محمود منجم زاده برلین آلمان

15-09-09

 

کنگرس جهانی حمایت از اطفال مورد خشونت و تجاوز جنسی در ماه نوامبر در برازیل 2008

 

 

در آستانه برگزاری کنگرس جهانی مبارزه با فروش وسوء استفاده جنسی دختران جوان در برازیل کنفرانسی تحت عنوان اطفال فروشی نیستند و مبارزه علیه سوء استفاده جنسی از نوجوانان پسرو دختر درماه جون 2008 میلادی درمرکز بنیاد پژوهش Friedrich –Ebert  برگزار شده بود که در آن ده ها سازمان غیر دولتی و نهاد های مدافع حقوق اطفال اشتراک ورزیده بودند .

کار شناسان مدافع حقوق اطفال طرح های را برای مبارزه جدی علیه فروش و خشونت علیه اطفال در سومین کنگرس جهانی مبارزه علیه سوء استفاده جنسی از اطفال که در نوامبر سال 2008 میلادی در برازیل بر گزار میگردد ارایه مینمایند .

در سالون کنفرانس عکس بزرگی مشاهده میشد، که یک دخترجوان صورت اش را با دو دست خود پوشانده بود تا درد ورنجی را که دراثر تجاوز جنسی به وی صورت گرفته است پنهان نماید و از زیر دست هایش قطرات اشک جاری بود که در حقیقت این اشک های ده ها هزار دختر خورد سال و نوجوان ی است که روزانه در تمام نقاط جهان مورد تجاوز و کارجسمی طاقت فرسا و سوء استفاده جنسی قرار میگیرند .

معاون ریاست یونیسف نیویارک خانم (هیده جانسن ) که قبلا وزیر توسعه اقتصادی کشور ناروی بوده است در این کنفرانس چنین گفت : حدود  1،2 ملیون دختر در جهان به خود فروشی مجبور شده اند اغلب این دختران 11 ساله یا کمتر میباشند .

10 فیصد اطفال در محدوده خانواده و آشنایان مورد سوء استفاده جنسی قرار میگیرند که اطفال آنان را میشناسند ولی از ترس یا شرم چیزی نمیگویند .

طبق گزارشات یونیسف سالانه 1،3 ملیون دختر وپسر توسط باند های فروش انسان مورد خرید وفروش قرار میکیرند.

بنا به گزارشات سازمان ملل متحد حدود 1.8 ملیون دختر و پسردر جهان به خود فروشی و گرفتن عکس های برهنه و تحریک کننده در انترنت مجبور میشوند این جنایت حالا جهانی شده است که باید جامعه جهانی علیه آن مبارزه جدی را آغاز نماید .

خانم (مارلنه روپرت ) نماینده پارلمان آلمان و مسؤل بخش همایۀ اطفال از چگونگی این کنفرانس و برنامه های آینده آن چنین گفت : ما تلاش خواهیم کرد تا در کنگرس جهانی علیه تجارت اطفال وسوء استفاده جنسی کار های انجام شده را در این زمینه معرفی نمایم و رفرم حقوق و جزائی که روی آن کار شده است ارایه نمایم کمیسیون های برای هماهنگی بین مقامات پولیس بوجود آمده است، که مجرمین را در محل واقعه گرفتار نمایند و همچنین سوء استفاده جنسی از اطفال به عنوان اشتباه کوچک تلفی نگردد محاکم باید درتحقیقات خود علیه مجرمین تجاوز جنسی و خشونت علیه اطفال جددآ عمل نمایند و برای قربانیان تجاوز جنسی کمک های درمانی میسر گردد واز کشور های امظا کننده قرار داد حفاظت از اطفال جددآ درخواست گردید تا محتوای این میثاق را با تمام امکانات حقوقی وعدلی عملی نمایند .

گزارشات دیگری حاکی از ان است که سالانه هزاران طفل در کامپوجیا در راه پیداکردن کار برای خود فروشی به تایلند فروخته میشوند و اطفال در اثر نقاط جهان مانند برده وغلام به کار های جسمی طاقت فرسا و خود فروشی مجبور میگردند بیشتر این کودکان که بسیار فقیر اند در راه پیدا کردن کار بدام شکارچیان سوء استفاده جنسی میافتند .

بیشتر این اطفال از مراجعه نمودن به مقامات امنیتی و عواقب وخیم آن ترس دارند و این باعث میشود که شکایت نکنند در بعضی ممالک جهان گفته میشود که حتی مقامات پولیس در تجارت فروش اطفال و سوء استفاده جنسی علیه اطفال سهم دارند .

اینترنت یک امکان دیگر سوء استفاده جنسی از نوجوانان پسر ودختر در آلمان و سایر کشور های صنعتی جهان میباشد هزاران نفر ازاین طریق به نمایش عکس های برهنه و تحریک آمیز اطفال و سوء استفاده جنسی میپردازند .

اطفال و نوجوانان نااگاه به آسانی به دام این جنایتکاران میافتند در سال 2003 بیشتر از 3 ملیون عکس های برهنه و زنندهء اطفال در انترنت منتشر شده بود .

طرح این مسایل زنگ خطری است که اطفال را تهدید میکند  والدین، معلمین، نهاد های اجتماعی  روحانیون در این قسمت مسؤولت بسیار مهمی را به عهده دارند .

یکی از اهداف مهم این کنفرانس توجه بیشر به نوجوانان میباشد که در راستای فراهم نمودن زمینه کار و ادامه درس برای آموزش شغل تلاش ورزند چون مبارزه با سوء استفاده جنسی بدون در نظرگرفتن شرایط اقتصادی میسر نمیباشد .

پیشنهاد دیگری نیز در این کنفرانس مطرح گردید، که در کنفرانس ها ونشست های که به این مناسبت در اکثر نقاط جهان برگزار میگردد تا حد امکان اطفال و نوجوانان که این مشکل مواجع شده باشند نیز حضور پیدا کنند تا خود مشکلات و تجاروب خود را دراین زمینه بیان نمایند .

در بعضی کشورهای اروپایی مراکز درمان جسمی و روحی برای این اطفال فراهم میباشد تا به ایشان رسیدگی شود و اگر خانۀ نداشته باشند برای شان جای مناسبی میسر میگردد .

گزارشاتی رسیده از افغانستان حاکی از آن است که تجاوز و سوء استفاده جنسی از اطفال نسبت به سال های قبل بیشر و خشن تر شده است حتی به کودکان زیر یک سال نیز ترحم نمیشود از صد ها مورد تجاوز جنسی در افغانستان حتی 10 فیصد آن به محکمه کشانده وعامیلین آن مجازات نمیشوند توجه مقامات امنیتی افغانستان در این مورد نزدیک به صفر میباشد .

 خیلی از فامیل ها به علت عدم پیگرد قانونی مقامات مسؤل به محکمه مراجعه نمیکنند و این غم و رنج را برای همیشه در قلب خود مدفون میکنند که اثرات نا گوار آن بر جسم وجان آنان رسوخ نموده، که به بیماری های جسمی و روحی شان منجر میگردد.

گزارشات ماه های ثور، جوزا، سرطان و اسد سال 1387 نشان میدهد که در شمال افغانستان ده ها دختر از سن کمتر یک سال تا 14 سال به طور وحشیانۀ مورد تجاوز جنسی قرار میگیرند و کمتر مجرمی در این زمینه گرفتار شده است ناله و زاری والدین هیچ مقام دلسوزی را به فکر جلوگیری و مجازان عامیلین این تجاوز ها نکرده است فقط چند مسؤل پولیس تا حال برطرف شده است

اطلاعات از افغانستان حاکی از آن است که بعضی مقامات پولیس در این تجاوز ها بطور مستقیم و یا غیر مستقیم ارتباط دارند از همین لحاظ امکان گرفتار مجرمین نزدیک به صفر میباشد .

در کشور جنگ زده ء مانند افغانستان خشونت علیه زنان و دختران بیشتر از جاهای دیگریست .

در 30 سال گذشته خشونت علیه زنان و دختران که اغلب به تجاوز جنسی شان منجر میگردد از طرف گروهای در حال جنگ اعمال گردیده است، که زنان و اطفال بیشتر در اثر این جنگ ها آسیب پذیر بوده اند و درآینده نیز خواهند بود .

خشونت علیه زنان در افغانستان متاسفانه به یک فرهنگ تبدیل شده است که نه تنها خانواده های کم سواد بلکه خانواده های با سواد و بلند جامعه را نیز در بر میگیرد .

آسیب پذیر ترین موارد این خشونت ها  زنان بیوه، دختران و پسران یتیم و خانواده های فقیر میباشند که حتی حاضر اند فرزندان خود را در مقابل پول ناچیزی بفروشند که دولت افغانستان و جامعه جهانی با کمک های ملیارد ها دالر کوچکترین کمکی به آنان نکرده است .