پیکار پامیر – تورنتو

08.09.08

 

                از انکار  تا اعتراف

 

روزنامه ی انگلیسی زبان ( گلوب ان میل ) چاپ تورنتو ، گزارش جالبی دارد از اسلام آباد که آنرا در شماره ی تاریخی دوم ماه سپتامبر 2008 میلادی خویش بچا پ رسا نیده است . اینک ، ترجمه ی فارسی گزارش مذکور غرض آگاهی بیشتر خواننده گان ارجمند تقدیم میشود :

" دیروز یکی از مامورین بلند رتبه امنیتی پاکستان تایید کرد که شبه نظامیان طالبان ، همان صورت جدید القاعده میباشند  و کشورش در یک حرکت تازه در جهت جنگ علیه تروریسم  به یک مبارزه ی جدی علیه  بنیادگرایی مواجه است . "

روزنامه علاوه میکند که :  "  پاکستان در گذشته  در برابر هر ادعایی مبنی بر موجودیت پایگاه های وسیع القاعده در خاک آن کشور، نه تنها عکس العمل جدی و انتقاد آمیزی نشان میداد، بلکه این ادعا ها را شدیدا  رد هم میکرد. "

گزارش می افزاید : " رحمن ملک  نایب وزیرداخله ( وزارت کشور ) پاکستان  اظهار داشت که تصمیم اتخاذ شده تا در برابر پایگاه های تندروان در نواحی مرز میان افغانستان و پاکستان از قدرت نظامی استفاده صورت گیرد .  نیرومند ترین  جنگجویان  در زیر چتر تحریک طالبان  قرار دارند . "

روزنامه متذکر میشود :  " مقامات  پاکستانی در گذشته سعی داشتند میان شبه نظامیان طالبان به عنوان جنبش داخلی  و القاعده به رهبری عربها ( بمثابه نیروی خارجی )  تفاوت قایل شوند . اما رحمن ملک اعتراف نموده است که شبه نظامیان مذکور در هر دو سوی مرزمی جنگند "

در گزارش آمده :  " کمال بخاری مدیر و تحلیلگرامور خاور میانه در چهار چوب موسسه ی پیشبینی های استراتژیک امریکا  گفت  رهبران پاکستان برای مدت های طولانی چنین چیزهایی را انکار میکردند ، دلیل آن این بود که هنوز تحت چنان فشاری قرار نگرفته بودند تا بگویند  القاعده در پاکستان موجود است .  ولی رویداد های هفده هجده ماه اخیر ، یکنوع بیداری در این زمینه را نشان میدهد. طالبان و سایر تندروان در یکسال گذشته دست به اقدامات تباه کننده ی  ناشی از انفجارات انتحاری یازیده و افراد نظامی و غیر نظامی را هدف قرار داده اند . "

گزارش همچنان می افزاید :  " اعترافات  رحمن ملک ، نشانه هایی از امید را برای واشنگتن  به بار می آورد تا پس از سالها نا رضایی ، ( امریکا ) از اقدامات اسلام آباد علیه تروریسم  راضی گردد . ادمیرال مایک مولن  فرمانده کل نظامی ایالات متحده  پس از ملاقات با همتای پاکستانی اش ( اشفاق احمد کیانی ) ، روحیه ی مثبتی داشت ."  و متعاقبا از قول این فرمانده که در وزارت دفاع امریکا ضمن یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت میکرده است ، میگوید : " وی اطمینان حاصل نموده است که جنرال کیانی اقداماتی را انجام خواهد داد ، در عین حال او فکر میکند، انجام این اقدامات  در عین زمان  نیاز به زمان خواهد داشت ."

به قول گزارشگر،  رحمن ملک  ضمن صحبت با خبر نگاران  گفته است : " ما در جنگ علیه  طالبان دست بالایی داریم . من به شما اطمینان میدهم که شورشیان رو به فرار اند ، در غیر آن دستگیر یا کشته خواهند شد . "

روزنامه می افزاید :  "  تحلیلگران میگویند  این ، یک لفاظی محض نیست . پاکستان در هفته های اخیر تعرضات نظامی در دوبخش نواحی مرزی ( باجور و سوات ) را به راه انداخته است . . . "

بر بنیاد گزارش مذکور ، " سید بخاری یک تحلیل گر مقیم پشاور گفته است  فکر میکنم  اکنون مقامات پاکستانی جدی هستند . آنها در سابق ، وظیفه ی شان علیه طالبان را کاملا انجام نمی دادند، زیرا ملحوظات سیاسی و قرار داد متارکه در میان بود . . . "

گزارش از قول رحمن ملک مینویسد : " ما یکبار رد پای ایمن الظواهری را شناسایی کردیم ،  اما این شانس را از دست دادیم . او میان مهمند و بعضی مواقع میان کنر و پکتیا  در حرکت است  . . .  اسلام آباد در نظر دارد  مردم اطراف سرحدات ( قبایل ) را علیه تندروان آماده سازد . شاید به تعداد پانزده هزار ملیشه ی قبایلی به همین منظور گرد آورده شوند . "  ( پایان )