زلمی خلیلزاد، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد گفته است که امریکا و دولت افغانستان میتوانند تنها از یک موضع برتر با طالبان میانه رو داخل گفتگو شوند.

 

سفیر امریکا در سازمان ملل متحد روز یکشنبه در گفتگویی با شبکه تلویزیونی "سی ان ان" گفت که به نظر او باید با طالبانی که حاضر به آشتی هستند داخل گفتگو شد.

خلیلزاد در همین حال تصریح کرد که برای رسیدن به این هدف، لازم است حکومت افغانستان و متحدین بین المللی آن در یک موضع واضحا برتر قرار داشته باشند.

سفیر کنونی امریکا درسازمان ملل متحد در همین حال حکومت افغانستان را به صداقت و اثر بخشی بیشتر فرا خواند و گفت " بهتر آن است که حکومت افغانستان با فساد مبارزه کند و مطمئن شود که نیروهایی که این حکومت را تشکیل میدهند با هم متحد باقی خواهند ماند."

اظهارات سفیر سابق امریکا در افغانستان در حالی صورت میگیرد که گزارشهایی در مورد احتمال برگزاری یک کنفرانس "بین الافغانی" در یکی از کشور های اسلامی منتشر شده است.

گفته شده است که درین کنفرانس نماینده گان با صلاحیت دولت افغانستان و گروههای مخالف این دولت، گروه طالبان و حزب اسلامی، شرکت خواهند کرد.

در همین حال یکعده رسانه ها از وجود یک طرح پیشنهادی از جانب ملا عمر، رهبر گروه طالبان سخن بمیان آورده اند که برا ی سازش با دولت افغانستان، به مقامات عربستان سعودی تحویل داده شده است.

سایت انترنتی" واشنگتن پریزم " از قول منابعی در درون دولت افغانستان گزارش داده است که درطرح یاد شده که شامل هفت ماده میگردد، طالبان خواستار "خروج زمان بندی شده" نیروهای بین المللی از افغانستان و جانشینی آنان توسط نیروهایی از کشور های اسلامی شده اند.

"سهیم شدن طالبان در دولت افغانستان" و "عفو افراد مسلح این گروه" از نکات دیگر طرح پیشنهادی رهبر طالبان به دولت افغانستان است که "واشنگتن پریزم" آنرا ملایم تر از موضعگیریهای قبلی طالبان در برابر دولت افغانستان تلقی میکند.