نصیرمهرین

 

سطر های رهنما

 

 

   از میان سرچشمه هایی که میتوان به تراوش های اندیشه وفکر شادروان عبدالرحمان محمودی رسید ، یکی هم عنوان مطلبی است با نام " روش نامۀ ما" .

 

تشریح وتصریح خواسته های دموکراتیک در"روش نامۀ ما"، چنان صاف وپوست کنده ورسا اندکه حتا اگر مرامنامۀ جمعیت وطن را نیز نداشتیم ، "روش نامۀ ما " ، میتوانست به تنهایی  عهده دار مرامنامه وحامل بار آرزوهای جمعیت ایشان باشد.

 

دربدو امر چنان تصور دست میدهد که" روش نامۀ ما " ، معطوف به پاسخ ها، برای آن علاقمندانی است که از فشار های پیشینۀ استبداد نالیده اند. "روش نامۀ ما " پرداختن به آنها را یکسره رد نمی کند. اهمیت ، کیفیت واوصاف آنها را میاورد. از آنها بعنوان درامه های ننگین تذکر میدهد. از مجریان درامه های ننگین یا عمال مردم آزاری دستگاه آغشته به ظلم وستم محمد نادرخانی وهاشم خانی زیر انام ممثلین ماضی یاد میکند. عدم پرداخت به مظالم وسیاه روزی های پیشینه  را به گونه یی که نویسندگان ونامه نویسان آرزو برده اند، با پیش کشیدن تنگی  وقت وکوچکی یا کمی صفحات " ندای خلق " معذورمیدارد . یعنی منکر موجودیت سیاه روزی ها، رشوت ستانی ها . مظالم مختلفی که مردم افغانستان دیده بودند، نیست . حتا حکم پیرامون آن مظالم را در کنارسپاریدن و احاله به عدالت الهی  وتاریخ به حکومت خلق محول می کند. واین درحالی ست که به وظیفۀ عاجل تر وابرام آن اندیشیده وعمل میکند . به وظیفۀ آگاه ساختن مردم به سرنوشت شان . به حکومت مردم وملزومات آن . ودرینجاست که محمودی مبارزات  روشنگرانه واز هم گسستۀ پیشین را باز میابد و با قلم وقدم های نشریاتی و عملی پیوند میدهد.

 

در پیشینه ها، شخصیتی که آگاهانه آن تعهد راصمیمانه پیش می برد وحتا سرش در برابر چوکی های دولتی نخمید، شادروان محی الدین پسان ها معروف به انیس است . تمامی کوشش او در برگهای کتاب" ندای طلبۀ نعارف  . . ." در آنست که اذهان رابرای دسترسی به تحول وتحرک، اصلاحات وجامعۀ قانونمند آموزش وپرورش بدهد.

 

مگر آیا نه اینست که با گذشت هر چند دهه از حیات سیاسی، فرهنگی واجتماعی کشورما ؛باردیگر به تداوم عمر نهادهاوشخصیت های نا آشنا به قاتون ورفتار های قانونیت آمیز وبه انبوه شدن مظالم پیشینه مواجه می شویم ؟

 

مگر نه اینست که  سخن ناشتیده ماندۀ انیس د ومحمودی وغبار و ده های دیگر در گوش جامعه ، بار دیگر ضرورت توجه به آنها وسحنان شان را مطرح میکند ؟

 

گسست های قلمی وقدمی را که دست  استبداد با فشردن گلوی آن ها ایجاد کرد، تنها توفیق استبداد وفرهنگ آن رادر قبال نداشت . بل؛ کج فهمی های زیانمند از روشنگری  ودورماندن از کاروان اصلاح جویی وترقی خواهی رابرای آنانی نیز درپی داشت که به تحول در جامعه میاندیشیدند .

 

 

برگشت به برگهای مطالباتی روشنگران پیشینه و توجه به حال زار جامعه و نهادهای محتاج تغییر ، منطق پیوست و دوری ونقد گسست های شعار آلو د را بسیار درمحراق توجه قرار میدهد. برای این منظور نیزمی شود" روش نامۀ ما" رادگر باره به تعمق نشست . زیرا در آنها سطرهای رهنما کننده رایافته ایم .

 

                                                        ***

 

 

روش نامۀ مـــا

 

شمارۀ سوم ندای خلق . دوشنبه  حمل 1330

 

واقعا ًجای بسیارشکراست(که) اکنون خلق به سیرحوادث مملکت خود علاقه گرفته ودرچند روز،مقالات متعددی به ما رسیده است. با کمال ممنونیت به نویسندگان محترم عرض شکران نموده، ولی با احترام روش خود را درآتی، برای معلومات  ایشان بعرض میرسانیم :

 

نوبسندگان عزیز!

 

ما با ماضی سیاه(که) چه بودونبود؛چه ها کردند ونکردند، درامه های ننگین ممثلین آن سرو کاری نداشته ونداریم . حال وآینده درنظرما قیمتدار، روزنامه ما کوچک ووقت  تنگ است. نویسندگان ما ازمظالم وسیاه روزی ها، رشوت ستانی ها وخودسری ها  داستانها سروده(اند). ولی ما،مأمور تصفیه حساب ماضی نیستیم. ما نمی توانیم قانون متین حضرت خلیفۀ دوم یعنی قانون مصادرۀ علی العمال وضبط اموال مامورین دولت رابا حساب وسنجش عملی سازیم. ما محاکمه ودادگاه تشکیل ندادیم که خوب وبد دیروز را سره کرده ومجسمۀ هرکس را درنظرش مجسم سازیم .

 

غایه اصلی ما آگاه ساختن مردم به طرز تشکیل حکومت خلق یعنی حکومتی است که توسط رأی آزاد مردم انتخاب شده وتوسط خلق یعنی بواسطۀ نمایندگان شان کابینۀ مسؤول تشکیل گردیده؛ وبرای خلق، یعنی مطابق میل رضای مردم وبرای راحت ومعاونت شان کار کند. وهمین است تعریف حقیقی دیموکراسی.

 

ما آرزو داریم خلق مفهوم قانون،وحقوق وراحتی را که قانون اساسی وقوانین عمومی برای خلق تهیه میکند - حقوق حاکم ومحکوم -  طرز انتخاب وکلا- حقوق وکلای شورای ملی- آزادی بیان نشرات واجتماعات سیاسی وتشکیل احزاب ویا جمعیت های سیاسی را بمردم بیاموزیم .

 

ما آرزو داریم بمردم نشان دهیم که چگونه با صبر وثبات واستقامت بدون زور وتشدد فقط از راه دیموکراسی بسرمنزل نجات میرسد .

 

 ماسعی می کنیم حق مسؤولیت واحترام قانون رادرخلق بیدار نموده وبمردم طرزمحاکمۀ آزادوعلنی وروش اثبات جرم ورویه باخلق رادروقت الهام بجرم، نشان داده وبرای حصول این حق ِ خلق مبارزه نماییم .

 

 اینک با تشریح مرام خود ازنویسندگان محترم نیزتمنا داریم که برای رهنمای خلق از قوانین اساسی سایر ملل، طرز انتخابات شان ، آزادی وحقوق شان؛ ازادی مطبوعات وروش آنها وخلاصه از اساسات اولیه دیموکراسی حرف زده ، ترجمه کرده؛ امثله آورده وحساب دیروز را بعدالت الهی وتاریخ وحکومت خلق بسپارند.