان نمودند که پاکستان بازهم در تلاش آن است که افغانستان  را بار دیگر پایتخت تروریزم به جهانیان معرفی کند. درجلسه فیصله به عمل امد تا کمیسیون های اموربین المللی ،امنیت داخلی واموردفاعی ولسی جرگه اعلامیه رامبنی بر تقبیح مداخلات اشکارپاکستان در امورافغانستان  ترتیب وبه جلسه بعدی ارائه نمایند.
هکذا در جلسه محمد نور اکبری وصادقی زاده نیلی نماینده گان منتخب مردم دایکندی مشکلات اهالی آن ولایت را مبنی بر خشکسالی ها که در اثر آن بیش از 2000 تن از مردم دایکندی از خانه های شان بیجا شده اند و تقرر آنعده افراد یکه متهم بر جرایم حقوقی و جنائی در آن ولایت هستند یاد آوری نمودند. به کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه وظیفه سپرده شده تا بخاطر بررسی موضوع بروز شنبه مورخ یازدهم قوس سالروان وزیر امور داخله همراه با معین اداری آنوزارت و رئیس مبارزه با حوادث فرا خوانده شود.
همچنان در جلسه اعضای ولسی جرگه خشکسالی ها و نا امنی ها در کشور را به بحث گرفته بخاطر جستجوی راه حل ها به کمیسیون های اقتصاد ملی وامنیت داخلی وظیفه داده شد تا در زمینه  تصامیم لازم اتخاذ نمایند.

باطن سیاست پاکستان

30:11:2006

درحالیکه کشورهای عضو ناتو به ارسال نیرووتجهیزات نظامی بیشتر به افغانستان متحد شده اند، پاکستان با این امر مخالفت نشان داده است.

روزنامه های غربی گزارش داده اند که خورشید احمد قصوری وزیر خارجه پاکستان درگفت وگوی خصوصی اش با وزرای خارجه برخی ازممالک عضو ناتوبه آنها مشوره داده است که ازارسال نیرو وتجهیزات نظامی به افغانستان بپرهیزند چراکه طالبان بمثابه یک جنبش ملی آنها را شکست خواهند داد : قصوری گفته است که طالبان هم اکنون نیمی ازافغانستان را تحت نفوذ دارند وازیک قوم اکثریت نمایندگی می نمایند: همچنین یک دگروال پاکستانی به نام اورکزی اخیرا درملا عام گفته است که ناتو درافغانستان شکست خورده است، امری که ناتو یا آن را نمی داند ویا پنهان می کند، این مقام نظامی پاکستان که نقش مهمی درتوافق حکومت پاکستان با شورشیان طالب دروزیرستان شمالی داشته است، تاکید کرده که طالبان ازیک جنبش مردمی یعنی قوم پشتون نمایندگی می کنند.

اظهارات اخیرمقامات پاکستانی درمورد شکست ناتو وپیروزی آینده طالبان نه تنها شگفتی جامعه بین المللی را برانگیخته بلکه باعث ناراحتی اقوام پشتون دوطرف سرحد افغانستان وپاکستان شده است، گفته شده است که پاکستان با خلاصه کردن پشتونها درسیمای طالبان به این قوم اهانت کرده وقصد بد نام کردن داعیه آزادی طلبی اقوام پشتون را دارد.

بخشی ازاین اظهارات خشم دولت افغانستان را نیز برانگیخته است، جایی که قصوری دولت کرزی را ناکام خوانده وخواستاریک چهره نو با حضورطالبان درساختارحکومت افغانستان شده است. معلوم نیست که دولت مشرف همزمان با برگزاری اجلاس ناتو درریگا وتجدید تعهد جامعه بین المللی برای اعزم نیرو و تجهیزات بیشتربه افغانستان چرا یک چنین موقف تعجب آوراتخاذ کرده است، تحلیل گران نظرات گوناگون ابرازکرده اند، برخی معتقدند که دولت پاکستان برسنت سیاست باجگیرانه خود بازهم خواسته است که ازناخن افگارناتو درافغانستان استفاده کند و با برجسته نشان دادن قوت طالبان، امتیازات بیشتری برای همکاری خود با جامعه بین المللی طلب نماید.

کسانی دیگرگفته اند که موضع جدید پاکستان نشان دهنده عمق سیاست راهبردی این کشوردرافغانستان وآشکارشدن لایه های درون این سیاست درشرایط تازه است، این کشورطی پنج سال گذشته با برخورد های گنگ ومبهم دربرابر طالبان والقاعده، با افغانستان وجامعه بین المللی بازی کرده است، درحالیکه واقعیت های جدید نشان می دهد، هیچ تغییری درنگاه پاکستان نسبت به افغانستان بوجود نیامده است، سیاست باطنی پاکستان زمانی آشکارمی شود که ناتو درافغانستان با مشکلات عدیده روبرو شده، دولت این کشورضعف های آشکاری ازخود نشان داده وجنگ عراق، قدرت ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا را به چالش گرفته است، آزمایش موشک های جدید شهاب که می تواند کلاهک های هسته ای حمل کند، درواقع پشتوانه اظهارات سیاسی مقامات این کشوردرقبال افغانستان است.

موضوعی که کمی خنده دار به نظرمی رسد، خوشبینی ساده لوحانه برخی ازمقامات رهبری افغانستان است که می پندارند با تشکیلات جرگه های امن منطقه ای دولت پاکستان را درتنگنای قراردهند، ازهم اکنون معلوم می شود که این جرگه ها نیزتحت تاثیرسازمان استخباراتی پاکستان و گروه های تندروازمسیر پیش بینی شده خارج شده وبه جنجال های بیشتری درافغانستان دامن خوهد زد.

دولت افغانستان ودستگاه دیپلماسی این کشوراکنون باید دید ونظرخود را به گونه قابل ملاحظه ای درقبال پاکستان تغیردهد ویک موقف شفاف ومناسب اتخاذ نماید.

                                        واكنش افغانستان نسبت به موضع وزارت خارجه پاكستان

 

پنج‌شنبه 9 قوس 1385

اميد وطن _ افغانستان

وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار اعلاميه‌اي نسبت به سخنان خورشيد محمود قصوري وزير امور خارجه پاكستان در مورد افغانستان و طالبان واكنش نشان داد.

در روز چهارشنبه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است: همانطور كه ما در امور داخلي ديگران مداخله نمي‌كنيم به ديگران اجازه دخالت در امور كشورمان را نخواهيم داد.

وزير امور خارجه پاكستان به كشورهاي عضو سازمان ناتو توصيه كرده بود كه ‌به جاي اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان، گروه طالبان را به رسميت بشناسند.

به گزارش روزنامه ديلي تلگراف، قصوري در ديدار خصوصي با برخي وزيران امور خارجه كشورهاي عضو ناتو كه اخيرا در شهر ريگا پايتخت لتوني برگزار شد، اعلام كرد كه ناتو در جنگ با طالبان شكست خورده است و بهتر است به‌جاي جنگ با طالبان، آنها را به رسميت بشناسد.

وي توصيه كرد يك دولت ائتلافي به جاي دولت فعلي افغانستان تشكيل شود.

رهبران 26 كشور عضو ناتو  شب چهارشنبه نشست خود را كه به بررسي وضعيت دشوار در افغانستان اختصاص داشت، آغاز كردند.

اجلاس سران كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي ناتو روز چهارشنبه پس از بحث و بررسي در مورد مسايل مهم بين‌المللي در ريگا پايتخت لتوني به كار خود پايان داد.

 

 

 برای برهم زدن اوضاع در شمال سلاح توزیع شده است

10:20/30:11:2006

والی قندوز می گوید که تعدادی سلاح از سوی افراد ناشناس برای برهم زدن امنیت در برخی از ساحات قندوز از نو توزیع گردیده است. او گفت این سلاح ها از جمله سلاح هایی هستند که نزد برخی از فرماندهان سابق باقی مانده بودند. همزمان با این، والی این ولایت از تطبیق عملیاتی تحت نام عقاب در روزهای نزدیک در ولایات شمال شرقی نیز خبرداد. عبدالفرید احمد؛ گزارشگر زون شمال شرق صبح بخیر افغانستان در این باره چنین گزارش می دهد:

انجینیرمحمد عمر؛ والی قندوز گفت که آن ها توسط ارگان های کشفی، معلومات به دست آورده اند که در برخی قریه های مرکز قندوز، ولسوالی امام صاحب و ولسوالی چهار درۀ این ولایت مقداری سلاح، سر از نو توسط برخی از افراد ناشناس برای ناامن ساختن این ولایت توزیع گردیده است. او گفت این سلاح ها تازه وارد نشده اند بلکه از جمله سلاح هایی هستند که نزد برخی از فرماندهان سابق موجود بوده است. والی قندوز در حالی که از ابراز جزییات بیشتر در این مورد خودداری می کرد گفت:" تا جایی که اطلاع دارم این سلاح ها در مرکز و بعضی قریه جات قندوز و مقداری در امام صاحب توزیع شده است."  

این درحالی است که روند تطبیق برنامۀ دی دی آر تمام گردیده و برنامه دایاگ یا خلع سلاح تفنگداران غیرمسوول در کشور جریان دارد. تطبیق کننده های این برنامه ها از موفق بودن تطبیق برنامه های شان خرسنداند اما بیشتر مردم به این باوراند که افراد تسلیم دهندۀ سلاح به برنامۀ دایاگ، صرف سلاح های بیکارۀ خود را تسلیم داده اند و سلاح های قابل استفاده را نزد خود نگاه داشته اند. والی قندوز تطبیق برنامۀ دایاگ را یک برنامۀ ناموفق خوانده گفت که در برنامۀ دایاگ باید سلاح، داوطلبانه تسلیم شود درحالی که افراد مسلح به هیج وجه حاضر به تسلیم دهی سلاح قابل استفادۀ خود بطور داوطلبانه نمی باشند: " پروسۀ دایاگ یا تسلیم دهی سلاح یک پروسۀ مشوره و تفاهم است، یعنی ما به مردم نصیحت می کنیم که موجودیت سلاح برای ما مفید نیست و شما باید سلاح را به دولت تسلیم کنید. پروسه یی که جدیت داشته باشد و یا توأم با خشونت باشد موجود نیست و نه هدایت داده شده است."

همزمان با این آقای انجینرمحمد عمر از آغاز عملیاتی تحت نام عقاب در چهار ولایت زون شمال شرق کشور خبرداده گفت که طی چند روز آینده یک شاخه از عملیات تحت نام عقاب در ولایات شمال شرقی کشور آغاز خواهد شد. او گفت که این عملیات طی چهار ماه در مرحله اول ولایات بغلان و قندوز و بعد از آن ولایات تخار و بدخشان را در برخواهد گرفت. والی قندوزافزود که در این عملیات علاوه بر افراد موجود امنیتی در قندوز، ازمرکز نیز بیش از 500 تن از افراد اشتراک کننده در عملیات موسوم به عقاب اشتراک خواهند کرد. او افزود که در این عملیات برعلاوۀ جمع آوری سلاح های توزیع شده شماری از افراد آشوبگر نیز بازداشت خواهند شد. والی قندوز گفت در این عملیات نماینده های تمام مراجع حکومتی و ناتو شامل می باشند و برای مردم عام هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

یورش عقاب از یک ماه پیش برای برقراری امنیت در ولایات کشور زیر فرماندهی ناتو آغاز گردیده است. در این عملیات در مجموع یک صد و بیست هزارنفر از سربازان ناتو، اردو و پولیس ملی افغانستان اشتراک دارند این عملیات در ولایات جنوبی و شرقی کشور جریان دارد. گفته می شود که درجریان این عملیات نماینده های ثارنوالی ومراجع مختلف موجود می باشند تا در این یورش به باشنده های محل آسیبی نرسد. هرچند تا این دم این یورش در محلات ناامن جنوب و شرق کشور جریان داشته است اما بعد از ایجاد یک سلسله ناامنی ها در این اواخر در ولایات شمال شرقی یک شاخۀ این یورش به این محلات نیز به زودی گسترش خواهد یافت " 8

 

آیا میتوان خاموش نشست و یا بازهم شاهد کشتار جمعی در کابل و سراسر افغانستان گردید ؟

من در مقاله های دیگر از زمره کابل را بغداد نسازید ، بارها هوشدار داده ام و اینک یکبار دیگر هوشدار میدهم که :

دستان زیادی برای  تداوم بخاک وخون کشیدن افغانستان در کار اند. باید خطر اصلی را شناخت و در برابر آن اقدام عملی کردو

باید یادگرفت که سرنوشت خود را بدست دیگران نداد و برای تعیین سرنوشت خود هر چه بیشتر از پیشتر اندیشید وگامهای عملی تر و موثر تر گذاشت.

باید از کابل و همه شهر ها و زندگی شهر وندان به دفاع برخاست !

باید راه عملی دفاع از خود و دفاع از شهروندان را جستجو کرد و باز هم  با آگاهی ملی – دموکراتیک وارد کار زار گردید.

باید از روستا ها و زندگی مردم در روستا و در همه جا دفاع کرد !

باید هر چه سریعتر برنامه عمل عاجل و فوری برای دفاع از خود و دفاع از مردم را بوجود آورد !

باری استادم مولوی شاه مقصود خدا بیامرز گفته بود :

 "حضرت رسول مقبول  ( ص)فرموده اندکه"  کسی که انگشتش دوبار از یک سوراخ گزیده شود ، آنکس از زمره امت من نیست "

 اینک باز شاهدیم که نه تنها از یک سوراخ بلکه از چند سوراخ بارها با مردم افغانستان یکجا  گزیده میشویم . البته مارهای دهن آستین و کژدم های پیزار و ماسی هم مارا بارها گزیده اند.

آی آُس / آی و شرکا بازهم اسپ های  ترویای خود را در شهر کابل – هرات – مزار و قندوزوجاهای دیگر  جا بجا ساخته اند. آنها شب خون میزنند ، آیا میخواهیم دست بسته گرفتار گردیم و ما را به کشتار گاه ها روان سازند و به این ترتیب به مردم باز زهر چشم نشان ندهند و امنیت گورستان را بازهم برقرار سازند ؟

بازهم سر سردارانی را که مغز دارند وبرای منافع ملی می اندیشند  به پیش سربداران دیگر به سر دار میبرند .

حلقه های دارها را آماده کرده اند !

بیدار بایدگردید !

هوشیار باید گردید !

اگر کارد را بگلوی کنجشک میگذارند ، با پنجال های نازک خود در برابر کارد تیز ای  جلاد از زندگی خود دفاع مینماید ، مگر از گنجشگ نا توان تریم ؟

اینبار بازهم میخواهند با دود کردن هیزم تفرقه بیانداز و حکومت کن ، ما را به کاسه سرآب بدهند .

نگذاریم که افغانستان در زیر پای جنرال های پاکستان وشرکای یکبار دیگر لگد مال گردد.

 آگاهی ملی ، وحدت ملی ، صفوف ملی ، تشکلات ملی ، منافع ملی را درک نمائیم .

برای نجات میهن ، برای نجات مادر وطن باید آستین هارا بر بزنیم و آمادگی بگیریم !

اشکال آمادگی متنوع است و در تمام سطوح آمادگی بگیریم .

آمادگی – آمادگی  آمادگی !

اگر اینبار باپای خود به طرف کشتار گاه رفتیم ، نه خدا مارا خواهد بخشید ونه خلق خدا !

 اندکی دقت باید کرد و هوشیار گردید .

ساعت پنج صبح روز جمعه دهم قوس سال 1385 خورشیدی.

این متن بازهم تند نویسی شده است و خالی از اشتباهات تایپی نخواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 ------------------------------------

رویکرد ها :

1 – گفتمان – مقاله  سخنی با درویش نیک اندیش – عقرب 1386 برابربخ 17 نوامبر 2006

2-  گفتمان – همان مقا له

3- همان مقاله

4 – همان مقاله

5- همان مقاله -  سیزده روز پیش از امروز .

6-  شمه ای از رویداد های افغانستان در چهار روز اخیر

8 قوس 1385مطابق 29- نوامبر 2006

 

فرستنده: باقی سمندر  " http://www.khawaran.com/ / بخش اخبار

7-

رویدادهای افغانستان در روز پنجشنبه نهم قوس 1385 برابربه 30 نوامبر

 

 2006-11-30

 

منابع خبر :

باخترآژانس، خبرگزاری پژواک، صبح بخیر افغانستان ، امید وطن،

نووستی و....

فرستنده باقی سمندر . http://www.khawaran.com/ / بخش اخبار

8-