باقی سمندر

چهارشنبه 22 سنبله  1385

13 سپتامبر 2006

 

 

 

 

  بیدار شویم وبر ضد سانسورخبرنگاران  در افغانستان اعتراض کنیم !

 

تازه ترین خبر در مورد سانسور خبرنگاران حاکیست که زمامداران افغانستان خود شان با یک دست قانون اساسی را امضا و توشیح میکنند و با دست دیگر بر ضد آن اقدام می نمایند.

زیر فشار گرفتن و به مضیقه قرار دادن و یا دیکته کردن  اخبارو مقالات   به خبر نگاران و نویسندگان یک امرضد آزادی و تخطی  آشکار از حقوق بشر است.

من حمایت خود را از اتحادیه خبر نگاران افغانستان یکبار دیگر اعلان مینمایم و از همه طرفدران آزادی گفتار وبیا ن – وجدان و عقیده – دین و احزاب سیاسی ودر یک کلام از تمام مدافعین حقوق بشر در افغانستان و دنیا تمنا مینمایم که خبرنگاران  آزاد  افغانستان را تنها نگذارید و به دفاع از آزادی گفتار و بیان و مطبوعات و نشرات ورسانه های گروهی و جمعی بپا خیزیم.

شما میتوانید در زیر متن خبر از بی بی سی را بخوانش بگیرید.

  باقی سمندر-

 

 

 

 

14:31 گرينويچ - سه شنبه 12 سپتامبر 2006 - 21 شهریور 1385

مرضيه عديل

در کابل

'خبرنگاران افغان سانسور می شوند'

اتحاديه آزاد خبرنگاران افغانستان می گويد مقامات بلند پايه حکومتی، اعضای پليس و ارتش افغانستان و نيروهای خارجی مستقر در اين کشور، خبرنگاران افغان را مجبور به سانسور می کنند.

رحيم الله سمندر، رييس اين اتحاديه در يک جلسه با خبرنگاران افغان در کابل گفت که اگر دولت افغانستان برای حل مشکلات روزنامه نگاران اقدام نکند، او اين موضوع را با نهادهای بين المللی حمايت از خبرنگاران در ميان خواهد گذاشت.

اين گردهمايی به منظور جلب توجه دولت به حمايت از خبرنگاران افغان و حفظ مصئونيت آنها برگزار شده بود.

آقای سمندر، رييس اتحاديه آزاد خبرنگاران همچنين نيروهای پليس، ارتش و سربازان خارجی مستقر در افغانستان را به "بی حرمتی" نسبت به خبرنگاران متهم کرد.

او گفت: "نيروهای امنيتی افغان و بين المللی نه تنها امنيت خبرنگاران را تامين نمی کنند بلکه خود در بسياری موارد از خشونت عليه خبرنگاران کار گرفته و اجازه نمی دهند اطلاعات دقيق در وقايع جمع آوری کنند."

آقای سمندر گفت اعضای شورای ملی افغانستان نيز با برخی از خبرنگاران "برخورد عقده ای" می کنند.

آقای سمندر افزود: "آزادی رسانه ها در قوانين جاری در افغانستان وضاحت دارد و نيازی نيست که هر بار به خبرنگاران گفته شود چه کنند و چه نکنند."

او گفت: "بيش از ده والی در مناطق مختلف افغانستان به خبرنگاران فرمايش می دهند که اين موضوع را پخش کنيد و اين موضوع را پخش نکنيد. اين مشکل بزرگی در راه رسانه های افغانستان است که دولت در حل آن هيچ اقدامی نکرده است."

آقای سمندر همچنين به تهديد اخير طالبان عليه خبرنگاران در افغانستان اشاره کرد و از منابع طالبان تقاضا کرد از اين گونه تهديدها دست بردارند.

 بازگشت به صفحه افغانستان