عتیق ا لله نایب خیل

                                                         سیدنی

                                       دلو 1387

 

 

 

 

 

حضرت صاحب!

                 " تسلیم هستیم "

 

دربارۀ کار روایی های اداری یکی از وزرای دوران ظاهر شاه حکایت نموده اند که، در ذیل عریضه ی مراجعینی که برای کار در آن وزارت مراجعه می کردند ، می نوشت که : " اگر ازفلان ولایت( ولایتی که خودش  به آن مربوط بود ) باشد مقرر شود ، و الی طبق مقررات اجراات گردد."

 

شایددربارۀ این موضوع مبالغه شده باشد. شاید هم آن وزیر، باری چیزی شبیه آن جمله گفته باشد. ولی می تواند این واقعیت را بازگو نماید که آن وزیر معیاری داشت که بالاتر از قانون بود.

 آنچه از زبان آن وزیر شایع شده بود،این حقیقت را نشان میدهد، که گرچـــه قانون و مقررات درافغانستان برمبنای این ادعای همیشگی که برای تمام شهروندان کشور وضع شده است، و نه برای آنهایی که مافوق قانون قرار داشته اند و یا با آن مقامات شناسایی بهم می رسانیده اند؛ ولی مقامات بالای کشورقانون خاص خود را داشته اند.

درین اواخر،این قانون خاص را درسخنان وموضعگیری های حضرت صاحب صبغت الله مجددی رئیس مجلس سنــای کشور یافتیم .

 

در جلسه ی روز هفتم دلو "مجلس نمایندگان " ادامه ی کار یک ثلث اعضای مجلس سنا ، به عنوان نمایندگان شوراهای ولسوالی ها ، به موضوع جنجال بر انگیزی مبدل شد .

 

این نمایندگان که سه سال قبل به فرمان رئیس جمهور ، از اعضای شورای ولایتی انتخاب گردیده اند ، اکنون ادامه کار آنها غیر قانونی خوانده میشود.میرویس یاسینی ، معاون اول رئیس مجلس نمایندگان معتقد است که عدم بررسی این موضوع در سه سال گذشته اشتباه بوده است. اماصبغت الله مجددی رئیس مجلس سنا در جواب آن عده کسانی که این موضوع را خلاف قانون اساسی دانسته اند می گوید :

 "... بهتر این است که ما به کار خود ادامه دهیم ، اگر( مخالفین ادامۀ کار طبق فرمان رئیس جمهور ) مـــــــــرد هستند بیایند تا ببینیم که چگونه همکاران ما را از مجلس سنا می کشند ".

 

مجلس نمایندگان تازه متوجه شده اند که عدم بررسی این موضوع در سه سال گذشته اشتباه بوده است ، و اکنون که متوجه موضوع شده اند ، جناب حضرت صاحب به ایشان چلینج مردانگی می دهد.

 

نمایندگان محترم مجلس این چلینج حضرت صاحب را باید از همین حالا زیر غور و بررسی بگیرند ،قبل از آنکه سه سال دیگر سپری شود و آن وقت متوجه مردانگی خود و یا عدم آن گردند .

 

اما حضرت صاحب تصریح نکرده است که مشکل نمایندگانی که مرد نیستند،چه خواهد شد. شاید آن" عاجزه ها"پیش از پیش در برابر این قانون رئیس سنادست های خویش را بالا گرفته وبگویند که : حضرت صاحب ما تسلیم هستیم .