آقای استاد حیدری من یک زن هستم  و عمل کرد هایم " مردانه وار" نه بلکه  دلیرانه میباشد.

 

آقای استاد ، با خواندن مقالات متعدد تان  ناچار شدم چند سطری خدمت تان بنویسم.

بنظر من بیشرین مسولیت در قبال پیشبرد جامعه بدوش معلمین و استادان می باشد. آنان هستند که  خوب و بد را برای نسل آینده کشور معرفی می نمایند. تا زمانی که این استادان "عرف" های  غیر عادلانه و تحقیر آمیز را به دیگران انتقال بدهند، فکر نمی کنم تغیری موثری در زیربنای جامعه و بخصوص در وضع زنان افغانستانی  بوجود بیاید.

من کاملا متعقدم، که یکی از وظایف استادان و رهبران خوب جامعه باید از بین بردن نابرابری ها باشد. عادات و "عرف" های عقب مانده را که در جریان تاریخ توسط افراد مغرض جزو فرهنگ و مقررات جامعه قرار داده شده، از بین ببرند.

شما که خود یک عمر استاد دانشگاه بوده اید،  نباید از جمله کسانی باشید که این "عرف" ها و اصطلاحات زشت را که باعث تحقیر کردن و خورد کردن  هویت خواهران و دختران تان می شود  به دیگران بآموزانید. جای بسیار تآسف است که شما بجای ازبین بردن این حقارت ها در ادامه آنان سعی میورزید.

شما نوشته اید که :" موارد زیادی دیده شده است که زن ها را نیز به صفت "مردانه" تعریف و توصیف نموده اند. فکر نمی کنم که حتی یک زنی هم پیدا شود که اگر به صفت "مردانه" توصیف و تمجید شود، از آن راضی نبوده وحتی خوشنود نگردد".

نخست ، از شما میپرسم که: آیا  شما با همه زنان افغانستان این موضوع را در میان گذاشته اید و موافقت همه  آنان را دریافته اید؟

دوم، چون در مواردی زیادی دیده شده که زنان را هم به صفت " مردانه" تعریف و تمجید نموده اند دلیل شده نمی تواند که این کار درست بوده.

من به هیچ قیمتی حاضر نیستم  بپذیرم که  کسی من را" عاجزه" خطاب نماید با آنکه این واژه در بین مردم معمول و متداول شده است.

وهمچنان هیچگاه خشنود نمی شوم که  کسی بمن بگوید که  "خیلی کار مردانه کردی".

شما منحیث یک استاد باید از تاریخ مبارزات زنان بخاطر دریافت حقوق مساوی و رهایی شان از حقارت و بی هویتی اطلاع داشته باشید.  این را باید بدانید که زنان هم مثل شما دارای هویت می باشند.

تاریخ مبارزات زنان اروپائی و بدست آوردن حقوق از دست داده شان  شاهد این ادعای من می باشد. امروز هیچ قدرتی  توانمندی  این را ندارد که یک زن اروپائی را "کم عقل و کم ایمان"  خطاب نماید.

هر گاه  یک تعداد افراد مغرض در طول تاریخ برای  پیشبرد مرام های نا سالم و جاهلانه خود بر چسپ های بخاطر بی هویت  کردن  زنان  بر آنان زده اند، دلیل شده نمی تواند که ما زنان از ابتدا بی هویت بوده ایم. 

نمی دانم معلومات تان در باره اوضاع سیاسی خارج از محوطه زیست خود تان به چه حد میباشد. بهر صورت می خواهم خدمت تان به عرض برسانم که کشور آلمان همین حالا توسط یک زن رهبری می شود. و این هویت را زنان آلمانی توانستند بدست بیاورند. در حالیکه در این کشور هم "عرف" های نظیر "عرف" های کشور ما وجود داشته . اما مبارزه زنان  با خرد و دلیر( نه مردانه) با همکاری مردان با خرد شان این "عرف" های تحقیر آمیز را از ریشه نابود کردند .

 

سحر درویش

28 اکتبر ، 2008