تهیه و تنظیم از  باقی سمندر :

 

امروز اخبار رامیخوانیم ، اما شما خود تان تبصره نما ئید !

 

 یک :

حامد کرزی برنده مدال حکومت داری سال2006 شد

 

آقای حامد کرزی رییس جمهور افغانستان برنده مدال حکومت داری ورهبری سال دوهزاروشش میلادی شناخته شد.

این جایزه از سوی فدراسیون صلح جهانی روز شنبه به رییس جمهورکرزی اهداء شد.

این فدراسیون ا ز پنجاه سال بدینسو ایجاد شده وجایزه حکومت داری و رهبر ی خوب را از پنج سال تاکنون به رهبرانی می دهد که برای تامین صلح درکشور های شان بیشترتلاش می کنند.

رحمان بعید رییس جمهور سابق اندونیزیا و رییس پارلمان فلیپین از برنده گان سال های گذشته این فدراسیون هستند.

16:20/

 

دو :

دستورات روشن رييس جمهور پيرامون امور امنيتي

 

محترم حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر روز گذشته در یک نشست فوق العاده امنیتی در مقر ریاست جمهوری برهماهنگی بیشتر در مبارزه علیه تروریزم تاکید کرد.

در این نشست که استر جنرال عبدالرحیم وردک وزیردفاع ملی، ضرار احمد مقبل وزیر امور داخله، داکتر زلمی رسول مشاور در امور امنیت ملی، ، پوهاند داکتر اسحاق نادری مشاور اقتصادی ریاست جمهوری ، امرالله صالح رئیس امنیت ملی ، جاوید لودین رئیس دفتر، نماینده سازمان ملل متحد در کابل، سفرای ، انگلستان، کانادا، هالند، وسرپرست سفارت ایالات متحده امریکا، جنرال دیوید ریچاردز فرمانده عمومی آیساف و جنرال ایکن بیری فرمانده عمومی قوای ائتلاف در افغانستان اشتراک داشتند، ار گانهای ذیربط در مورد عملیات گسترده ضد تروریزم در ولایات مختلف افغانستان به رئیس جمهور گزارش ارایه نمودند.

رئیس جمهور بعد از استماع گزارشات، در رابطه به بهبود امنیت، هماهنگی فعالیت های نظامی نیروهای جامعه جهانی، پولیس و اردوی ملی به ارگانهای مربوطه هدایات لازم داد.

ریئس جمهور به طور اخص در عرصه های ذیل به ارگانهای ذیربط هدایت داد :

ارتقای نقش مردم در جنگ علیه تروریستان

زمینه سازی برای اجرای فعالیت های عمرانی .

ریشه یابی فعالیت های تروریستی .

همچنان درین نشست به موارد زیر تاکید صورت گرفت :

تمام عملیات نیروهای ائتلاف بین المللی باید در هماهنگی با پولیس و اردوی ملی افغانستان انجام شود.

قبل از اجراء هر گونه عملیات باید با مقامات و ارگانهای محلی مشوره صورت گیرد. نقش مشورتی بزرگان و سران اقوام و قبایل اهمیت خاصی را دارا میباشد.

در جریان عملیات علیه تروریزم از نهایت احتیاط کار گرفته شود و تلاشهای جدی صورت گیرد تا به افراد ملکی آسیبی نرسد.

در تقویت ، تجهیز و بلند بردن توانائی نهاد های دولتی بخصوص پولیس و اردوی ملی توجه جدی صورت بگیرد.

در کنار جنگ تاکتیکی علیه تروریزم باید در برخورد ستراتیژیک به مشکل ترویزم و منابع رشد، تمویل، تربیه و تجهیز تروریستان توجه شود..

در امر مبارزه علیه تروریزم، تقویه نهادهای ملی کشور و بهبود وضعیت امنیتی نگرش عمیقتر و جدی صورت گیرد

.

سه :

 

چهار :  کرزی و اشرف عنی احمد زی :

 

: افغانستان ظرفیت لازم برای شتاب گیری مجدد را دارد

آيا روند ثبات و بازسازی افغانستان از نفس افتاده است؟

بی بی سی:

چه در داخل و چه در سطح بین المللی، به تدريج اين اشتراک نظر شکل می گيرد که احتمال دارد افغانستان درحال لغزش به سوی هرج و مرج باشد.

این نظر یک مشکل اساسی دارد و یک نکته اساسی را فراموش کرده است: اینکه در افغانستان ابزارها و عناصری وجود دارد که اگر انسجام و سازمان يابد، می توان با کمک آنها فرآيند حرکت به سوی ايجاد کشوری باثبات، مرفه و دموکراتيک را بار ديگر به جنبش درآورد.

اگر شکست جزو گزينه های جامعه بین المللی در افغانستان نيست، باید تلاش ها بر بازگرداندن اعتماد به افغان ها و ايجاد خوشبينی در آنها نسبت به آينده ای درخشان متمرکز شود تا به شرکايی فعال در نبرد عليه خشونت و بی نظمی بدل شوند.

مشکل از ناکامی در سازگاری با بستری متحول شونده، از نفس افتادن فرآيند حرکت در جهت يک برنامه معتبر توسعه و استفاده ناموزون و بی حساب از خشونت سرچشمه می گيرد.

افغانستان امروز در منطقه و جهان

وفاق منطقه ای يا تضعيف شده يا کاملا درهم شکسته و افغانستان و پاکستان به جای دست زدن به شراکتی که منافع متقابل آنها اقتضا می کند، سرگرم مشاجره و تبادل اتهامات هستند و روسیه، هند و ایران نیز در رابطه با افغانستان پيام های ضد و نقيض می فرستند و هر کدام به طور جداگانه و بدون هماهنگی با دیگران عمل می کنند.

با اينکه جامعه بين المللی در مورد دولت سازی در افغانستان به اتفاق نظر رسيده است، اما سازوکارهای بديع و ضروری برای اجرا، هماهنگ سازی و نظارت بر اين طرح هنوز وجود ندارد.

به علاوه افکار عمومی در کشورهایی که نیروهای نظامی خود را به افغانستان فرستاده اند نیز درباره درستی این تصمیم دچار تردید شده است.

در فاصله سال های 2001 تا 2005 پيشرفت هايی به سوی استقرار يک دولت مشروع مرکزی که به تدريج اعتماد مردم را جلب کرد حاصل شد.

اما اکنون به نظر می رسد که دولت توان بالقوه حرکت در اين زمينه را از دست داده باشد.

سامانه توزیع کمک ها نيز به جای تقویت توانمندی های افغانستان، باعث ايجاد يک نظام موازی بوروکراتيک شده که بسیاری از نیروهای نخبه را به جای دستگاه های دولتی جذب سازمانهای غير دولتی می کند و اين خود به انزجار مردم دامن زده است.

درحالی که اکثر افغان ها از فقر شديد رنج می برند، گروه کوچکی از قاچاقچيان و سودجويان پول های کلان به جيب زده اند و درحال زايل کردن اقتدار دولت هستند.

شبکه های تروريستی نيز از بدبينی موجود در ميان مردم به عنوان فرصتی طلايی استفاده کرده و با جسارت پيش تاخته اند.

در ضمن خشونتی که برای مهار تروريسم به کار گرفته می شود، به نوبه خود احساس ناامنی را در ميان مردم افزايش داده است.

اما می توان اين روندهای منفی را متوقف کرد. سرمايه ها و امکاناتی وجود دارد که می توان آنها را بسيج کرد.

پیش از این مجموعه ای از برنامه های توسعه ملی در افغانستان به اجرا گذاشته شده است که بیانگر توانایی اجرایی و مدیریتی افغان ها است.

اصلاحاتی در زمينه های پولی و مالی انجام شده است که از جمله می توان به ساماندهی و جذب 500 میلیون دلار سرمایه گذاری خصوصی در صنعت مخابرات و تضمين ارائه خدمات توسط بخش خصوصی به مردم اشاره کرد.

همچنين يک برنامه میان مدت از سرمایه گذاری های عمومی برای ايجاد درآمدهای کافی جهت فراهم کردن شالوده های مالی لازم برای گرداندن امور دولت آماده شده است.

با افزایش ارزش محصولات معدنی در بازارهای جهانی، منابع غنی مس، آهن، سنگ مرمر و زغال افغانستان می تواند این کشور را به يک بازيگر مهم منطقه ای بدل کند.

نخستين مورد استقرار نيروهای ناتو در خارج از اروپا که به افغانستان مربوط می شود، نبايد ترديدی در مورد حمايت جامعه بين المللی از اين کشور باقی بگذارد.

چه بايد کرد؟

افغانستان و شرکای خارجی آن باید از متهم کردن یکدیگر درباره کاستی های موجود خودداری کنند و به یاد داشته باشند که هیچ کدام به تنهایی قادر به برطرف کردن مشکلات نیستند.

به علاوه هيچ کدام نمی توانند دست روی دست بگذارند و اجازه وقوع بدترين حوادث را بدهند و آنوقت درصدد مهار اوضاع برآيند.

بايد در مقابل خصوصی سازی امر تامين امنيت - چه از طريق شبه نظاميان يا شرکت های خصوصی - مقاومت کرد چرا که باعث بروز خشونت های روزمره می شود و فقط اعتماد مردم به حکومت قانون را خدشه دار می کند.

عناصر يک استراتژی چيست؟

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و دولت این کشور انتخابی پيش رو دارند: يا می توانند قاطعانه عمل کنند و نام خود را در تاریخ به عنوان بنیانگزاران ملتی آبرومند ثبت کنند يا به عنوان کسانی در تاريخ از آنها ياد شود که فرصتی طلایی را هدر داده اند.

آنها بايد تعهد خود به حکومت قانون و مسئوليت پذيری را نشان دهند.

آنها در درجه اول بايد يک دادگاه عالی تاسيس کنند که نمونه استقلال باشد.

ثانيا برای مبارزه با فساد بايد کميسیون هايی با اعضای داخلی و خارجی تشکيل دهند که قادر به تحقيق در زمينه ادعاهای فساد در بالاترين سطوح و اعمال مجازاتهای لازم باشد.

از سوی دیگر حمایت منطقه ای از دولت افغانستان باید تجدید شود و به خصوص پاکستان باید به این نتیجه برسد که امنیت و ثبات کشورش، به امنیت و ثبات در افغانستان ارتباط مستقیم دارد.

عدم توازن ميان بودجه نظامی و توسعه از سوی جامعه بين المللی بايد برطرف شود: مکانيسم های تازه ای لازم است تا به افغان ها برای بازسازی کشورشان نيروی تازه ای بخشد.

از آنجا که کليد رفاه، در تجارت منطقه ای و سرمايه گذاری نهفته است، کشورهای حوزه خلیج فارس می توانند نقش مهمی بازی کنند.

هرچند استفاده از قوه قهريه لازم خواهد بود، بايد در چارچوب يک استراتژی جامع دولت سازی قرار داده شود.

استراتژی مبارزه با مواد مخدر نيز بايد مورد بازبينی قرار گيؤد و همسويی آن با اهداف کلی کشور تضمين شود.

مردم افغانستان در سال 2001 با آغوش باز از نیروهای خارجی کمک امنيتی و نيروهای ائتلافی استقبال کردند.

با اتخاذ تدابير درست، می توان و بايد اين حسن نيت را بار ديگر احيا کرد.

دولت و شرکای بين المللی آن بايد با تدبير، تعهد و نيروی ماندگار، به يافتن راه حل ها کمک کنند و تسليم پيشگويی های نشوند که فقط خودشان را راضی نگه می دارد.

 

 

نکته : Ashraf Ghani.jpg

 

 

 

           خبرگزاری امریکائی و کرزی :

 

23 جون 2006-خبرگزاری امریکایی ABC در عکس العمل به انتقادات کرزی از امریکا، از دست داشتن ولی کرزی برادر حامد کرزی در قاچاق مواد مخدر خبر داده است. پرزیدنت کرزی  در بازگشت خویش از سفر چین و اشتراک در گردهمایی کشور های عضو پیمان شانگهای با انتقادات خود از جامعهء جهانی که در مبارزه علیه تروریزم جدی نیست؛ به گفته سی ان ان جهان را شگفت زده کرد.

 

بی بی سی نیز در گزارش 22 جون خود به این مطلب پرداخته است:

حامد کرزی رييس جمهور افغانستان، در بازگشت از سفر به چين از نحوه مبارزه جهانی با تروريسم در کشورش انتقاد کرد.

آقای کرزی گفت برای او تعجب آور نيست که صدها تن در جنوب افغانستان کشته می شوند، زيرا او قبلا به جامعه بين المللی هشدار داده بود چنين خواهد شد.

رييس جمهور افغانستان گفت که او در دو سال گذشته، به طور منظم و بر اساس رويدادهای روزمره، هشدار می داد که اگر روش جامعه بين المللی تغيير نکند، اوضاع در افغانستان وخيم تر خواهد شد.

آقای کرزی گفت بايد جلو هراس افکنان (تروريستها)، از راه ريشه کن کردن منابع حمايت کننده آنها گرفته شود.

حامد کرزی از اين موضوع انتقاد کرد که چرا مبارزه با هراس افکنی، محدود به داخل مرزهای افغانستان شده است.

رييس جمهور افغانستان در حالی اين سخنان را مطرح می کند که خشونتها در ولايات جنوب وجنوب شرق کشور به طور چشمگيری افزايش يافته و تقريبا همه روزه از وقوع در گيربها و کشته شدن افراد در اين مناطق خبر می رسد.

از زمان فروپاشی دولت طالبان در بيش از چهار سال پيش، جامعه بين المللی ميلياردها دلار برای بازسازی افغانستان و سرکوب شورشيان مخالف دولت کمک کرده است.

اما گزارشها از افغانستان حاکی از آن است که طالبان که از حمايت شبکه القاعده برخوردارند، به تدريج سازمان يافت تر می شوند و بسياری از رهبران آنها هنوز به چنگ نيافتاده اند.

در اين اواخر، طالبان و همپيمانان آنها دست به حملات تبليغاتی نيز زده اند. اخيرا برخی از شبکه های تلويزويونی عرب زبان، نوارها ی ويديويی را پخش کردند که در آن برخی از رهبران اين شورشيان از فعاليت های خود سخن می گويند.

به نظر می رسد اين گروهها از اين راه می خواهند قدرت نمايی کنند.

ايمن اظواهری مرد شماره دو شبکه القاعده در يک نوار ويديويی که از شبکه الجزيره پخش شد از مردم افغانستان خواسته است که به شورشيان بپيوندند و عليه نيروهای خارجی بجنگند.

آقای کرزی در واکنش به اين اظهارات، الظواهری را "دشمن مردم افغانستان" خواند و گفت که افغانستان سرانجام او را دستگير و محاکمه خواهد کرد.

آقای کرزی می گويد دولت او آگاه است که ضعف اداره شايدعامل ادامه خشونتها در افغانستان باشد.

اما او خاطر نشان کرد که عواملی اصلی ادامه خشونت و فعاليتهای هراس افکنان و حملات سازمان يافته را بايد در خارج از افغانستان جستجو کرد.

پاکستان؟

حامد کرزی گفت جهان بايد ببيند که هراس افکنان در کجا آموزش می بيننند، کمک مالی را از کجا دريافت می کنند و چه کسانی برای آنان مفکوره (ذهنيت) ايدئولزژيک می دهند و آنان را تشويق می کنند.

مقامات افغان و خود آقای کرزی، بارها دولت پاکستان را به دخالت در امور داخلی کشورشان و حمايت از شورشيان طالبان متهم کرده اند، اتهامی که همواره از سوی دولت پاکستان رد شده است.

اما آقای کرزی اينبار گفت که اين (اظهارات اخير او) لزوما به آن معنا نيست که کشور همسايه پاکستان حامی شورشيان باشد.

ولی گزارشگر بی بی سی در کابل می گويد آقای کرزی نامی از پاکستان نبرد، اما روشن است که سخنان وی متوجه اين کشور است.

دولت 'توان خود را باخته است'

 

آقای کرزی انتقاد کرد که چرا مبارزه با تروريسم محدود به داخل افغانستان شده است

اخيرا اشرف غنی احمد وزير ماليه پيشين افغانستان و رييس کنونی دانشگاه کابل نيز در مقاله ای نوشته است که از زمان سقوط طالبان تا امروز، پيشرفتهایي در راستای استقرار يک دولت مشروع مرکزی که به تدريج اعتماد مردم را جلب کرد حاصل شده است اما اکنون چنين به نظر می رسد که دولت توان بالقوه حرکت در اين زمينه را از دست داده باشد.

آقای احمدزی می گويد: دولت تا هنوز موفق به ايجاد اتفاق نظر پيرامون يک دستور کاری مشخص برای رسيدگی به چالش های فعلی يا بنا کردن نهادهايی که می توانند نياز به برقراری حکومت قانون، امنيت و توسعه اقتصادی را برآورده کنند، نشده است.

او معتقد است که شبکه های تروريستی نيز از بدبينی موجود در ميان مردم به عنوان فرصتی طلايی استفاده کرده و با جسارت پيش تاخته اند.

خبرنگاربی بی سی در کابل می گويد اظهارات حامد کرزی نشان دهنده نا اميدی او نسبت به وضع وخيم امنيتی در جنوب کشور است و همين او را واداشته است تا اين گونه انتقاد آميز، اما محتاطانه از نقش جامعه بين المللی در زمينه مبارزه با هراس افکنی (تروريسم) صحبت کند.

مردم افغانستان، امسال خونين ترين بهار را دست کم از زمان فروپاشی طالبان پشت سرگذاشتند.

فقط در ماه می امسال نزديک به پانصد نفر در خشونتهايی که به شبه نظاميان طرفدار رژيم سرنگون شده طالبان نسبت داده می شود کشته شدند.

در ماههای اخير، دامنه خشونتها از مناطق جنوب و شرق کشور که به طور سنتی محل فعاليت طالبان بوده فراتر رفته است و علاوه بر غرب و شمال کشور، به کابل پايتخت نيز سرايت کرده است.

برخی از تحليل گران با توجه به افزايش روز افزون حملات شورشيان و متنوع شدن شگردهای عملياتی آنها و با توجه به نا آراميهای خونين روز ۲۹ ماه می گذشته در کابل، بر اين باورند که سخنان آقای کرزی حکايت از آن دارد که وی در موقعيت دشواری قرار گرفته است.

 

بانت روبن: بي حوصلگي کرزي را درک مي کنم  

        

 

بانت روبن دانشمند امريکائي که در باره اوضاع افغانستان معلومات زياد  دارد  راجع به  اوضاع امنيتي افغانستان با آي.آر.آي.ان مصاحبه يي انجام داده که تقديم مي شود:

سوال: چرا پنج سال بعد (از سقوط طالبان) افغانستان هنوز بي ثبات است؟

جواب: اولاً اينکه هـرکـــاري کـه صورت مي گرفت، افغانستان پنجسال بعد هنوز بي ثبات مي بود؛ زيرا افغانستان در لست  پنج کشور بسيار فقير جهان جا دارد. افغانستان ضعيف ترين دولت بعد از سوماليا را در جهان دارد. در سوماليا دولتي وجود ندارد.

ممکن ايالات متحده امريکا و ديگران به صورت غير واقعبينانه توقعات را بالا برده و يا شايد آنها اصلاً نمي دانستند که طي يک مدت کوتاه در افغانستان قادر به دستيابي به چه چيزي بودند.  آنها  اکنون شايد توقعات بيش از حد پائين داشته باشند، در حاليکه من به اين فکر هستم که هنوز امکان آن موجود است؛ تا وضعيت را بهبود بخشيد.

شورش هاي روز 29 مي در کابل نشان داد که موجوديت نيروهاي بين المللي در افغانستان هنوز ضرور است و من فکر مي کنم بسياري افغان ها نيز به اين باور اند

اما اکنون در افغانستان يک عمليه سياسي در جريان است؛ يک رئيس جمهور منتخب، يک پارلمان، سيستم توسعه يافته حقوقي وجود دارد و اگر با اين همه يک ارتش خارجي مطابق به ارزش هاي خود عمل نموده و هيچ نوع سيستم بازپرسي قانوني و حتي سياسي (از سوي دولت افغانستان)  بر آن تطبيق نشود، اين کار باعث خدشه دار ساحتن حاکميت ملي کشور ميزبان مي گردد.

بدين ترتيب به داشتن يک موافقتنامه در مورد وضعيت نيزو هاي خارجي ميان دولت افغانستان و کشور هاي خارجي نياز است. اين موافقتنامه حتماً بايد به تصويب پارلمان افغانستان برسد.

به تقويه نيروي پوليس در سرتاسر افغانستان ضرورت محسوس مي شود.

تلاش هاي بين المللي در اين رابطه موفقيت آميز نبوده و اکنون رئيس جمهور کرزي به رفورم در اين بخش باور خود را از دست داده و  فرماندهان محلي را در پست هاي پوليس مقرر نموده و به تشکيل نيرو هاي مليشه در بخش مختلف اقدام نموده است؛ تا وضعيت امنيتي را بهبود ببخشد. من از آن بيمناک هستم که اين کار سبب مسلح شدن مجدد گروه هايي شود که خلح سلاح شده بودند. اما من دليل بي حوصلگي حامد کرزي را درک مي کنم، زيرا تلاش ها براي ريفورم تا اکنون نتيجه مطلوب را در بر نداشته است.

پنج :

 

نشریهء  مهم امریکایی واشنگتن پوست در  سرمقالهء امروز - دوشنبه 26 جون- خود مطلب مهمی را  در بارهء ایجاد شکاف بین کرزی و برخی حامیان خارجی اش به نشر رسانده است

 

این مقاله میگوید در حالیکه حمایت امریکا از کرزی هنوز پابرجا مانده است، اما برخی دولت های اروپایی نگرانی های جدی خود را در مورد نحوهء رهبری پرزدنت کرزی ابراز کرده اند.  یکی از مقامات نظامی خارجی در کابل که نامش را بخاطر حساسیت موضوع نخواست فاش کند، گفت: "این یک زمان بحرانی است  و استیصال و درماندگی و انگشت اتهام را به طرف دیگران نشانه رفتن در نزد کرزی و دستیاران وی دیده می شود. "

در بازار ها و مساجد مردم  ناا میدی از کرزی - 48 ساله-  را ابراز می دارند. کرزی که در انتخابات اکتوبر 2004 پیروزی چشمگیری بدست آورد و امید های زیادی را برای براه افتادن یک پروسهء سیاسی سالم و انکشاف اقتصادی به بار آورد اما بعد از آن انتخابات، اعتماد عمومی به رهبری وی به شدت نزول داشته است که بیشتر بخاطر گزارشاتی مبنی بر سرقت های جاده ای توسط پلیس، فروش چوکی های دولتی به کسی که بالاترین قیمت را بپردازد، افزایش قابل ملاحظه ای قاچاق مواد مخدر و ناپدید شدن پول های کمکی خارجی می باشد.

پرزدینت کرزی در یک کنفرانس خبری روز پنجشنبه گذشته شدیدا از متحدین خارجی دولت خود انتقاد کرد که آنها مدتهاست که تقاضا های وی را برای کمک های بیشتر جهت تقویت نیرو های امنیتی نادیده گرفته اند. کرزی گفت که غربی ها باید یک بازبینی استراتیژیک را در نبرد علیه ترورزیم  بعمل بیاورند و به ریشه های آن در ماورای مرز های افغانستان - که در گذشته منظورش پاکستان بود- نظر بیندازند.

یک مقام اروپایی که نخواست نامش اعلام گردد گفت: " این نشاندهندهء یک ذهنیت بازاری نسبت به دولت داری می باشد. کرزی تصمیم هایی را برای ثبات کوتاه مدت میگیرد که نهایتا بر ضد منافع خودش و دیدگاه بازسازی کشورش در دراز مدت تمام می شود. در نتیجه، حمایت های بین المللی از وی ضایع شده و کاهش می یابد و ممکن است یک شکاف واقعی در بدترین شرایط زمانی بین کرزی و حامیان خارجی اش ایجاد گردد."

 موضوع دیگر مورد اختلاف جامعهء جهانی با کرزی در مورد پلیس محلی است که کرزی برای تقویت امنیت در مناطق جنوبی کشور پیشنهاد تشکیل آنرا کرده است، اما ناظران غربی می گویند که این امر می تواند منجر به احیاء دوبارهء ملیشیای قومی و اسلامی در افغانستان می گردد و تمام تلاشهای چند سالهء خارجی ها را که در قالب دی دی آر  و دایاگ جهت خلع سلاح گروپ های مسلح صورت گرفته بود بر باد می دهد.

در حالیکه هیچ کس یک عقب کشی فوری نیرو های نظامی و یا کاهش حمایت های اقتصادی خارجی را محتمل نمی داند، اما برخی دولت های اروپایی - که با دیدگاه واشنگتن برای سرمایه گذاری درافغانستان بعنوان یک مودل دموکراسی مدرن اسلامی شریک نیستند- معقولیت تعهدات پرهزینهء طولانی مدت و ریسک تلقات زیاد در میادین نظامی کنونی در افغانستان را شروع به زیر سوال بردن،  کرده اند.

برخی دستیاران کرزی گفته اند در حالیکه افغانها حق دارند از سرعت اندک نهاد سازی و اصلاحات در کشورشان ناخرسند باشند، اما قدرت های خارجی هم غالبا در تعامل با کرزی بعنوان یک رییس جمهور مشروع ناکام بوده اند و سعی نموده اند که  در دولت وی  حتی در جزیی ترین امور اجرایی دخالت کنند

 

 

 دو خبر آخر :

 

مرگ شش طفل بر اثر قحطی آب عبدالفرید احمد (ولایت بغلان)

25:06:2006

ازجمله این شش طفل دو تن آنها درقریه قره سای و4 تن آنها درقریه خواجه الوان مربوط شهرپلخمری ولایت بغلان قربانی نبود آب آشامیدنی گردیدند. این شش طفل طی دوروز گذشته ازبین رفته اند.

گفته می شود که مردم این دوقریه ازیک هفته به این سوی با خشک شدن چاههای آب آشامیدنی شان با مشکل نبودآب مواجه شده اند. محمد امیرنماینده مردم دراین دوقریه درحالی که اشک ازچشمانش جاری بود به صبح بخیرافغانسان گفت: یک هفته می شود که آنها برای حل این مشکل به مقام ولایت بغلان مراجعه کرده اند ولی یک هفته وقت آنها دست خوش کاغذ پرانی میان ولایت ودیگرمراجع مربوط شده است واقدامی صورت نگرفته است : " در قریه ما آب خشک شده است ومردم درحال تلف شدن هستند و چند طفل به خاطر نبود آب در همین دوقریه جان خود را ازدست داده اند بیشتر از یک هفته می شود که آب در قریه ماخشک شده است وما به ولایت مراجعه کردیم وولایت بالای ریاست انکشاف دهات احکام داده است وریاست انکشاف دهات باداشتن تانکرهای آب ونداشتن روغنیات نمی تواند برای ماآب برسانداگرما توان خرید روغنیات را داشته باشیم با این مشکل کاغذ پرانی روبرو نمی شدیم. تقریبا بیست و هشت هزار جریب زمین ازنبودآب به کلی ازبین رفته است تنها در این قریه نه، بلکه در قریه های همجوارما هم مردم با نبود آب با مشکلات زیادی روبرواند."

این درحالیست که ازاثرنبودآب درولایات قندزو بغلان صدهاجریب مزارع زراعتی مردم نیزازبین رفته است. آقای محمد امیرهشدارمی دهد که اگرطی چند روز دیگر برای مردم ساحات یاد شده آب آشامیدنی صحی نرسد مردم با فاجعه ای بزرگ وغم انگیزمواجه خواهند شد. "اگر برای ما تا چند روزدیگرآب نرسد ما مردم همی چند قریه مجبورهستیم یا کوچ بکنیم ویا بخاطرتوجه به مشکلات ماسرک عمومی را بسته کنیم واز دست ولایت فریاد بزنیم تا تمام جهان فریاد ما را بشنوند وبه داد ما برسند. مردم ما در حال تلف شدن هستند."

کندی انجام کاردربرخی ازادارات حکومتی ازمواردیست که مردم از موجودیت آن درشماری از ادارات حکومتی شکایت دارند. محمد علم راسخ والی بغلان به صبح بخیرافغانستان گفت: خشک سالی دربغلان شماری ازمردم را با مشکل مواجه ساخته است آقای راسخ می گوید که برای حل مشکل نبودآب آنها پلان دارند تا درساحات لازم چاه های عمیق حفرکنند. برای حل مشکل جدی آب درساحات یاد شده قابل یاد آوری است که شماری از مراجع را وظیفه داده ایم تا با تانکرها برای مردم محلات یادشده آب آشامیدنی صحی برسانند: "ما به خاطر حل مشکلات تانکرهای آب را به قریه جات روان می کنیم تا برای چند روز مشکل آب آشامیدنی راحل بسازد و به خاطر کندن چاه های عمیق من تصمیم جدی دارم."

جان دادن شش طفل ازاثرنبود آب دردوقریه نزدیک مرکزبغلان درحالی صورت می گیرد که درحال حاضرشماری زیادی ازموسسات داخلی و خارجی برای امداد رسانی دربخش های مختلف دراین ولایت مصرف می باشند.خشک سالی هشت سال قبل نیزدوسال پی درپی مردم ولایات شمالشرقی را با مشکل مواجه ساخته بود و درسال جاری نیز مزارع مختلف مردم را ازبین برده است اما این اولین موردیست که درولایت بغلان شش طفل ازاثرنبود آب جان می دهند.

 

سگهــــــای دیوانه، سیزده تن را در فیض آباد زخمی کردند

سگ های دیوانه سیزده تن ا زشهروندان فیض آباد مرکزولایت بدخشان راعصرروز جمعه زخمی کردند. نسرین یک تن از باشنده های فیض آباد درتماس تیلفونی به ماشام په خیرافغانستان گفت : این سگ ها از یک محل نامعلومی وارد شهر شده وپس از داخل شدن به منازل، مردم را موردحمله وگزندقرار دادند.

داکتر عبدالمومن جلالی رییس صحت عامه بدخشان گفته است :سگ های دیوانه وولگرد توسط مردم ازبین برده شده وبه مجروحین واکسین مرض سگ دیوانه تطبیق شده است . 15:40/24:06:2006