باقی سمندر

دوم می 2006

دوازدهم ثور 1385

 

       سخنی در مورد اول ماه می  و تجلیل آن د ر کابل

 

 

خواننده های ارجمند  گرامی !

دیروز اول ماه می بود و کارگران در سراسر جهان به اشکال مختلف در روی خیابانها به مارشهاو تظاهرات پرداختند و مطالبات سیاسی و اقتصادی خود را مطرح نمودند.از بی عدالتی ، فقر، گرسنگی، مریضی ،  بهره کشی و بیکاری سخن ها داشتند.

 در هشت کشور صنعتی دنیا یا کشورهای مرکز که از همین جا  میخواهند به سراسر جهان و کشورهای پیرامونی حکمرانی بنمایند و با صدورسرمایه، مناسبات سرمایه داری و سیستم و نظام سرمایه داری در زیر سایه  بانک های جهانی و آسیائی و سازمان تجارت جهانی  و لشکرای از ناتوو صد ها و هزار پایگاه های جاسوسی، اقتصادی و نظامی و فرهنگی تلاش دارند تا نظام اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و مشی نیو لیبرالیستی و یا لیبرالیسم نوین را گسترش دهند  ، تظاهرات و مارشهای کارگران نسبت به سال گذشته به هم پیوسته تر  و پر دامنه  تربود .

 در تظاهرات و مارشها صد ها گروه های ریز و درشت سیاسی و اقتصادی با تمایلات رنگارنگ از کران تاکران دنیا دیده میشدند.

نیرویهای کار به یک طرف و نیروی های سرمایه به طرف دیگر صف بسته بودند. منظره عجیب و غریبی بود.

دربرخی از کشورها میان تظاهرات کنندگا ن و قوای پولیس برخوردهائی صورت گرفت اما روی همرفته صف کارگران از کران تاکران کره زمین به هم پیوسته تر به نظر میرسید.

خواستها و مطالبات سیاسی و اقتصادی کارگران برای نگاه داشتن جای کار، تخفیف ساعات کار ، داشتن بیمه های بیکاری، بیمه های صحی ، حقوق ومزد زیاد تر، بیمه بازنشستگی و تضمین های حقوقی و... بودند و حتی زیر سوال بردن کلیت نظام سرمایه داری جهانی در برخی از اعلامیه ها و شعار ها به چشم میخوردند.

مردان و زنان وکودکان کارگر و زحمتکش سراسر جهان در تظاهرات سهم گرفته بودند.

در افغانستان نیز از اول ماه می تجلیل به عمل آمد اما اینکه چگونه و در کجا ؟ از شما خواهش مینمایم تا  با من در کابل بروید و ببینیم که در زیر خیمه و غژدی لویه جرگه چه کار روائی ها صورت گرفته و میگیرد و خواهد گرفت :

 خبرگزاری باختر گزارشی ارایه داشته است که باهم دیگر میخوانیم.

 

 

 

   :: ""   از روز جهانی کارگر در کابل تجلیل بعمل آمد

 

 

 از اول می  روز بین المللی  کارگر  امروز  ضمن محفلی  از سوی  شورای مرکزی  اتحادیه ملی  کارگران افغانستان در خیمه  لویه جرگه  تجلیل بعمل آمد .

  درا ین  محفل  احمد ضیا ء  مسعود معاون اول  رئیس جمهور  ، عده یی از اعضای کابینه ، برخی  از اعضای  کوردیپلوماتیک  خارجی مقیم  کابل و جمعی  کثیری از  کسبه کاران  کشور شرکت داشتند .

معاون اول  رئیس جمهور ضمن  سخنرانی  گفت: تجلیل  وبزرگداشت  از روز های  ملی و جهانی در واقع  نقش  نمادین دارد . ارزش اصلی  تجلیل چنین  روز ها در دفاع  از حقوق  ، تامین  آزادی  ها  و همچنان ارجگذاری  به برخی  ارز شهای نهفته  است .

مراسمی که در بزرگداشت  از چنین مناسبت  ها برگزار  میشود  فرصت  هایست  که میتوان  با استفاده  از آن  توجه  جامعه  جهانی را  به مشکلات  و چالش  های موجود  جلب کرد و راه های  رسیده گی آن را جستجو  نمود .  روز جهانی  کارگر  نیز یکی از  این مناسبت  هاست .

 معاون  اول  رئیس جمهور  اضافه کرد :- تامین آزادی  و عدالت به افزار  های مانند  وضع قوانین  و فعال بودن  نهاد های  مدنی ضرورت  دارد و انچه  تاحال  در جوامع  بشری در رابطه  به تامین  آزادی  ها و عدالت  اجتماعی  تحقق یافته آن را مدیون جنبش های اجتماعی  میدانیم  که  برای تامین  حقوق کارگران  وسایر  اقشار  جوامع  کار ومبارزه  کردند .

احمد ضیا  مسعود در ا دامه  سخنانش اظهار د اشت : در هنگام  تجلیل  از این روز  مطالبات  جدید مطرح  میگردد  زیرا  خواست ها  و مطالبات  میتواند  با درنظر داشت  اوضاع  مکانی و زمانی  تغییر  نماید ما باید نیز  از  چنین  فرصت  ها در کشور  استفاده نمایم .

داکتر محمد قاسم  احساس رئیس شورای  مرکزی  اتحادیه  ملی کارکنان افغانستان نیز دراین  محفل صحبت نموده  ضمن تماس  به  تاریخچه  اول می  ، روز  همبستگی  کارگران  جهان  ، از مشکلات  کارگران  افغانستان  یاد اور  شده گفت : 

 پروگرام   تنقیصات  اجباری  کارگران  ، فروش  تصدی ها  و تاسیسات  زیر بنایی  اقتصادی کشور  در جو  یک سیاست  غیر عادلانه  بوده و  پالیسی خوب  به سوی  بازار  آزاد نیست .

سیاست معقول  بازار  آزاد  سهمگیری  و مشارکت  مستقیم  همه مردم  به مسایل  اقتصادی  و اجتماعی  ، جلب  سرمایه گذاری  های داخلی  و خارجی به شکل  موثر ان  ، طرح  برنامه های  عادلانه  ومفید در حیات  اقتصادی  و اجتماعی  از طرف  دولت  به منظور  ایجاد کار  و اشتغال   وکشاندن مردم  به سوی کار  به خاطر  باز سازی  و اعمار  مجدد افغانستان  میباشد .

 موصوف  به منظور  حل مشکلات  کارگران  کشور   پیشنهادات  را نیز  ارائه  داشت که  دران بر تصویب قانون  کار،  عدم تنقیصات  اجباری،  استرداد   ملکیت های  اتحادیه ملی  کارگران افغانستان  و تعقیب سیاست  معقول  مالیاتی  تاکید شده  است .

 همچنان داکتر میر محمد  امین فرهنگ  سرپرست  وزارت اقتصاد  دراین محفل  سخنرانی  نموده  پالیسی دولت را  غرض  بهبود  زنده گی  کارمندان  و کارکنان  افغانستان  بیان داشت .

 معین وزارت  کار وامور اجتماعی  و نمایند گان  کارگران  ولایت تخار  نیز در محفل  گرامی داشت  ا ز روز همبستگی  کارگران  جهان  صحبت نموده  نظریات  شانرا  غرض بهبود  سیستم کار  در افغانستان  ارائه داشتند . در اخیر محفل تحایف ومدال ها برای عده یی از کارگران توزیع گردید. "" 1

دوستان ارجمند !

    خبر را باهم  خواندیم و اینک تبصره من راهم اگر مایل باشید ، باهم دیگر میخوانیم .

در خبر خواندیم که :

 "معاون اول  رئیس جمهور ضمن  سخنرانی  گفت

 مراسمی که در بزرگداشت  از چنین مناسبت  ها برگزار  میشود  فرصت  هایست  که میتوان  با استفاده  از آن  توجه  جامعه  جهانی را  به مشکلات  و چالش  های موجود  جلب کرد و راه های  رسیده گی آن را جستجو  نمود .  روز جهانی  کارگر  نیز یکی از  این مناسبت  هاست . "

پس برای برای تمام فرصت طلبان و احمد ضیا مسعود بمثابه معاون حامد کرزی و سخنگوی رسمی دولت در این محفل " جلب توجه جهانی ." با استفاده از این فرصت ها مطرح است نه مساله کارگران و زحمتشکان افغانستان و نه مشکلات شبانه روزی آنها ، نه مشکلات کوتاه مدت و یا دراز مدت آنها.

 من توقع دیگری نیز از احمد ضیا مسعود نداشتم و ندارم. اما برای اعضای کابینه حکومت حامد کرزی بایست خاطر نشان سازم که :

آیا  در ذهن شما وزرا و روسا و مدیر ها ومامورین رنگارنگ که به حساب دالر پول و معاش میگیرید ، هیچگاهی مطرح شده است که مزد یک کارگر و یا زحمتکش چند است و چگونه شب را به روز میرساند و قوت و لا یموت مینماید ؟

  من دیروز اول ماه می  به وسیله تیلیفون  از چند نفر در کابل پرسیدم که عاید ومعاش چند است ؟

 گفتند که :

 "معاش یک نفر کارمند عادی تا 2500 افغانی است.

البته از کارمندان موسسات NGO  ها یا موسسات غیر دولتی از 200 دالر تا صد ها دالر است.

 تنخواه  یا مزد روزانه یک نفر مزدور کارکه از شش صبح تا 4 دیگر کار میکند از 250 افغانی زیاد تر نیست .

یک نفر کلگار و نجار یا معمار باشی و نجار باشی روزانه تا 500 و 700 افغاتی تنخواه یا مزد دارد.

اما قیمت ها چگونه است ؟

 کرایه خانه از منطقه تا منطقه فرق میکند .

کرایه خانه از دو هزار افغانی تا هرچه بلند تر بخواهی

گوشت گوسفند کیلوی 200 افغانی

گوشت گوساله کیلوی 170 افغانی

گوشت گاو کیلوی 150 افغانی

گوشت مرغ خریدار ندارد. انفلونزای مرغی کله گی را مرغ ساخته است.

یک خوراک غذای مکلف  در رستورانتها یا مهمانخانه های کابل  از 60 افغانی تا 80 افغانی

یک خوراک کباب شش سیخه 80 افغانی و کباب هشت سیخه 120 افغانی

در هر طرف میشنوی که پول داره کباب و بی پوله بوی کباب .

بوره کیلوی 40 افغانی

چای سیاه الکوزی قطی جایزه دار 400 گرام 50 افغانی و چای سبز هم همینطور

آرد یک بوجی هفت سیره 750 افغانی

روغن یک قطی 5 کیلوئی 250 افغانی

گاز مایع کیلوی 33 - افغانی.

گوگرد پاکستانی ده قطی 5 افغانی

برق هم یک شب در میان. مکروریان ها و خیر خانه ووزیر اکبر خان مینه باداشتن جنریتر ها آرام تر اند. "

پس از احمد ضیا مسعود و تما م اعضای کابینه ومعاونین اش میپرسم که اگر معاش شما 2500 افغانی باشد یا میبود چگونه خرچ وبرچ خودرا حساب میکردید ؟

 از وزیر مالیه افغانستان ، انور الحق احدی میپرسم که آیا با معاش 2500 افغانی میتوانید یک ساعت خرچ ومصارف خودرا پوره نما ئید ؟

شاید خواننده عزیز بپرسد که چرا از انور الحق احدی میپرسی ؟ از شما چه پنهان که گزارش بودجه سالانه مملکت راخواندم که اینک شمارا هم به خواندن آن دعوت مینمایم تا شما انگیزه برخورد من با انور الحق احدی را هم مد نظر داشته باشید. خبرگزاری باختر نوشت که :

 "بودجه  مالی سال 1385  در جلسه ولسی جرگه مورد بحث قرار گرفت

 در جلسه امروز که  بریاست محمد یونس قانونی رئیس ولسی جرگه دایر شد، داکتر انوار الحق احدی  سرپرست وزارت مالیه در رابطه به بودجه مالی کشور به اعضای ولسی جرگه  معلومات داده گفت:

بودجه  عادی سال 1385 به اساس  3،40ملیارد افغانی ترتیب شده و در نظر بود که  مطابق آن  520  افغانی در معاشات مامورین دولت اضافه شود.

وقتیکه موضوع با دونر ها و کشور های کمک کننده در میان گذاشته شد آنان در قسمت ازدیاد معاشات موافقه نکردند و کمک کننده گان تحت ریفورم آوردن کارمندان دولت تاکید مینمودند.

احدی از وزارت های دفاع، داخله و معارف نامبرده افزود: که در بودجه مالی سال 1385 وزارت های یاد شده  مصارف زیادی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت که در بودجه مالی کشور 65 فیصد بخاطر مصارف معاشات و 35 فیصد دیگر تجهیزات دوایر دولتی در نظر گرفته شده است.

سرپرست  وزارت مالیه  از بودجه  انکشافی یاد آوری  نموده خاطر نشان ساخت،  بودجه انکشافی دولت 1200 ملیون دالر در نظر گرفته شده که این مبلغ در پروژه  های امنیتی، انکشاف شهری و سرک سازی به مصرف خواهد رسید.

به عقیده احدی بودجه مناسب بودجه ئی خواهد بود که در آن دسپلین مالی در نظر گرفته شده باشد.

بعدآ نماینده گان کمیسیونهای هجده گانه ولسی جرگه سوالات شانرا از سرپرست وزارت مالیه مطرح نمودند که به سوالات شان پاسخ ارایه گردید.

رئیس ولسی جرگه  پیرامون بودجه مالی کشور صحبت نموده گفت: به اساس حرف سرپرست وزارت مالیه کشور ما نمیتوانیم که سقف بودجه عادی و انکشافی را تغییر دهیم، ولی در چوکات  آن میتوانیم که تعدیلاتی را در آن بیاوریم، تا در مطابقت به آن اصلاحات را در قسمت بودجه به دولت مطرح سازیم. " 2

خواننده های عزیز و ارجمند  !

 "بودجه  عادی سال 1385 به اساس  3،40ملیارد افغانی ترتیب شده و در نظر بود که  مطابق آن  520  افغانی در معاشات مامورین دولت اضافه شود."

در خبر خواندیم که :

"وقتیکه موضوع با دونر ها و کشور های کمک کننده در میان گذاشته شد آنان در قسمت ازدیاد معاشات موافقه نکردند و کمک کننده گان تحت ریفورم آوردن کارمندان دولت تاکید مینمودند "

پس وزیر مالیه به اساس فرمایش  کشور های کمک کننده یا دونر ها میخواهد زیر نام ریفورم بازهم فقرا را فقیر گر گرداند و هزار ها نفر را از کار بیکار سازد. وقتی  حکومت  انور الحق احدی و یاران اش  فقط 520 – افغانی را نمیتوانند برای یک ما مور و کارمند دولت بپردازند ، چراخودشان در عیش و نوش زندگی میکنند ؟

این سوسیال بیروکرات که در کرسی وزارت مالیه تکیه زده است ، با ژست عجیب و غریب میگوید که :

"بودجه انکشافی دولت 1200 ملیون دالر در نظر گرفته شده که این مبلغ در پروژه  های امنیتی، انکشاف شهری و سرک سازی به مصرف خواهد رسید."

 انور الحق احدی !

 وزیر مالیه امروز و رییس بانک دیروزکه از پارلمان رای اعتماد بدست  آورده اید ، آیا شما برای نماینده ها در پارلمان افغانستان پاسخگو هستید یا اینکه در پشت پرده برای بانک جهانی و با نک آسیائی ودیگران تعهد سپرده اید که فقرا را فقیر تر سازید ؟

ممکن نحوه و شیوه برخورد من برای شما و سایر اعضای کابینه و وزرا عجیب و غریب باشد ولی بخاطر داشته باشید که شما خود را وزیرسوسیال د موکرات و رییس حزب سوسیال دموکرات  مینامید  ،و لی سوسیال دموکرات نیستید. شما از منافع اجتماعی مردم و عدالت اجتماعی متاسفا نه سخن نمیگوئید بلکه از دونر ها گپ میزنید. اگراستقلال دارید و مستقل استید ، معاش هارا 1000-افغانی زیاد تر بسازید  تا یک خانواده  شش یا هفت نفری بتواند اقلا نان خشک شکم سیر از سر تا پایان ماه نوش جان نماید.

شما بخاطر520 - افغانی   معاش اضافه تر چانه میزنید و آشکارا بیان میدارید که استقلال ندارید ووابسته به کشورهای دونر میباشید. اگر این شما باشید و آن وزارت مالیه، بدا بحال افغانستان وبدا بحال پارلمان  ایکه شمارا با بودجه تان مورد حمایت قرار میدهد.

مردم خوشباور افغانستان تاچه حدو تا چه وقت  در غرقاب ای فقر و گرسنگی  غوطه ور شوند ؟

کارگرانی که در اول ماه می ازآ نها در زیر غژدی لویه جرگه صحبت مینمایند ، آیا در زیرغژدی پیش مدرن کار مینمایند  ، یا در دوران مدرن و از بام تاشام با فقر ، گرسنگی ، بی حقوقی و بی داروئی سر وکار دارند ؟

وزیر مالیه افغانستان !

ببینید که در کشور و در همان روز ی که در پارلمان در مورد بودجه صحبت میشود ، چه گپ است . به خبری از باختر آژانس توجه نمائید :

"

یک زن از اثر فشار فقر خودش را آتش زد

 

یک زن سی ساله دیروز در قریه چهاردهی ولسوالی پشت رود ولایت فراه با استفاده  از پطرول خود را به آتش کشید.

 این زن که گفته میشود شوهرش سه سال قبل در اثر اعتیادبه مواد مخدر مرده است دارای شش فرزند بوده است.

به گفته شاهدان  عینی فقر و تنگدستی انگیزه اساسی این آتش سوزی را تشکیل میدهد.

داکتر غفاری نوکریوال سرویس جراحی شفاخانه ملکی ولایت   گفت:

کارمندان طبی شفاخانه زیاد تلاش کردند و لی بدن زن زیاد آسیب دیده بود که متاسفانه نتیجه  نداد و زن فوت نمود.  " 3

وقتی  "شاهدان  عینی فقر و تنگدستی" را " انگیزه اساسی این آتش سوزی " میدانند و رییس بانک دیروزی و وزیر مالیه امروزی از دونر ها گپ میزند .

 مردم !

 باید بیدار شد و وجدان های خفته را بیدار ساخت.

وزیر مالیه افغانستان !

ببینیم که گزارش سازمان مستقل حقوق بشر چه نوع است ؟

 "کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان گزارشی تازهء را ازوضعیت حقوق بشر ارائه نموده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، نخستین گزارش ارزیابی خود را در رابطه به حقوق اقتصادی و اجتماعی در افغانستان امروز ارایه داشت: و ازدولت خواست تا در مرحله طرح وتطبیق ستراتیژی انکشاف ملی  به وضعیت اقشار آسیب پذیر توجه نماید.

  این ارزیابی طی یک سال گذشته به اساس مطالعه کمیسیون حقوق بشر افغانستان و کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین از 29 ولایت کشورتکمیل گردیده و مشکلاتی که مردم در نقاط مختلف کشور با آن دست  و گریبان اند در آن تذکرر فته است.

نادر نادری سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز در یک  کنفرانس مطبوعاتی هدف از این گزارش را جمع بندی مشکلات مردم و دادن تصویر دقیق از وضعیت کنونی جامعه افغانی به دولت و پالیسی  سازان کشور است.

وی گفت: بررسی ها نشان داد که دولت در ظرف چهار سال گذشته نتوانسته است مکلفیت های خود را در جهت تامین حقوق ، صحی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه تطبیق نماید.

بنابر گفته موصوف از جمله  هشت هزار تن افغان که مورد سوال قرار گرفته اند 2ر2 فیصد آنان ازطریق گدائی امرار معیشت مینمایند و از 48 فیصد مصاحبه کننده گان حد اقل نان آور یک خانواده ، اطفال میباشند.

به گفته نادری ،سروی  نشان میدهد که مردم اکثرا" جهت حل مشکلات شان به دولت و خصوصآ  به ساختارهای قضائی مراجعه نمیکنند، و علت آن و جود فساد در ادارات ، عدم رسیده گی دقیق  ومتناسب، رشوه ستانی و عدم شناخت و ارتباطات بوده است .

مشکلات عدم دسترسی به تعلیم، مراکز صحی، آب آشامیدنی و امنیت از مسایل دیگری بود که کمیسیون حقوق بشر در گزارش خویش به آن اشاره کرده است.

به گفته  نادر نادری ضم این گزارش لست طولانی  پیشناداتی نیز به ریاست دولت، وزرا و مجلسین پارلمان کشور ارایه گردید. مهم است که دولت به اساس معلومات ارایه شده در راستای ساختار استراتیژی خود تلاش کند.

موصوف افزود:  یک نقل این  گزارش به سازمان ملل متحد سپرده شده تا بتواندتصویری از وضعیت موجود در افغانستان ارایه بدارد، و آرزو مندیم که این گزارش وسیله باشد جهت آوردن  فشار بالای دولت در راستای تطبیق مکلفیتهای ان برای تامین حقوق بشری در افغانستان. " 4

یکبار دیگر به خبر دردناک توجه نمائید !

 "بنابر گفته موصوف از جمله  هشت هزار تن افغان که مورد سوال قرار گرفته اند 2ر2 فیصد آنان ازطریق گدائی امرار معیشت مینمایند و از 48 فیصد مصاحبه کننده گان حد اقل نان آور یک خانواده ، اطفال میباشند."

در سر زمینکه نان آور خانواده اطفال باشند و 2و2 درصد مردمش از راه گدائی امرار معاش نمایند ، در همچو سرزمین اگر انور الحق احدی وزیر مالیه نباشد ، پس کی باشد ؟

 

اگر سخن از روز کارگر و اول ماه می است وفردا باز انور الحق احدی از معاش هزار ها نفر دیگر میکاهد و به نام ریفورم آنها را بیکار میسازد و به صف بیکاران می افزاید، این برخورد را  برخورد سوسیال دیموکراسی نه  ،بلکه سوسیال فاجعه میتوان نام نهاد.

در قدیم میگفتند که اگر درخانه کس است، همین بس است .

ببینیم که جراید کابل در مورد اول ماه می چه نوشته اند : 

 "روزنامه چراغ سرمقاله اش را تحت عنوان" اول می روز همبستگی بین المللی کارگران" اختصاص داده و نوشته است:

"اول می روز همبستگی بین المللی کارگران

اول می روز نماد همبستگی  وفشرده گی کارگران  جهان است که با الهام از قیام خونین  کارگران شیکاگوی امریکا، همه ساله کار گران وزحمتکشان ازاین روز با  گرد هم آیی ها وراه اندازی تظاهرات  خیابانی، تجلیل  وگرامیداشت مینمایند.

اول می روز اتحاد  ستم دیده گان علیه ستمگران است. این روز الهام برای کسانی  است که تکیه  برخود خواهی ویکه تازی می نمایند وبرحال ستمدیده گان وسازنده گان واقعی   جامعه کمتر بها میدهند. کارگران  که نسبت به هر گروه دیگر از  فشرده گی  ووحدت  فکری وعملی  برخوردار اند، با قیام خونین  شان نشان  دادند که  از چه نیرویی  برخوردار هستند.

افغانستان  جنگ زده  که طی سالیان  جنگ زیر  ساختهای اقتصادی خو دررا از دست داده ، درپهلوی   سایر گروه های اجتماعی،  کارگران نیز مصایب بزرگی  را نصیب گردیده اند.

این گروه ها  زحمتکش   درهر رژیمی  آله وافزار  دست سردمداران قدرت قرار گرفته  وکمتر  توانسته اند به حق  وحقوق شان  نایل آیند.

رژیم های که  تحت نام کار گر و دفاع  از زحمتکشان  شعار میدادند،  درعمل چنان کردند که سیاست  و پالیسی  آنان در مغایرت  با شعار های شان قرار داشت  وآنان تحت  چنین نام ها وشعار های عوام فریبانه،  پیوسته کار گران ووابسته  گان آنان را از عقب  ماشینها و صنفهای درسی به خطوط جبهه به استقبال  مرگ اعزام  مینمودند؛  ولی درعوض  فرزندان واقارب  خود شان در عالی ترین  پوهنتونها غرض  آموزش اعزام  میگردیدند.

کارگران از هم پاشیده  ومتفرق افغانستان  که در زمان کنونی  اشتغال شان را از دست داده اند و در انتظار  فعال شدن  کار خانه  های شان لحظه  شماری مینمایند ، با وضعیتی  که همین اکنون   جریان دارد کمتر  میتوان به آینده اطمینان  بخش انان  باور داشت، این  کارگران  اکنون  درعدم موجودیت  برنامه رشد اجتماعی  واقتصادی دولت  از حالت  نا بسامان  هنوز رنج  میبرند وستم  میکشند.

افغانستان  که اکنون  بیشترین نیروی  انسانی را دارد با وجود آنکه آنان  سالهای زیادی را در رنج  ودوری از وطن سپری  کرده اند، امروز  نیز با بیکاری  دست و گریبان  اند وبه جای آنان کارگران خارجی بدون دلایل قانونی به کار گماشته میشوند.

با وصف آنکه  قانون  کار وجود داشته ومیتواند  مدافع   حقوق کارگران باشد؛  اما متأسفانه  ، تاکنون   درآن شرایط  ویژه برای  کارگران خارجی ذکر نگردیده است، این کارگران  بدون  این که  از سوی مقامات دولتی ممانعت  شوند واسناد لازم حقوقی وصلاحیت  کاری آنها متحان  گردد آزادانه  درتمام شهر های افغانستان  به کار مشغول اند،  مگر هزاران  کارگر افغانی  درچهار راهی ها روز ها  را به  خاطر یافتن کار سپری  مینمایند.

بناً برنهاد هایی که در سراسر جهان از جمله  در افغانستان  ازحقوق  کار وکارگر  دفاع مینمایند و  نهاد های  که مکلفیت  دریافت  اشتغال  را دارند و ارگان های دولتی   که به همین  منظور ایجاد شده اند، لازم است تا به کارگران   افغان  حق اولیت کار رادر نظر گیرند وبرای کارگران  خارجی نیز مقرراتی  وضع  نمایند، تا  کارگران وانانی  که بیکار اند اعاده   حقوق شوند،  درغیرآن بیکاری  سبب یگردد  که  دشمنان  ازبین آنها  سرباز گیری نموده  سد روند انکشاف وامنیت  گردند. " 5

در مورد کارگران ایکه از کشورهای دیگر در افغانستان زنده گی وکار مینمایند ، میتوان در مورد یک انجنیر هندی هم سخنی بمیان آورد .

خبر گذاری باختر نوشت که :

 "شهروندان کابل به عاملان قتل انجنیر هندی نفرین فرستادند

شماری  از شهروندان کابل خود را در ماتم و سوگ این پدر سه فرزند ، شریک دانسته به خانوده وی  ابراز تسلیت نمودند.

قساوت پیشه گان تاریخ ، جنایتی دیگری  را مرتکب شدند و با قتل یک انجنیر هندی برگی دیگر در تاریخ جنایات شان افزودند. این سخنانی مردی سالخورده ای بود که در رابطه به قتل سوریا ناراین انجنیر هندی که توسط تروریستان در  زابل به قتل رسیده است ابراز نمود.

شهروندان کابل در گفتگو با خبر نگارآژانس باختر ضمن آنکه بر عاملان  این جنایت نفرین می فرستادند، دست  استخبارات پاکستان را در این جنایت دخیل می پنداشتند.

سمیه کارمند مرکز بین المللی مطبوعات گفت: این عمل غیر انسانی را هرانسان محکوم میکند زیرا قتل انسان، توسط انسان در هیچ دین و آئینی روا نمیباشد.

حمید الله یکی از مامورین وزارت صحت عامه از کشور هند به عنوان مداواگر درد ها و رنج های بیکران مردم افغانستان یاد کرده گفت: پاکستانی ها تروریست  می فرستند ولی هندی ها داکتر، انجنیرسرکساز، دوا و آرد و...

اسد الله سیغانی مدیر املاک وزارت مخابرات گفت که در عقب این حادثه  دستان مرموزی وجود دارد که بخاطر ناامنی وبی ثباتی در افغانستان  کارمیکنند.

او گفت دشمنان معلوم الحال مردم افغانستان آرزو ندارند که افغانستان در شاهراه ترقی و تعالی حرکت کنند.

 این انجنیر هندی بتاریخ 8 ثور توسط تروریستان اختطاف و بعدآ بی رحمانه کشته شد " 6

گرچه کارگر هندی  را جنایت کاران تروریست کشته اند که من هم بنوبه خود این جنایت را محکوم مینمایم و برای خانواده اش تسلیت میگویم .

پس برای جلوگیری از این نوع جنایات باید دقیق بود . کارگران ای که از کشورهای دیگر آمده اند باید مورد حمایت کارگران وزحمتکشان افغانستان و منابع حقوقی و دولتی قرار گیرند و برمطبوعات و ژورنالیست های بیدار است تا نگذارند که بنام کارگر خارجی و کارگر افغانی میان آنها درز بیاندازند و زمینه های فاشیسم را مساعد سازند. در این مورد میتوانید از هزار ها کارگر افغانی که در ایران کارکرده اند بپرسیدکه چگونه توسط فاشیستهای ایرانی هر روزه میان کارگران افغانی و ایرانی درز می انداختند و نفا ق چاق مینمودند و کینه و نفرت وانزحار مردم ایران را برضد کارگران افغانی برمی انگیختند . باید هشیار بود و در دام فاشیسم  نیفتید. امروز ملیونها کارگر در کشورهای مختلف کار میکنند و فقط فاشیستهااند که کارگران خودی را یرضد کارگران " بیگانه " تحریک می کنند و زمینه بهره کشی بیشتر کارگران وتحقیر و توهین شان را مساعد تر و آماده تر میسازند.

در کشوریکه به گفته وزیر اقتصاد پیشتر، فرهنگ " بیشتر از 21  %مردم آن بیکار اند و بیکاری پوشیده در دفاتر وجود دارد "  7

و عاید سرانه ملی هنوز به سیصد دالر نمیرسد ،  در کشوری که در پایتخت آن هنوز بیشتر از شصت هزار کودک کار میکنند و نان آور خانه میباشند و در تمام دنیا کار کودکان ممنوع است ، در همچو کشوری اگر وزیر مالیه و یا معاون رئیس جمهور با تبختر حرف میزنند ، فقط میتوان گفت دردا و دردا !

 درپایان روز جهانی کارگران را به همه کارگران و زحمتکشان افغانستان یکبار دیگر تبریک میگویم و امیدوارم که تشکلات مستقل ، اتحادیه ها و شوراهای اصناف مختلف کارگران و زحمتکشان افغا نستان بوجود بیایند و سخنگوی منافع مستقل سیاسی و اقتصادی شان باشند و به کسی اجازه ندهند تا صفوف شانرا بنام های قومی، نژادی ، مذهبی و سمتی از خود و بیگانه  ... از هم جدا ساخته و با انداختن تفرقه در میان شان حکومت نمایند.

نا نوشته نباید گزاشت که حامد کرزی هم پیامی برای جشن همبستگی کارگران فرستاده است که توسط آژآنس باختر به نشر رسیده و آنرا باهم در اخیر میخوانیم .

پیام حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت جشن همبستگی کارگران

بهترین شادباشها وتبریکی های صمیمانه خود را به مناسبت جشن همبسته گی کارگران جهان، به کارگران وزحمتکشان کشور که درعرصه های مختلف زنده گی روزمره کار میکنند  تقدیم میدارم.

کارگران قشر زحمتکش هرجامعه میباشند ونقش شان به مثابه نیروی سازنده جامعه درهمه کشورها قابل دید وتوجه است.

درشرایط  امروزی کشورکه همه نهادهای زیر  بنایی ما درحال بازسازی است، نیازبه عرضه  خدمات کارگران بیش از هروقت دیگر محسوس بوده، من یقین کامل دارم که کارگران ما دراین راستا متوجه مسوولیتهای خود اند وهمسان به خاصه طبیعی این قشر کار آزما ،با نیرومندی خاص ودلبسته گی  به  آبادی میهن ، دربازسازی نهادهای ویران شده خواهند کوشید.

من از تمام اشخاص ، مؤسسات و اداراتی که مشغول کارهای بازسازی ونوسازی درکشور اند، میطلبم که به استخدام کارگران خود ما به الویت قایل شوند ودربازسازی کشور ازنیروی کارگران خود ما استفاده شود.

با انفاذ قانون کاردرکشور، حق کار، زنده گی ابرومند، بیمه ها، حقوق رخصتی وتقاعد کارگران تضمین قانونی خواهند یافت وکارگران ما بدون دلهره به زحمتکشی شان درراه آبادانی کشور ادامه خواهند داد، این قانون پس ازتکمیل مراحل وتایید شورای ملی نافذ میشود.

درفرجام به آرزوی اتحاد، همبستگی وهمسویی هرچه بیشتر کارگران عزیز ، جشن کارگران را باردیگر به شما تبریک میگویم وپیروزی تک تک شما را ازبارگاه خداوند متعال استدعا میدارم.  " 8

 

 

یار زنده و صحبت باقی.

 

 

------------------------------------------------------------

رویکردها

1-   خبرگذاری باختر – یازدهم ثور1385 کابل

2خبرگزاری باختر – اول ماه می – کابل افغانستا ن

2-   خبرگزاری باختر – اول ماه می – کابل  = افغانستان

3-   خبرگزاری باختر – اول ماه می -  کابل افغانستان

4-    خبرگزاری باختر  اول ماه می کابل – افغانستان

5-    خبرگذاری باختر   اول ماه می  - کابل افغانستان

6-     خبر گزاری باختر    یازدهم ثور  - کابل افغانستان

7-   سخنرانی فرهنگ در پارلمان برای کسب رای اعتماد-  کابل افغانستان

8-    مرکز خبر رسانی یا آژانس باختر –