چرا انتحار؟

 

انتحار بمثابه یک تاکتیک غافلگیرانه جنگی چرا توسط نیرو های مخالف مسلح دولت افغانستان بکار گرفته میشود؟

قبل ازپاسخ به این پرسش وضاحتی درباره انتحار و پیشینه تاریخی این عمل چریکی میدهیم.

حمله انتحاری به آن عمل چریکی اطلاق میگردد که فرد انجام دهنده عمل انتحاری خود را بخاطر نابودی هدفی نابود سازد.

و اما ملا عبدالولی یکی از قوماندانهای طلبان در افغانستان که مسوولیت معاونیت ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند را از طرف رهبر طالبان عهده داراست دریک تماس تیلفونی عمل انتحاری را برای گزارشگر چنین تعریف کرد:"عمل انتحاری  سر را در خداوند (ج) دادن است. "

ملا ولی اخند معتقد است که انجام دهنده عمل انتحاری به بهشت میرود.

پیشینه تاریخی عمل انتحاری در شرق به یکهزار سال قبل ازامروز میرسد وجای تعجب وتاسف است که انگیزه اعتقادی  انتحار با گذشت ده قرن تغیر نکرده و انتحار کننده گان  قرن بیست و یکم (عصر حاضر)از لحاظ رشد فکری هنوز در سطح فکری هزارسال پیش از امروز قراردارند و بخاطر رفتن به بهشت دست به  عمل انتحاری میزنند.

ادوارد برون شرق شناس نامدار انگلیسی مولف کتاب مشهور تاریخ ادبیات ایران در کتاب خود تصریح نموده است که جنبش اسماعلیان(حشاشین) به رهبری حسن صباح هزارسال قبل از امروز با دادن وعده بهشت به افراد خود آنها را واداربه انجام عمل انتحاری مینمود.

برعکس باور طالبان و پیروان حسن صباح آقای مولوی عزیزتسلیمی یکی از علمای مشهور شهر قندهاردرحالیکه به مسجد جامع شهر در مراسم فاتحه خوانی قربانی های یک عمل انتحاری دعا می خواند به گزارشگر گفت:"به حکم شریعت حمله انتحاری ناروا است و من از حکومت و مخالفین مسلح آن می خواهم که به مردم رحم کنند."

آقای تسلیمی با وضاحت میگوید که انتحار کننده که قتل مسلمانان بیگناه را می کند به بهشت نمی رود .

مولوی تسلیمی که خطیب مسجد  سره جامع  شهر قندهار است در حالتی احکام دین اسلام را در باره عمل انتحاری بیان مینماید که به اتهام تبلیغ ضد انتحار دریک سال سپری شده  علمای مشهور ولایت قندهار هریک مولوی عبداله فیاض،مولوی مصباح،مولوی سید امام و مولوی عبدالرحمن  از طرف طالبان در ولایت قندهارترور شده اند.

افزون برانگیزه اعتقادی رفتن به بهشت، انجام حملات انتحاری انگیزه اقتصادی وانگیزه درمانده گی نظامی نیزدارد  که برخی کارشناسان آنرا عوامل تعین کننده در انتحار خوانده اند.

عبدالمجید بابی ریس اطلاعات و فرهنگ ولایت قندهار به گزارشگر گفت:"برعلاوه انگیزه های مذهبی مجوریت های ازقبیل ضعف اقتصادی،گرسنگی، بیکاری ،فقر،قرضداری وغیره مردم محتاج را مجبور به انتحار میکند."

آقای بابی افزود که عامل دیگر،عدم برخورد دقیق در عملیات نظامی  می باشد که مردم را عقده مند نموده و وابسته گان قربانی های بیگناه به خاطر گرفتن انتقام از دولت، به نزد سازمان دهنده گان انتحار میروند و گراف انتحار را بالا می برند.

آقای بابی از قتل یازده نفر نماز گذار محاسن سفید که ماه قبل  به اثر فیر های اشتباهی نیرو های امنیتی  ولسوالی ارغنداب قندهار جان داده اند و از چند مورد بمباران نیرو های هوایی قوای ناتو که منجر به قتل مردم بیگناه شده است بگونه نمونه یاد آوری کرد.

او با باور کامل گفت که اگر این عوامل برطرف شوند و برای مردم کار پیدا شود صفوف طالبان تضعیف شده گراف انتحارپایان می آید .

طبق بررسی های نهاد های بین المللی که امسال در رسانه ها اعلام شد اضافه از هفتاد درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زنده گی میکنند و گراف بیکاری با گذشت هر روز بالا میرود.

محمد عمر ساطع سابق سناتور و فعال حقوق بشر می گوید:"از نظر من سه عامل سبب انتحار در افغانستان است یکی نادانی جوانان انتحار کننده که به بهشت فریب داده میشوند دوم فقر و سوم فساد در دولت و عدم هم فکری مردم با دولت."

آقای ساطع اضافه نمود که تنها در قندهار سه هزار تخطی از حقوق بشر ثبت و راجستر شده است و عاملین آن در بدنه دولت کرسی ها را اشغال نموده اند پس چگونه مردم هم فکری با دولت پیدا کنند ؟

آقای ساطع که در دفتر کارش با گزارشگر مصاحبه میکرد مشت گره کرده خود را روی میز کوبید وبا قاطیعت گفت تا زمانیکه بدنه دولت از افراد فاسد و جنایت کار پاک نشود، جنگ وعمل انتحاری را کسی نمی تواند مهار سازد.

دیده بان بین المللی حقوق بشر لیستی را منتشر نموده بود که درآن اعضای مهم دولت کرزی چون خلیلی معاون ریاست جمهوری ،دوستم لوی درستیز قوای مسلح افغانستان،سیاف ربانی ومحقق اعضای پارلمان وچندین دولتمرد دیگر منحیث ناقضین حقوق بشر و جنایت کاران جنگهای داخلی افغانستان درج آن لیست شده بودند که در واکنش به آن پارلمان افغانستان در دلوسال1385منشور عفو را اعلام کرد که به پیروی از آن تمام مجرمین جنگ های داخلی افغانستان و ناقضین جرایم ضد بشری ازپیگرد قانونی معاف شده اند.

ریشه های انتحار را بسیاری ازکارشناسان در بیرون از کشور میدانند وعمل انتحاری را تاکتیک جنگی صادر شده ازبیرون وانمود مینمایند.

شاعر و پژوهشگر نامدار افغان حبیب الله رفیع میگوید :"عمل انتحاری از بیرون کشور ما سرچشمه گرفته است و دلیل حرف من اینست که افغانها در وقت جهاد دست به عمل انتحاری نمی زدند."

حبیب الله رفیع القاعده و مدارس پاکستانی را سرچشمه های عمل انتحاری عنوان نمود .

آقای رفیع باور دارد که با ختم سرچشمه های انتحار، این عمل  غافلگیرانه جنگی ختم میشود.

عمل انتحاری چه وارد شده از خارج باشد و یا محصول داخل کشور در هر صورت به عقیده کارشناس امور اجتماعی و فعال جامعه مدنی آقای قیس باوری، نتیجه عکس العملی در مقابل یک عمل و واکنشی در برابر کنشی است که باید دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار داده شود .آقای باوری باورمند است که انجام حملات انتحاری فلسطینی ها انعکاس برخورد ظالمانه اسرایلی ها در مناطق اشغالی میباشد ودست زدن به اعمال انتحاری درعراق و افغانستان پاسخی بر بمباران های بی رحمانه هوایی قوای خارجی مقیم این کشور هاست که منازل مسکونی و مردم ملکی را مورد هدف قرار میدهند.

               بابک