ساعت چهار وسی سه صبح

4.33 بامداد

31/مارچ/2010

11حمل 1389

کابل افغانستان

باقی سمندر

 

نیم نگاهی به سخنرانی بارق حسین اوباما در فرودگاه نظامی بگرام

پیشامد ها و پی آمد ها وواکنش ها

بخش نخست

 

در مورد سخنرانی بارک اوباما در بگرام و ملاقات اش با حامد کرزی و سفرش در افغانستان  میتوان نوشت که  بسا از رسانه های شنیداری ودیداری و نوشتاری در افغانستان ، منطقه و دنیا نتنها گزارش داده اند بلکه به تجزیه وتحلیل این سخنرانی وسفر  نیز پرداخته اند.

من میکوشم تا نیم نگاهی به متن این سخنرانی بارک حسین اوبا ما در بگرام داشته و توجه تحلیلگران  و کارشناسان  ای افغانستان و...را  به باز نگری جلب مینمایم. توجه به این سخنرانی و انچه پیش از این سخنرانی گذشت و آ نچه بعد از آن گذشته و میگذرد و فراز ها وفرود های ای واکنش های گوناگونی را به شکل فشرده در این نبشته ناتراش و ناخراش در نیمه شب های تاریک و ظلمانی افغانستان مورد ارزیابی قرار میدهم . میدانم که این نبشته من برای انهاییکه حوصله شان بسر آمده است ، تاجایی خسته کن است و خواهد بود اما اگر یک نفر با حوصله در میان خوانندگان پیدا شود و این بحث را بتواند دنبال کند ، شاید بتواند  عده زیادی را در روشنی قرار دهد.

 

بارک حسین اوبا ما در بگرام گفت :

" من میدانم که بسیاری از شما نمی دانستید که قرار است من بیایم اما من میخواهم بفهمانم که هیچ سفری مهمتر از این سفر برایم وجود ندارد، چراکه هیچ افتخاری برای من بزرگتر از این نیست که عنوان فرمانده کل شما را دارم ..." ( 1- متن سخنرانی بارک حسین اوباما – برگرفته از روزنامه 8 صبح  صفحه 5 – شماره مسلسل 832- )

بارک اوبا ما گفت :

 " در همین لحظه که ما باهم در اینجا صحبت میکنیم ،..

  توطیه علیه سر زمین ما، علیه متحدین ما ، توطیه علیه مردم افغانستان  و پاکستان ...جریان دارد ---" بارک اوبا ما با صراحت بیان داشت که :

" ما نباید فراموش کنیم که چرا در اینجا هستیم .... این خواست امریکا نبود تا نفو ذ ش را توسعه دهد..."

پس بارک اوباما برای جلوگیری و خنثی ساختن " توطیه مورد نظرش یا برای توسعه نفوذ امریکا" در بگرام به قوای دریایی و زمینی وهوایی ایالات متحده امریکا گفت که :

" از فکر کردن در باره قربانی های که تعدادی از شما میدهید متاثر میشوم ...."

 از اینرو او :

   تصامیمی اتخاذ کرده و میکند و یقینا که مشاورین و رایزن های نظامی و سیاسی و اقتصادی و روان شناسی همه در گردو پیش اش ،  وی و دستگاه رهبری وی را کمک و یاری میرسانند و به همین ترتیب دولت ها و دسته های مورد نظرش نیز دست زیر الاشه نه نشسته و نتنها در مورد توطیه مورد نظر اوباما بلکه واکنَش کوتاه مدت ودراز مدت نیز برای تامین منافع خویش نشان خواهند داد و—

من حدس میزنم که نتنها قشری ازروشنفکران در افغانستان و جاهایی دیگر به" تیوری توطیه" باور دارند بلکه اوباما و یاران اش نیز با نوشته جان کولمن و کتاب ای بنام" کمیته 300 اشنا اند.

نخست شما را به خوانش فراز های از متن سخنرانی بارک حسین اوباما در پایگاه بگرام دعوت مینمایم و در پایان نظر خویش را نیزدر بخش های پیوسته با هم بیان خواهم نمود.

 بارک اوبا ما گفت :

1-" اگر برای یک لحظه فکر کنم که منافع حیاتی امریکا بر آورده نشده و ما در اینجا در افغانستان در خطر نیستیم ، من فورا دستور بازگشت همه ی شمارا به وطن خواهم داد ...." همانجا 8 صبح

2-" من از شما میخواهم که بدانید، من از هر امریکایی که درافغانستان خدمت میکند  نظامی وغیر نظامی میخواهم که بداند .... خدمات شما مطلقا ضروری است ، مطلقا برای امنیت وایمنی امریکا حیاتی است ..."

3-  "ما نباید فراموش کنیم که چرا اینجا هستیم.

ما در یازده سپتامبر به طور وحشیانه مورد حمله قرار گرفتیم . هزاران تن از زنان ومردان ما کشته شدند. اینجا منطقه ایست که عاملان آن جنایت ، القاعده هنوز پایگاه هایی برای رهبرانش دارند...." (همانجا 8 صبح )

4- " توطیه علیه سر زمین ما، علیه متحدین ما ، توطیه علیه مردم افغانستان  و پاکستان در همین لحظه که ما باهم در اینجا صحبت میکنیم ، جریان دارد ..." ( همانجا 0 8 صبح )

5-" اگر این منطقه به عقب برگردد ، اگر طالبان دوباره به این کشور بر گردند و القاعده  با معافیت در این کشور  اقدام به عملیات کند ، آ نگاه زندگی تعداد بیشتری از امریکایی ها در خطر خواهد بود و مردم افغانستان فرصت شان را برای پیشرفت و ترقی از دست خواهند داد و جهان نیز بطور قابل ملاحظه ای امنیت کمتری خواهد داشت ." (8 صبح )

6-" تا زمانی که من فرمانده کل قوا هستم ، اجازه نخواهم داد، چنین اتفاق بیافتد... من مطمین هستم که تمام شما میخواهید که کار را در اینجا در افغانستان تمام کنید. من مطمین هستم ( کف زدن )

7-  " به همین خاطر است که ما بازنگری دقیقی را انجام دادیم و استراتیژی جدیدی طرح کردیم و منابع بیشتری را در ماه دسامبر متعهد شدیم . از همین جهت ما دوستان، متحدین و شرکای مان را تحت فشار گذاشتیم تا خود آنها نیز منابع بیشتر ، تعهدات مالی بیشتر و نیروهای آموزشی بیشتر را تعهد کنند."

8-" ماموریت اصلی ما روشن است  ما میخواهیم القاعده ومتحدین افراطی  آنها را مختل ساخته ، از هم پاشانده و نابود شان کنیم. این ماموریت ما است .."

9-  "ما قصد داریم که القاعده را از داشتن یک پایگاه امن محروم سازیم. "

10- " ما میخواهیم که حرکت طالبان را به عقب زنیم. "

11 "  استراتژی ما شامل تلاش نظامی مبارزه با طالبان میشود.... ما نمی توانیم ریشه های تروریست هارا  خشکانده ، امنیت وفرصت هارا گسترش دهیم مگر اینکه ما در دو سوی مرز به موفقیت دست یابیم. بیشتر شما این را می فهمید ----"

12- "شماری از نیروهایی که من دستور اعزام آنها را به افغانستان صادر کرده ام به افغانستان آمده اند و بخش دیگر در راه اند..."

13- " ما گفتگو هارا با کنگره ادامه خواهیم داد تا مطمین گردیم که شما تجهیزاتی را که ضرورت دارید به دست می آورید ..."

14" هنگامیکه ما روند خروج مان را از عراق تکمیل  می کنیم . ما هلیکوپتر های بیشتر ، توانایی های اطلاعاتی و اکتشافاتی بیشتر ، نیروهای عملیاتی بیشتر و موتر های زرهی بیشتر که میتواند زندگی تان را حفظ کنند ، تدارک می کنیم ..."

15- " یکجا با نیروهای ایتلاف و شرکای افغان ، نیروهای ما طالبان را از پایگاه شان در مارجه بیرون راندند . ما شیوه عملیات مان را تغییر داده ایم ووارد تعامل با مردم افغان شده ایم..."

16- " در طول مرز ، پاکستان تهاجم های بزرگ را به راه می اندازد. ما دیده ایم که تند روان خشونت طلب از سنگر هایشان بیرون رانده شده اند .."

17- ما ضربات سنگینی را بر رهبری القاعده و همین طور طالبان وارد کرده ایم . قد آنها خمیده شده است.  انها نگران امنیت خود شان هستند. تحرک برای آنها مشکل تر شده است، برای آنها  اموزش ، طراحی  و حمله سخت تر شده است وهمه این ها امریکا را امن تر میسازد. "

18- ما میخواهیم که آنها را در حال فرار نگهداریم ..."

19- " روز های سختی نیز در پیش داریم . موانع وجود دارند . ما با یک دشمن مصمم رو برو هستیم "

20- " شما صحنه را ترک نمیکنید ، نیروهای مسلح امریکا صحنه را ترک نمی کنند ، ما این کاررا ادامه میدهیم  ،ما ادامه میدهیم و یکجا با شرکای مان ، پیروز خواهیم شد. ما کاملا به این مساله مطمین هستیم . 0 کف زدن )"

21- " در اینجا  هر فرد شما بخش جدایی ناپذیر نیروهای خدمتی امریکا هستید که طی دو قرن خود را فدا کردند. شما از هموطنان تان در برابر خطر محافظت میکنید . شما در کنار تمامی متحدین و دوستان جدید خدمت میکنید  .شماامید وفرصت را برای مردمی می آورید که درد ورنج را متقبل شده اند."

22- " زمانی که شما تلویزیون تماشا میکنید ،اوضاع سیاسی شاید کمی بهم ریخته به نظر برسد ، مردم سر وصدا و داد وبیدار راه بیاندازد و دموکرات این و جمهوری خواهان آن چیزی دیگری را بگویند . "

23- من از شما میخواهم که بفهمید :

وقتی پای حمایت از شما به میان می آ ید ما همه یکی هستیم ....شما به همه امریکایی ها نشان دادید ...بر اساس تعهد به خدمت در کنار یک دیگر خون ریختن در کنار هم و موفقیت با یک دیگر به عنوان یک مردم ، امریکایی ها . "

24- " هیچ اشتباه نکنید ،

این جنگ برای ما اهمیت دارد ، برای متحد ین ما و مردم افغانستان اهمیت دارد ..."

25- " القاعده و افراطیون خشونت طلب ،که شما علیه آنها می جنگید میخواهند که نا بود کنند ، اما شما میخواهید که بسازید – و این یک چیز حیاتی در باره امریکاست . این بخش از ارزش های امریکا یی است "

26- " بدانید تمام کشور در پشت سر شما ایستاده است. از همین خاطر است که شما این یو نیفورم را پوشیده اید ، چرا که در یک جهان نا مطمین ایالات متحده امریکا همیشه برای امنیت ملت ها و عزت انسانی خواهد ایستاد..." ( گرفته شده از روز نامه هشت صبح – صفحه 5 – سه شنبه 10 حمل 1389- تکیه زیر کلمات در همه جا از من است- باقی سمندر )

 خواننده های ارجمند !

از خواندن وشنیدن متن بالا میتوان به تمام معنی چنین نتیجه گرفت که جنگ بسیار سختی  برای تامین منافع ایالات متحده امریکا ومتحدین اش در پیش رو است. جنگ ای که ممکن در 9 سال  پیشتر سابقه نداشته باشد. اینکه به نیابت  ایالات متحده امریکا چه نیروهایی در کارزار میمانند و چه نیروهایی تازه وارد کار زار میشوند ، تا هنوز صف آرایی ها پیش رو است و جنگ در مارجه وهلمند  به نفع  امریکا تقریبا یک طرفه شده ولی در قندهار پیش رو است. ماه جون وجولای امسال قندهار شاهد گرمترین جنگ ها خواهد بود و نمیتوان ده ها مورد حمله انتهاری را در کابل و سایر شهر ها نا دیده انگاشت و اینکه چند صد نفر به خاک وخون کشانده خواهند شد تا این جنگ به نفع امریکا تمام شود و " ارزش های امریکایی ومنافع حیاتی امریکا  "حفظ گردد وگسترش یابد ، این مساله در خور تعمق و ژرف نگری است.

 اینکه نتایج" جرگه بزرگ "در هفته دوم ثور امسال با شرکت بیشتر از 1200 نفردرکابل  چه خواهد بود و  تاچه حد امکان اجرایی خواهد داشت ، هنوز در حاله ابهام وجود دارد .

آنانیکه  مخالفین آشکار و نیمه عریان امریکا در افغانستان و منطقه و دنیا  اند نیز خودشان وبه نیابت ایشان گروه ها ودسته هایی  هم چنان تدارک ای تعرض و حمله پیش از دفاع را میگیرند.

در کابل دیده میشود که " اسپ های  ترویان "  ای جوانب در گیر  در ارگ جمهوری حامد کرزی و بخش های از افغانستان جا بجا شده و این جا بجا یی تا هنوز ادامه دارد.

سر وصدا های از درون ارگ به نفع مخالفین ایالات متحده امریکا بلند تر شده میرود و بازی بزرگ نوین وارد خمی دیگر از کوچه میگردد.

مخالفین آمریکا در  کارزار افغانستان دست و پنجه نرم میکنند و در ساحه دیپلوماتیک ونظامی وسیاسی تدارک همه جانبه میبینند و به نیابت ایشان نیروهایی در حال ادامه فعالیت  هایشا ن میباشند و نشانه های از شکل گیری موافقت ها و مخالفت ها در درون وبیرون دولت به مشاهده میرسد.

گروه ها وجنا هایی که خود را ملی - دیموکرات مینا مید ند در حاشیه حوادث پرسه میزنند ونتایج عملکردهای خود را تا هنوز نمیخواهند نتیجه گیری نموده و برای آینده ای روشن و یک افغانستان

مستقل ، آزاد ، اباد و دیموکراتیک و پیشرفته نمیتوانند بیشتر از سطح شعار ها بیاندیشند.

تراژیدی در پیش رو است . خموشی گناه است و باید به مثابه افراد ملی – دیموکرات از منافع ملی افغانستان سخن گفت . منافع ملی – دموکراتیک مردم افغانستان را در کوتاه مدت و دراز مدت یک بار دیگر مورد ّباز نگری قرار داد و از حرکت های واکنشی و فرسایشی فاصله گرفت.

اگر بارک اوبا مابا صراحت از منافع امریکا و متحدنش نتنها سخن میگوید بلکه در تما م کارزار ها برای تحقق آن  تلاش مینماید ، از خود میپرسم که از منافع مردم هر دم شهید افغانستان که سخن میگوید ؟

کی ها حاضر اند از نوک بینی خود دور تر ها را  دیده و عزم خود را جزم کنند و در گرو ربل و دالر و اویرو  دینار و کلدار نباشند ؟

 

( یار زنده و صحبت باقی – پایان بخش یک )