باقی سمندر

یازدهم سپتامبر

 2006-09-11

 

 

   اظهار تسلیت به خانوداه حکیم تنیوال و دوستانش

 

جنایت کاران ای تروریست حکیم تنیوال را کشتند و اعضای خانواده و دوستانش را به ماتم نشاندند تا دل جماعت اسلامی پاکستان،  ، آِی اس ، آی والقاعده و شرکای بین المللی شان را خوشنود سازند. دهشت افگنان از جنازه او نیز ترس داشتند و بروز جنازه اش بازهم عده ای را به شهادت رسانیدند،  کشتند و زخمی نمودند.

یاد همه شهدا  و کشته شده گان را گرامی میدارم.

در باره حکیم تنیوال در پایان شما میتوانید به تفصیل بخوانید ولی پیش از همه من ( باقی سمندر ) و همکارانم به خانواده حکیم تنیوال و دوستانش از ژرفای دل ما تسلیت میگوئیم. من برای حکیم تنیوال  و آن عده ای هموطنانم که  با وی و در روز جنازه  به شهادت رسیدند ،بهشت برین را آرزو مینمایم و از بارگاه خداوند عز وجل عمر طولانی برای تمام اعضای خانواده اش خواهانم.

 باری حکیم تنی وال یکی از اعضای اتحادیه عمومی محصلان افغانی در خارج از کشور -  آلمان بود . سخنرانی وی را در کنگره مونستر در سال 1973 بر ضد کودتای بیست وششم سرطان 1352 هر گز از خاطر نمیبرم.

او بعد از پایان تحصیلات به افغانستان رفت . بعد از تجاوز شوروی به افغانستان  او در پاکستان فراری شد و دیری نپائید که بازهم بر ضد تجاوزگران شوروی و دولت دست نشانده اش بپا خواست. در کنار فعالیت های گسترده اش در فعالیت های کمک به مهاجرین نیز همت گماشت و یکی از فعالان موسسه خیریه ( کوفا *  KOFA * گردید.

حکیم تنیوال که در تنی دیده به دنیا گشوده بود ، سخت عاشق ترقی و پیشرفت افغانستان بود.

 او در اتحادیه عمومی با ما برای یک افغانستان مستقل – آزاد – آباد دیموکراتیک و شگوفان  همنوا بود. در انتشار سپرغی ارگان تحقیقاتی – فرهنگی اتحادیه عمومی در آنزمان نقش ارزنده داشت.

  حکیم یادت را گرامی میدارم.

 حکیم آرام بخواب . افغانستان مستقل – آزاد – آباد – دیموکراتیک و شگوفا ن و مترقی  تا هنوز هم آرزوی ماست. از اینرو خار چشم دشمنان مردم افغانستان میباشیم.

 باقی سمندر –عضو  سابقه اتحادیه عمومی محصلین افغانی در خارج- از سال 1972 تا 1992 و عضو افتخاری کوفا.

 توجه شما را به اخبار در مورد قتل حکیم تنیوال خواهانم.

 

 

قتل والی پکتیا دراثر یک حمله انتحاری

والی پکتیا امروز از اثریک حمله انتحاری جانش را ازدست داد.

مقامات وزارت امور داخله پذیرفتند که حکیم تنیوال قبل از ظهر امروز از اثر یک حادثه انتحاری به قتل رسید.

به گزارش آژانس باختر از شهر گردیز ، شخص مجهول الهویه که سوار به یک موتر بود و در خارج  از مقر ولایت پکتیا انتظار والی را میکشید . حینکه  حکیم تنیوال از دفتر کارش بیرون شد موتر خود را با موتر والی تکرداد. اورا با دوهمکارش  کشت.

در این حادثه  شش تن دیگر زخمی شده است.  

 

 

 

 

باختر آژانس

تروروالی پکتیا

11:09:2006

حکیم تنیوال والی پکتیا روزگذشته دریک حمله انتحاری کشته شد و دریورومحافط وی نیزدراین حمله جان باختند. همزمان درولایت فراه، هلمند، قندهار وارزگان جنگ ها به شدت ادامه یافت وطالبان علی الرغم ضربات سختی که ازقوای ایتلاف واردوی ملی برآنها وارد شد، با سرسختی مواضع خود را حفظ کردند وحتی مناطق بیشترازجمله ولسوالی دلارام درجنوب کشوررا تحت تسلط خود درآوردند.

افزایش فعالیت های نظامی وتحریکات طالبان به این تشویش ها دامن زده است که مبادا با فرورفتن جنوب افغانستان درکام بحران و انارشیزم، ثبات کشوربه مخاطره بیفتد وموج ناآرامی ها برزمینه نا رضایتی های عمومی ازناتوانی وضعف عملکرد حکومت در ساحات مختلف سربلند کند.

با افزایش حملات نظامی طالبان، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ناتو، خواهان افزایش نیروهای این سازمان به افغانستان شده است اما ترکیه بلادرنگ معذرت خودراازاعزام نیروهای بیشتربه افغانستان اعلام کرد ومعلوم نیست که سایرممالک عضوناتو به این درخواست پاسخ مثبت دهند، ممالک اروپایی ازورود درعمق درگیری های نظامی افغانستان تشویش دارند وبالا رفتن تلفات نظامی وهزینه جنگ، می تواند نگاه مردم وپارلمان این کشورها را که با اکثریت های اندک به حضورنظامیان درافغانستان رای داده اند، تغییردهد. تنها کشورقدرتمند ناتو، ایالات متحدا امریکا ست که قادربه اعزام نیروهای بیشتربه افغانستان است وخاطره تلخ حادثه 11 سپتمبر2001همچنان درذهن مردم این کشورباقی است وباعث تشدید اراده ملی امریکا برای تعقیب وسرکوب هراس افگنان می شود. چنانچه روزگذشته یک عضومجلس سنای امریکا با ابراز تشویش ازافزایش حملات طالبان درافغانستان، خواهان اعزام 5 هزار نظامی دیگربه این کشورشد. ایالات متحده وجامعه بین ا لمللی به خوبی می دانند که کوتاه آمدن ویا عقب نشینی دربرابرهراس افگنی، پیامد های پرمخاطره برای جهان دارد تنها راه تامین آرامش ملت ها وحفاضت ازدستاورد های تمدن امروزی، سرکوب افراطی گرایی ودفع خطرات عظیم هراس افگنی درجهان است. اما این عمل باید با احتیاط ودقت فراوان صورت گیرد وکوشش شود که هیچ زمینه وبهانه یی برای بهره گیری هراس افگنان برجای نگذارد، از جانب دیگرنشانه گیری مقامات بلند پایه دولتی درولایات توسط طالبان عواقب خطرناک درپی دارد. دولت افغانستان باید با افزایش تدابیراحتیاطی درحفظ جا ن ماموران عالی رتبه خود بکوشد چراکه ادامه چنین کشتارها وترورها باعث ترس ووحشت مسوولین در ولایات می گردد وممکن است زمینه ایجاد بحران بیشتروازکار افتادن سیستم اداره درولایات گردد که چنین امری ثبات عمومی اوضاع را تهدید می کند

1  (   صبح بخیر  کابل)

 

 

والی پکتیا به قتل رسید

استاد حکیم تنیوال والی ولایت پکتیا حوالی ظهر روز گذشته بر اثر یک حمله انتحاری درمقابل دفتر کارش کشته شد. در این حمله والی و دومحافظ وی کشته شده وشش تن دیگر زخم برداشته اند.

این حمله زمانی رخ داد که یک مهاجم درمقابل دفتر والی پکتیا خود را منفجر کرد.

حکیم تنیوال پس از تاسیس اداره موقت به حیث والی خوست ومدتی هم به حیث وزیر معادن وصنایع کارکرده است .

وی ازدوسال بدینسوبه حیث والی پکتیا ایفای وظیفه می نمود. وی استادسابق پوهنتون کابل بود.

طالب ها مسوولیت این حمله انتحاری را به عهده گرفتند.

رييس جمهور كشور حمله انتحاري مذكور را محكوم نموده هیاتی دولتی مرکب از وزرای دفاع ملی، داخله ، مهاجرین و عودت کنندگان، مخابرات، نمایندگان ولایات پکتیا در شورای ملی، رئیس عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران را وظیفه سپرد که مراسم تدفین جنازه استاد تنیوال را با تشریفات باشکوه دولتی انجام دهند.

2- ( افغان نامه )

10:45 گرينويچ - يکشنبه 10 سپتامبر 2006 - 19 شهریور 1385

والی پکتيا در يک 'حمله انتحاری' کشته شد

مقامات امنيتی در افغانستان تاييد کرده اند که حکيم تنيوال، والی پکتيا در اثر يک حمله انتحاری در جنوب شرق افغانستان کشته شده است.

فرماندهی پليس ولايت پکتيا گفت که اين حمله در شهر گرديز، مرکز ولايت پکتيا زمانی صورت گرفت که آقای تنيوال از دفتر کارش بيرون می شد.

در اين حمله به گفته منابع امنيتی، علاوه بر والی پکتيا، يک راننده و يک محافظ او نيز کشته شده است.

سه نفر ديگر از محافظان آقای تنيوال نيز در اين حمله زخم برداشته اند.

منابع طالبان در تماس با بی بی سی مسئوليت اين حمله را به عهده گرفته اند.

حکیم تینوال که از استادان دانشگاه کابل در رشته جامعه شناسی بود سالها در پاکستان به سر می برد و در زمان سلطه طالبان از نویسندگان برنامه آموزشی بی بی سی در شهر پیشاور بود.

پس از سقوط طالبان، از استرلیا که در آنجا در مهاجرت زندگی می کرد، به کشورش برگشت و مدتی والی خوست در جنوب افغانستان بود.

آقای تنیوال مدتی هم در کابینه افغانستان وزیر معدن و صنایع دولت حامد کرزی بود و از دو سال پيش به این سو به عنوان والی پکتیا کار می کرد.

حمله به والی پکتيا تازه ترين مورد از حملات انتحاری در افغانستان است که در آن يک مقام ارشد ولايتی کشته می شود.

پيش از اين حملاتی به هدف مقامات ولايتی در جنوب و شرق افغانستان صورت گرفته است. سال گذشته در يک حمله انتحاری در شهر قندهار، اکرم خاکريزوال، فرمانده سابق پليس کابل به قتل رسيد.

حملات انتحاری در افغانستان اخيرا افزايش يافته و در آخرين مورد، انفجار يک موتر (خودرو) بمب گذاری شده در نزديکی سفارت آمريکا در مرکز شهر کابل، منجر به کشته شدن حداقل ۱۶ نفر و زخمی شدن نزديک به ۳۰ تن ديگر شد.

در تحول دیگری در ولایت قندهار نیروهای پیمان ناتو و افغانستان به تهاجم گسترده علیه طالبان ادامه می دهند.

آنها می گویند در طی چهار نبرد در طول شب گذشته 94 پیکارجو را کشته اند و با این حساب از هنگام شروع عملیات اخیرعلیه طالبان در هفته گذشته جمع تلفات طالبان به 400 نفر رسیده است

3 – بی بی سی

ادای نماز جنازه  محمد حکیم تنیوال والی پکتیا درشهر کابل صورت گرفت

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز با حضور در شفاخانه چهارصد بستر اردو در مراسم مشایعت جنازه حکیم تنیوال اشتراک نمود.

میت های مرحوم محمد حکیم تنیوال والی پکتیا ،خواهر زاده و یاور مرحومی بعداز ادای نماز جنازه امروز در مسجد عیدگاه کابل ، توسط هلیکوپتر به ولایت خوست انتقال شد .

به گزارش اژآنس باختر ، مراسم تشییع جنازه مرحومین از اکادمی علوم طبی قوای مسلح  در حالیکه با بیرق ملی کشور پوشانیده شده  وبه روی یک عراده توپ گذاشته شده بود توسط حامد کرزی ،وزرای دفاع ، داخله ، لوی درستیز و عده یی دیگری از کابینه مشایعت می شد ، جهت ادای نماز جنازه به مسجد عیدگاه انتقال گردید.

بعداز ادای نماز جنازه در مسجد عیدگاه ، میت مرحومین غرض انتقال به ولایت خوست ، به میدان هوائی کابل منتقل شد .

 حاجی ولایت خان برادر زاده مرحوم محمد حکیم تنیوال ، بعداز ادای نماز جنازه به نماینده گی از فامیلش از اشتراک مسوولین دولتی در مراسم تشییع جنازه تنیوال ، همکاری خویش را با دولت در مبارزه علیه تروریزم اظهار داشت .

 محمد حکیم تنیوال والی پکتیا دیروز در یک حمله انتحاری در شهر گردیز همراه با خواهر زاده و یاورش کشته شد دراین حادثه شش پولیس نیز مجروح شده بود . 

 

  حمله انتحاری هنگام بخاک سپاری والی پکتیا جان پنج تن دیگر را گرفت

از اثر حمله انتحاری که امروز هنگام بخاک سپاری حکیم تنی وال والی پکتیا در ولسوالی تنی ولایت خوست صورت گرفت ، پنج نفر کشته و ده نفر زخمی شده است .

دین محمد درویش رئیس فرهنگ وجوانان ولایت پکتیا و سخنگوی والی انولایت به اژآنس باختر گفت : حمله انتحاری زمانی صورت گرفت ، که مردم میت حکیم تنی وال را میخواستند ، به خاک بسپارند .

در این حمله بشمول انتحار کننده پنج نفر کشته شده ، که در میان قربانیان مولوی حبیب الله منگل رئیس دفتر تحکیم صلح ملی ولایات جنوبی کشور و دونفر پولیس شامل میباشد .

 همچنان دراین حادثه بشمول سه نفر خبرنگاران داخلی و خارجی ، رئیس شورای ولایتی خوست و یکنفر از اعضای شورای ولایتی پکتیا ده نفر زخمی شده است ، که و ضعیت صحی یکتعداد انها وخیم می باشد

دراین مراسم یکتعداد اعضای کابینه و افسران عالی رتبه وزارت دفاع ملی نیز اشتراک داشتند.

جنازه تنیوال قبل از ظهر امروز از کابل به ولایت خوست غرض بخاک سپاری انتقال شده بود.  

 

 

آخرین گزارشات از حمله انتحاری امروز درولایت خوست !

سه خبرنگار وپنج تن ازاعضای بلند رتبه ولایات خوست و پکتیا نیزدرمیان مجروحین شامل هستند

 

هشت  تن شهید  و چهل ویک  نفر دیگر زمانی  زخمی شدند که  حمله انتحاری  هنگام بخاک سپاری  میت حکیم تنیوال  والی پکتیا  از سوی دشمنان  مردم در ولسوالی تنی  ولایت خوست  انجام یافت .

   امیر پادشاه  منگل  رئیس صحت عامه  ولایت خوست  به خبرنگار  آژ انس باختر  گفت که  41 نفر ار باشنده گان  ان ولایت  دراین حمله انتحاری  زخمی وهشت  تن شهید  گردیده اند .  که درمیان  شهدا  برادر زاده   شهید حکیم تنیوال  نیز شامل است  .

 به گفته  وی پانزده  نفر  زخمی  به شفاخانه   امریکایی  - یازده  زخمی  به کلینیک  شخصی  و متباقی  در شفاخانه  مرکزی  ولایت خوست  تحت تداوی  قرار  دارند .

 رئیس صحت عامه  ولایت خوست  همچنان  گفت  که درمیان  زخمی شده گان  امر امنیت  - ولسوال  گربز  - سه نفر داکتر  - رئیس شورای  ولایتی خوست  - رئیس  شورای  ولایتی  پکتیا  - رئیس  کمیسیون  تحکیم ثبات ملی  در حوزه  جنوب شرق  شامل میباشند .

 بنابه گزارش  منتشره  خبرنگاران  پژواک  - رادیوی ازادی  - کمره مین  رادیوی تلویزیون  ملی  و خبر نگار  افتخاری  رادیو بی بی سی  نیز دراین حادثه  زخمی  شده اند .

 در مراسم  بخاک  سپاری  جنازه  حکیم تنیوال  وزرای دفاع  -  داخله -  مخابرات -  مهاجرین  و ع ودت کننده گان -  وزیر دولت  در امور پارلمان – برخی  از اعضای مجلسین  شورای ملی  - هئیات ره بری  وزارت داخله   - اشتراک  نموده  بودند  که پس از بخاک  سپاری  میت  دوباره  به کابل  برگشته اند .  

 حکم حامد  کرزی رئیس جمهوری  اسلامی افغانستان  در مورد حمله  انتحاری  ولایت پکتیا

 با تاسف  اطلاع  حاصل نمودم  که دشمنان  صلح و ارامش  وطن  بالای   الحاج  استاد محمد حکیم تنیوال  حمله انتحاری  را انجام  دادند که  در اثر این  حادثه المنناک  به شمول  وی سه  تن از هموطنان  دیگر  ما شهید  و شش نفر  دیگر زخمی  گردیده  اند .

  شهادت  شاد روان  استاد تینوال  والی پکتیا  که بنا به اهداف شوم  و ناجوانمردانه    دشمنان مردم   انجام  یافت  برای  کشور و هموطنان  مایک ضایعه  جبران ناپذیر  میباشد .

  از خداوند  بزرگ  برای شهدای  این حادثه   جنت فردوس  وبرای خانواده   های انها  صبر جمیل  وبرای زخمی   شده  گان صحت  کامل استدعا  دارم .

 به خاطر احترام  شاد روان  الحالج استاد محمد حکیم تنیوال  هئیاتی  دولتی   مرکب از  وزرای  دفاع ملی -  داخله -  مهاجرین  و  عودت کننده گان  - مخابرات  - نمایند گان  ولایات پکتیا  در شورای ملی  - رئیس عمومی اداره امور  و دارالانشای  شورای وزیران  وظیفه سپرده  میشود  که  مراسم  تدفین  جنازه  استاد  تنیوال  را  با تشریفات  باشکوه  دولتی انجام  دهند . 

 

حامد کرزی  حمله تروریستی را بجان والی پکتیا محکوم کرد

حامد کرزی  رئیس  جمهور ی اسلامی  افغانستان ، حمله تروریستی  را که باعث  شهادت محمد حکیم تنیوال  والی ولایت پکتیا گردید به شدت  محکوم کرد .

  دراعلامیه  مطبوعاتی  که از جانب  دفتر سخنگوی رئیس  جمهور منتشر  گردیده امده  :-

حامد کرزی  رئیس جمهوری  اسلامی افغانستان  با تقبیح  شدید  این عمل  تروریستی  گفت : دشمنان  صلح وثبات  افغانستان با حمله  برجان والی پکتیا که پیوسته بخاطر تامین  امنیت و آسایش مردم خدمات  ارزنده  و خستگی  ناپذیری  انجام  می داد   نشان  دادند که  تحمل وجود  فرزندان  اصیل – وطن دوست – و خدمت گذار  به مردم افغانستان  راندارند  واین  بیگانگان  علیه کسانی که برای  تحکیم امنیت و بازسازی  افغانستان کار  می نمایند  ، اقدام  به حمله  وحشیانه تروریستی  میکنند .

 رئیس جمهور  کشور خاطرنشان  ساخت  که دشمنان افغانستان با توسل  به چنین  اعمال  وحشیانه  هرگز  نمیتوانند  صدای  عزت  و ترقی مردم  افغانستان  را  خاموش  کنند ،  در کشور  ما هزاران  خدمت گذاردیگر  مانند والی پکتیا  وجود دارد که  با غرور  و غیرت افغانی  و عزم  راسخ  برای تامین  امنیت  ، آسایش  وترقی  افغانستان کار  و خدمت  نموده  ، راه  مرحوم  حکیم تنیوال  را تعقیب  مینمایند .

حامد کرزی  رئیس جمهوری  اسلامی افغانستان  با ابراز تاثر  فراوان بخاطر شهادت  وجراحت برداشتن  عده ای  از هموطنان  بیگناه دیگر ما دراین حمله تروریستی   مراتب  همدردی  و تسلیت  عمیق خود را  به خانواده  های قربانیان  اظهار  میدارد  وبه مجروحین  از بارگاه  خداوند متعال  صحت عاجل  استدعا می نماید .

رئیس جمهور  طی  تماس تیلفونی  با یعقوب خان برادر حکلیم تنیوال ضمن ابراز تسلیت و همدردی  از بارگاه  خداوند متعال برای بازمانده گان شهید  تنیوال صبر جمیل  استدعا   نمود . 

 

 

 رئیس ولسی جرگه قتل  حکیم تنیوال  والی پکتیا را  محکوم نمود

محمد یونس قانونی  رئیس ولسی جرگه  امروز با انتشار  پیامی  حمله انتحاری  بر جان حکیم تنیوال  والی  پکتیا را  محکوم نمود وانرا کاردشمنان  مردم افغانستان دانست  که تحمل  صلح وثبات  و حضور  انسانهای  خیر اندیش  را درکشور ندارند ، قانونی  از تنیوال  به عنوان  شخصیت  مصلح  یاد کرد  که برای  صلح وتحکیم  ثبات  وغرض  اتحاد واتفاق بیشتر میان اقوام ساکن در کشور بصورت خاص  در مناطق جنوبی  کار نمود .

ولسی جرگه  افغانستان  مرگ تنیوال  رایک ضایعه دانسته  از خداوند /ج/

 برای وی  بهشت برین  را ارزو میکند  وبرای خانواده  وی تسلیت عرض نموده  رب العزت  صبر جمیل  را عاید  حال انها گرداند . 

 

 

 

 

 

 

 

11:54 گرينويچ - دوشنبه 11 سپتامبر 2006 - 20 شهریور 1385

رامين انوری

در کابل

'حمله انتحاری' در مراسم خاکسپاری والی پکتيا

مقامهای افغانستان می گويند در اثر يک حمله انتحاری در ولسوالی "تنی" در ولايت خوست، شش سرباز پليس کشته و حداقل شانزده نفر ديگر زخمی شده اند.

اين انفجار در جريان مراسم به خاکسپاری حکيم تنيوال، والی سابق پکتيا صورت گرفت.

ارسلا جمال، والی خوست به بی بی سی گفت که آمر امنيت خوست نيز در ميان زخمی شدگان است.

در اين مراسم شماری از مقامات بلند پايه دولتی افغان به شمول وزرا، نمايندگان شورا و مقامات محلی شرکت کرده بودند.

گزارشگر بی بی سی در خوست می گويد در هنگام انفجار، صدها نفر در مراسم به خاکسپاری والی سابق پکتيا حضور داشتند.

حکيم تنيوال روز گذشته (يکشنبه 10 سپتامبر) در شهر گرديز، مرکز ولايت پکتيا هدف يک حمله انتحاری قرار گرفت و همراه با دو محافظ اش کشته شد.

در اين حمله که خودروی حامل آقای تنيوال در بيرون از دفتر کارش هدف قرار گرفت، سه محافظ ديگر او نيز زخمی شدند.

منابع طالبان در تماس با بی بی سی مسئوليت اين حمله را به عهده گرفته اند.

'خدمت به وطن'

حامد کرزی، رييس جمهور افغانستان قتل حکيم تنيوال را به شدت محکوم کرد.

آقای کرزی در اعلاميه ای گفت: "دشمنان مردم افغانستان در تلاش هستند تا افرادی را هدف قرار دهند که برای صلح و ثبات در اين کشور کار می کنند."

رييس جمهور افغانستان افزود: "دشمنان افغانستان بايد بدانند که اين کشور ميليونها نفر ديگر دارد که می توانند به کشورشان خدمت کنند."

حکیم تنيوال که از استادان دانشگاه کابل در رشته جامعه شناسی بود، سالها در پاکستان به سر می برد و در زمان سلطه طالبان از نویسندگان برنامه آموزشی بی بی سی در شهر پیشاور بود.

او پس از سقوط طالبان از استرلیا به کشورش برگشت و مدتی والی خوست در جنوب افغانستان بود.

آقای تنيوال مدتی هم در کابینه افغانستان وزیر معدن و صنایع دولت حامد کرزی بود و از دو سال پيش به این سو به عنوان والی پکتیا کار می کرد.

حمله به والی پکتيا تازه ترين مورد از حملات انتحاری در افغانستان است.

پيش از اين حملاتی به هدف مقامات ولايتی در جنوب و شرق افغانستان صورت گرفته است. سال گذشته در يک حمله انتحاری در شهر قندهار، اکرم خاکريزوال، فرمانده سابق پليس کابل به قتل رسيد.

حملات انتحاری در افغانستان اخيرا افزايش يافته و در آخرين مورد، انفجار يک موتر (خودرو) بمب گذاری شده در نزديکی سفارت آمريکا در مرکز شهر کابل، منجر به کشته شدن حداقل ۱۶ نفر و زخمی شدن نزديک به ۳۰ تن ديگر شد.

  4-بی بی سی