منبع مجله شپيگل آلمان

برگردان از آلمانی به فارسی دری معراج اميری

 

سازمان ملل و ایالات متحده کرزی را مجبور به بازنگری در انتخابات میکنند

8.9.2009

 

رئیس جمهور کرزی : طرفدارانش مراجع تقلبی رأی دهی ایجاد کرده بودند

 

طرفداران کرزی مرتکب تقلب در انتخابات شده اند و اکنون ریئس جمهور کرزی تحت فشار شدید منابع بین المللی قرار دارد: نظر به ادعای یک شبکه تلویزیونی امریکایی  ایالات متحده امریکا و سازمان ملل متحد تقاضای بازنگری بسیار جدی را در زمینه انتخابات نموده اند.

 

واشنگتن کابل

بقول رسانه ها، کرزی و طرفدارانش شدیداً متهم به تقلب در جریان انتخابات ریاست جمهوری شده اند، ایالات متحده امریکا و ملل متحد بر او فشار وارد کرده اند تا در انتخابات بازنگری صورت بگیرد. برنامه تلویزیونی سی ان ان از قول منابع وزارت خارجه امریکا گزارش میدهد که سفیر آن کشور کارل اکن بری در کابل و همچنان همکاران ملل متحد روز دو شنبه شب با کرزی مذاکراتی را انجام داده و از او تقاضا نموده اند تا کمسیون مستقل انتخابات این اتهامات را مورد بازرسی قرار داده و بعد از آن در مورد ضرورت دور دوم انتخابات تصمیم گرفته شود.

یکی از اعضای وزارت خارجه در واشنگتن که اسمش گرفته نشده، از "رها شدن تیری از کمان حکومت اقغانستان" حرف زده است. هدفش اینست تا تثبیت گردد که آیا کمسیون مستقل انتخابات میتواند به آزادی وظایف خود را انجام دهد.

گفته میشود که کارل اکن بری بعد از مذاکره با کرزی گزارش خود را به هیلاری کلینتن نیز فرستاده است.

روز دوشنبه روزنامه واشنگتن پوست از قول دیپلوماتها، کرزی و طرفدارانش را متهم به تقلب در جریان انتخابات نمود. گفته میشود به تاریخ 20 اگست، روز برگزاری انتخابات در حدود 800 حوضه انتخاباتی تقلبی ایجاد گردیده بود که هزاران رأی به نفع کرزی به صندوقها رأی انداخته شده است. دیمترا یانوو آمر کمسیون انتخابات اتحادیه اروپا نیز در مصاحبه ای با روزنامه المانی زبان "تاگس اشپیگل" از تقلب همه جانبه صحبت کرده است.

 با شمارش سه چهارم رأی داده شده، بنا به گفته کمسیون مستقل انتخابات کرزی 48،6%  ارأ را بدست آورده است. رقیب او داکتر عبدالله عبدالله با 31،7% نفر دوم است. برای پیروزی در انتخابات اکثریت مطلق ضرورت است.