دوکتور دادفر سپنتا وزير امور خارجه افغانستان

13.08.06

 

چند اشار از روی الزام در مورد یاد داشت آقای محمد اکرم اندیشمند  در  بارۀ

"سهم اقوام در وزارت خارجه"

 

یاد داشت آقای محمد اکرم اندیشمند را در بارۀ "سهم اقوام در وزارت خارجه" خواندم. با دیدگاه های مطروحه از جانب ایشان موافقم. اگر اجازه داشته باشم، میخواهم چند نکته را تصحیح کنم، تا تفاوت میان هنجار های عام که از جانب ایشان مطرح می شود و واقعیت گفت وشنود در کمیسون روابط خارجی مشرانو جرگه روشن شود. ولی پیش از این چند تصحیح و ملاحظۀ ضروری. من تا به امروز که این یاد داشت را می نویسم، صرفا" دو نفر را در وزارت خارجه مقرر کرده ام:

 .1 دکتور داود مرادیان، حتی اگر به تبار هم باور می داشتم، ایشان همتبار من نیستند. دلیل تقرر ایشان صرفا" صلاحیت اکادمیک ایشان در حوزۀ روابط بین المللی است. هرکس که بتواند متخصصانی را در سطح ایشان معرفی کند، بسیار سپاسگزار خواهم بود. وزارت خارجۀ افغانستان شدیدا" به افراد متخصص نیاز دارد.

 

 . 2دومین شخصیت، مدیر محاسبۀ وزارت خارجه است که از ولایت خوست و از یکی از اقوام پشتون می باشند.

 

برای هزارمین بار:  آقای بهین کارمند وزارت خارجه نیستند و مقرر هم نشده اند، ایشان بر اساس تقاضای وزیر خارجۀ قبلی، از جانب دفتر سازمان ملل متحد، بعنوان مشاور مطبوعاتی در اختیار وزارت (فعلا" برای مدت شش ماه) خارجه قرارگرفته اند و حقوق شان نیز از جانب ستزمان ملل پرداخته میشود. واقعیت اینست که من بسیار آرزو داشتم که میتوانستم، حقوق این شخصیت متخصص را بپردازم تا ایشان میتوانستند بعنوان کارمند وزارت خارجه مشغول کار شوند ولی برای این کار  فعلا" بودجه ای در اختیار ندارم. آقای بهین از قوم پشتون و از ولایت هرات می باشند.

تا اینجا سعی شد، تا تفاوت میان حقیقت و شایعات نژاد پرستان الحدیدی که حتی موجب بر انگیختن سؤ تفاهم در شخصیت واقعبینی مانند آقای اندیشمند شده است، مطرح گردد.

 

جانب دیگر مسئله اینست که من با حرکت از ایجابات قلمرو الزامات در این کشور در همان بحث یاد شده به دو نکته، از دیدگاه من مهم، اشاره داشتم:  وزارت خارجه باید جایگاه افراد شایسته ای مربوط به اقوام گوناگون افغانستان گردد. در اینجا آنچه که مهم است، اینست که من در حوزۀ الزامات عمل میکنم؛ با این هم اصل شایسته سالاری، تعهد نسبت به انسان قانون و عدالت مهم و تعین کننده است. از جانب دیگر نباید از یاد برد که چنین شخصیت هایی در میان تمام باشندگان این کشور موجود است. سوگمندانه که در نهاد های دولتی ما، قوم گرایان بدون توجه به تخصص و پاکیزه گی، به تبار و خیل خود اولویت قایل هستند. یکی از دلایل همین است که  نهاد های دولتی افغانستان کار آیی لازم را ندارند. من سخت به این مسئله باور دارم که باید افراد متخصص مربوط به کلیه باشندگان این کشور، در چارچوب نیاز های وزارت خارجه، به این وزارت  جذب شوند. سوگمندانه که رسانه ها تأکید من بر تخصص و باور به اصول شهروندی را باز تاب نداند.

با این هم، از لحاظ محتوائی و اصول ارزشی کاملا" با  جناب اندیشمند همفکرم و از ایشان  سپاسگزارم. امیدوارم تا لغزش ها و اعمال ما همواره در معرض داوری روشنفکران میهن ما قرار داشته باشد.

برای شما آرزوی مؤفقیت دارم.

 

دادفر سپنتا

 

 

برای خواندن گفتگوی اختصاصی راديو بی بی سی با آقای سپنتا اينجا را کليک کنيد