دهن کجی طالبان و امریکا به پیشنهاد کرزی

 

8 صبح

 

سه شنبه ، 28 عقرب 1387 ، 20:13 مدیریت

  

مایکل مولن، لوی درستیز ارتش امریکا گفته است که اکنون زمان خوبی برای مذاکره با طالبان نیست.

او این سخنان را پس از آن بیان کرده است که حامد کرزی، رییس جمهور کشور در آغاز هفته جاری گفته بود که او حاضر است تا امنیت ملاعمر را برای مذاکره تامین کند.

آقای مولن که در یک نشست خبری سخن می گفت، بیان داشت که  گفتگو با بخش های از طالبان می تواند به عنوان یک استراتژی دراز مدت در نظر گرفته شود، اما اکنون زمان خوبی برای گفتگو با رهبری طالبان نیست.

او گفت: «در برخی موارد، آن تعداد از جنگجویان که از رهبری طالبان جدا می شوند و قابل تلفیق در جامعه افغانی هستند، شما می توانید با آنها گفتگو کنید». او هم چنان بیان داشت که تجربه موفق آمیز عراق در مبارزه علیه شورش ها می تواند در افغانستان موثر واقع شود. در همین حال کاخ سفید گفته است که آنها هیچ گونه واکنش مثبتی را از سوی ملاعمر مبنی بر درخواست رییس جمهور کرزی در ارتباط به مذاکره شاهد نبوده اند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما هیچ گونه نشانه ای را مبنی بر ختم خشونت‌ها از سوی ملاعمر شاهد نبوده ایم».

این در حالی است که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در اظهاراتی بیان داشته است که آنها با حکومت افغانستان تا زمان حضور نیروهای خارجی در این کشور، گفتگو نخواهند کرد. مجاهد، دعوت حامدکرزی برای گفتگو را «اقدام سیاسی» در آستانه انتخابات خوانده و پرسیده است که  «چرا آقای کرزی هفت سال پیش خواهان برگزاری این مذاکرات نشد؟»

سخنگوی طالبان هم چنان گفته است  که «ما در افغانستان احساس امنیت می کنیم و نیازی به تضمین امنیت حامد کرزی نداریم».