باقی سمندر

4 می 2006

13 ثور 1385

 

 حامد کرزی فراموش کار است  !

 

 خواننده های ارجمند !

ژورنالیست های عزیز و ارجمند در افغانستان !

 

نخست از همه روز جهانی آزادی مطبوعات را به شما تبریک میگوئیم.

شما بخاطر دارید که ژورنالیستها  در افغانستان در بد ترین شرایط  زند ه گی نموده و صد ها و هزاران مشکلات را پشت سر گذاشته اند و چه بسا که عده ای از عریزان جانهای نازنین شان را از دست داده اند. 

ژورنا لیستهای بین المللی در افغانستان جان داده اند. در جریان مقاومت ضد تجاوز گرا ن شوروی ژورنالیست آسترالیائی در پکتیا زیر چاین های تانک جان داد . یادش گرامی باد .

 ده ها ژورنالیست دیگر اعم از زن ومرد زخمی شدند ولی اخبار بدبختی های مردم افغانستان و جنایت جنایت کاران  را به سطح بین المللی پخش نمودند. بخاطر دارم که ژورنالیستها در کوه ها و دشتهای افغانستان شب ها و روز هارا با گرمی و سردی پشت سر گذاشته و خبری از اخبار را در برابر چشم وگوش مردم دنیا قرار می دادند.

بخاطر داریم که مهدی ظفر را چگونه کشتند . یادش را گرامی میداریم.

 بخاطر داریم که سایمه مقصودی اکبررا چگونه کشتند. یادش را گرامی میداریم .

 بخاطر  داریم که سید خلیل زیوری یکی از پرکارترین ژورنالیستهای افغانستان را که هم باختر آژانس و هم رادیو افغا نستان و هم انیس هرگز اورا فراموش  نخواهد کرد ، او  چگونه در بد ترین روزهای افغانستان در افغانستان ماند ، تا آنکه در کابل به اثر سکته قلبی جان دا د. یادش گرامی باد !

بخاطرداریم که میرویس چگونه د ر راه چهارآسیاب و چهلستون توسط جنایت کاران کشته شد. یادش را گرامی میداریم.

بخاطر دارم که در سی سال اخیر چه رنج ها و مصیبت هارا ژورنالیستها در افغانستان کشیدندو

بخاطر دارم که در نخستین روزهای اکتوبر 2001 ژورنالیستهای بین المللی چگونه در قندوزو تالقان  کشته شدند. یادشان گرامی باد.

بخاطر دارم که ژورنالیستها چگونه از توره بوره ، از دهدادی – قلعه جنگی  و از قندهار و از کابل و سراسر افغانستان به کمک ژورنالیستهای جوان افغانستان و همکاران فنی و غیر فنی شان،   گزارش های مستند را تهیه کرده و تمام مردم جهان را از حوادث افغانستان آگاه ساختند.

 بخاطر دارم که :

در افغانستان شیما رضائی   آن ژورنالیست را کشتند . یادش گرامی باد.

بخاطر دارم که مهدوی را بخاطر بیان " فاشیسم مقدس " و سایر مقالات اش زندانی ساختند و سرانجام از کشور فرار دادند.

 بخاطر دارم که محقق نسب را بخاطر نوشتن مقاله  " ارتداد  در اسلام " محکوم به مرگ نموده و زندانی ساختند و شکنجه دادند.

 بخاطر دارم که گردانندگان تلویزیون  خصوصی  را جریمه  نقدی نمودند.

بخاطر دارم که عبد الحمید مبارز را تهد ید کردند و بعدا از وزارت اطلاعات و کلتور بیرون نمودند.

 

 پس در افغانستان هنوز که هنوز است سا نسور و خود سانسوری وجود دارد.

 ژورنالیستهای افغانستان باید فراموش نکنند که راه دور و درازی پیش روی ماست. آزادی بیان و گفتار فرمایشی در واقع آزادی بیان مسخ شده خواهد بود.

تا جائیکه من دیده ام ژورنالیستها افغانستان با تلاش های زیادی کوشیده اند در همین چهار سال اخیر

حقایق را بیان دارند اما و صد اما وافسوس و صد افسوس که با صد ها نوع موانع از طرف شینواری و سایر قضات دیوان عالی کشور روبرو شده اند.

در راه های ناکوبیده باید پیش رفت و آنچه را اجازه نیست باید به مردم گفت.

آری حامد کرزی فراموش کرده است که شیما رضائی به چه سرنوشت دچار شد !

مهدوی به چه سرنوشت دچار گردید و محقق نسب چه گونه به زندان افگنده شد..

جوانی که در مورد یک وزیر مطلبی نوشت ، چگونه تهدید شد !

نا گفته ها را باید گفت .

نا نوشته ها را باید نوشت !

 از آنچه مجار نیست باید عکس و فیلم  و صدا تهیه کرد وبدون دست کاری و تقلب به اختیار مردم گذاشت.

ژورنالیستهای افغانستان !

 آب تا ن سرد ، نان تان گرم و اسپ تان در کمند با د !

  اینکه توجه شمارا به گذارشهای رسمی جلب مینمایم.

  

پیام حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در رابطه به روز جهانی آزادی مطبوعات!

 

نویسنده گان محترم ، اهل اندیشه و قلم،  ژورنالیستان عزیز، خانم ها و آقایان!

روز جهانی آزادی مطبوعاتی را به شما و از طریق شما به تمام ژورنالیستان  فداکار و شجاع در سراسر کشور تبریک  میگویم. امید وارم که این روز، بخاطر تلاشها و کوشش های ژورنالیستان در سراسر دنیا برای  یافتن  حقیقت و انعکاس آن که در برخی موارد با حوادث تلخ مرگ و تعذیب نیز همراه بوده است، به نحو شایسته تجلیل گردد.

ژورنالیستان گرامی!

دنیای امروز،  ارتباطات و اطلاعات است،اگر فرهنگ اساس و بنیاد جوامع را تشکیل میدهد اطلاعات و معلومات مانند خونی است که در عروق جوامع میگردد و سبب حیات و نشاط آنها میشود. هر اندازه ایکه معلومات و اطلاعات ملت ها از مسایل زند گی وواقعیت ها، تحولات ملی و بین المللی زیاد تر باشد، سطح تحول و انکشاف و توسعه در میان آنها بیشترو افزونتر خواهد بود، اطلاعات و معلومات مبنای پویایی و تحرک اجتماعی و عوامل دگر گونی مثبت در جوامع است.

مایه افتخار است که امروز افغانستان  از لحاظ آگاهی های اساسی، کثرت و تنوع رسانه ها در سطح منطقه بی نظیر است.

طی چهار و نیم سال گذشته  کشور ما رشد فوق العاده در زمینه رسانه ها و افزایش  قدرت  و موثریت انها در تحولات و فزاینده های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور داشته است.

پیدایش رسانه های تصویری برقی و چاپی در ولایات دور افتاده کشور، نشانه فضای ازاد واستعداد های سرشار فرهنگی در کشور ماست . رسانه ها وژورنالیستان  جوان، طی چهار ونیم سال گذشته در مبارزه با چالش ها و دشواریهای موجود برسر راه اطلاع رسانی دقیق و شفاف در کشور کامیابی های زیادی به دست آورده اند وراه های سخت را باقدرت و مهارت هموار کرده اند. من ضمن اینکه بوزارت اطلاعات ، فرهنک و توریزم و همه نهادهای مسوول امورفرهنگی ، نشراتی  ومسوولان امنیتی کشور توصیه میکنم که در حل مشکلات ژورنالیستان و ایجاد فضای مصوون تر برای فعالیت های انها کوشش و بایک دیگر همکاری  کنند، از مسوولان رسانه ها و ژورنالیستان با احساس ووطندوست کشور نیز تقاضا دارم که همچنان به عنوان مشعل داران راه آزادی، نقش روشنگری خود را ازیاد نبرند و کوشش کنند که هر چه بیشتر در وظیفه  مقدس اطلاع رسانی خود دقیق و امانت دار بوده وشرایط حساس کشور و ضرورت های بازسازی و نوسازی را که تنهابا استحکام امن و ثبات میسر میشود در نظر بگیرند.

برای تمام شما ژورنالیستان عزیز آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و امید وارم که خداوند متعال در راستای فعالیت و تلاش های روشنگرانه و اطلاع رسانی دقیق و شفاف به شما نیرو، توان و جرئت بیشتر  بخشد.

 

 اعلام یکصدو چهل پروژه بیداری ملی ازسوی بنیاد فرهنگ و جامعه مدنی

یکصد وچهل  وپنج پروژه در چوکات برنامه  بیداری  ملی امروز  از سوی  بنیاد فرهنگ  و جامعه مدنی  اعلام  گردید .

 بیدار ی ملی  از جمله  برنامه  های میباشد  که بخاطر  ظرفیت  سازی  در عرصه های فرهنگ  و جامعه مدنی  راه اندازی  گردیده است .

به اساس معلومات  رئیس فرهنگ   بنیاد فرهنگ  و جامعه مدنی ، این پروژه  ها  شامل ایجاد مراکز اموزش  هنری، ثبت وانتشار  آثار  موسیقی دانان  محلی ، تدویر ورکشاپ های  هنری  برای کودکان  ، و   صحت برای زنان  ، رشد   آگاهی  حقوق  و مسئولیت  های شهروندی ، ساختن پارکها ی تفریحی،  تاسیس مراکز  حمایت قانونی  برای زنان  ، تحقیق در مورد مشکلات  شهری  و تهیه  تذکره شعرا  و نویسنده گان میباشد  که به شکل مسابقه  راه اندازی  میگردد .

 به گفته ای انها  این پروژه ها در مرکز وولایات  تطبیق میگردد  هرکسی که درمورد  پروژه های  یاد شده  برنامه  خوبی ارائه  کند  پروژه در اختیار  وی قرار  داده میشود  و از سوی  بنیاد  یاد شده  حمایت مالی  میگردد . 

  ازروز بین الملل آزادی مطبوعات دروزارت اطلاعات ، فرهنگ و توریزم تجلیل بعمل آمد

بمناسبت  روز بین المللی  آزادی مطبوعات  امروز محفلی درتالار  مرکز بین المللی  مطبوعات  از جانب  وزارت  اطلاعات  ، فرهنگ و توریزم  ، را دیوی  صبح بخیر  افغانستان  و اداره یونسکو دایر شد .

  در اغاز این محفل  که به اشتراک  جمعی از ژورنالیستان  ، فرهنگیان  و مسئولین  رسانه های  جمعی  دولتی  وخصوصی دایر شده بود،  پیام حامد کرزی  رئیس  جمهوری اسلامی افغانستان  بمناسبت روز جهانی  آزادی  مطبوعات  توسط جاوید لودین  رئیس دفتر  رئیس جمهور  قرائت شد  .

بعدا" داکتر سید مخدوم رهین  سرپرست  وزارت اطلاعات ، فرهنگ وتوریزم  در رابطه  به  روز جهانی  آزادی  مطبوعات و اقداماتیکه دراین زمینه  صورت گرفته  صحبت نموده  گفت :- در چهارونیم سال  گذشته  آزادی  بیان در افغانستان  پایه گرفت  و اکنون  بسوی  نهادینه شدن  میرود  وزارت  اطلاعات ، فرهنگ وتوریزم  در مدت یاد شده با امکانات  دست داشته  خود  اقداماتی  را انجام  داد .

دوکتور رهین  علاوه نمود که پالیسی  این وزارت  طی  چهارونیم  سال گذشته  در قبال رسانه  ها چنین  بوده  که چون درجامعه  دموکراتیک  حکومت نباید  بالای  مطبوعات  حاکمیت  ونقش داشته  باشد ، کوشش  کردیم ،   که  رادیو تلویزیون  ملی یک دستگاه  غیر حکومتی  باشد،   بطوری که  هرسه  قوه مستقل در کشور  / اجرائیه -  تقنینیه  و قضائیه / در مسایل مهم مربوط رسانه ها بطور عام یعنی پالیسی ملی انتشارات سهم  اصلی  داشته  باشند  و رادیو تلویزیون  ملی هم  برای خود   کمیسیون داشته  باشد  وبه تدریج  از نظر  اداری  نیز بجائی  برود ، که  از ناحیه  مالی هم  خود کفا  شود ،  اگر محتاج  حکومت  هم میشود  فقط در حد یک  سهمگیری  ده یا بیست در صد  بودجه ان  باشد وهیچگونه   دخالتی  وزارت  اطلاعات   و فرهنگ   و حکومت  در کار ان نداشته  باشد ، که  اژانس  باختر نیز  دراین راه  پا گذاشته  است .

داکتر رهین  از خارج  شدن روزنامه  های متعدد  دولتی  در اینده  از چوکات  وزارت اطلاعات  و فرهنگ  نیز تفصیل  داد ولی  در مورد مشکلات  ژورنالیستان  صحبت نموده  علاوه کرد که  این مشکلات  ناشی از نا امنی  جنگ و خشونت علیه ژورنالیستان  میباشد و  باید درمقابل  ان مبارزه  صورت گیرد .

متعاقبا"  پیام  کوفی عنان  سرمنشی سازمان  ملل متحد  در رابطه  به روز جهانی  ازادی مطبوعات  توسط نطاق  دفتر ملل متحد در کابل و پیام  رئیس عمومی  اداره یونسکو  توسط  یکتن از مسئولین  ان ا داره  در کابل قرائت شد .

 سپس درمورد  تعمیم ازادی بیان ،  خود کفایی رسانه ها ، حرفوی بودن  خبرنگاران  ، مشکلات  موجود  امنیتی  که ژورنالیستان  با ان مواجه  اند  ومشکل  بدست اوردن  اطلاعات  از مسئولین  رده  اول  دولتی  ویک  سلسله  مسایل دیگر  از جانب  یکتعداد  از ژورنالیستان  و مسئولین  رسانه های جمعی  توضیحات  داده شد .

 در بخش  اخیر محفل  ،  ژورنالیستان  در رابطه  به موجودیت  آزادی  بیان ،مشکلات  ژورنالیستان  ، خود کفایی  رسانه  ها ، رفع

سانسور  وسایر موضوعات  مربوط  عرصه اطلاعات  سوالاتی  را مطرح  نمودند که  از جانب عبدالحمید مبارز  معین اسبق نشراتی  وزارت اطلاعات  وفرهنگ  ، قسیم اخگر  صاحب  نظر مسایل  سیاسی   حمیده عثمان خبر نگار رادیوی ازادی پاسخ گفته شد . 

 سر منشی ملل متحد از آزادی بیان حمایت نمود

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سال گذشته را پر چالش ترین سال در راستای آزادی مطبوعات و مصونیت های ژورنالیستان خوانده است. این کمیسیون در یک بیان خبری که به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر کرده، آزادی بیان و بهبود مطبوعات در افغانستان را خوش بین کنند خوانده اما از بیشتر از 20 مورد تخطی جدی آزادی مطبوعات، تهدید، حمله و فشار آوردن به ژورنالیستان خبر داده است.

این کمیسیون موارد بهبود وضعیت مطبوعات را تشویق کننده دانسته و از دولت افغانستان خواسته است تا به تعهدات خود مبنی بر حفظ و حمایت آزادی مطبوعات و مصونیت ژورنالیستان در کشور عمل نموده و با جدیت برای تحقق کامل آن تلاش نماید.

به اساس یک خبر دیگر کوفی عنان سرمنشی سازمان ملل متحد نیز حمایت خود را از آزادی بیان اعلام کرده است.

آقای عنان در یک بیانیه خبری از همه حکومت های جهان خواسته است تا یکبار دیگر تعهد شانرا مبنی بر حق جستجو، اخذ و پخش اطلاعات از طریق رسانه ها بدون در نظر داشت مرز، عملی سازند. از روز جهانی آزادی مطبوعات، امروز به طور رسمی در افغانستان نیز تجلیل به عمل آمد. 16:40/04:05:2006