8 صبح

 

مذاکره یا تلاش برای نجات طالبان؟

             

            به نظر می رسد که گفتگوهای عربستان سعودی میان طالبان و نمایندگان دولت افغانستان جدی بوده است. نکته‌ي جالب این است که اکثریت اشتراک کنندگان در مجلس ضیافت پادشاه عربستان سعودی ادعا دارند که برای «ادای حج عمره» به این کشور رفته بودند. اما سوال این است که این همه مقام دولتی و چندین مقام عالی رتبه پیشین طالبان و شماری از شخصیت های صاحب نفوذ پاکستان، چگونه شده است که در سال روان آن هم به صورت همزمان برای «ادای حج عمره» به عربستان سعودی رفته اند و بعد هم به صورت تصادفی با هم دیدار کرده و در ضیافت پادشاه عربستان شرکت نموده و سازمان استخباراتی عربستان را نیز از «حضور خود در آن کشور مطلع کرده اند».

یک منبع معتبر حکومت افغانستان نیز چندی پیش در صحبت های دوستانه با 8صبح، گفتگوها در عربستان سعودی را تایید کرد و گفت که این گفتگوها از مدتی به این سو ادامه دارد. به گفته‌ي وی تنها در بار آخر این افراد در ضیافتی که از سوی پادشاه عربستان سعودی ترتیب داده شده بود، شرکت کردند و نیز از جزییات گفتگوهای خود سازمان استخباراتی آن کشور را در جریان قرار دادند.

هرچند حکومت افغانستان و اشتراک کنندگان این گفتگوها، مذاکره را رد کرده اند، اما اظهارات رییس جمهور کرزی پس از انتشار جزییات این گفتگوها در روزنامه های بریتانیای نشان می دهد که «نیم کاسه ای زیر کاسه است».

با این حال در شرایطی که شواهد متعددی در مورد ضعیف شدن طالبان در دست است و حکومت پاکستان حاضر شده است تا در برابر آنها بجنگد، ایالات متحده امریکا مصمم به ادامه عملیات در مناطق قبایلی است، ناتو در صدد فرستادن نیروی بیشتر به افغانستان است و تلاش بر این است تا با استفاده از فرصت به دست آمده میدان برای طالبان هرچه بیشتر تنگ شود، آمادگی سری حکومت افغانستان برای مذاکره با طالبان چیزی جز تلاش جهت نجات این گروه از وضعیت موجود نیست.

از سوی دیگر مذاکراتی از این دست نشان می دهد که حکومت افغانستان برخلاف ادعاهای قبلی اش، به مساله پذیرش قانون اساسی از سوی طالبان و پیوستن مخالفان به حکومت چندان پايبند نیست. این در حالی است که رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا روز گذشته به صورت تلویحی موضع قبلی حکومت افغانستان را تکرار کرد و گفت که آن کشور از روند مصالحه و پیوستن طالبان با حکومت افغانستان حمایت می کند نه از مذاکره با آنها.

باوجودی که حکومت افغانستان گفتگوهای عربستان سعودی را تایید نکرده است، در عین حال از توضیح بیشتر در ارتباط به پیوندهای طالبان و القاعده نیز سخنی به میان نیاورده است.

به نظر می رسد که تشدید روند گفتگوها با طالبان به هدف جلب حمایت این گروه در انتخابات صورت می گیرد. آقای کرزی که از همه جا نا امید شده است و حتا باور دارد که دوستان بین المللی اش نیز از وی دیگر حمایتی نمی کنند، حالا به دنبال طالبان رفته است تا در کنار دوستان اش از حزب اسلامی آقای حکمتیار، تروریستان را نیز با خود همگام کند، تا روند نیمه تمام دموکراسی بیشتر قوت بگیرد.

متاسفانه سیاستمدار جهان سومی که هرقدر در گفتار خود طرفدار دموکراسی باشد، در عمل به همان اندازه طرفدار چسپیدن به قدرت است و به قول خود آقای کرزی قدرت را «ایلا دادنی نیست».

بدبخت مردمی‌اند که دروغ های این گونه سیاستمداران را مبنی بر صداقت و وطن پرستی باور می کنند و فکر می کنند که موضع گیری های تند آنان در برابر تلفات غیرنظامیان در شیندند و یا جاهای دیگر انگیزه سیاسی ندارد و صرفا از روی احساس پاک ملي‌گرايي بیان شده است.