کشتار دربسترهای خواب

 

مبارزین را به بهانه ی مهمانی به چند دسته تقسیم کردند و در بستر خواب با فیر ماشیندار ها نابود نمودند.

در جمع فرماندهانی که عیله تجاوز ارتش سرخ به مبارزه برخواسته بودند،یکی هم نبی" زارع " روشنفکر حقوق دان ولایت فاریاب بود که به سرعت از افراد باسواد مکتب دیده اضافه از سه صد چریک کوماندو تربیه کرد وجنگهای چریکی را در تابستان سال 0 136در شهر میمنه با روسها سازماندهی نمود.

ویژه گی متفاوت آقای زارع در مقایسه با قوماندانهای جهادی دیگر این بود که بدون وابسته گی به احزاب لانه کرده در پاکستان و ایران جنگ با روسها را با شعار آزادی و دموکراسی پیش گرفته بود .

بعد از تجاوز روسها در 6/10/1358هفت حزب در پاکستان و هشت حزب در ایران با شعار اسلام خواهی دفاتر مرکزی شانرا ایجاد کردند  و کمک های کشور های غربی و ممالک اسلامی  را بمنظور مقابله با روسها دریافت مینمودند.

شعار آزادی و دموکراسی که توسط مبارزین تحصیل یافته در آنزمان عنوان شده بود برای احزاب اسلامگرا قابل پذیرش نبود و  وابستگان احزاب اسلامی در مقابل این شعار واکنش های تند  در سرتا سر کشور از خود نشان میدادند و با مبارزین روشنفکر حسادت می  کردند. روشنفکران ضد تجاوز روس ازین شعار استقبال میکردند .

نبی زارع فرزند سناتور آقا رحیم زارع که پدرش از اعضای پارلمان زمان ظاهر شاه بود، با استفاده ازین شعار روشنفکران فاریابی را گرد خود جمع کرد و آگاهانه تا اواسط سال 1362 با روسها رزمید سرانجام بتاریخ 6 /  6 / 1362  قوماندان عمومی فاریاب حزب اسلامی به رهبری گلبدین  حکمتیار آقای نسیم مهدی  توطه نابودی آقای زارع و یاران اش را  سازمان دهی کرد و به بهانه مهمانی و مذاکرات  نبی زارع را با سه صد تن از مبارزین همسنگر او  به ولسوالی درزاب فاریاب دعوت نمود.

شاهد عینی این کشتار محمد حلیم یکتن از چریک های مسلح آقای زارع میگوید :

"زمانیکه ما بنابر دعوت نسیم مهدی قوماندان حزب اسلامی به ولسوالی درزاب رسیدیم از طرف آقای مهدی سخت استقبال شدیم و از قبل برای هر گروپ پنج نفری و ده نفری منازل مسکونی  جدا و دور از یکدیگر آماده شده بود "

آقای حلیم بخاطر می آورد که سرگروپ های مبارزین، این شکل جدا سازی از هم دیگر را اعتراز کنان به فرمانده شان " زارع "گفتند که توطه  ی در کار نباشد! و اما فرمانده نبی زارع استدلال کرد که میزبان امکانات فراهم آوری مشترک مکان بود باش برای سه صد تن را ندارد و لهذا به کمک منازل باشنده گان درزاب مجبور شده است تا مارا جدا جدا پذیرایی کند.

حلیم که خود در کنار آقای زارع دو سال تمام رزمیده بود اضافه نمود که:

"با شنیدن این استدلال نبی جان قناعت افراد فراهم شد و همه  مطابق خواست میزبان پراگنده شدیم ."

آقای حلیم که بصورت جدا گانه در منزل یکی از اقارب خود رفته بود  و به حمایت میزبان خود از مرگ نجات یافته است، حکایت نمود که :" بعد از نیمه شب نفیر گلوله ها فضای درزاب را انباشت و دریک مدت کوتاه،همزمان بالای دها تن همرزمان ما در بستر خواب با ماشیندار های از قبل آماده شده فیر صورت گرفت ."

آقای حلیم سخنان خود را در حالیکه آه عمیق می کشید با گفتن این جمله خاتمه بخشید:" روشنفکران معتقد و متعهد به آزادی و دموکراسی که علیه روسها می رزمیدند همه به سرنوشت نبی جان  دچار شده اند."

در ولایت پروان و پنجشیر تعدادی از افراد تحصیل یافته که با شعار آزادی و دموکراسی برضد روسها می رزمیدند توسط احمد شاه مسعود اعدام شدند و در ولایت کندز و مزارشریف  فرماندهان مشهور هریک انجنیر سرور و استاد تیمور در یک کمین افراد مسلح حزب اسلامی و جمعیت اسلامی نابود گردیدند و تعداد کثیری از تحصیل یافته گان دیگر که از شعار آزادی و دمو کراسی استفاده میکردند در نقاط مختلف کشور به اشکال گوناگون به قتل رسیدند.

ایجاد وحشت ازقتل و قتال روشنفکران مبارز افغان که  توسط نیروی های وابسته به احزاب اسلامی تحت الحمایت غربی ها و پاکستان و حزب خلق وابسته به شوروی سابق انجام یافته است ،تا به حدی رسیده است که بعد از گذشت 25 سال از مرگ نبی زارع برادراش آقای هاشم زارع والی ولایت جوزجان و سنخنگوی او  محب الله زارع  که برادر زاده نبی زارع نیز می شود با وجود درخواست مکرر گزارشگر کلید گروپ حاضر نشدند تا در باره قتل برادر مقتول خود یک حرف  بگویند گرچه به کرات وعده دادند که در پیرامون قتل نبی زارع و همسنگران او معلومات کتبی میدهند و اما به بهانه های مختلف گزارشگر را روز های پی در پی در انتظار گذاشتند و هیچ سخنی حتی شفاهی هم ابراز نکردند.

یک عضو سابق حزب اسلامی که در جمع افراد مسلح انجنیر نسیم مهدی در خلع سلاح سازی و قتل گروپ نبی زارع سهیم بود با نام مستعار عبدالاحد چریک میگوید:"ما تا لحظه ی تطبیق پلان نمی دانستیم که قوماندان ما آقای مهدی چنین حیله و تزویر در سر دارد فقط یک ساعت قبل از شروع عملیات خلع سلاح سازی به دسته های مختلف تقسیم شدیم و به هرسرگروپ وظایف جداگانه قتل و خلع سلاح سازی در زمینه سپرده شد و در نیمه شب همه گروپ های مسلح آماده شده همزمان در ساعت معین وظایف  شانراانجام دادند ."

آقای عبدالاحد اضافه کرد که:" برای ما تفهیم شد که عساکر نبی برای تصرف ولسوالی درزاب آمده است اگر غفلت کنیم فردا همه نابود خواهیم شد."

او از جوانی و زیبایی نبی و یاران مقتول او که پذیرفت بیگناه جوانمرگ شده اند، اظهار تاسف نمود.

آقای نسیم مهدی که در حاکمیت امارت طالبان در صفوف طالبان پیوسته بود و در شهر شبرغان به آقای دوستم رهبر جنبش ملی اسلامی چند بار در حضور جمع کثیری از شهروندان شبرغان توهین کرده است فعلا بصورت مخفی یا نیمه مخفی در سه ولایت افغانستان منازل مسکونی دارد و زنده گی میکند  گزارشگر با وجود سعی و تلاش نتوانست محل بود باش او را در  ولایات کابل ، مزارشریف و جوزجان دریابد .

سیاستمدار محلی فاریاب آقای ارباب زاده که مدعیست  حادثه قتل نبی زارع  و حوادث مشابه ازین قبیل را در فاریاب دنبال نموده است میگوید:"در اصل سازمان های جاسوسی امریکا و اتحاد شوروی آنوقت هر دو نمی خواستند که افراد ملی در افغانستان نیرو پیدا کنند بدین لحاظ حزب خلق وابسته به روسها و احزاب وابسته به امریکا و متحدین ، لبه تیز قتل و کشتار شانرا متوجه روشنفکران ملی گرا نموده بودند ."

آقای ارباب زاده دلیل حرف خود را بازداشت و اعدام اضافه از پنچصد استاد نهاد های تحصیلات عالی افغانستان توسط خلقی ها و کشتار افراد با سواد و مکتب دیده توسط احزاب اسلامی میداند.

ارباب زاده باور ندارد که نیرو های معتهد و معتقد به آزادی و دمو کراسی تا سالهای طولانی دیگر در افغانستان زمینه رشد داشته باشند .

ارباب زاده که دموکراسی خواهی دولت آقای کرزی و متحدین بین المللی اورا قلابی میخواند، مدعیست که فقط به افراد وابسته به نهاد های استخباراتی کشورهای خارجی در افغانستان منابع مالی فراوان و  زمینه رشد داده میشود ولو که  کوله بار از جرم و جنایت برروی شانه های این جاسوسان گرانی نمایید.

جنایت کاران جنگی و ناقضین حقوق بشردر افغانستان که موازین قبول شده جنگ ، و کنوانسیون های بین المللی را نقض نموده اند،از طرف هیچ مرجع و منبع ملی و بین المللی تا امروز مورد باز پرس قرار داده نشده اند.

                                                                                                                         روشنگر

20-10-08