باقی سمندر

سه شنبه 22 جون 2010-06-

ساعت 21

 

ژنرال مک کریستال را به واشنگتن احضار کردند

 

اگر نیم نگاهی به اخبار بیندازیم ، به صراحت میبینیم که  ستاد فرماندهی ایالات متحده امریکا در افغانستان درز برداشته و دچار اختلافات شدیدی گردیده است.

 

جنرال استانلی مک کریستال نتنها به باراک حسین اوباما رییس جمهور و فرمانده کل قوای هوایی و زمینی و بحری ایالات متحده امریکا بلکه به جنرال ایکن بیری  سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان و جوبایدن معاون بارک حسین اوباما  نیز در مصاحبه ای در مجله" رولینگ ستون " تاخت  و بعدا معذرت خواسته و گفته خود را " قضاوت ضعیف "پنداشت.

مک کریستال بازدید با اوبا ما رادر کاخ سپید  فقط " بخاطر عکس برداری برای مطبوعات " میخواند و بس.او در مورد سفیر امریکا در افغانستان گفته است که :

 "او احساس میکند توسط کارل آیکین بیری، سفیر ایالات متحده در افغانستان بوی خیانت شده است".  

اما ، "معاونین او همچنان با جو بایدن، معاون ریاست جمهوری که نسبت به مک کریستل خواهان ماموریت نهایت محدود در افغانستان است، مخالفت نموده اند "

گرچه گفته میشود که :

 "آیکین بیری در قسمت ستراتیژی مک کریستل مبنی بر افزایش در تعداد عساکر در جنگ علیه طالبان، اظهار شک کرده است."

  مک کریستال میگوید  :

"من کارل (آیکنبیری) را دوست دارم، او را از سالها پیش می شناسم، اما او کسی است که می خواهد خود را در برابر قضاوت تاریخ مصون نگهدارد. اگر ما در جنگ افغانستان ناکام بمانیم، می تواند بگوید که "'مگر من نگفته بودم".

حالانکه :   "آقای اوباما با پلان مک کریستل در قسمت استقرار ۳۰ هزار عسکر علاوگی به افغانستان همنوا بوده است.

این اختلاف در سطح  وزارت خارجه امریکا و رهبری ناتو نیز به واکنشهای مواجه شده است :

" معاونین مک کریستل از هیلری کلینتن، وزیر امور خارجه ایالات متحده که از پلان این جنرال حمایت میکند، اظهار حمایت کرده اند. "

اما ، مک کریستال در مورد معاون اوبا ما یعنی جو بایدن  با  خبرنگاران رولینگ استونز به استهزا میگوید :

"منظور تان از معاون رئیس جمهوری است؟ او کیست؟"

مک کریستال  هنگام صحبت با خبرنگاران رولينگ استونز،  متوجه پيامي از «ريچارد هولبروك» نماينده خاص امريكا در امور افغانستان و پاكستان به  روي موبايل خود مي شود، مي گويد:

«بازهم پيامي از هولبروك، من اصلاً  علاقه اي به خواندن آن ندارم

و گپ های دیگر از مجله رولینگ ستونز.

ببینیم که :

وقتی جنرال استانلی مک کریستال به قندهار رفته بود ، مصاحبه ای با بی بی سی نیز داشت و انوقت گفته بود "که این عملیات از نظر نظامی از اهمیت فوق العاده برخوردار است و گفت: "من تاریخ نظامی خوانده ام و تقریبا در هیچ کجا تا زمانی که برنامه تمام نشده، نمی دانید که کدام مرحله، نقش تعیین کننده دارد و از این رو، من در این مورد (عملیات قندهار) هم پیش داوری نمی کنم. اما می توانم بگویم که به نظرم این (عملیات) بسیار مهم است " ژنرال مک کریستال افزود: "مهم این است که ما به مردم اطمینان بدهیم که هدف  ما حفاظت از آنهاست. ما این روند را محتاطانه به پیش می بریم  "

او گفت:

 "اینجا (قندهار) وضعیت بدتر نخواهد شد؛ ما انتظار داریم وضعیت در منطقه به طور تدریجی بهبود یابد ما می خواهیم مردم را متقاعد کنیم که ما برای بهبودی وضعیت اینجا آمده ایم نه اینکه به عامل بدتر شدن وضعیت تبدیل شویم "

 اکنون پیش از آغاز رسمی عملیات در قندهار میان جنرال مک کریستال و رهبری کاخ سپید درز ی هویدا شده است.

شناختی که من با خواندن نوشته ها و نظرات و زندگی نامه هایی از جو بایدن و بارک حسین اوبا ما پیدا کرده ام ، میتوانم با صراحت بنویسم که این اختلاف ولو بسیار بزرگ جلوه داده شود  و توسط رسانه های المان و انگلستان  آشتی ناپذیر تلقی گردد ،بازهم  جو بایدن و باراک حسین اوبا ما و آیکن بیری و هولبروک  سخنان مک کریستال را در مورد خود نادیده میگیرند و چنانچه بارها گفته اند ، انها در مورد منافع ایالات متحده امریکا و متحدین خود می اندیشند.

بزودی خواهیم دید که بازهم اوبا ما با جنرال ستانلی مک کریستال با لب خندان عکس یادگاری پیش از آغاز حمله به قندهار خواهند گرفت.

جنگ شدیدی در راه است. در این مورد و عواقب اش باید نوشت. درمورد تلاش گسترده بخاطر شریک شدن حزب اسلامی افغانستان و طالبان ودست باز و دراز جنرال شجاع پاشا رییس آی  اس ای وجنرال اشفاق کیانی رییس کل قوای نظامی پاکستان و تشدید اختلافات هند و پاکستان و مداخلات آشکار ونهان جمهوری اسلامی ایران در افغانستان باید نوشت و هوشیار بود.

باید با زرنگی دریافت که چگونه از درون نظام ودستگاه فقط نه ولسوالی امن خوانده میشود و 355 ولسوالی نا امن  جلوه داده میشودو راه را برای طالبان هرچه بیشتر باز تر میسازند.

باید به دفاع از مردم شهر هاو جامعه مدنی و حقوق بشر خود را آماده ساخت. باید برای دفاع از  جان ومال و زندگی مردم از دست دزدان ای در کمین نشسته آمادگی گرفت.

اگر اختلافات در کاخ سپید شدت بیابند و یا اختلافات میان اروپا و امریکا تشدید شوند و یا میان کشور های منطقه  اختلاف نظر ها برجسته تر گردند ، در هر صورت مردم افغانستان و سرنوشت و حق خود اردیت اش  را  بازهم به بازی گرفته اند و میگیرند.

ما هم باید در مورد منافع خودیعنی منافع مردم افغانستان و روز های آینده خویش بیاندیشیم.آستین ها را بلا بزنیمو عزم خود را جزم نموده و نگذاریم که گردن ما را ببرند و .....

یار زنده و صحبت باقی