گزارش از :  پیکار پامیر – تورنتو

02-08-09

 

دهمین محفل کاروان شعر در تورنتو بر گزار گردید

 

 

به سلسله ی تدویر محافل شعر خوانی بنام  ( کاروان شعر وادب ) در تورنتو ، روز شنبه سی ام ماه آگست ، دهمین محفل این کاروان در دانشگاه تورنتو بخش ( اسکاربورو) دایر گردید .  محفل مذکور که به ساعت هشت شام به گرداننده گی شاعر جوان افغان ( صبور صهیب) آغازشد ، دران عده ی قابل ملاحظه یی از شاعران ، ادبا ،  نویسنده گان و شعر دوستان شهرتورنتو اعم از خانم ها و آقایان  و نیز، شاعران مهمان از شهر مونتریال کانادا و حومه ی شهر تورنتو اشتراک نموده بودند . 

در ابتدا ، صبور صهیب به معرفی یکی از شاعران جوان و نو پرداز میهن ( مجیب مهرداد) پرداخت و غزلی از او را بخوانش گرفت که مورد استقبال حضار واقع گردید .

آقای ( نظری )  معاون انجمن فرهنگی افغانهای مونتریال نخستین شاعری بود که عقب مکروفون قرار گرفت و سروده اش را که در قالب مثنوی و درتحسین از زبان  دری انجام داده بود ، قراات نمود .  آقای ( تابش) که از شهرک لندن انتاریو در این محفل اشتراک نموده بود ، پارچه غزل میهنی و جذابش را خواند و با کف زدن های حضار بدرقه شد .

دوشیزه ی جوان ( یلدا شمس ) ، شعری از شهید ( نادیه  انجمن ) شاعره ی  از دست رفته را خواند .  نادیه انجمن ، طی این سروده ی زیبا ، از یکطرف مظلومیت های زنان افغان را به تصویر کشید ه و از سوی دیگر همت والا واراده ی طلسم شکنانه ی این بخش عمده ی جامعه را فریاد میکند که حقا مورد ستایش حاضرین واقع گردید .

آقای ( بختیاری ) شاعر شیوا بیان و مسوول مرکزاسلامی کمیل در تورنتو  نیز غزل زیبای خودش را بخوانش گرفت که مورد استقبال واقع شد .                                                       در این بخش از برنامه ، حضار به صرف غذایی دعوت شدند که از طرف دست اندر کاران تدویر محفل تهیه شد ه بود .   

دربخش دوم برنامه ، خانم حنیفه فریور مدیر مسوول ماهنامه ی ( پیام روز) چاپ تورنتو ، عقب مکروفون قرار گرفت و در مورد شاعر آزادیخواه فلسطین  ( محمود درویش ) صحبت های مفیدی ارایه نمود که مورد توجه خاص حضار قرار گرفت .

وکیل بهارابی مسوول گرداننده ی برنامه ی انترنتی  ( رنگین کمان ) در تورنتو، پیرامون شخصیت شاعرانه ی اخوان ثالث ، شاعرسرشناس ایران زمین صحبت نموده و ضمنا سروده ی مشهور او بنام  ( زمستان ) را دکلمه کرد  و همچنان در مورد ( ورجینا وولف ) شاعر درد آشنای انگلستان تذکرات جالی داشت .

خانم فاطمه اختر نیز بالنوبه  ، سه پارچه از سروده های تازه ی خویش را قراات نمود .

اصغرعبادی شاعرمقیم تورنتو غزلی را که اخیرا سروده بود خواند و آنرا در یکی از کمپوز ها و بدون پژواک تار و موسیقی زمزمه کرد.

پیکار پامیر غزل تازه ی عاشقانه ی خویشرا دکلمه کرد  و عبدالسلام قاضی ، عتیق یوسفی ، هارون راعون ، کامران پوپل ، داکتر حسینه رسولی ، خواجه صدیق للندری و احمدی عباب  غزل های شان را بخوانش گرفتند . آقای        

بخش جالبتر برنامه ،  در نیم ساعت اخیر صورت گرفت  و آن این بود که آقای میرحسین مهدوی غزلی از شاعر جوان مقیم تورنتو  ( هارون راعون ) بنام " اشتباه باور "  را به صورت مستقیم و در حضور شاعر مورد نقد و بررسی  قرار داد .  این بخش ، از این جهت جالب و بکر بود که اولا آقای مهد وی صحبتش را  با شیوه ی بسیار صریح ، دوستانه و دور از هر نوع حب و بغض آغازو دنبال کرد . دوما ، آقای راعون در پایان نقد غزلش، عقب مکروفون آمده ازنقاد جوان (مهدوی ) صمیمانه تشکرنموده اظهار داشت که ما باید همیشه از این روش استقبال نماییم تا راه نقد و پذیرش نقد در جامعه ی ادبی ما جا بیفتد . حضار از شنیدن این صحبت ها و این برخورد های صمیمانه و آموزاننده  با کف زدن های ممتد  استقبال بعمل آوردند .

دراخیر برنامه ، سوال و جوابی هم  از سوی حاضرین در این زمینه بعمل آمد که آنهم با نهایت گرمی و اخلاص ادامه یافت .

محفل بالاخره ساعت 11 شب ، با خوشی و شعف فراوان پایان یافت .