روزنامه ی گلوب ان میل مورخ دوم ماه آگست2008

 

برگردان  :  پیکار پامیر – تورنتو

 

سازمان جاسوسی پاکستان و استفاده از شورشیان مسلح علیه  امریکا ، هند و افغانستان        

                  

روزنامه ی مشهور (گلوب ان میل) چاپ تورنتو ، گزارش مفصلی دارد پیرامون نقش سازمان اطلاعات نظامی پاکستان ( آی. اس . آی) در قبال تروریسم و نا امنی در افغانستان که آنرا در شماره ی دوم ماه آگست سال روان خویش بچاپ رسانیده است .  اینک ، ما ، بخشی از این گزارش مفصل را به فارسی دری بر گردانیده و تقدیم خواننده گان ارجمن مینماییم:

"  برخلاف پرنسیپهای یک سازمان جاسوسی که کارهایش باید کاملا پنهان بماند ، آی. آس. آی(سازمان اطلاعات نظامی پاکستان ) ، توجه زیادی را بخود معطوف گردانیده است . آی. اس. آی بخاطر آنکه نخواسته تروریسم در پاکستان را تحت کنترول در آورد ، از طرف حکومت امریکا مورد توبیخ قرار گرفته است .  اخیرا، پاکستان ، پس از سالها انکار، به آنچه اعتراف میکند که دیگران همیشه میگفتند.  یکی از وزرای حکومت پاکستان بنام شری رحمن اظهار داشت :  شاید هنوز اجنت هایی در آی. اس. آی وجود داشته باشد که تعلقاتی به طالبان دارند. آنها شاید اقدامات خود سرانه مطابق به میل خود شان و مغایر منافع و پالیسی  های حکومت پاکستان انجام میدهند که ایجاب میکند آنها را شناسایی نموده ریشه ی شان را بکشیم . "

گزارش می افزاید :  "  هر کسی که گذشته ی آی .اس.آی را میداند ، میپذیرد که این ، یک افشاگری محض نیست ، بلکه  مناصفه ی یک حقیقت است . در سازمان آی.اس.آی خود مختاری شخصی وجود ندارد که کسی ازان طریق بتواند با طالبان کارکند ، مگرخود سازمان مذکور.  آی.اس.آی و نیرو های نظامی پاکستان که برای آن کار میکنند ، اصلا ایالات متحده  و حامد کرزی در افغانستان را نمیخواهند ، زیرا آنها معتقد اند که پاکستان باید سرنوشت ملت و امنیت  خود را خودش بدست داشته باشد. نیروی نظامی پاکستان به اشتغالات  امریکا در منطقه اعتماد ندارد . نیروی مذکور همچنان به حکومت آقای کرزی که با هند ، این همسایه ی متخاصم پاکستان نزدیکی دارد ، اعتماد کرده نمیتواند. "

در گزارش همچنان آمده :  "  ژنرال حمید گل  که از زمره ی روسای مشهور و متقاعد آی. اس. آی میباشد، اظهار میدارد که  هیچ کس در پاکستان نه میخواهد پیروزی امریکا را مشاهده نماید. امریکا آرزو دارد ما را نوکر هندوستان بسازد. "

گزارش متذکرمیشود : " آقای ستیفن کپس معاون مدیر سی. آی . ای  در ماه جولای (ماه گذشته) سفری به پاکستان داشت و اسناد موثقی را باخود حمل میکرد که نقش آی.آس.آی یا سازمان اطلاعات نظامی پاکستان  در حمایت از طالبان را به اثبات میرساند، بویژه ، وی برای اشفاق کیانی فرمانده نیرو های مشترک آن کشور ثابت نمود که آی.اس.آی همکاری با گروه تروریستی ملاحقانی  را ادامه میدهد. گروهی که در سالهای 1980 میلادی به قصد جهاد ایجاد گردید  و مورد لطف و حمایت آی.اس.آی و سی. آی. ای قرار داشت. ملاحقانی همچنان به انتقام گیری ، غارت  و ویرانگری اش در داخل افغانستان ادامه میدهد. برای حکومت پاکستان ممکن نیست حمایتش از او را دریغ نماید "

در گزارش مذکور میخوانیم :  " اخیرا گفته شد که حکومت انتخابی پاکستان سعی بعمل آورده تا سازمان جاسوسی آی.اس.آی را تحت اداره ی حکومت ملکی قرار دهد، بنابران ،  دستوراتی در این زمینه  به وزارت کشور صادر کرده است . ولی ، مادامکه این موضوع به ژنرال کیانی فرمانده ی نیرو های مشترک آن کشور گوشزد گردید ، وی شدیدا عصبانی شده در نیمه های شب به یوسف رضا گیلانی نخست وزیر آن کشور دستور داده  تا این اقدام را متوقف سازد و لهذا، ساعت 3 صبح ، نامه ی جدیدی مبنی بر انصراف از چنین تصمیمی عنوانی وزارت کشور صادر شد. نکته ی معترضه اینست که آی.اس.آی ناظر حکومت  بوده و اداره ی حکومت موجوده که توسط بخش نظامی لطمه دیده و خیلی نا توان است ، از شکل ظاهری گزارش نیروی نظامی دفاع مینماید."

گزارش متذکرمیشود : " آی.اس.آی طی سه دهه ی اخیر ، گروه های بنیاد گرای اسلامی را در خارج و داخل کشور در راه انجام دادن کار های نا روا ، بخصوص علیه افغانستان و هند بسیار استعمال نموده است . از زمره ی اقدامات مهم آن ، ایجاد تشکیلات مجاهدین  برضد عساکر  روسی و گروه  طالبان بود که قدرت را در میانه ی دهه ی نود در افغانستان قبضه کردند.  اما ، قرار بود  سازمان جاسوسی آن (آی.اس.آی)  پس از حادثه ی یازدهم سپتامبر در کنار ایالات متحده ی امریکا علیه تروریسم بایستد .  ولی ، این سازمان ، نه تنها علیه تروریسم  کاری انجام نداد ، بلکه شبه نظامیان طالبان را بمثابه ی پیاده ی شطرنج در دست نگهداشت  تا از یکطرف افغانستان را دچار پروبلم  گذاشته  برای امریکا محدودیت  ایجاد نماید ، از سوی دیگر ، در کشور هند، این رقیب دیرینه اش نفوذ داشته باشد.  طالبان  بمثابه ی ابزار بدست پاکستان ، بخاطر نگهداشتن افغانستان در چنگ اسلام آباد میباشند . در غیر آن ، پاکستان میان دو کشور ( افغانستان و هندوستان ) خورد خواهد شد . این ، در واقع ، یک دکترین نظامی بخاطر نجات ملی است  تا رعایت یک ایدیولوژی بنیادگرایی . "

یادداشت مترجم :  این گزارش و سایر گزارشات منابع موثق، یکبار دیگر ثابت میسازد که حکومت پاکستان از طریق سازمان اطلاعات نظامی آن کشور که قبلا توسط انتلجنت سرویس انگلیس، سی .آی. ای  و موساد اسراییل به حد کافی تقویه شده است ،  در ایجاد، پرورش، حمایت  و صدور تروریسم به منطقه و حتا به سایر نقاط جهان نقش اساسی داشته بمثابه ی منبع اصلی تروریسم جهانی شناخته شده است . اما با آنهم ، ملاحظه میشود که مقامات امریکایی ، چنین حکومتی را بجای مجازات  ، هنوز هم با مساعدت های بلیون دالری اش ، مورد حمایت و تفقد قرار دا ده و میدهد .  (پایان)