باقی سمندر

هشتم مارچ 2006

 

 

روز جهانی زن را برای زنان افغانستان و دنیا تبریک میگوئیم

 

زنان آگاه از کران تاکران دنیاهشتم ماه مارچ را به مثابه روز جهانی زن  اعلام داشته و برای تحقق خواستهای برحق وعادلانه شان برضد انواع ظلم  ، ستم وتعصب و تبعیض و بهره کشیها میثاق  نبرد خویش را در این روز تجدید وتازه مینمایند.  تظاهرات ، راه پیمایی ، سخنرانی هاو مجالس گوناگون برپا میدارند و بودن خود را در روی کره زمین به اثبات میرسانند .

 امسال در افغانستان همچنان هشتم ماه مارچ در کابل و سایر ولایات تجلیل میگردد و در موارد مختلف  جروبحث  صورت خواهد گرفت. در این مورد توجه شمارا به خواندن اعلامیه ای از جانب دولت حامد کرزی جلب مینمایم.  

"آماده گی های به خاطر تجلیل شایسته ازهشتم مارچ درکشورروی دست است

به مناسبت روز بین المللی زن که فردا است،  دولت افغانستان پروگرامهای خاص رابدست گرفته.

  موضوع جهانی تجلیل از روز بین المللی زن درسال 2006 میلادی( زنان

درعرصه تصمیم گیری) می باشد. این موضوع خصوصا" برای افغانستان مناسب است زیرا  دولت افغانستان درپروسه آماده کردن پلان عمل ملی خود برای زنان می باشد ، یکی از معیارهای موافقتنامه افغانستان که چندی پیش در کنفرانس لندن به انعقاد رسید می باشد.

این پلان عمل درمرکز اقدامات دولت دراین زمینه خواهد بود و26 وزارت درآماده نمودن پلان عمل ملی موقت سهم گرفته وخود را متعهد به ارتقای تساوی جنسیت وبهبود اوضاع زنده گی زنان در افغانستان نموده اند.

پروسه شش ماهه مشورتی برای پلان عمل ملی موقت برای زنان درطی مراسمی که قرار است ساعت 8:30 دقیقه صبح فردا درخیمه لویه جرگه درمحوطه پوهنتون پلتخنیک کابل برگزار گردد آغاز خواهد شد

صندوق انکشافی ملل متحد برای زنان (یونیفم) حمایت تخنیکی خود را به دولت درتهیه مسوده این پلان ارائه نموده است ، این خلاصه اجرایی نیزدرمراسم مربوطه ارائه خواهد گردید. انتظارمی رود که پلان عمل ملی برای زنان درسپتمبر 2006 نهایی گردد.

قرار است که درروزچهارشنبه مقامات افغان وبین المللی درجمع حضارکه پیش از 2000 زن ومرد خواهند بود به ایراد سخنرانی بپردازند ، وزیر امورزنان درفرصت پیش آمده رسما" ایجاد یک پایگاه معلوماتی درمورد خشونت علیه زنان که یک ابتکارآزمایشی موجود درچهارچوب پلان عمل ملی می باشد را اعلام  خواهد کرد . وزرای امورزنان، داخله ،صحت ومعارف دراین پروگرام با هم همکاری دارند واز حمایت تخنیکی صندوق وجهی ملل متحد برای زنان برخوردار می باشند.

بواسطه این ابتکارمعلوماتی که از طریق شفاخانه ها ، پولیس ، مکاتب وسازمانهای مختلف جمع آوری می گردند به دولت ودیگر سازمانها  اجازه خواهند داد تا نوع ووسعت خشونت علیه زنان  را درافغانستان مورد تجزیه وتحلیل قراردهند ، این ابتکاربه انکشاف مکانیزم های پاسخ مناسب برای محو خشونت علیه زنان درکشور وتعیین میزان پیشرفتهای حاصله کمک خواهد کرد.

همچنین انتظارمی رود که خانم مسعوده جلال دوابتکار مهم تازه دیگررا نیز اعلام نماید، بازکردن تمام مساجد به روی زنان وآغاز پروگرام تاریخی که با هدف تسهیل دستیابی زنان به ترانسپورت عمومی درشنبه گذشته شروع گردید .

وزیر مخابرات نیز خواستار نشر پوسته هایی به نشانه روز بین المللی زن می باشد. درحال حاضر جزئیات بیشتر دراختیار انست.

درشهر های دیگر نیز مراسمی دراین رابطه برگزار خواهد شد .

برای مثال در شهرمزارشریف مراسمی برای یک روزکامل درنظر  گرفته شده که شامل سخنرانیها  وموسیقی خواهد بود.

بسیاری از ایجنسی های بین المللی تعهد کرده اند که  درتمویل مصارف مالی دربرخی ازولایات همکاری نمایند.  "

همچنان حامد کرزی فرمان ای بخاطر " عفو مجازات زنان واطفال اناث " صادر نموده است ، که باهم بخوانش میگیریم. 1

 

 

 

 

"فرمان رئیس جمهور جهت عفو زنان و اطفال اناث محكوم

فرمان رئیس جمهور در مورد عفو مجازات زنان و اطفال اناث محکوم به حبس یاحجزء به مناسبت تجلیل از هشتم مارچ روز جهانی زن :
به منظور ارج گذاری به مقام زن و گرامیداشت از هشتم مارچ روزجهانی زن عفو مجازات آنعده زنان و اطفال اناث راکه به حبس یا حجزء محکوم گردیده اند حسب آتی منظور می نمایم !
ماده اول :-
1- زنانیکه به حکم قطعی و نهایی محکمه به حبس الی یکسال محکوم گردیده اند .
2- اطفال اناثیکه به حکم قطعی محکمه به حجزء الی دوسال محکوم گردیده اند .
ماده دوم : -
مرتکبین قتل عمد ، جرایم علیه امنیت داخلی وخارجی، سرقت های مسلحانه ، قطاع الطریقی ، سرقت آثار باستانی ، قاچاق مواد مخدر ، اختطاف اطفال ، زنا ومجرمین متکرر از حکم مندرج فقره /1/ ماده اول مستثنی میباشند .
ماده سوم :-
احکام این فرمان دعوی حق العبدی اشخاص را به هیچ وجه اخلال نمی نماید .
ماده چهارم :-
زنان و اطفال اناثیکه به اساس احکام این فرمان از حبس ویا حجزء رها میگردند در صورتیکه به پرداخت جزای نقدی یا جبران خساره نیز محکوم گردیده باشند قبل از رهایی مکلف به تادیه وجوه محکوم بها یا ا رائه تضمین معادل ان میباشند .
ماده پنجم :-
وزارت امور زنان مکلف است برای انعده زنان و اطفال اناثیکه طبق احکام این فرمان از حبس ویا حجزء رها میگردند الی پیدا شدن محرم شرعی انها محل مناسب رهایش در مرکز وولایات متذکره تدارک نماید .
ماده ششم :
به منظور تطبیق احکام این فرمان در مرکز کمیسیونی متشکل از نمایند گان وزارتهای عدلیه ، صحت عامه ، لوی حارنوالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تحت نظر نماینده با صلاحیت ستره محکمه و در ولایات کمیسیون متشکل از آمر محبس ، رئیس مرکز اصلاح و تربیت ا طفال ، رئیس اداره حارنوالی ولایت ونماینده دفاتر ساحوی وولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تحت ریاست رئیس محکمه مرافعه ولایات تشکیل گردد .
ماده هفتم:-
این فرمان از تاریخ 17/12/1384 مطابق 8 مارچ 2006 میلادی نافذ میباشد .
" 2

امیدوارم خود زنها ی آگاه کشورما در مورد اعلامیه و فرمان بالائی اظهار نظر نموده و آنها را موشگافی نمایند .

 من میکوشم تاحدی ممکن نگاهی به وضع افغانستان بیاندازم  و  با هم گذارش های رسمیی را بخوانش بگیریم . تا دیده شود که وضع زنان چگونه است ؟

"

 گزراش

 

فعالیت های انجام یافته وزارت کار وامور اجتماعی

 از تاریخ 18 میزان 1383 الی 22 عقرب 1384

 

از آنجائیکه کار و فعالیت اساس زندگی بشر را تشکیل و جامعه انسانی را بسوی انکشاف و ترقی سوق داده و مسیر تکامل خود را در این راستا میپیماید تا به مدراج عالی دست اوردهای انسانی خویش نایل آید قابل تذکر است که در این جریان نقش و فعالیت وزارت کار وامور اجتماعی در کشور ما در گذشته و حال بسیار مهم و ارزنده بوده و در مرحله کنونی وزارت کار وامور اجتماعی یکی از ارگانهای جمهوری اسلامی افغانستان است که تنظیم امور رهبری کار وامور اجتماعی را نظر به امکانات و شرایط موجوده به عهده داشته و نظر به انکشاف کار و ترقی جامعه اهداف آن تغییر پذیر است و در حالت کنونی این وزارت در رابطه به مسایل مربوط به کاریابی و اشتغال، آموزش های فنی وحرفوی، ارتقای سطح دانش مسلکی کارکنان و ظرفیت کاری ادارات، اصلاح و بهبود سیستم پرداختن معاشات برای متقاعدین، طرح اسناد تقنینی مرتبط بکار، بررسی و مراقبت از تطبیق اسناد تقنینی مرتبط بکار و تطبیق تخنیک ایمنی کار و محیط کار،  سازماندهی کار و تولید، مراقبت و مواظبت از اطفال در پرروشگاه ها، اموزش و پرورش اطفال در کودکستانها، حمایت از حقوق اطفال، تنظیم مسایل مربوط به تامینات اجتماعی مرتبط بکار را به عهده داشته و فعالیت های ذیل را انجام داده است:

 

 

  "ارتقای سطح دانش مسلکی کارکنان:

الف: داخل کشور:

Ø        بمنظور ارتقای سطح دانش مسلکی و تقویه ظرفیت کاری کارکنان، ادارات با نظرداشت تکنالوژی معاصر پروگرامهای آموزش کوتاه مدت در عرصه اداره و منجمنت، لسان انگلیسی و کمپیوتر به تعداد (38) دوره شامل (2235) نفر کارکنان اناث و ذکور ادارات به سطح مرکز و ولایات تدویر یافته است.

Ø       اعزام تعداد (50) نفر کارمندان عالی رتبه این وزارت غرض اشتراک در پروگرام های آموزشی، کنفرانسهای و گردهمائی ها در کشور های تایلند، قرغزستان، هندوستان، ایتالیا، پاکستان، سریلانکا، جاپان، استرالیا، مصر، هندونیزیا، کوریا جنوبی و سویس.

ب: تجهیز اکثریت دفاتر با کمپیوتر و دسترس قسمی به انترنیت. " 3

 از مسئولین میپرسم که تاحال چند جای کار و تضمین برای جای کار خانمها بوجود امده است ؟

 بیمه صحی ، بیمه بیکاری ، بیمه تقاعدی همه کارمندان بویژه خانمها چگونه است ؟

در بورس های تحصیلی  در دوازده کشور ی که در بالا نامبرده چند نفر از خانمها شرکت نموده اند و تا چه حد بورس ها به واسطه بازی ها و پارتی بازی ها و رشوت بازی ها  سروکار داشته است ؟

 به گزارش دیگر نگاهی مینمائیبم.

 

 

"

وزارت معارف

ریاست پلان

ضمیمه

بیانیه وزیر معارف در هفته حسابدهی

گزارش فعالیت های وزارت معارف دربخش های مختلف

 سال 1384

 

 

در بخش تحقیقات و اصلاح لوایح :

1- تجديد نظر بر لوايح وظايف معينيت سواد حياتي ، رياست تدريسات ثانوي ، تعليمات ابتدائي ، رياست تاليف و ترجمه ، رياست مركز ساينس ، رياست تربيه معلم ، رياست پلان ، رياست تفتيش ، رياست نشرات ، رياست تعليمات اسلامي و رياست تدريسات مسلكي .

2- مطالعه و ارزيابي چوكات پاليسي تعليم و تربيه كه از طرف دو نفر متخصصين خارجي تهيه گرديده است .

3- مطالعه ، اصلاح و انكشاف پلان انكشافي 12 ساله معينيت سواد حياتي

4- تهيه مسوده قانون معارف

5- تدوير وركشاپ مسوده قانون معارف و مقرره مكاتب خصوصي

6- تهيه شاخص هاي پلان تعليمي و تربيتي

7- تهيه لايحه وظايف و صلاحيت هاي وزير ، معينان و رؤساي وزارت معارف

8- تداوم نصاب تعليمي

9- ترتيب مقرره معاش منطقوي معلمان .

10- تهيه پلان كار تقنيني وزارت معارف .

11- ابراز نظر پيرامون تفاهم نامه همكاري تخنيكي بين دولت اسلامي افغانستان و (JICA)در عرصه انكشاف آموزش مسلكي معلمان .

12- تهيه لايحه استخدام استادان معلمان و كارمندان وزارت معارف .

13- تهيه لايحه توزيع نمرات زمين براي معلمان  

14- طرح پلان آمادگي ترتيب تنظيم و تدوير سمينار اصلاح و بهبود كيفيت معارف .

15- تدوير جلسات با بورد مشورتي شوراي علمي معارف .

 

اینک توجه شمارا به موا د درسی جلب مینمایم :

 

 

در بخش نشرات :

1- تمام پيام هاي وزارت معارف به مناسبت هاي گوناگون در مدت معين  ترتيب و اجرا گرديده است .

2- گزارش كاركردهاي تمام رياست هاي مركزي جمع آوري غرض نشر در سال نامه 1383 به وزارت اطلاعات و فرهنگ ارسال گرديد .

3- براي تمام محافل و مجالسي كه در سطح وزارت داير گرديده كارت هاي گوناگون طبع و توزيع گرديده .

4- گزارش كار و فعاليت رهبري وزارت معارف غرض انعكاس آن در مطبوعات و رسانه هاي خبري به آژانس اطلاعاتي باختر ارسال گرديد.

5- به تعداد 20 شماره از نشريه معارف تا حال زيور نشرو چاپ يافته است .

6- چهار شماره مجله عرفان چاپ گرديده است

7- مديريت سمعي و بصري در چهل موارد محافل و مجالس ، سمينارها ، روزهاي ملي و بين المللي را كه اراكين عالي رتبه دولتي اشتراك داشته اند با وسايل سمعي و بصري فلم برداري تجليل و تحت پوشش قرار داده اند .

8- مديريت فني و طباعتي ماشين هاي گستتنر و گستوفاكس به تعداد هفت هزار و بيست ورق رياست هاي مركزي را طبق هدايت مقام محترم چاپ و به دسترس ضرورتمندان گذاشته است و همچنان 698 متر تكه به مناسبت هاي مختلف خطاطي و شعار نويسي شده است .

9- توزيع هشت مليون جلد كتب مضامين عصري از طريق (USAID)به مكاتب مركز و ولايات .

10- توزيع 2020000 جلد كتب مضامين علوم ديني به مكاتب مركز و ولايات .

11- چاپ ( 2/6 ) مليون جلد كتب از طريق (USAID)

12- چاپ ( 6/3 ) مليون جلد كتب درسي مختلف از طريق دانيداي كشور دنمارك و توزيع آن از طريق رياست نشرات .

13- چاپ پنج مليون كتب مضامين علوم ديني از طريق جمهوري اسلامي پاكستان .

14- توزيع 1262412 جلد كتب نصاب تعليمي جديد به رياست هاي معارف ولايات و مركز .

15- ترتيب پلان توزيع كتب ( 2/6 ) مليون جلد كتب عصري را براي 5350 باب مكتب در سطح افغانستان براي اداره(USAID).

16- توزيع 2000 جلد كتب مطالعوي و مجلات براي كتابخانه ها .

17- توزيع 3000 جلد كتب مطالعوي و مجلات براي ولايات .

18- كلكسيون نمودن تمام اخبار و مجلات سال 1383 .

19- جذب 194 عنوان كتب به لسان انگليسي از طرف موسسه ايشيافانديشن .

20- كمك 122 عنوان كتب مطالعوي از طرف ريلف انترنشنل .

21- جذب كمك 1500 جلد كتب مطالعوي و مجلات مساعدت سفارت هندوستان .

 

در بخش تعليمات اسلامي :

1- احياي مجدد 30 باب مدرسه ديني و دارالحفاظ در مركز و ولايات كشور .

2- بررسي وضع مدارس تعليمات اسلامي توسط اعضاي مسلكي رياست تعليمات اسلامي .

3- ارزيابي اسناد تحصيلي ( 1700 ) تن فارغ التحصيلان مدارس خارج از مرز .

4- تهيه جاي وشروع كار غرض اعمار تعمير مدرسه دارالعلوم كابل در ساحه 315 شمال غربي كابل .

5- تهيه كتب درسي از كتب موجود تحويلخانه مركز رياست تعليمات اسلامي و رياست هاي مركزي وزارت معارف .

6- تهيه يك پايه كمپيوتر ، ماشين فوتوكاپي ، تائيپ و تلويزيون به منظور استفاده در مركز رياست و معاونيت تعليمات اسلامي .

7- احياي مجدد ليليه هاي مدارس امام ابوحنيفه ، اسديه بلخ ، تخارستان كندز ، فخرالمدارس هرات ، نجم المدارس ننگرهار ، روحانيه پكتيا ، محمديه كندهار ، ابومسلم فارياب .

8- ايجاد سمينار 5 روزه از طريق آيسيكو غرض رهنمائي استادان لسان عربي مدارس و مكاتب و ختم آن

9- توزيع بيش از ( 800 ) قطعه شهادتنامه براي فارغان صنوف دوازدهم و چهاردهم مدارس تعليمات اسلامي

10- احياي مجدد صنوف چهاردهم مدارس تعليمات اسلامي به منظور ارتقاء سطح دانش مسلكي استادان مدارس تعليمات اسلامي .

11- تجديد نظر روي تعليماتنامه مدارس تعليمات اسلامي و ارسال آن غرض تطبيق به مدارس .

12- ايجاد ( 5 ) باب مدرسه ديني و دارالحفاظ در ولسوالي ها و برخي ولايات كشور طبق نورم وزارت معارف و خواست اهالي متدين و مسلمان كشور .

13- جذب فارغان صنوف دوازدهم مدارس تعليمات اسلامي غرض ادامه تحصيلات عالي در دوره هاي صنوف سيزدهم مدارس .

14- توزيع و تشريح كتب درسي كه در مركز ولايت غزني موجود بوده توسط نماينده اين رياست براي مدارس مربوط ولايت غزني و ولايت همجوار .

15- تدقيق جداول نتايج فارغ التحصيلان سال 1383 مدارس و دارالحفاظ هاي كشور و ارسال آن بعد از تطبيق به مدارس مربوط غرض اجراآت بعدي .

16- حواله و انتقال كمپيوتر به مركز رياست تعليمات اسلامي به منظور كمپيوترايز مسايل مربوط رياست .

17- حواله كتب درسي براي مدارس تعليمات اسلامي از طريق رياست محترم نشرات و مديريت توزيع كتب درسي .

18- ترتيب پروژه 420000 دالري كميسيون محترم يونسكو به منظور تجديد نظر روي نصاب و تهيه كتب درسي طبق پلان مرتبه .

19- ايجاد صنوف سيزدهم در برخي از مدارس ديني مركز و ولايات .

20- طرح نقشه اعمار يك باب دارالعلوم عالي در مركز شهر كابل به همكاري رياست محترم تعميرات . " 4

 

صرف نگاه به جدول بالائی میرساند که چه آینده ای از نگاه تعلمیی پیش روی زنان فردای جامعه ما و مادران فردا قرار دارد.

امید وارم که کمیسیون تجدید نظر به کتاب ها ونشرات  بالایی بوجود آید و  زنان  فردای افغانستان بازهم به گودال بدبختی سوق داده نشوند.

نگاهی به گزارش دیگر می اندازیم :

گزارش وزارت تحصیلات عالی .

 

"مقدمه :

با توجه به تاريخ آسفناک سالهای اخير کشور که در طي آن تحصيلات عالي اگر به کلی نابود نشد ، چنان صدمه هنگفتی  ديد که نظير آن در هيچ گوشه جهان به ملاحظه نرسيده است به عنوان مشت نمونه خروار می توان از آیدیو لوژی سازی نصاب درسی گرفته تا تبدیل اطاقهای درسی به سنگر های جنگی ، چور وچپاول تمامی دار وندار از پوهتون کابل گر فته
تا سیستم های برق دیوارها نام برد که خسارات مالی آن به ملیونها دالر می رسد اما خسارات معنوی آنرا نمی توان تخمین نمود .  در عین حال در سالهای جنگ که رابطه موسسات تحصیلات عالی افغانستان با جهان قطع شد ، استادان امکان وفرصت ادامه تحصیل در پوهنتونهای خارج را نیافتند در نتیجه کیفیت تحصیلات عالی چنان پائین آمد که نمی تواند محصلان را مطابق نیاز های بازار آزاد کار تربیه نماید . وظيفه وزارت تحصيلات عالي در حکومت جدید اينست که تحصيلات عالي کشور را بازسازي ونوسازي نمايد، واين کار از زير ساخت ها شروع شده است . بازسازي بايد باظرفيت هاي محدود انساني ومالي انجام شود ودر عين حال بايد تلاش شود که به تقاضاي فزاينده تحصيلات عالي از سوي فارغ التحصيلان ليسه ها پاسخ داده شود. مابايد جوانان خودرا براي بازار آزاد و رقابتي که چالش ها و تقاضا هاي جهاني شدن  را نيز شامل ميشود آماده نمائيم  و در اين کار نميتوانيم کيفيت (
Quality )  را ناديده بگيريم .

 

دستآورد های مهم ازآغاز حکومت جدید ( 5 جدی 1383 ) تاعقرب 1384 قرار ذیل است  :

 

الف : در عرصه اکادمیک :

1 ـ  قانون  جدید  تحصیلات عالی :

به منظور معیاری ساختن تحصیلات عالی وهماهنگی با سیستم های جهان ، وزارت تحصیلات عالی طرح تدوین قانون جدید تحصیلات عالی را روی دست گرفت وبعد از بر رسی همه جانبه ، مسوده آن به وزارت عدلیه جهت تصویب ارسال گردیده است . این قانون بر نامه کاری را برای آینده تحصیلات عالی کشور ارایه می دارد وراه را برای تاسیس پوهنتونهای خصوصی هموار می سازد . با انفاذ این قانون تحولات بزرگی در نظام آموزش عالی رخ خواهد داد ، تضمین مساوی حقوق زن ومرد ، استخدام رقابتی استادان ، رشد تحقیقات علمی وارتقای کیفیت تحصیلی ، آزادی اکادمیک را بر اساس تعریف علمی آن ، تاسیس پوهنتونهای خصوصی را  اجازه میدهد هم اکنون کار بالای ثبت وراجستر سه پوهنتون خصوصی بنامهای :   منجمنت مالی ،  پوهنتون  شمالغرب و پوهنتون خاتم النبیین  جریان دارد .

همچنان به دنبال تدوین قانون جدید تحصیلات عالی یک تعداد طرز العمل ها ولویح دیگری نیز مانند: (لایحه جدید پوهنحی های شبانه ، لایحه توزیع دپلومها ، لا یحه کانون ترجمه ، لایحه امتحانات وطرز العمل کانکور )  تهیه ومورد تطبیق قرار داده شده است . "

 گزارش بالائی  را بارها خواندم و اینک میپرسم که همه آنهایی که در امتحان کانکور برای ورود به دانشگاه ها شرکت نمودندو نمایند ، چند هزار نفر آنها درور از درس و تحصیلات عالی مانده و بی سرنوشت اند ؟

 چند هزار زن و مادرای فردا بخاطر  تصامیم غلط ونیو لیبرالی به آِینده نامعلوم سوق داده میشوند ؟

 

 تناسب تعداد دوشیزه گان و زن ها در موسسات علمی  پایین چگونه است ؟

چه تعداد از زنها به شکل فعال و آگاه در ساختن زنان آینده فردای جامعه ما سهم دارند ؟

 

Textfeld:  

 

 

 


 

 

 

 


 

کتب موجود

توامیت با کشور های خارج

تعداد کمپیوتر ها

پوهنتون ها وموسسات تحصیلی

شماره

70000

آلمان- امریکا

500

پوهنتون کابل

1

2500

جاپان- فرانسه - امریکا

30

پوهنتون طبی کابل

2

15000

جاپان- امریکا

60

پوهنتون تعلیم وتربیه کابل

3

72000

ندارد

165

پوهنتون پولیتخنیک کابل

4

4000

ندارد

70

پوهنتون ننگرهار

5

40000

آلمان

100

پوهنتون هرات

6

25000

پاکستان- المان- امریکا

200

پوهنتون بلخ

7

18000

ندارد

10

پوهنتون کندهار

8

5000

ندارد

34

پوهنتون تخار

9

2000

ندارد

15

پوهنتون البیرونی

10

6000

سویس

30

پوهنتون بامیان

11

30000

آلمان

50

پوهنتون خوست

12

3000

ندارد

5

پوهنتون پکتیا

13

700

ندارد

ندارد

موسسه تحصیلات عالی بغلان

14

4000

فرانسه

27

موسسه تحصیلات عالی پروان

15

3000

ندارد

17

موسسه تحصیلات عالی جوز جان

16

4000

ندارد

12

موسسه تحصیلات عالی کندز

17

3000

ندارد

8

موسسه تحصیلات عالی فاریاب

18

2500

ندارد

3

موسسه تحصیلات عالی بدخشان

19

309700

14 توامیت

1336

مجموعه

 

 

یاد داشت :

تعداد پوهنتون ها                            13

تعداد موسسات تحصیلی                     6

تعداد کمپیوتر ها                         1336

تعداد کتب                             309700

 8 )  ایجاد کلوپهای  انترنیت :

کلوپ های انترنیت در پوهنتونهای  کابل ، بلخ ، پولیتخنیک وهرات  با پیشرفته ترین تکنالژی ایجاد گردیده  و (104) دفاتر وزرات تحصیلات عالی به انترنت وصل گردیده است ." 5

 نگاهی به گزارش وزارت امور جوانان می اندازیم .

 

 

جمهوری اسلامی افغانستان

وزارت امورجوانان

گزارش اجراات کاری وزارت امور جوانان جمهوری اسلامی افغانستان

طی هشت ماه گذشته سال 1384

 

 

 

مقدمه :

 

امروز همه کشورهای جهان به این واقعیت رسیده اند که بدون مشارکت وحضور فعال نسل جوان درعرصه های مختلف حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی واقتصادی رشد وانکشاف امرغیرواقعی بنظرمیرسد. بناً آنها بخاطر بهبود وضعیت نسل جوان منحیث نیروی محرکه وعامل اساسی چرخ توسعه وانکشاف درجوامع روی آن سرمایه گذاری نموده وارتقأ ظرفیت وتوانمند سازی نسل جوان را منحیث اساسی ترین عامل مبارزه با یدیده فقرتشخیص وبه آن الویت قائل شده اند. دولت جمهوری اسلامی افغانستان درراستأ استراتیژی کاری خویش توجه به بهبود وضعیت نسل جوان کشور را درصدروظایف خویش قرارداده وبرمبنای آن برای اولین بار درکشور وزارت امورجوانان را منحیث ارگانی حمایتی ازحقوق جوانان تاسیس نمود تا نسل جوان ما با انسجام وهماهنگی درجهت تأمین وحدت ملی، صلح، بازسازی، تحقق دیموکراسی عدالت اجتماعی ، حفظ میراث های اسلامی وملی خویش سهم فعال داشته باشند.

که یکی از وظایف اساسی وزارت امورجوانان مسله ارتقأ ظرفیت و توانمند ساختن نسل جوان منحیث نیروی محرکه چرخ انکشاف وتوسعه درکشور بوده تا با ایجاد تفکرسالم نسل جوان ما بتوانند برمشکلات فراوانی که امروز درعرصه مختلف حیات باآن مواجه میباشند فایق آیند.

 

 

 

اهداف وزارت امورجوانان :

 

1-       ساختن پالیسی ملی جوانان مبتنی برارزش های اسلامی ، ملی وبین المللی.

2-       مساعد ساختن زمینه مشارکت گسترده وحضور فعال جوانان درعرصه های حیات اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی وفرهنگی .

3-       مبارزه علیه اختطاف اطفال ومحوانواع خشونت علیه جوانان.

4-       تلاش درجهت ارتقأی سطح آگاهی ورشد شخصیت جوانان.

5-       ترویج روحیه ملی، آشنائی با ارزشهای فرهنگ ملی وتاریخ افغانستان .

6-       ایجاد هماهنگی با ادارات دولتی موسسات ونهاد های مدنی درسطح ملی وبین المللی.

7-       حمایت وپشتبانی از انکشاف ظرفیت ها، قابلیت ها وتشریک مساعی نسل جوان دربازسازی افغانستان.

8-       تقویت نشاط به تأمین سلامت روحی وجسمی جوانان ونوجوانان.

9-       تلاش درجهت ایجاد مراکز کاریابی وفراهم ساختن اشتغال برای جوانان .

10-    حمایت از حقوق اختراعات وخلاقیت های علمی، فرهنگی وهنری جوانان درپرتوقانون اساسی افغانستان.

11-    دریافت مشکلات ونیازمندی های جوانان، جستجوی راه حل ها .

12-    ایجاد ریاست های ولایتی در34 ولایت کشور.

 

ساختارتشکیلاتی وزارت امورجوانان:

 

وزارت امورجوانان از لحاظ ساختار تشکیلاتی خویش دارای دومعینیت مسلکی واداری یک مشاوریت ، وهفت ریاست ذیل میباشد:

1-       ریاست دفتر

2-       ریاست اداری

3-       ریاست پلان وپالیسی

4-       ریاست ارتباطات

5-       ریاست تربیت بدنی

6-       ریاست امورفرهنگی

7-       ریاست حمایت های حقوقی

 

همچنان براساس تشکیل وزارت امورجوانان طی سال 1384 درهفت ولایت که شامل ولایات ننگرهار، گردیز، قندهار، بامیان، مزارشریف، هرات وکندز میباشد. 6 "

ببینیم که فردا در کنفرانس هشتم مارچ در کابل  روی چه مواردی صحبت مینمایند و در مورد آینده زن خود زن ها چه نقشی ایفا مینمایند .

 اگر من اینک توجه شمارا به تمام بخشها و گزارشهای وزرا ی حامد کرزی جلب نمایم ،  به یقین که برای بسیاری از شما خسته کن خواهد بود.. از اینرو به اختصار مینویسم که :

 "از جمله 7353 نفر محبوسین در سال 1384 ، 41338 نفر محبوسین ، 3219 نفر متهمین و از جمله آنان 191 نفر از محکومین و متهمین زنان میباشند"  7

 اینک با اساس فرمان کرزی عده از زن ها رها میشوند ، سرنوشت زنهای که در زندانها اند چه خواهد شد ؟

میدانیم که شوهران، برادران و مرد ها زن ها را میزنند ، میکشند و شکنجه میدهند وعده زیادی از زنها بخاطر عدم تحمل لت وکوب و شکنجه ازخانه شوهر فرار نموده وبعدا وقتی پیدا شدند ، در محابس زندانی میشوند . جامعه زن ستیز ومرد سالار تاحال زن ها را سنگ سار نموده است.  زن ها و دختر هاو کودکان بفروش رسیده اند و میرسند.

زن ها خود را به آتش کشیده اند و میکشند.

زن هایی که در برخی موسسات تولیدی کار مینمایند تاهنوز معاش بسیار اندک دارند. ار بیمه صحیِ ، بیمه بیکاری، بیمه تقاعدی چیزی خبری ندارند و نه دولت کرزی در فکر شان است ونه موسسات انجو ها و گویا " جامعه مدنی "

در روستاها وضع زنها بد تر است و بیشتر از پنجاه درصد مردم در روستاها زیر خط فقر زنده گی مینما یند. مرگ ومیرزنان در وقت ولادت و بعد از آن بیش از حد زیاد است و

مرگ ومیر کودکان اعم از دختران و پسران تکاندهده است.

بیشتراز هفتصد هزار زنان بیوه در سراسر افغانستان زندگی مینمایند و چه تضمینی برای ادامه حیات ، حق کار و بیمه صحی و تقاعدی دارند ؟

وضع اقتصاد کشاورزی که برهمه معلوم است وهنوز مافیای مواد مخدره روستاهای کشور را برای کشت کوکنار وتولید مواد مخدر سوق میدهد. سرنوشت زنان  ومردان دهقان و کودکان شان چگونه است وچگونه خواهد گردید ؟

 سرنوشت کودکان کارگر که هنوز تنها در کابل تعداد شان از0 6000 هزار نفر بلند تر است و دختران امروز و زنان فردا نیز در زمره اینها است ، چگونه خواهد شد ؟

هر روزه مافیا در شهر کابل و سایر شهر ها ارگان های کودکان را می دزدند و کودکان مرده در شهرها یافت میشوند ،  دولت کرزی برای آنها چه تصاممی را اتخاذ نموده است و مینماید ؟

هر روزه کودکان اختطاف میشوند و دختران به سن های مختلف در میان این کودکان نیز گم و دور میشوند ، دولت کرزی چه تصامیمی در این مورد اتخاذ مینماید ؟ مگر این کودکان مادر ندارند ،  خواهر ندارند و این مشکل زن نیست ؟  یا اینکه این مشکلات جز" جستارهای اکادمیک " تا هنوز شمرده نشده است و کسانی کیسه های شان را برای نبشتن جستاری تاهنوز پر نکرده اند ؟

تا هنوز تنها در شهر کابل در حدود شش هزار زن  بخاطر امرار معاش مشغول فحشا قرار دارند و بدن شانرا برای رفع غرایز جنسی نامرد ها می گذارند و این تعداد " فاحشه های چینائی "  نیستند که  جستن هکلر در مورد شان در اندپندنت انلاین بروز دهم فبروری نوشت.، بلکه مجلات و نشرات کابل قبلا در این مورد گزارش داده اند.

تاهنوز تعداد بیشماری از زنان ودخترا ن جوان بخاطر پیدا کردن لقمه نانی دست به گدائی و دریوزه گی دراز نموده اند و مینمایند .

تعداد این زن ها و دختران رو به فزونی است . امید است که زنان آگاه کشور بخاک و خون کشیده افغانستان این گپ های تلخ را به مثابه بخشی از واقعیت ها شمرده و درراه حل آن جنبش وسیع زنان را تدارک ببینند.

از آنجائیکه دیموکراتیزه کردن حیات اجتماعی یک پروسه است و زنان نیمه بیشتر جامعه را ساخته و ستم کش ترین ومظلوم ترین بخش جامعه میباشند. به نظر من  اگر  زنان بخواهند ، میتوانند  به نیروی فعال در جامعه مبدل شده وفردای بهتری را نوید بخشند.

من این نوشته ناتراش و ناخراش را در همین جا بپایان میرسانم ، زیرا سه ساعت دیگر به هشتم مارچ مانده است .

در اینده ممکن وقت کافی بیابم و این گپ ها را ادامه بد هم. در پایان روز جهانی زن را به همه زنان دنیا و افغانستان تبریک می گویم.

 یار زنده و صحبت باقی

 

 

 

 

 

 

پاورقی ها :

1 _آژانس باختر – هفتم ماه مارچ

2 – افغان پیپر

3 گزارش وزارت کار و امور اجتماعی

4 گزارش وزارت معا رف

5 گزارش وزارت تحصیلات عالی

6 گزارش وزارت امور جوانان

7 گزارش ریاست محابس و توقیفخانه ها