باقی سمندر

سرطان 1389

29.06.2010

 

جنرال آیکن بیری سفیر ایالات متحده  امریکا و فرمایش کنار رفتن دادستان کل کشور

محمد اسحق الکو

 

به گمانم که خواب میبینم !

دست و رویم را با آب سرد شستم تا اگر خواب دیده باشم ، بیدار شوم . اخبار را دوباره خواندم و لحظه ها به فکر عمیق فرورفتم و در مورد اخبار فکر کردم و سخنی بیادم آمد که هرخبرنگاری تنبل نیز میداند که :

1-                            چرا مینویسد

2-                            چگونه مینویسد

3-                            برای کی مینویسد

4-                            چه وقت مینویسد

بعدا سخنان ژان پل سارتربیادم آمد که تقریبا کم ازکم سی سال پیش خوانده بودم. بیاد دارم که ژان پل سارتر در مورد :

نوشتن چیست ؟

نوشتن برای چیست ؟

نوشتن برای کیست ؟

کتاب بلندی زیر نام ادبیات چیست ؟ نوشته بود. بحثهای وی را بشکل پراگنده در حافظه ام مرور کردم . بعدن با خود گفتم که :

 

از این اخبار خواندن دست بشوی واگر نه هر لحظه باید قلم بگیری وبنویسی .

هنوز در باره " نقش چند گانه پاکستان در مورد افغانستان " فکر میکردم  و درباره نبشته

 

شایعه پراگنی یا عقب نشینی خجالتی ؟ "

یا پیروزی و دستا ورد ؟ "

که چندلحظه ای  پیش در آن نوشته خبری از واشنگن پوست را نیز زیر نام

 

 

واشنگتن پُست در مورد تحقیقات فساد اداری در افغانستان "

واشنگتن پُست: مامورین ارشد حکومت کرزی تحقیقات فساد اداری متنفذین سیاسی را منحرف ساخته اند.

دوشنبه, 28 جون " به رسانه ها روان کرده بودم  و از همه خواهش نموده بودم تامقاله ام  منتشر شود ، می اندیشیدم که  بازهم با چشمان باز خبری در مورد سخنان جنرال آیکن بیری  سفیر ایالات متحده امریکا در باره دادستان کل افغانستان آقای محمد اسحق الکورا خواندم. در خبرواشنگتن پوست میخوانیم که : 

"

مامورین امریکایی به روزنامه گفته اند تخمین های آنها نشان میدهد که در نتیجۀ موجودیت فساد اداری گسترده، در حدود یک میلیارد دالر کمک بین المللی سالانه به خارج انتقال داده میشود. مقادیر هنگفت پول به کشور های خلیج انتقال میابد. مامورین افغان، بشمول برادر بزرگ رئیس جمهور افغانستان، در آنجا منازل مجلل دارند.

در ادامۀ مطلب آمده است که برای حکومت اوباما توانایی تحقیق کنندگان افغان تا فساد اداری را محو سازند، حیاتی تلقی میگردد. در صورتیکه مردم امریکا – که جنگ از مالیۀ آنها تمویل میشود – بدین نتیجه برسند که فساد اداری از حکومت کرزی محو شدنی نیست، حمایت از جنگ افغانستان از بین خواهد رفت.

نویسنده نگاشته است که محمد اسحاق الکو، لوی څارنوال افغانستان در آغاز کار ادعا میکرد که فساد اداری را خاتمه خواهد داد و علیه آن مبارزه خواهد کرد. به تعدادی از قضیه ها رسیدگی نیز صورت گرفت. ولی مامورین امریکایی اکنون میگویند که او بکرات قضیه ها را بخاطر روابط سیاسی در حالت تعلل قرار داده است.

در ملاقاتی با مامورین وزارت عدلیۀ ایالات متحده، آقای الکو معذور به نظر رسیده و طوری برداشت میشد که از جانب آقای کرزی و اعضای شورای ملی افغانستان تحت فشار قرار دارد.  "

اینک  افغان پبپر یا شبکه خبر رسانی اززبان آقای اسحق الکو می نویسد که :

 "اسحاق الکو، دادستان کل افغانستان یا لوی ثارنوال  با اظهار این مطلب ادعا می کند که سفیر آمریکا به وی هشدار داده است که اگر رفیع الله عظیمی را بازداشت نکند باید از مقامش کنار برود."

 "دادستان می گوید که سفیر آمریکا دو هفته پیش به وی هشدار داده است که اگر رفیع الله عظیمی را به اتهام دست داشتن در اختلاس محمد صدیق چکری بازداشت نکند باید از مقامش کنار برود."

نخست باید نوشت که :

مقاله واشنگتن  پوست نه نظر رسمی دولت امریکاست و نه نظر غیر رسمی آن.

مقاله نویس ادعایی نموده و  در همان مقاله از زبان وزارت عدلیه امریکا

 "آقای الکو معذور به نظر رسیده و طوری برداشت میشد که از جانب آقای کرزی و اعضای شورای ملی افغانستان تحت فشار قرار دارد.  "

صحت وسقم این نظرو خبر  ایجاب به تحقیق مینماید . این تحقیق میسر نیست مگر اینکه با تنی چند از وزارت عدلیه امریکا که همچو نظری را ارایه کرده اند از نزدیک صحبت و گفت و شنیدی داشته باشیم. اما جالب تر اینست که :

جنرال آیکن بیری خواستار استعفای دادستان کل کشور افغانستان میگردد.

این خواست فقط وفقط مداخله آشکارو بدون پرده در امور داخلی افغانستان است. هیچ انسان معقولی نمیتواند این مداخله آشکار را نادیده بگیرد. هیچ افغانی نمیتواند در مورد این امر بی تفاوت باشد.

آقای ایکن بیری بایست بداند که وی سفیر ایالات متحده امریکا در کابل است.آقای آیکن بیری متاسفانه آقای الکو رابا جنرال مک ستانلی عوضی گرفته است. جنرال مک ستانلی شهروند ایالات متحده  ا مریکا بود اگر اواستعفا کرد و اینک خواستار تقاعد شده است ، مساله ایست  مربوط به ایالات متحده امریکا و تصامیم رهبری واشگتن وکاخ سپید .

اما مسله لوی ثارنوالی و یا دادستان کل افغانستان مربوط به افغانستان و قانون اساسی افغانستان و دولت افغانستان و قوای سه گانه دولت افغانستان است نه مساله سفیر ایالات متحده امریکا.

اگر آقای ایکن بیری اندکی از دیپلوماسی و حقوق بین الدول میدانست هیچگاه خود را ولی و قیم آقای اسحق الکو و دولت افغانستان نمیدانست بلکه هر نوع مداخله در امور افغانستان را

مردود میدانست و لی اینطور نیست.

همچنان اگر آقای آیکن بیری اندکی از علم حقوق میدانست و از روابط حقوقی افغانستان و دنیا اطلاع میداشت بازهم نه " فرمان گرفتاری رفیع الله عظیمی " را میداد و نه تهدید به استعفای اسحق الکو میکرد.

در هر دو حالت این حق را به هیچ وجه قانون اساسی ایالات متحده امریکا و وزارت خارجه ایالات متحده امریکا نه به جنرال آیکن بیری داده است و نه به کدام سفیر دیگر.

اگر سی آی ای برای بر انداختن حکومت ها تا حال دها دوسیه دارد و یا الاشه شکن ها فرمان داشتند تا هر چه دلشان میخواست انجام بدهند، اکنون وقتیست که تمام نا بسامانی ها باید در واشنگتن تغییر بیابند.

این تغیر بخودی خود بوجود نخواهد آمد اما ضرورت تغییر دیده میشود.

 این حرفهای جنرال آیکن بیری به سو تفاهمات در افغانستان ومنطقه می افزاید.

اگر " رفیع الله عظیمی " متهم به  مجرم بودن  است ، باید دولت افغانستان  و دادستان کل کشور با داشتن اسناد و شواهد وی را درمحکمه فراخواند. بازهم سه محکمه در فاصله های محکمه ابتدایی

تمییز و استیناف ضرور است و در هر سه محکمه " رفیع الله عظیمی " حق داشتن وکیل مدافع را دارد و از  همه مهمتر اینست که بر اساس قانون اساسی افغانستان "

" کرامت انسانی ازهرنوع  تعرض مصوون است " و تا زمانیکه محکمه حکم مجرم بودن شخصی را اعلان نکرده است هیچ شخصی مجرم شناخته نشده و بری الذمه میباشد.

البته در قانون اساسی ایالات متحده امریکا نیز این صراحت وجود دارد. بهتر است تا آقای جنرال آیکن بیری ازمحمد اسحق الکو در طی یک نشست خبری معذرت بخواهد و نشان بدهد که  انتقاد پذیر است و حق مداخله در امور افغانستان را مرزود بداند  وبپذیرد که  سفیر ایالات متحده امریکاست و نه بیش از آن و نه کم از آن .