سیدهاشم سدیـد

08.06.2008

 

 

 

" جنایات طالب مرزی ندارد! "

 

 

خبر اسفناک و دردانگیز قتل عبد الصمد روحانی کارمند رادیو بی بی سی در کابل که در حین زمان به حیث خبرنگار زبان پشتوی این رادیو در هلمند کار میکرد را از تلویزیون آریانای آقای بیات شنیدم.

خبری بود واقعاًَ غم انگیز و تکان دهند.

قرار اطلاع جسـد این جوان 25 ساله بروز یکشنبه 19 جوزا در شهر لشکر گاه مرکز ولایت هلمند، در حالیکه آثار شکنجه و نشان سه مرمی در وجودش به نظر میرسید، بدست آمده است.

 این قتل فجیع یک بار دیگر چهره کریه، روان بیمار و سرشت جنایت پیشه  طالب را بیشتر از پیش در انظار جهانیان به نمایش گذاشت.

مرحوم عبدالصمد روحانی یک روز قبل از آن که جسد وی پیدا شود. در جادۀ خارج از شهر لشکر گاه ربوده شده بود. طالبا مرحوم روحانی را طی سه سال گذشته چندین بار تهدید به مرگ نموده بودند.  بـه گفتۀ برخی منابع درحدود یک سال قبل چند تن ازافراد مسلح طالب به قصد کشتن وی به خانه اش حمله نموده بودند، ولی در آن وقت مرحوم روحانی به منزل نبود.

نگارنده ضمن آن که هچون قتل ها را که مکرراًَ  و هر از گاهی در افغانستان رخ میدهد  شدیداًَ محکوم می کند، به فامیل داغدیدۀ مرحوم روحانی تسئلیت عرض نموده خود را شریک اندوۀ جانکـاه ایشان می داند.

تهیۀ خبر در افغانستان واقعاًَ  کـار خطرناکیست که فقط  اشخاص متجاسری مانند روحانی و نقشـبندی و رضائی و امثال این ها جرأت میکنند به آن دست بزنند.

نکتۀ بسیارنگران کننده، البته اینست که دولت افغانستان درافغانستان، وجامعه جهانی درمورد مصونیت خبرنگاران چه در افغانستان و چه در سایرمناطق خطرناک جهان، هیچ گونه کار مؤثری را انجام  نمی دهند.

قتل روحانی مرحوم نشان داد که طالب پابند هیچ نوع قواعد و قوانین جهانی نبوده، هیچ گونه ارزش بـه جان انسان قایل نیست.

 قتل خبرنگاران ضربۀ شدیدی است به آزادی مطبوعات و تهیه خبر که باید جلو آن گرفته شود!