سالار عزیزپور  

224.05.06

 

به پیشواز گرامی داشت استاد  جاوید

از سوی« بنیاد آینه فرهنگ »

 

چند سالی از مرگ استاد« عبدالاحد جاوید» نمی گذرد ، چند سالی آن هم در غربت . غربتی چه سنگین که مارا در برزخ از دو گانه گی پرتاب کرده است که نه توان بازگشت به فرهنگ بومی را داریم ونه دست یابی به فرهنگ کشور هایی میزبان . در چنین جایگاه ،کسانی داشته وداریم که تلاش هایی برای  بیرون رفت از   بن بست جاری داشته اند . یکی ازاین  بزرگان استاد جاوید می باشد که اکنون در کنار ما نیستند وچند   سالی از مرگ شان  گذشته است . با وجود گذشت چند سالی از درگذشت استاد ، استاد برای ما زنده وجاوید است ، او برای ما نه تنها زنده وجاوید است بلکه حتا نفس هایی گرم و صمیمانه استاد را در خطوط ماندگار زبان وادبیات مصاصر مان درک واحساس می کنیم . شاید ما به تعداد انگشت شماری از بزرگان ادبی نداشته باشيم که تا این اندازه به فرهنگ وادب ما مهربان ودلسوز بوده باشد . از همینرو ما نبود او را در کتاب هایی درسی ، برنامه های ادبی ،گردهمآیی های فرهنگی ، گفت وشنید هایی میان همزبان های مان اندر باب جایگاه و خاستگاه زبان وادب پارسی دری و سایر پژوهش هایی اسطوره یی ، ادبی و در فرجام و آن این که نسلی  را پرورانده وبر خوان زبان وادب نشانده احساس می کنیم و این گرامی داشت از سوی « بنیاد آینه افغانستان » را، اقدام درست وبه موقع میدانیم و امیدواریم که چنین تلاش های سودمند به سنگ بنای از رویکرد ما به زبان، ادب و فرهنگ بینجامد . سر فراز باشد !

 

 

  پروفيسور دکتور عبدالاحمد جاويد

پروفيسر عبدالاحمد جاويد در سال 1927 در محلهء پايان چوک کابل به دنيا آمد.
دوران آموزش ابتدايی را در مکتب نمبر 2 و متوسط و ليسه را در ليسهء حبيبيه به پايان رسانيد. بعد وارد فاکولته ادبيات گرديد و بعد ختم سال اول به گرفتن بورسيه ای از دانشگاه تهران نايل آمد.
دکتور جاويد، در دانشگاه تهران، همزمان در دانشکدهء حقوق و علوم سياسی و دانشکدهء ادبيات مشغول آموزش شد و در هر دو رشته به اخذ ليسانس نايل گرديد. تحصيلات بعدی را در رشتهء ادبيات به پيش برد و به درجهء دکتورا رسيد.
دکتور جاويد سال ها استاد فاکولته زبان و ادبيات در دانشگاه کابل بود و همچنان اولين رئيس انتخابی دانشگاه کابل گرديد.
پروفيسر جاويد زمانی هم مسئوليت پيشبرد امور مديريت عمومی نشرات راديو افغانستان را به عهده دشت و چندگاهی هم رئيس آن موسسه بود.
وی در سال 1986 از سوی اکادمی علوم افغانستان به عنوان اکادميسين و در سال 1987 از سوی وزارت اطلاعات و کلتور، لقب کارمند شايسته ی فرهنگ را به دست آورد.
دکتور جاويد عضو افتخاری انجمن نويسندگان افغانستان بود و همچنان عضويت انجمن های دوستی افغانستان و سازمان ملل و انجمن دوستی افغانستان ـ فلسطين را داشت.
استاد جاويد افزون بر زبان مادری، فارسی دری، به زبان های پشتو، انگليسی، عربی، فرانسوی و تا حدودی روسی آشنا بود و ترجمه هايی از انگليسی به فارسی و از پشتو به فارسی دارد.
از دکتور جاويد ده ها کتاب و رساله به جا مانده و صد ها مقاله از وی در داخل و خارج  از کشور به چاپ رسيده است.
دکتور عبدالاحمد جاويد يکی از پاسداران فرهنگ کشور ما بود که در زمان هجرت و درخارج از کشور نيز از فعاليت باز نه ايستاد و در حدود بيشتر از صد سخنرانی و گردهمايی اشتراک فعالانه داشت. وی سال های آخر برای ده ها نشريه ی بيرون مرزی قلم می زد. از جمله مجله فــــــردا افتخار به نشر سپردن مقالات ارزندهء اين دانشی مرد را داشت.

دکــتور جاويد ازدواج نموده بود و ثمرهء ازدواجش دو دختر و دو پسر می باشد.

پروفيسور دکتور عبدالاحمد جاويد در جولای سال 2002 در لندن چشم از جهان پوشيد.

روحش شاد و يادش گرامی باد!