بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 نگرانی و پیشنهاد  جمعی از افغانهای مقیم تورنتو پیرامون اوضاع نا گوار افغانستان                

            

مقدمه  :  داوریها و نظریه پردازیها  جهت برون رفت از بحران کنونی افغانستان  و سهمگیری در امر اصلاح و بازسازی کشور ،  از زمره ی وظایف و مسوولیت های همه ی افغانها ی وطندوست میباشد .

سایه ی شوم جنگ خانمانسوز چندین ساله و تنشهای ناشی ازان ،  هنوز مانع بزرگی در راه رسیدن به آرزو های ملی ما  بحساب میرود . حضور سران ورهبران احزاب و تنظیم ها و گروه های درگیر در هرم سیاسی مملکت ، هنوز طرفین قضیه محسوب میگردند .  

وجود فقر و بیکاری و عدم موفقیت جامعه ی بین المللی  در باز سازی افغانستان از یکطرف و   اتکای برخی از گروه های حاکم  به گرایشات قومی ، قبیلوی و تعصبات زبانی از سوی دیگر دورنمای  تامین صلح و امنیت در کشور را به چالش گرفته است .

ضعف سیستم قضایی ، تناقض در قوانین ، عدم آگاهی مردم از قانون ، کهنه بودن و مغلق بودن قوانین ، عوامل دیگری اند که دامنه ی فساد را در کشور گسترده نموده است .

دولت ، در نبود یک برنامه ی مشخص و عدم قاطعیت در عمل ، در برابر گروه مخالفین مسلح ، از جمله  طالبان ، فضا را برای مانور بیشتر سیاسی و جلب مساعدتهای مالی و نظامی بیشترجهان  مساعد ساخته در استحکام مواضع سیاسی و دولتی خود در تلاش است .

همچنان کشت کوکنار و تولید سر سام آور مواد مخدر،  اتکای کشور های ذیدخل در امور افغانستان   بر  استراتژی ناقص و  دور از واقعیت های جامعه ی افغانی که پیوسته  ویرانی و تلفات بی لزوم را بار آورده و می آورد ، هم دولت موجوده ی افغانستان را منفعل ساخته   و هم شورشیان مسلح صادر شده را روز تا روز در حمله و گریز شان  تشجیع میکند  .  چنانکه  گسترش انفجارات خونین  و  عدم تامین امنیت سراسری ، کلیه  افغانها را در داخل و خارج افغانستان  را شدیدا نگران ساخته است .

بنابران ، اخیرا  تعداد ی از افغانهای مقیم شهر تورنتو ، مشمول فعالین سیاسی ، رسانه های  جمعی ، انجمن ها ی جوانان و کلان سالان ، نویسنده گان ، تحلیلگران و محققین و غیره ،  برای آنکه فریاد اعتراض شان علیه سیاست های نا درست قدرت های بزرگ در سرکوبی  موثر تروریسم ،  عدم توجه لازم به بازسازی افغانستان ، عدم تامین امنیت و رفاه عامه و بالاخره  ، بخاطر حمایت این قدرت های بزرگ از ناقضان حقوق بشر و غیره را بلند نموده باشند ، پس از جلسا ت  متعدد ،  فیصله نمودند تا نکات آتی را به توجه میدیای کانادا و از این طریق به توجه جهانیان و بخصوص کشور هایی که دستی در تعیین سر نوشت ملت افغانستان دارند ، برسانند :

n     جامعه ی جهانی ، بخصوص ایالات متحده ی  امریکا و بریتانیا ، با درنظر داشت ناکامی ها ی هفت ساله ی شان در افغانستان  و عدم رضاییت مردم این کشور ، باید   سیاست و استراتژی شفاف بر وفق نیاز های اصلی ملت جنگزده و پریشان حال افغانستان را بخاطر مبارزه ی موثر علیه تروریسم و باز سازی این کشور اتخاذ نمایند .

n     جامعه ی جهانی به منظور مقابله ی موثر با تروریسم ، دفاع از منافع ملی  و تامین امنیت مورد نیاز مردم افغانستان  ، باید هرچه سریعتر  در ایجاد  اردو و پولیس مجهز ملی  و تفویض وظایف و صلاحیت های واقعی  به خود افغانها  اقدام بعمل آورد .

n     جامعه ی جهانی ، بخصوص ایالات متحده و بریتانیا ، باید سیاست  دو پهلو در قبال مداخله ی همسایه گان افغانستان را کنار گذارده  از صدور تروریستان مسلح  به داخل خاک افغانستان و تمرین و تجهیز آنان در خارج از مرز های این کشور جدا جلو گیری بعمل آورند .

n     نیرو های ناتو باید روند بمباران غیر دقیق را قطع نموده از تلفات اهالی غیر نظامی اجتناب نماید .

n     نیرو های خارجی  باید تاریخ معینی را برای خروج از افغانستان اعلام نمایند.

n     جامعه ی جهانی اگر واقعا خواهان محو کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر در افغانستان است ، باید هرچه زود تر یک سیاست اقتصادی موثر و طرح بدیل آنرا رویدست گرفته در شناسایی ، دستگیری و مجازات مافیای این مواد  خطرناک در هر موقف و مقامی که هستند  و نیز ،  انسداد راه های صدور آن بخارج  اقدام فوری نماید تا افغانستان ، بیشتر ازین قربانی چنین معامله ی ننگین نباشد .

n     دولت افغانستان نیز باید یک استراتژی معین ملی  ، پایدار و شفاف  در جهت تامین رفاه و باز سازی افغانستان ویران شده را در پیش گیرد  تا کشور های جهان بتوانند  در روشنایی چنین یک استراتژی شفاف  و شناخته شده ، کمکهای موثر مالی و اقتصادی شان را ادامه داده  نتایج مثبت آن متوجه زنده گی مردم این کشور شود .

n     بخاطر رفع فساد اداری در دستگاه دولتی افغانستان ، جامعه ی جهانی میتواند و باید بتواند در ایجاد تشکیلات مدرن اداری ،  ازمیان بردن حاکمیت روابط بر ضوابط  ، برقراری تناسب منطقی میان دستمزد ها  و اصل نیاز  کارمندان دولت و بالاخره ایجاد فضای اطمینان میان این کارمندان ، مساعدت های علمی ، مالی و فنی  انجام دهد .

n     دولت افغانستان و کشور های مساعدت کننده  بخاطر  ایجاد شغل برای بیکاران  ،  پایه گزاری وسایل تولید داخلی  و بی نیاز سازی افغانستان از وارد کردن  کلیه نیاز های حیاتی مردم از خارج ، باید برای برنامه های  احیای فابریکات ، ترمیم بند های برق و ایجاد سایر موسسات تولیدی در داخل کشور اولویت قایل شده برای مردم افغانستان  ثابت سازند که میخواهند واقعا آنها را کمک نمایند .

n     جامعه ی جهانی  باید دولت کنونی افغانستان را وادار سازد تا بر قوانین تدوین شده ی ناقص ، پیچیده  و کهنه ی   حقوقی و قضایی  که عدم کارآیی آن در هفت سال گذشته درد سر های زیادی را برای مردم افغانستان بار آورده است ، تجدید نظر نموده سیستم قضایی و حقوقی و امنیتی را بر اساس ایجابات عصر و زمان اصلاح نماید . جامعه ی بین المللی میتواند و قادر است  دولت افغانستان را در این مورد یاری رساند .

n     حقوق بشر که دست آورد افتخار آمیز انسان های متمدن است ، متاسفانه هر روز در افغانستان و از سوی زورمندان مسلح محلی ، قشریون مذهبی و جناح های  سیاسی پامال میشود  . بر جامعه ی جهانی لازم است تا جدا جلو چنین خود کامه گی  ها و نقض حقوق انسان در این کشور را سد سازد .  بخصوص ، زنان و کودکان افغان بصورت عمده قربانی چنین حق تلفی ها ی ضد بشری میباشند  که هیچ توجهی از سوی کشور های متمدن و مساعدت کننده ی افغانستان  تاکنون در این زمینه مبذول نگردیده است .

ما افغانهای مقیم تورنتو که شدیدا نگران اوضاع نا بسامان کشور و مردم خویش میباشیم ، از همه کشور هایی که مصمم اند واقعا علیه تروریسم و نا امنی در منطقه ،  جهان و بخصوص در افغانستان  برزمند  و  میخواهند واقعا این کشور را از دام دهشت وآدمکشی نجات داده با دو باره سازی  آن ، صلح و امنیت خود و افغانستان را تآمین نمایند ، خواهشمندیم به این نظرات و پیشنهادات ما توجه جدی مبذول نمایند .

                                                                جمعی از افغانهای مقیم تورنتو

                                                                ماه اپر یل  2008