عالم افتخار

 

ادامهء مکثی  بر یک ؛

 جهانبینیی شگرفِ عامیانه

 

 

 ابعادِ  معرفتیی  یک  افسانه :

 

ولتر فیلسوف  و  اندیشمند نامدار عهد رونسانس جایی  با  عصبانیت  میگوید :

چهار هزار کتاب  فلسفی قادر نیست  به  ما  بگوید  که  روح  چیست ؟! مسلماً  اگر طاؤوس می توانست  سخن  بزند ؛  ادعای  روح  میکرد  و  مدعی  می شد که  این  روح  در دُم  زیبای  اوست !

عجالتاً  به  اینکه روح  در واقع چیست و آیا بالاخره از معمای آن که نابغه ای چون  ولتر را  هم  سرگیچه کرده  بود ؛  پرده  برافتاده  است  یا  نه ؛  نمی توانیم  بحث  کنیم  .  

در همین حال  باید  به  یاد  داشته باشیم که این چهار هزار کتاب فلسفی هم چیز  های واقعاً  با  ارزشی اند  و  به دلیل  همین اهمیت  و  ارزشمندیی آن ها ست که  موجب  گله  و  اعتراض  ولتر می شود  .  نویسنده گان  این کتاب ها  چیز های  زیادی  را کشف کرده  اند  ؛  مبرهن  داشته اند  و  یا  به  طریق آموزنده  و  درخور  توجه  و  تحسین  و  حرمت  به  مباحثه  گرفته اند .

ولی  چنانکه  گفته آمدیم  ؛   انسان  یک روند  است ،  یک شُدن  است  و  یک استمرار است  .

آن « چهار هزار» که  احتمالاً  استعاره ای  برای  « فراوان  و  نامحدود »  هم  می باشد ؛  یعنی فراوان  و  بیحد  و  بیحساب آثارِ  ارزشمند  و  قیمتدار فلسفیی  زمانِ  ولتر  و  قرار گرفته  در اختیار ولتر ؛  قادر نبوده است که  به آن  سئوال  مورد نظر این  نابغه  پاسخ  قانع کننده  دهد  .

سخن نابغه  در قبال  این غیبت  پاسخ  به  یک  پرسش مهم  بشری  در آنهمه کتب فلسفی این است که دعاوی  فلسفه ها  و ادیان  و  معارف آنزمان  دایر  بر اینکه  انسان  بودن  به  داشتن  روح  منوط  است  یا  انسان  مالک روح  است  و  دیگر جانوران  روح  ندارند  و لذا  شرافت  و کرامت  و  مقام  و  مرتبت  انسان  را  دارا  نیستند  ؛  اینست که  این دعوی ؛  لابُد  یک  دعوای  یاوه  است ؛  زیرا  اگر طاؤوس  و هر جانوری توان  چنین  دعوی جلبی  بیابند ؛  از ادعای داشتن  روح  و  بالنتجه  حتی « برتر از انسان »  بودنِ خویش کوتاه  نخواهند آمد  ؛  چنانکه  بشر  به  هیچ  وجه  دُم  یا  عضوی  به  زیبایی  طاؤوس  ندارد !

***

قبلاً  گفته آمدیم که  انسان مضمون  و  ماهیتی است که  توسط  اجتماع  و  تاریخ  ساخته  می شود  و  توسط  فرد بشری طئ  یک  روند  و  طئ  یک « شُدن »  اکتساب  می گردد  ،  آموخته  می شود  و  به  عادت  و  صفت  و  روش  و  منش  مبدل  می گردد .

خودِ  همین فورمول  با  در نظر داشت  اینکه  نه  تنها  فرد  بشری  بلکه  نوع  بشر  در مجموع  از  یک  نقطهء صفری  آغاز یافته است  ؛  در حاصل  مخرج  معادلهء ریاضیکی  دارای  این  نتیجه  است  که  انسان  های  گذشته  و  بدوی ( افراد بشری که توانسته بودند  به جهت انسان شدن تکامل نمایند ! ) دارای  محدودیت  های  به  مراتب  بیشتر  از  انسان  معیاریی  امروز  بوده  اند  .

لذا (چون  عجالتاً  به  روح  نمی  پردازیم  ؛  در عوض ) همان  شناخت و معرفت  که  مشخصه  و  ممیزهء انسان بودن  در گذشته  و  همین  امروز می باشد ؛  به  هیچ  عنوان  چیز  ثابت  و کامل  و ایستا  و  اتمم  و  اکمل  نبوده  ،  نیست  ،  نمی  توانسته  است  باشد  و  در آینده  هم  نمی تواند  بود !

در همان فولکلور که  لطیفه ای  از آن را  به   بررسی گرفتیم  ؛  افسانه هایی  به  همان  قوت  وجود  دارد  که  یکی از آن ها  را  مطالعه  میکنیم :

« بود نبود جماعتی بود ؛ که به امرار معیشت از طریق کشتکاری می پرداختند   .  باری پرسشی برایشان پیش آمد که چون گندم های لاغر میکارند ؛  احتمالاً  به  همان دلیل گندم هایی که حاصل  بر میدارند ؛  لاغر و ناتوان  می باشد .

لذا  نزد  خردمند  دهکده  رفته  و  طالب  رهنمایی  شدند .

خردمند  فرمود :  هرچه  بکاری  همان  بدروی  . لذا  اگر دانه ها را جوش داده و چاق کرده  بکارید ، حتماً  گندم  های  فربه  و  نیرو مندی  بر می دارید !

مردم ؛  سال دیگر را چنان کردند  ولی چیزی  از  زمین  نروئید !

باز ؛  بر خردمند  عرض حال  نمودند . خردمند  قدم  رنجه  فرمود  و خود  به کشتگاه  رفت  تا  علت  را  دریابد  .  در میانهء کشتگاهِ  سرا سر خشک  یک  بوتهء  تربوز چمپاته  زده  و چند  تربوز  بزرگ حاصل داده  بود .  قضا  را کسی این  بوته  را که  غالباً  تخم آن  توسط  پرنده ای در اینجا  افشانده  شده  ؛  نمی شناخت .

خردمند  چون  وضع  را  چنین  دید  ؛  به  گریستن آغاز  کرد  و خطاب  به  جماعت  گفت  :

 نمی دانم  که  شما  مردم  نادان  پس از سرِ من چه خواهید کرد  ؟  آخر ؛  این « سبزِ گندم خورک »  تمامی حاصلات  شما  را  بلعیده  است  ؛  باید  سرِ فرصت  چارهء آن  را  می کردید !

مردمِ خشمگین خواستند  بر بوتهء  تربوز حملهء  انتقامجویانهء  فوری  صورت دهند  ولی خردمند  مانع  ایشان گردیده  فرمود :

این  بلا که تمام  دشتی  با  این  پهناوری  را خورده است ؛ آیا  شما را  یک لقمهء خام  نمیکند ؟  بروید  ؛ سلاح های خود  را  گرفته  بیائید !

مردم  ؛  چون مسلح  شده  باز آمدند ؛ خردمند  فرمان  یورش داد .

 تحت ضربات جماعت  ؛  تربوزی  رسیده  از هم پاشید  و  اندرونی های سرخ  و خونین آن  به  بیرون  جهیدن گرفت  .  قضا را  تخمی  از  تربوز  به  پیشانیی  یکی  از حاضران  چسپید  و  فریاد « کمک ، کمک ! »  او  را  به  آسمان  رسانید . 

به مشوره  و  هدایت  خردمند ؛  بلای چسپیده  بر پیشانیی  او را  به  تیر  بستند .  مردک  نقش  زمین  شد  و  جان  داد  ولی  همه  دعای  شکران  بر جا  آوردند که  حد اقل  بلا  نتوانست  پیکرِ  او  را  ببلعد !

کس دیگر که  از  بیم  قبلاً  بر درخت  تناور موجود  در آنجا  پریده  بود ، دیگر  نمی توانست  پائین گردد .  خردمند  تدبیر  را  بر آن  دید که ریسمانی  بیاندازند .  او  حسب  هدایت ریسمان  را  بر کمر بست  و  دیگران کش کردند .  ولی  زمانی که  مردک  بر زمین  رسید  ؛  کله  نداشت .

به هدایت خردمند  ؛  رفتند  و  از  زنش  پرسیدند که آیا  شوهرِ  او  از  اول کله ای  داشته است  و  یا  خیر ؟

زن  پس  از تأمل  و  چُرت زدن  بسیار گفت :

به خدا  ؛ درست  نمی دانم  ؛  مگر  وقتی که  راه  می رفت ؛  کلولهء  سردوز  واری  ؛  یک چیز بالای  شانه هایش  شور میخورد !

 ( بعضاً  قسمت  اخیر این افسانه ؛ پایانهء افسانهء دیگریست  ولی در آنصورت نیز ؛  مصداق  و  محتوای کاملاً  یگانه دارد ! )

 

***

اگر بخو اهیم  برای کلمه  و  مفهوم « تکامل »  به  عنوان  یک  مقولهء  مشخص علمی  و فلسفی ؛ جانشین  و علی البدلی  پیدا  کنیم  ؛  نزدیکترین  و  مناسب ترین  ؛  همان  کلمهء « پیچیده »  یا  « بغرنج »  می باشد  .  

به  سخن دیگر :  مفهومِ  تکامل  همانا  رفتن  از ساده گی  به  جهت  پیچیده گی  و  بغرنج  شدن  است ؛  محضاً  با  این تفاوت که  این  روند  ؛  بائیست  قانونمند  و طبیعی  باشد  و  نه  مانند آنکه  ؛  کسی  مقدار معتنابه  تار را  به  طرزی  دلبخواه  و  یا  جنون آمیز  کلافه  نماید  .

این  اصل  در اجتماع  و تاریخ  و  هکذا  در اندیشهء  بشر صادق  است  .

 تحقیقات  دیرین شناسی  مسلم  داشته است که  نخستین  ابنای بشر حتی اجتماع  نداشتند  و  حد اقل  با  مفهومی  مانند « اجتماع» که  امروز مورد  نظر ماست ؛  آشنا  نبودند ؛  عیناً مانند  کودکِ   دو ـ سه سالهء کنونی ی  ما  که  یک  چنین آشنایی  و احاطهء فکری  ندارد  و  نمی تواند  داشته باشد  .

 ( به معنای « نمیتواند ! » بعد ها در متن ؛ عمیقاً  و  به  طرز علمی  و  تحقیقی خواهیم  رسید ! )

لهذا کاملاً  مسلم  و  منطقی است که  نه  تنها  افسانهء نقل شده  در بالا  ؛  بلکه افسانه ها و اساطیر عموماً ؛   بازتاب  اوضاع  و احوالی است که  نوع  بشر در آن ها  دارای  مشخصات  زیرین  بوده  است :

1ـ وضعیت ،  روابط  و  مناسبات  اجتماعیی  بسیار ساده .

2 ـ خاطرات  و  تجارب  یعنی  تاریخ  بسیار ساده .

             3 ـ قدرت  اندیشنده گی  و  فکر  بسیار ساده .

هدف  از کلمات  « بسیار ساده »  درینجا  یک  مفهوم نسبتی است  یعنی  این « ساده گی »  به  نسبت   بغرنجی  و  پیچیده گیی  جوامع  معیاریی  عصر کنونی  مصداق  دارد  ولی  در مقیاس  میمون ها  و  بشر نما  های  پیشین ؛  از سطح  تکاملیی کیفیتاً  نوینی  برخوردار است  و  هکذا  به  نسبت جوامع  و قبایل  بسیار بدوی که مخصوصاً  تا  پایان قرن  19 در جنگل های افریقا  و  هند  و  امازون  و  استرلیا  و  سایر مناطق  وجود  داشتند  و قسماً  تا  کنون  نیز  وجود  دارند ؛  از  پیشرفته گی  و  تکامل  و  بغرنجیی  بالایی  برخوردار می باشند .

 البته  در چوکات جهانشناسی ی ساینتفیک  ؛  این  مقایسه ها  و  تناسب  ها  نیز کافی  نیست  .  بشر ؛  در هر حال  یکی  از موجودات حیهء چندین میلیون نوعی  در همین  طبیعت  معلوم  و  در دسترسِ  بینایی  و علم  ماست .

 لذا  الزامی است  بشری  را که  در افسانهء فوق  می یابیم  با  سایر جانوران طبیعی  مقایسه  کنیم  ؛  در چنان حالت  ؛  در می یابیم  که  این کمال « ساده گی »  هم  خیلی ها  بغرنج  و  پیشرفته  و  تکامل یافته  می باشد .

چنانکه  بشری که در افسانه مطرح  است واضحاً  بشرِ دوران تاریخی ایست  که  به زراعت و فلاحت آغاز  نموده  ، سلسله مراتب  اجتماعی درست کرده  ،  ابزار کاری چون  وسایل  شخم  و گاو آهن  و  ابزار مدافعه ای چون  نیزه  و  تیر  و کمان  دارد  ،  دهنشین  و  اهل خانواده  است  ، آتش را  می شناسد  و  بر پخت  و  پز  بلد است  ،  از لحاظ  فکری  و  فرهنگی  هم  متناسب  به  اقتصاد  و  معیشت خود  ؛  اندوخته ها  و  تجربیاتی  دارد  ،  پرسش های  منطقیی نسبتاً  پیچیده  می تواند  طرح  نماید  و  به  عقل  و  تجربهء  بزرگان  و  روزگار دیده گان چون  ضرورت  و غنیمت  می نگرد ....

امروز ( و  نه در عصر فلاسفهء پیش  از  ولتر ) با  مروری  به  تاریخ  علمیی بشر  در دوران باستان  منجمله  تاریخ  طولانیی  عصر حجر می توان  بسیار  به راحتی  دریافت  که  بشرِ مطرح  در افسانهء بالا  ؛ بشرِ خیلی  پیشرفته ایست  . کوتاهی  های  معین  فکر و حافظه و  محاسبه  و  مقایسه  یا  ناتوانی  های معرفتیی  این  مردم  به تناسب  عصر  و  زمان  مربوط  شان  تقریباً  طبیعی  و  ناگزیر  می باشد .

ولی  علاوه  بر پرسوناژ ها  و شخصیت های  متن افسانه  ؛ در عقب آن شخصیت  و نیروی فکری  و فرهنگیی سازنده گان  افسانه  به مراتب بالاست . آنان  نه  تنها کوتاهیی فکری  و  فرهنگیی پیش گفته را  ندارند  بلکه  همین موارد  را  با  دقت  و  تواناییی شگرف  به  نقد  کشیده  و  توسط  اسلحهء  طنز  و  تمسخر  تحت  ضربات نابود کننده  قرار می دهند و  بدینگونه  بزرگراهی  برای  بالنده گیی  فکر و  معرفت  و  تکامل اندیشنده گی  می گشایند .

***

یکی از نقاط ضعف  و  اساساً محدودیت  فلاسفه  و  اندیشمندان  گذشته  عدم  تسلط  و  کم اعتنایی آن ها  به  سیر واقعیی تکامل  تاریخیی بشر و خلط کردن  مفاهیم  کاملاً  متفاوت  بشر و  انسان  است  .

 گذشته  از  اینکه جمعی  از  این  فلاسفه  متکی  به  باور ها  و  روان مذهبیی حاکم  زمانهء خود  ؛  حتی نوع  بشر را  یکی از  انواع حیات  در طبیعت  و  به  اصطلاح  عالم خاکی  نمیدانند و  ناگزیر از  همانجا  سنگ بنای  اندیشه خود را  کج  میگذارند که  دیگر  تا  ثریا کج  میرود  ؛  فلاسفهء واقعبین تر  به  شمول  خود  ولتر هم  به  هر دلیلی چنانکه  سزاوار است  بر  سنخیت بشر  با  عالم حیات  و  طبیعت  و  سیر تکاملیی آن  از  ساده ترین  نقاط صفری  تا  بغرنجترین درجات و  مراتب  توجه  و  التفات  نکرده  اند  یا  نتوانسته  اند  توجه  و  التفات  کافی  نمایند .

لذا  تقریباً  در مجموع ؛  بنای اندیشهء آن ها  بر حالت موجود  یا  متصور جهان و طبیعت و بشر گذاشته  شده  و عمدتاً  بر بینش شکلی استوار  بوده است  . زیرا گذار شناخت و اندیشهء بشر بر مضمون و  اندرون هستی و طبیعت و حیات ـ چنانکه در قرون اخیر مسلم شد ـ  با چشم  و حواس غیر مسلحِ بشری  به  تمام و کمال  میسر نبود . 

چشمان و حواس دیگر  بشر ـ حتی  به  مقیاس شکل ؛  تنها  بخش کوچکی از واقعیت  را  می توانستند  دریابند .

 ازین  لحاظ  با  اینکه  فلاسفهء متقدم ـ  اعم  از معروف و  گمنام ـ  غالباً  نوابغ  و  اندیشمندان خارق العاده  بودند ؛  ولی چون  هنوز  از تسلیحات  و  تکنولوژی هایی که  امروز  ذرات  و  ماوراء ها  و  جنبش ها  و حرکات غیر مرئی  و  غیر محسوس  را مکشوف و دریافتنی  می دارند ؛ برخور دار نبودند ؛ نه تنها پرسش های بغرنجی چون  اصلیت و کیفیت  روح را  نمی توانستند  پاسخ  درست  و  نهایی  بدهند  بلکه  از  عهدهء  حل  و فصل  مسایل نسبتاً  سادهء جهان  هم  به  علت موجودیت  حلقه های مفقودهء  فراوان  کاملاً   بدر نمی شدند  .

بدینجهت بعضاً  حتی فولکلور  و  افسانه  و  اسطوره که  معمولاً  در کورهء کار و  مبارزهء  بلاواسطهء  بشر در عرصهء تنازع بقا  شکل گرفته  و  نسل پئ نسل غنا و  پهنا  یافته است  ؛  از فلسفه ها  و  اندیشه های متفکران و نوادر جداگانه پیش افتاده و پاسخ های نافذ تری  به برخی از  مسایل فراهم آورده است  . معهذا فولکولور و  اسطوره  هم  دارای همان  محدودیت  و  ناتوانی های  قبل  از  ساینس است .

 لذا  جهانشناسی ی دقیق  و  اطمینان بخش  انسانی  تنها  با  تعمیم  و  استنتاج  دستاورد ها  و  اکتشافات ساینس  و  ماحصل  علماً  تقطیر  شدهء تاریخ  بشر  و  طبیعت  می تواند  در  سطح کیفتاً  نوین  ارتقا  نماید  و  مسایلی  را که  پاسخ  به آن ها  به  پیدا شدن  یک  یا  چند حلقهء مفقوده  منوط  بود  (  اکنون که  ساینس  به  گشودن  این حلقه های مفقوده  توفیق یافته است ) نسبتاً  به  راحتی  پاسخ  گوید !

 یک حاشیهء مهمتر از متن :

این  واقعیت که  تألیفاتی  با  ادعای جهانشناسی  بودن  ؛  از  لطیفه و ضرب المثل  به  اصطلاح « عامیانه » آغاز شود  و  نه  نقل اقوال  نوابغ  و  تیمن  به  فرمایشات  نوادر  و  یا  استصواب  از  متون مقدس ؛  جای استخاره  دارد  !

علاوه  بر طبقه بندی ها  و  تفکیک  ها  و  تفریق  های  دیگر که  بر  ابنای  بشر  روا  داشته  شده  ؛  تقسیم آن ها  توسط  یک « دیوار چین »  به عوام  و خواص موردِ  بسیار توجه بر انگیزی  است  . 

با  اینکه  این تقسیم بندی  تا  حدود زیادی  نتیجه  یا  انعکاس همان  تقسیم  جوامع  بشری  به  طبقات  حاکم  و  محکوم  ،  ممتاز  و  محروم  ،  دارا  و  نادر  و  ظالم  و  مظلوم  است  ؛  معهذا  ویژه گی هایی  در مفهوم  « عوام »  و « خواص »  نهفته  می باشد  که  دست کم  در  اکثریت  تحلیلات  مدرسی  و کتابی ی  متعارف  از نظر انداخته  می شود .

اولین ویژه گی ؛  اهانت آمیز  و  تحقیر کننده  و  عفن بودن مفهوم  واژهء « عوام » و  متقابلاً  محترمانه و  اشرافی و  ابریشمین  و  عطر آگین بودن  مفهوم « خواص » می باشد  .

 از نظر روانشناسی ؛ این  ؛ حاکمیت  های طولانی ،  پیاپئ  و  ظاهراً  متغییر  ولی در ماهیت همسان همان طبقات اقتصادی ـ اجتماعیی  صاحب  زر و زور  همراه  با  نفسِ  محرومیت و  مظلومیت  و  بیچاره گیی  طبقات  محکوم  است  که  چنین  بار های  مفهومی  را  بر  واژه های « عوام »  و  « خواص »  ممزوج  کرده  و  بر اعماق روان جامعه  و  افراد  تزریق  نموده  است  .

خلاصه  حاکمیت  های جبارانه  و  ددمنشانه  ؛  توده های  محکوم  و مظلوم  را  در طول اعصار مختلف چنان مستأصل ساخته  و  به بیچاره گی کشانیده  اند  که  حتی  ثروت کلمات  نیز  مانند  ثروت های مادی  از  دسترس ایشان  به  دور  نگهداشته شده است  .  در نتیجه :  این بدنهء اصلیی بشریت  ؛ در طول تاریخ طبقاتی ؛  برای آموزش  و  دریافت  و  تصاحب  ارثیهء  فرهنگی  و  معرفتیی انسان  ؛  کلمات  و  دیگر  ابزار ها  و  وسایل  و  امکانات  ضروریی کافی  در اختیار  نداشته اند  و  نمی توانسته اند  در اختیار داشته باشند .

معهذا  این ؛  بدان معنی نبوده است که آنان به طور مطلق از اندیشه و معرفت گذشته گان بریده باشند و یا خود  در تولید  معنویت  و  معرفت  و  مخصوصاً  در شناختِ  موقعیت  و  درد  و  مصیبت  خویش  و  مسببان آن  توفیقاتی  نیابند  .  همان  فولکلور و  فرهنگ  به  اصطلاح  شفایی که  با  تودهء  مردم  یکجا  تداوم  و  تکامل  می یابد  ؛  مظهر  و  ضامن  بزرگ  این حقیقت است .

بر علاوه  ؛  از آنجاییکه  پس از  افزودهء تکاملیی دماغی که  به  طریق ژنتیک  نصیب  بشر گردیده ؛  خود  زنده گی  و  طبیعت  منبع  شناخت  و معرفت  و  تازه گی  و  تکامل آنست  و  تودهء کارگر  و  زحمتکشِ  به  اصطلاح  عوام  بیش از خواص  و  اشراف  با  قوانین  عینی  و  جبر های  زنده گی  و  طبیعت  دست  و  پنجه  نرم  می کرده  و  تجربه  کسب  می نموده اند  ؛  بدینجهت  به  کشفیات  معرفتی  و  درجاتی  از  شناخت  نایل  می شده اند  و  می شوند که  یا  برای خواص  دست نیافتنی  است  و یا  دریافت  و  ادراک  تجریدیی آن ها  آسان  نمی باشد  .

اما  نکته  اینست که  بنا بر  فقر  کلمات  ؛  توده ها  ناگزیر  بوده  و می باشند که  این  یافته های  ارجمند  معرفتی  و آیه  های نبوغ  را  در ظروف  کلمات  بسیط  و  فقیری  جا  دهند .

برای  پی  بردن  هرچه  بیشتر  به  عمق این  اصل  ؛  ناگزیر  از  ارسال مثلی  هستیم  :

 میدانیم  که  جانوران  اهلی که  ما  همه روزه  با آن ها  به  نحوی  در تماس می باشیم  ؛  در حالیکه  خواسته ها  و  حوایج  و  درد  ها  و  گرفتاری  های  فراوان  دارند  ؛  برای  ابراز آن ها  ـ  چنانکه  ما  معتاد  به  جملات  معینه  هستیم  ـ  کلمات  و  ادات  زیاد  در  اختیار  ندارند  که  بالوسیله  جملات  گویشی  و  نوشتاری  بسازند  و  افادهء مطلب  و  مقصد  نمایند .

بنابر این ـ از باب مثال ـ  گوسفندی که گرسنه است  هم « بع » میزند  و تشنه است هم  ،  معروض  به  درد و حرارت  و ناگواری  دیگریست ؛  هم  « بع » میزند  ،   تنها  مانده  یعنی  از  بره  یا  همکنارش جدا  افتاده  ؛  هم  « بع »  میزند  و ... و...

 صرفاً  در لحن « بع » زدن  ها  و  تون  فریاد  های  او  در حالات  گوناگون  شاید  تفاوت های  ناچیزی  احساس  شود  ؛  ولی  به  هر حال گریزی  ندارد  از  اینکه  مجموع  مطالب خود  را  تنها  به  وسیله آواز « بع »  که  در  واقع  شبیه  کلمهء واحدی است  ؛  بیان کند  و  بروز  دهد .

به همین گونه بشر ی  که  به  شناختی  رسیده  ،  احتیاجی دارد  ،  تجربه ای کرده  ،  به کشفی  نایل آمده  ،  دردی  دارد  ،  رنجی  می کشد  وغیره ... در حالیکه  کلمات  نداشته  باشد  ناگزیر است  مانند  کودک  نوزاد  فقط  بگرید  و  در  حالیکه  کلمات  محدودی  داشته  باشد  ؛  ناگزیر است  همه  مطالب  و  اندیشه های خود را  در قالب  همان  کلمات  محدود  جاسازی  نماید  و  بیرون  دهد .

فرهنگِ  توده  ـ  شعر ، ترانه  ، لطیفه  ، ضرب المثل  ، قصه  ، افسانه  و اُسطورهء آن ـ  نیز  چنین است  ؛  در خیلی از  موارد   دریا  در قطره  است  و  دنیا  در  ذره   .  مطالب  متنوع  ؛ غالباً  توسط  کلمات  واحد  یا  همسان  و  فقط  با  ضم  ادات  و  طرز  و  تون  متفاوت تری  ارائه  می شود .

درین  میان خیلی  از کلمات  توده  نه  تنها  اشرافی  و  به  اصطلاح  در « لفظ قلم »  نیست  و  بر عکس گویشی  و  ساده  و  بی  پیرایه  است  بلکه  گویا  دور از « عفت کلام »  ،  غیر مؤدبانه  و  دشنام آمیز  هم  می باشد .

اساساً  شعار های سیاسی ـ فرهنگی ای  مانند « عفت کلام »  ،  «  بیان  و  نگارش مؤدبانه »  و  « مراعات حرمت و کرامت »  با  اینکه  ذاتاً  مردود  و  مذموم  نیست  ولی  چنانکه  اهل  غرض  و  مرض  از آن ها  بهره برداری  می کنند ؛  بهانه  های خر رنگ کنی است که  برای بستن دهان توده  یعنی 99  فیصد نفوس زحمتکش  و  مؤلد  و  پر استعداد  و  پر تلاش بشری  مورد  سوء استفاده  قرار گرفته  و  می گیرد .

توده  ایکه  درد  دارد  ،  گفتنی دارد  ،  خواستنی دارد  ،  حق دارد  و  حق  به  جانب است  ولی کلمه کم  دارد  ؛  ناگزیر  به  فریاد کردن  با  همان  کمترین ها ست  .  درینحال  مهم  ؛ محتوا ،  تون  و  طرز  فریاد  و  فضا  و  مورد  و  مصداق  و  نشانگاه  فریاد  است  نه  کلمات  استخدام  شده  .

وقتی توده  از کلمات  و دیگر ابزار های تعمیلِ آزادیی بیانِ حقوق  و حقایق  و  تخلیهء فشار های  روحی خلع سلاح  ساخته شده است  ؛ آخرین سلاح  که  برای  او  میسر می باشد  همانا  فحش  و  دشنام  است .

بدین دلیل است  که حتی  برخی  از  دشنام ها  و  دشنام گونه  ها  منجمله  جوک  ها  و  مثل  های  به  اصطلاح  دور از عفت کلام  و  غیر مؤدبانه  و  غیر اشرافی  مانند  صدف  های غرق  در گل  و لای و لوش ؛  دارای  مروارید  های  بسیار عالیی  معرفتی اند  و  از حقایق  بسی  بزرگ  در مقیاس  تاریخ  و  انسانیت  سخن  میگویند  .

ولی  بلافاصله  باید  قید  کرد  که  هرگونه  دشنام   و  هتاکی  و  توهین   و  تهمت  ؛  شامل  این  قاعدهء  نزدیک  به  استثنا  نیست  .  عمده  اینست  که  در  هر حال  صدف  ها را  کور کورانه  به  دور  نیفگنیم  و  باید  قبلاً  از  بود  یا  نبود  مُـروارید  در آن ها  دقیقاً  مطمئین  شویم .

به همین  گونه آثار و  مؤلفه های  پر طمطراق  معرفتی  و  عرفانیی خواص  نیز  همیشه آیه  های  ملکوتی  و  اکتشافات  دارای  ارزش  تمام بشری  نیستند  و  مخصوصاً  شعار های  سیاسی  و آموزه های ایدئولوژیک آنان  معمولاً  سخیف  و  پوچ  و  حتی  ضد انسانی  می باشند  .

به هر حال  در نتیجهء   وضع یاد شده  ؛  میان  زبان  عوام   و  زبان  خواص  درز  های منفصل کننده  و  تمایز دهندهء فراوانی افتاده  تا  جاییکه جملات  یک  طرف  برای  طرف دیگر  مهجور  و  نامفهوم   و  تاریک  و غبار الود  شده است  .  به  ویژه  خواص  و  اشراف  بنا  بر  انانیتِ  سبکسرانهء  خود  تقریباً  هیچگاه   تن  به  تمکین  در  مقابل  زبان  و  بیانِ  توده ایکه  عوام شان  می خوانند  ؛ نمی دهند  .

ولی  پیوسته  تلاش  و  توطئه  و  تبلیغ  و  تهییج  جداگانه ای  به راه  می اندازند  که  به  توده  ؛  غذای  معنوی   و  فکری ای  بدهند  که  او را  مطیع  و منقاد  و  برده  و  بنده  و  شاکر  و  ذاکر  اشراف  و خواص  بـار  بیـاورد  و  در همان حال  نگهدارد  .

  این دست پُخت  های  ایدئولوژیک  و  فکری  و  فرهنگی  که  بی باکانه  در  ظرف  دین  و  مذهب   و  مقدسات  هم  قالب   می گردد  ؛  در  میان  خود  اشراف  و  خواص  مصرف  ندارد  و فقط  و فقط  مخصوص  توده  است .

 در این  مورد  ؛  تنها  فور مول  بسیار مهم  و عملی  و  میسری  که  می توان  به  اختیار  توده ها گذاشت  ؛  اینست که همیشه  در قبال  فراورده  های  فکری   و کلمات   و  جملاتی  که  به  ایشان  تحویل  داده  می شود  ؛  با  این  سؤال   و  تأمل  ممکن  پیرامون آن  برخورد  نمایند  که  : « به نفع کیست ؟ »

ضرب المثل « خر گفت ؛ ... ( خر تر )  باور کرد !؟ »  دارای  همان  قوت  مفهومی  و  نیروی  هوشدار دهنده ایست  که  در این  راستا  به  توده های  ساده  و  رنجبر  و  محروم  کمک  می کند  تا  در  برابر خطر  به  دام افتادن   و  « الینه »  و  افسون  و  استحمار شدن  به  شدت  محتاط  باشند !

متناسب  به  حدودِ  اثر  و  مقاومت  فرهنگ  و  روان ِ اشرافی  و  اریستوکراتیک  در جوامع  ؛  مسلم  است  :  وقتی که  تفکیک  هایی  چون « بشر انسان »  و  « بشر اُلاغ »  مطرح  می شود  ؛  غالباً  ذهنیت  الینه شده  و  افسون زده  ؛  انگشت  اشاره  را  در  مورد منفی  ؛  به سوی  تودهء  به  اصطلاح عوام  می گیرد  . 

لذا  باید  قبلاً  خیال  همه  را  راحت  کرد  که  معرفت  و  انسانیت  از  کار  و  زحمت  و  تجربه  و  تماس  و  تصادم  و  مبارزه  در اعماق  طبیعت  و  زنده گی  بر می خیزد  و  به  برگ  و  شگوفه  و غوره  و  ثمر  می  رسد .

مسلماً  ـ در دوزخ  بی امتیازی  هم  ـ امتیاز گلاویز بودن  با  طبیعت   و  پرابلم  های  زنده گیی  نوع   و  نسل  های  مختلف  بشری  در جوامع  طبقاتی  ؛  اساساً  به  تودهء  به  اصطلاح  عوام  مربوط  است  تا  به  خواص .

نوابغ  و  پیامبران  و  دانشمندان  و  مخترعان  و  مکتشفان  از  این جهت  ـ  با  اینکه  بخش  تودهء عوام  شمرده  نمی شوند  ولو  اگر از میان توده  هم   بر نخاسته  باشند ـ  نه از  لحاظ  کرکتر شخصی  و  مواضع  ایدئولوژیک  بلکه  به  اعتبار اثر  و  ثمر شان در جامعه  و  تاریخ  انسانی ـ  به تودهء  کارگر  و  مؤلد  نعمات  مادی  و  معنوی  نزدیکتر اند  تا  به خواص استثمارگر  و  مصرف کننده  و  شکم گنده  و  عیاش  و  هرزهء  به   ظاهر آراسته  و  مفشن  و  در باطن  پوک  و  پست !

به  هر حال  ؛  ماهیت  و  شخصیت  انسانیی  هر فردِ  بشر ـ  صرف نظر از  تعلق طبقاتی اش  ؛  توسط  پراتیک  و  ثمرهء  عملی  و  سهم  عینی  او  ؛  در روندِ  « شدن »  انسان  تعیین  می گردد  .

  بدین جهت  در حالیکه  نمی توان گفت ؛ « بشرِ الاغ »  در میان  توده ـ به  ویژه  در میان اقشار بی طبقه  و لومپن  و معتاد  به  جنایت  و  مواد و معانیی  مخدر  وجود  ندارد  ؛  اکثراً  این  مفهوم  از لحاظ  عینی  و  ماهوی  به لایه  های  مهم  اشراف  و  خواص  یعنی طبقات  سنتی ی حاکم  صدق  می نماید  و  بر علاوه  مسؤولیت  تاریخیی  نگهداشتن لایه هایی  از  توده  در حالت « بشرِ الاغ »  هم  به  دو ش  همین  طبقات  و حاکمیت  های  سیاسی ـ فرهنگیی ایشان است !

 

 

                                                                                                                                                        ( ادامه دارد )