باقی سمندر

2006-09-23

سنبله 1385

 

 

     یک خبراز کابل و چند پیشنهاد به آژانس باختر !

 

 سه ماه  پیش از امروز یعنی در ماه سرطان امسال  خبری را در صفحه باختر آژانس  خوانده  بودم که :

 

  "پس از سه  ماه آِینده آژانس باختر  از طریق  سیستم  تیلفون کودان با تمام  ولایات کشور  وصل خواهد شد

قرار داد نصب کودان به تمام ولایات  کشور  امروز  توسط  دین محمد مبارز راشدی  و خانم مینا غضنفر  رئیس کمپنی  سریتکس به امضا ء رسید .

دوکتور سید شفیع " راحل" رئیس عمومی آژانس باختر در محفل عقد قرار داد در صحبت مختصر گفت:

 آژانس باختر  پس از  67 سال با نصب سیستم کودان درولایات  به یک آژانس ملی مبدل میگردد .

تبدیل آژانس مرکزی به  آژانس که  تمام ولایات را زیر پوشش  قرار  دهد مسلما" نقش ارزنده  و مهمی را در تقویت  وحدت ملی  و تسریع روند دموکراسی در کشور  ایفا خواهد کرد .

ما با استفاده  از آن  نه تنها  مکالمات  را انجام  خواهیم داد  بلکه  از طریق فکس  آن اطلاعات  تصویری  را نیز به علاقمندان  پیشکش  خواهد کرد .

دوکتور راحل دراین صحبت برپلان های  انکشافی آژانس باختر  که شامل  ایجاد مرکز  خبر رسانی  آُسیای  مرکزی  در کنار  خبر گزاری باختر میباشد توضیحات داده گفت: در آِینده  ها کار  بالای  تعمیر آژانس باختر در وزیر محمد اکبر خان  اغاز  میگردد  اما تصریح داشت  که مساله  منوط به امکانات  مالی میگردد که انها در تلاش ان  میباشد .

بعدا"  دین محمد مبارز راشدی معین نشراتی  وزارت فرهنگ  و جوانان  ضمن انکه  امضای قرار داد  را در رشد  اطلاع رسانی  در کشور گام ارزنده  توصیف کرد  گفت :  مابر طرحهای  مصروف هستیم که نشرات  دولتی را  از لحاظ  محتوی غنی  سازیم

 این قرار داد به مصرف بیشتر  از سه صد  وشصت  و هشت هزار  دالر امریکایی  از بودجه انکشافی  وزارت  فرهنگ و جوانان  تا سه ماه اینده  تطبیق میگردد . " 1

در گزارش جالب باهم خواندیم که :

 "دوکتور سید شفیع " راحل" رئیس عمومی آژانس باختر در محفل عقد قرار داد در صحبت مختصر گفت:

 آژانس باختر  پس از  67 سال با نصب سیستم کودان درولایات  به یک آژانس ملی مبدل میگردد .

تبدیل آژانس مرکزی به  آژانس که  تمام ولایات را زیر پوشش  قرار  دهد مسلما" نقش ارزنده  و مهمی را در تقویت  وحدت ملی  و تسریع روند دموکراسی در کشور  ایفا خواهد کرد . " 1

اینک سه ما و اندی از انتشار آن خبر میگذرد . امیدوارم که سیستم تیلفون کودا ن باختر آژانس  را با تمام ولایات وصل نموده باشد و از همین ماه به بعد رویداد افغانستان به شکل همه جانبه در سطح افغانستان و جها ن منتشر شوند . من موفقیت رئیس و همه کارکنان باختر آزانس را خواهانم.سه ما ه گذشت و لی من میخواهم توجه خواننده های این صفحه را به روزها ئی جلب نمایم که باختر آزانس به فعالیت خود آغاز مینمود.

من شما را به خواندن گزارش شصت وهفت سال پیش  ، به خواندن گزارش ای از سال 1318 خورشیدی برابربه 1939 و 1940 میلادی یا روزهای آغاز جنگ دوم جهانی دعوت مینمایم.

در سالنامه کابل میخوانیم که :

" در ربع آخر سنه 1318 در اثر توجهات ذات مبارک شاهانه ومعارف خواهی والا حضرتین صدر اعظم صاحب و معاون صدارت ( وزیر معارف ) ریاست مستقل مطبوعات تاسیس و در تحت اثر جلالتماب صلاح الدین خان که از فضلای مملکت بوده و در زمینه مطبوعات تبحر و   ورزندگی کاملی دارند ، شروع به کار کرد و انصافا باید گفت که این ریاست در ظرف این مدت قابل مصدر اجرات و تاثیرات مهمی در عالم مطبوعات گردیده است." 2

در صفحه 118 _ سالنامه کابل در مورد مدیریت عمومی نشرات و فعالیت های آن در هفده بخش گزارش ارائه گردیده است.

گزارشی از شعبه دوم هم به چشم میخورد که همه حایز اهمیت بوده و در هشت بخش میباشد.

درپایان این بخش نوبت به گزارش مدیریت عمومی آژانس میرسد .

همچنان در مورد مدیریت عمومی پشتو تولنه ، شعبه تفتیش ، مدیریت تاریخ ، مدیریت صحافت ، اداره رادیوو مطالب بسیار جالب و خواندنی گزارشهائی تهیه شده است که  اینک  در مورد مدیریت عمومی آژانس از صفحه 120 تا نصفه ای 121 را باهم میخوانیم. البته من مطلب را دوباره تایپ مینمایم و به کار عزیزان حروف چین، صفحه آرا ، گروه تدقیق و تصحیح و چاپگران و صحافان و برش کاران و تهیه کنندگان مطلب  در روز گار جنگ دوم جهانی یکبار دیگر ارج میگزارم.

"مدیریت عمومی آژانس :

با تشکیل ریاست مستقل مطبوعات مدیریت عمومی آژانس هم به میدان آمده است .

مدیریت عمومی آژانس بلا فاصله پس از تشکیل و انتخاب و مقرری قسمتی از اعضای دفتری خویش پروژه ای برای قائم سا ختن سرویس اخباری مطابق به منظور و پروژه ء که قبلا تهیه شده بود ، وضع نموده و بدوا ذریعه انتخاب و بکار انداختن مامورین اطلاعات مرکزی  خویش یک سرویس منظم اخباری در مرکز کابل قائم نموده و موفق شده توانست که اخبار واقعه روز را خواه رسمی و یا غیر رسمی باشد بلافاصله پس از وقوع آن و پس از ملاحظه وتدقیق برای درج به مراجع لازمه وجراید مرکزی ارسال نماید ، قدم دوم آن که خالی از اشکال نبوده و به توجه اولیای امور حکومت به سهولت برداشته شد ، قائم نمودن نمایندگی های آژانس در ولایات یعنی نائب الحکومگی ها و حکومت های اعلی و کلان بوده است . با تاسیس نمایندگی های آژانس که بنام ماموریت های اطلاعات آژانس باختر در ولایات یاد میشوند ، مرکز با کلیه ایالات خورد وکلان مملکت تیلفونامربوط شده و در ماه اول تاسیس آژانس توانستند که یومیه خبرهای مرکز را بولایات مخابره و از تمام ولایات را ذریعه نمایندگی های خویش تیلیفونا حاصل و در جراید  مرکز نشر دهند و فعلا با کمال انتظام این سلسله جریان دارد.

برعلاوه وقایع داخلی وظیفه دیگری را که آژانس بدوش خواهد گرفت ، اخذ خبرهای یومیه آژانس های خارجه از قبیل ریوتر انگلیسی وترانس اوشن المانی و هاواس فرانسوی و تاس روسی است که روز یک مرتبه از تلگراف خانه بیسیم  به مدیریت عمومی آژانس واصل و ذریعه ترجمان ها ترجمه و در جراید مرکز نشر وخلاصه آن به ضمیمه خبر های داخلی هفته یک تا دو مراتبه برای جراید ولایات تیلفونا و تیلگرافا فرستاده میشود .

قدم های دیگریکه مدیریت عمومی آژانس باختر در سال جاری در نظر دارد که بردارد یکی قائم نمودن روابط با شرکت های خبر رسانی خارجه و اخذ و اعطای خبر ها است که خبر های داخله افغانستان  زیر عنوان خبرهای آژانس باختر بدنیا ارسال و از دنیا مستقیما بنام خبرهای آژانس باختر حاصل و به همان نام در جراید نشر داده شود . مقدمات این امرذریعه وزارت خارجه تاجائی فراهم شده و تاکنون مذاکرات به نتیجه قطعی حاصل نشده است ، دیگر تاسیس نمایندگی های مستقل آژانس در بعضی ممالک خارجه است که برای این مقصود هم اقدامات جاری میباشد.

مدیریت عمومی آژانس تا کنون در سایهء توجه حکومت موفقیات شایانی  در حوضه ء وظایف خویش  حاصل داشته و امید میرود که سایر نقشه ها و نواقص آن هم بنوبه شان آهسته آهسته عملی ورفع شده و آژانس باختر به مفهوم صحیح آن ابرومندانه خدمات خویش را انجام داده بتواند ." 3

من برای دکتور شفیع راحل و همه کارمندان آژانس باختر موفقیت مزید آرزو مینمایم و در همینجا سلامهای گرم  خویش را برای برای همه کارمندان آزانس باختر تقدیم مینمایم.

شایان توجه است تا یکبار دیگر بخاطربسپاریم که باختر آژانس از کودتای بیست وشش سرطان سال 1352 تا کودتای هفت ثور 1357 و از ان روز تا هشت ثور 1992 و تا سال 1996 و بعدا تا سال 2001 دستخوش تغییراتی زیادی گردیده است که پرداختن به  آن در اینجا  حوصله خواننده های گرامی را به سر میرساند. از اکتوبر سال 2001 تا امروز باختر آژانس بازهم گامهای کندی برمیدارد اما به هر صورت قدم ها به پیش است. امیدوارم این گامها استوارترگردند.

در پایان چند پیشنهاد  ای برای همه کارمندان موسسه باختر دارم که امیدوارم مورد جروبحث قرار گیرند.

یک :

باید ذخیره اخبار باختر آژانس بوجود بیاید و در صفحه انترنیت ذخیره جاسازی گردد تا اگر خواننده ها و علاقمند ها بخواهند خبری را از سه روز پیش بخوانند یا سه ماه پیش یا پیش تر ازآن را ، به سادگی و سهولت بدان دسترسی بیابند.

اکنون فقط اخبار دوروزه را میتوان در صفحه دید وبعد خبر ناپدید میگردد.

دو :

وقتی شما میخواهید بروز جمعه خبری را از باختر آژانس بخوانید ، متاسفانه خبر به چشم نمیخورد . کارمندان باختر آژانس مطابق تقسیم اوقات کار در ممالک اسلامی بروز های جمعه رخصتی دارند و شما نمی توانید در روز رخصتی هیچ خبری را از منابع افغانستان به ویژه از باختر آژانس بخوانید.

  اگر دکتور شفیع راحل بتواند با لطف ویژه شان به کارکنان باختر آژانس توضبح بدهندو روشنگری نمایند که نشر یک و یا نشر اخبار در 24 ساعت تا  چه حد اهمیت دارند ، ممکن عده ای از کارکنان باختر آژانس بتوانند رخصتی هایشان را بروز های دیگر هفته بگیرند و بروز های جمعه تعداد از مسئولین اضافه کاری نمایند.

در اروپا رواج است که کار در روز های رخصتی با معاش یکصد وپنجاه درصد اضافه تر ادامه پیدا میکند و این امر ضروری خواهد بود تا عده ای از کارکنان باختر آژانس بادریافت معاش اضافه کاری بنوبه خویش در سراسر افغانستان فعال گردند و خلای روز جمعه و روز های رخصتی  پر گردد و صد هاهزار نفری که میخواهند از اخبار وطن به روزهای جمعه باخبرشوند ، آرام گردند .

سه :

اگر خبرنگار باختر خبری را برای شما میفرستد، بهتر خواهد شد تا نام خبرنگار، زمان دقیق وقوع خبر و یاحادثه با ساعت و دقیقه و ثانیه آن در زمان دریافت خبر از طرف مرکز باختر آژانس نشر شود و تاخیر نمودن تا آخر روزبرای نشر خبر به نظر من مربوط به کارهای  زمان گذشته است.

چهار:

وقتی مطالبی تحلیلی نوشته میشوند، مفسر و تحلیل گر هم بایست معرفی شود که چه نام دارد .

 مسئولیت فردی می باید رشد نماید و خبرنگاران و مفسرین بایست با مسئولیت رشد نمایند و به مدارج عالی ارتقا یابند.

پنج :

در بخش گذارش از روزنامه ها یک کمبود اصلی وجدی وجود دارد و آن اینکه به جز چند روزنامه یا هفته نامه ویا جریده دیگران در گمنامی میمانند و تشخیص و مقایسه اخبار وگزارش ها مشکل میگردد و فقط یک دیدگاه رسمی میتواند به خواننده ها برسد و دیدگاه های غیر رسمی اصلا انعکاس نمی یابند.

در پایان موفقت تک تک خبرنگاران و دست اندرکاران باختر آژانس را ازبارگاه ایزد متعال خواهانم. بایست تذکر بدهم که هفت قطعه عکس های کارکنان مطبوعات را همینجا خدمت علاقمندان وکارکنان جوان باختر آژانس تقدیم میدارم.

 باقی – سمندر- سنبله سال 1385  سپتامبر2006-09-23

 -------------------------------------------------------------------

 رویکردها :

1-   صفحه باختر آژانس / دوازدهم سرطان 1385

2-     سالنامه کابل / صفحه   های 118 تا 120 / سال 1318 شمسی برابر به 1939 و 1940 میلادی

3-    صفحه 120 و121 سالنامه کابل سال 1318 خورشیدی.