باقی سمندر- سرباز آزادی

سه شنبه 6 میزان 1389

28 سپتامبر 2010-09-28

 

 

 

از شورای عالی صلح تا پارلمان افغانستان

 

 

 

امروز سه شنبه  ششم میزان سال 1389 برابر به 28 ام سپتامبر 2010 است و دولت افغانستان نام افراد شواری عالی صلح را به رسانه ها اعلان کرد. هنوز نتایج نهایی اعضای پارلمان اعلان نشده است و تا اخر ماه اکتوبر و یا اواسط ماه عقرب چشم براه خواهیم بود.

نخست به نامها توجه نماییم. سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت :

 "قابل ذکر است که شخصیت های آتی در شورای عالی صلح عضویت دارند:

1.    محترم حضرت صبغت الله مجددي

2.    محترم پروفيسور برهان الدين رباني

3.    محترم پير سيد احمد گيلاني

4.    محترم ايت الله شيخ محمد اصف محسني

5.    محترم پروفيسور  استاد عبدالرب رسول سياف

6.    محترم استاد حاجي محمد محقق

7.    محترم سيد نورالله سادات

8.    محترم سيد منصور نادري

9.    محترم حاجي سليمان ياري

10.    محترم محمد اسماعيل خان

11.    محترم ډاکټر فاروق وردگ

12.    محترم پوهاند نعمت الله شهراني

13.    محترم ارسلا رحماني

14.    محترم مولوي پيرمحمد روحاني

15.    محترم حاجي محمد نعيم کوچى

16.    محترم حاجي دين محمد

17.    محترم ملا تاج محمد مجاهد

18.    محترم مولوي محمدشاه عادل

19.    محترم حاجي فضل کريم ايماق

20.    محترم مولوي قيام الدين کشاف

21.    محترم مولوي محي الدين بلوچ

22.    محترم مولوي شفيع الله

23.    محترم عارف خان نورزى

24.    محترم څارنوال محمود دقيق

25.    محترم عطالله خان لودين

26.    محترم وکيل انورخان اسحق زى

27.    محترم حسن تخاري

28.    محترم مولوي عبدالحکيم مجاهد

29.    محترم اسدالله وفا

30.    محترم مولوي خدايداد

31.    محترم قاضي محمد امين وقاد

32.    محترم حبيب الله فوزي

33.    محترم استاد محمد اکبري

34.    محترم عبدالهادي ارغنديوال

35.    محترم مولوي شهزاده شاهد

36.    محترم محمد اسماعيل قاسميار

37.    محترم اميرمحمد اغا

38.    محترم فقير محمد خان

39.    محترم محمد يوسف واعظي

40.    محترم عبدالغني خان توخي

41.    محترم سناتور شيرمحمد اخوندزاده

42.    محترم حاجي امان الله اتمانزى

43.    محترم رييس عبدالواحد باغراني

44.    محترم خليفه قزل اياق

45.    محترم مولوي قلم الدين

46.    محترم انجنير ابراهيم سپين زاده

47.    محترم حاجي موسى خان هوتک

.    محترم مولوي سالک زاده

49.    محترمه ساره سرخابي

50.    محترمه جميله حميدي

51.    محترمه حوا علم نورستاني

52.    محترمه ناجيه زيوري

53.    محترمه صديقه بلخي

54.    محترمه گلهار جلال

55.    محترمه ډاکټر گلالۍ نور صافى

56.    محترمه قمر خوستۍ

57.    محترم عبدالحميد مبارز

58.    محترم صديق احمد عثماني

59.    محترم مودودي

60.    محترم امين الدين مظفري

61.    محترم سيد محمد امين طارق

62.    محترم وکيل بازمحمد خان زرمتى

63.    محترم عبدالخالق حسيني

64.    محترم حاجي محمد داود زاهديار

65.    محترم محمد هاشم فولاد

66.    محترم مولوي جوره

67.    محترم حاجي شيرين خان نورزى

68.    او محترم حاجي فضل کريم فضل  "

 

 

نامهای  اعضای  شورای عا لی صلح در هنگامی اعلان میگردند که سخت ترین جنگ ها در قندهار و اطراف آن جریان دارد.  دیروز خبری را از قول منابع امریکایی  خواندیم که :

 "نیرو های افغان و ایتلاف مرحله دوم عملیات موسوم به همکاری را در شهر کندهار و ولسوالی های ژیړی و پنجوایی به ضد مخالفین دولت ِآغاز نموده اند.

به قول مسوولین امنیتی در ولایت کندهار، در این عملیات به شمول ۹۰۰ تن پولیس امنیتی، نیرو های نظم عامه نیرو های ارد ملی، نیرو های امنیت ملی و نیرو های ایتلاف اشتراک دارند.

در جریان عملیات همه منازل رهایشی، مناطق و عراده جات مشکوک تلاشی و بازرسی خواهند شد.

دگروال فضل احمد شیر زاد، آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت قندهار میگوید:

'ساعت شش صبح روز دوشنبه در شهر قندهار و ولسوالی های ژیړی و پنجوایی این ولایت مرحله دوم عملیات به نام عملیات امید دوم آغاز گردید. در این عملیات از انتقال سلاح غیر قانونی جلوگیری شده، عراده جات فاقد اسناد اجازه گشت و گزار را در شهر نداشته و بیش از یک نفر نمی تواند که از موتر سایکل استفاده نماید. این عملیات برای تقریباً یک هفته ادامه خواهد یافت.'

جنرال عبدالحمید، قوماندان قول اردو ۲۰۵ اتل در ولایات حوزه جنوب غرب افغانستان میگوید: دو کندک نیرو های افغان در پهلوی نیرو های آیساف و پولیس ملی، در عملیات ولسوالی ژیړی و پنجوایی اشتراک دارند.

هدف این عملیات پاک سازی مناطق از وجود طالبان مخالف دولت می باشد. این عملیات حدود یک و نیم الی دو ماه را دوام خواهد داشت " ( صدای امریکا ).

اینک از یکسو دولت کابل برای صلح سخن میگوید و امریکایی ها امور منطقه سنگین را از انگلیسها بدوش خود گرفته اند و جنگ را در ژیری وپنجوایی ادامه میدهند اما از طرف دیگر برنامه انگلیسی یعنی بی بی سی  خبری را از زبان  حمید گل  رییس سابق آی اس آی بیرون میدهد .

به سخنان حمید گل توجه نماییم."

عثمان زاهد فیلم برداری که پاکستانی است و بارها با افسران ارتش مصاحبه کرده می گوید"

 از حمید گل پرسیدم فکر می کند تازه ترین تلاش دولت افغانستان در قالب ایجاد شورای عالی صلح، برای گفتگو با شورشیان موثر خواهد بود؟

 

"زمان دولت حامد کرزی، ناتو و آمریکا دیگر گذشته است. و این طالبان اند که به افغانستان باز خواهند گشت."

«نه، اصلا نه. چون حکومت کرزی دست نشانده است. کسانی که در دولت حامد کرزی کار می کنند، همه دست نشاندگانند. آنها به ملت افغانستان خیانت کرده اند. آنها از نیروهای خارجی خواسته اند که بیایند و افغانستان را اشغال کنند. این فراموش نشدنی است و طالبان حاضر نخواهند شد با اینها گفتگو کنند. طالبان را نباید صرف طالبان خواند. آنها از مقاومت ملی افغانها نمایندگی می کنند. حکمتیار و مجاهدین زیادی با طالبان هستند و زیر یک چتر می جنگند. کرزی و همکارانش از نظر مردم افغانستان خیانت کارند. پس این شورای صلح چه نتیجه ای خواهد داد؟»

انتظار این پاسخ را داشتم. اما به او گفتم که در افغانستان تنها آمریکا نیست. سازمان ملل متحد ماموریت ناتو و ائتلاف را رسما تائید کرده و 42 کشور جهان از استرالیا تا ایتالیا، از کانادا تا ترکیه و امارات متحده عربی در افغانستان حضور دارند؟

ژنرال حمید، گل بدون هیچ نوع تردید گفت: «این کشورها همه مزدوران آمریکا هستند. اگر دنبال صلح باشیم، آمریکا باید با مخالفان مسلح گفتگو کند. یعنی باراک اوباما باید با ملا عمر گفتگو کند. این تنها راه حل مساله افغانستان است. همه این نیروهای ائتلاف و ناتو چه کاره اند؟ اینها نیروهای اشغالگرند. همه آنها باید افغانستان را ترک کنند. این خواست ملا عمر و مخالفان است. اینها باید اول از افغانستان خارج شوند و تاریخ خروج را مشخص کنند، درست مانند روسها.»

به او یادآوری کردم که در زمان حضور شوروی در افغانستان، این سازمان استخبارات (اطلاعات) ارتش پاکستان، عربستان سعودی و سیای آمریکا بودند که در پشت پرده جنگ افغانستان قرار داشتند و از مجاهدین حمایت می کردند و از رئیس قبلی ای.آس.آی پرسیدم که حالا چه کسانی از طالبان حمایت می کنند؟

آقای حمید گل گفت: «طالبان با چه می جنگند؟ بمب های کنار جاده ای. آیا آموزش، تجربه یا دانش حرفه ای برای استفاده از آن نیاز دارند؟ نه. ساخت آن ساده است. کلاشنیکوف و تسلیحات دیگر طالبان همان سلاحی است که از روسها در افغانستان به جا مانده است. باید شواهدی ارایه شود که چگونه پاکستان از طالبان حمایت می کند؟»

روسها در افغانستان به جا مانده است. باید شواهدی ارایه شود که چگونه پاکستان از طالبان حمایت می کند؟»

با اشاره به خروج ارتش سرخ از افغانستان و آغاز جنگ های داخلی میان گروه های مجاهدین که به ویرانی بخش اعظم پایتخت افغانستان انجامید، از ژنرال حمید گل پرسیدم که آیا فکر نمی کند بار دیگر جنگ داخلی شروع شود؟

«نه فکر نمی کنم این دفعه چنان شود. چون هیچ مخالفی وجود نخواهد داشت. مقامهای فعلی افغانستان به اندازه کافی پول اندوخته اند. اینها افغانستان را غارت کردند و کمک های جهانی را که حق مسلم ملت افغان بود، دزدیدند. اینها حساب های بانکی در خارج دارند. تعداد شان هم از پانصد، شش صد نفر تجاوز نمی کند. آنها می روند به آمریکا و افغانها به دولت اسلامی می رسند. در اختلاف برای تامین حکومت اسلامی و سکولار در افغانستان، شریعت برنده شده و سکولاریسم باخته است. بعد یک شورای ملی می تواند برای حل مشکل افغانستان تشکیل شود. من افغانها را می شناسم با تمام گروه ها از اقوام مختلف کار کرده ام، همه اینها باید در حکومت ملی سهم داشته باشند. طالبان از گذشته درس گرفته و مطمئنم این بار اشتباه گذشته را تکرار نخواهند کرد.»

ژنرال حمید گل این نظر را که سیاست خارجی پاکستان را وزارت خارجه این کشور نه بلکه ای.اس.آی تعیین می کند، کودکانه خواند و گفت این اطلاعات نادرست را استخبارات هند به افغانها داده است.

آقای حمیدگل از برکناری امرالله صالح، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان که گرایش های ضدپاکستانی دارد و به ائتلاف شمال افغانستان وابسته است، تلویحا استقبال کرد و گفت زمان دولت حامد کرزی، ناتو و آمریکا دیگر گذشته است. و این طالبان اند که به افغانستان باز خواهند گشت. " بی بی سی -  28 سپتامبر 2010-09-28

  اینک حدیث مفصل از این مجمل  و تبصره وتفسیر خبر را خود خواننده ما برای خود نیز بایست در نزد خود داشته باشد وبعد از دها پرسش این پرسش نیز مطرح خواهد گردید که :

از یکسو میلیونها افغانی برای دومین دور انتخابات شورا یا پارلمان یا ولسی جرگه به مصرف رسید البته قیمت خونهایی که پرداخت شدند ، با پول قابل محاسبه نیستند.

 پس نقش پارلمان به مثابه قوای مقننه و جز جدا ناشدنی دولتی و یکی از اجزای مدرن در دولت – ملت  به مثابه پدیده مدرن و شورای عالی صلح که مولود جرگه پیشتر است به مثابه یک  مجلس با طرح های  پیش مدرن و جنگ های جاری در افغانستان بر ضد طالبان همین حالا در پنجوایی با پیشرفته ترین ابزار مدرن در چه خدمتی اند ؟

تناقض و پرادوکس های دیدگاه ها را درمورد جنگ وصلح میتوان به وضاحت دید.

اگر میان دولت هند وپاکستان و افغانستان برای انتقال گاز از ترکمنستان معاهده ای امضا میگردد و همچنان میان کرزی و زرداری به شکل جداگانه میثاق ای بسته میشود ،دیده میشود که آی اس آی پاکستان صدای خود را از حنجره حمید گل کماکان بیرون میکشد و از اینرو پرداخاتن به موضع جنگ وصلح نتنها یک مساله افغانستان وپاکستان بلکه یک مسله منطقه ای وجهانی است.

جنگ وصلح در افغانستان بالای تمام منطقه و جهان تاثیر دارد و از انها متاثر میگردد.

هرنوع گرایش بسوی طالبان و حزب اسلامی را حمید گل  پنهان نمیدارد.

تا زمستان امسال جنگ وصلح یک طرفه نخواهد گردید.

به نظر من همه نیروهای ملی – دموکرات افغانستان بایست در مورد اوضاع دقیق تر بیاندیشندو تحلیل مشخص از اوصاع مشخص نموده و وظایف کوتاه مدت و دراز مدت خود را به سنجش بگیرند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BBC Persian

به روز شده:  13:26 گرينويچ - سه شنبه 28 سپتامبر 2010 - 06 مهر 1389

ژنرال حمید گل: اوباما با طالبان مذاکره کند