آقای خرم آهسته برو

 

  

  اتحادیه ملی ژورنالیستان با انتشار اعلامیه ای خواستار برکناری وزیر اطلاعات و فرهنگ شده است. به باور اتحادیه ملی ژورلیستان آقای خرم باید به دلیل عملکرد خلاف آزادی بیان خود از این پست برکنار گردد.

این در خواست در حالی مطرح می گردد که وزیر اطلاعات و فرهنگ در میان جمعی آزادی بیان را یک پدیده وارداتی از غرب خوانده و آنرا "حرف مفت" گفته است. در عین حال آقای خرم چندی پیش با دامن زدن به جنجال های واژگان دری و پشتو با برکناری چندتن از کارمندان آن وزارت، به داغ شدن مباحث قومی در کشور کمک کرد. ایشان هم چنان در مواردی متعددی با ارسال نامه به رسانه ها درخواست های را از رسانه ها طلب نمود که نه تنها برخلاف آزادی بیان بود، بلکه در تناقض آشکار با تعهدات و تضمین های قانونی حکومت افغانستان قرار داشت.

این در حالی است که مقام های دولتی و شخص آقای کرزی بارها با فخر و مباهات آزادی بیان را دستاورد بزرگ و مهم دولت در طول شش سال گذشته خوانده اند.

در شرایطی که حکومت افغانستان برای پذیرایی از برادر حکمتیار خودش را آماده می کند و تصور برده می شود که آزادی بیان قربانی قدوم این مهمان تازه وارد گردد، معلوم نیست که عکس العمل حکومت در برابر درخواست اتحادیه ملی ژورنالیستان برای برکناری آقای خرم چه می باشد.

 

با این حال چندی پیش زمانی که بحث واژگان داغ شد و آقای خرم به آتش این فتنه هیمه فراوان انداخت، آقای کرزی به کسانی وعده کرده بود که وزیر اطلاعات و فرهنگ را برکنار می کند، اما این وعده را تاکنون عملی نکرد. زیرا آقای خرم به لحاظ سیاسی سابقه حزب اسلامی دارد و در شرایطی که آقای کرزی خودش را برای پذیرایی موتلف جدید خود یعنی رهبر حزب اسلامی آقای حکمتیار آماده می کند، شاید انتظار برکناری آقای خرم آنهم به دستور رییس جمهور کرزی اندکی بعید باشد.

با این حال آقای کرزی به خوبی می داند که متحدان جهانی اش نیز به تنها چیزی که به عنوان یک دستاورد خوب حکومت از آن تمجید می کنند، همین رشد بی سابقه رسانه ها و آزادی بیان در افغانستان است، هرچند که آزادی بیان و رسانه ها در موارد متعددی با مشکل مواجه بوده و بعضا حکومت به وعده های خود در این زمینه عمل نکرده است. با این وجود برای آقای کرزی داشتن یک ویژگی مثبت در نزد متحدان جهانی اش نیز مهم است. آقای کرزی می داند که اگر از آزادی بیان و رسانه ها حمایت نکند، رای دهندگان غربی نیز حکومت های خود را زیر فشار قرار خواهند داد تا در کمک و حمایت از دولت رییس جمهور کرزی تجدید نظر نمایند. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد از یک طرف رییس جمهور کرزی در انتخابات آینده حمایت غرب را با خود نخواهد داشت و از جانب دیگر حکومت نیم بند کابل به لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی تا زمان باقی مانده برای برگزاری انتخابات شدیدا زیر فشار قرار خواهد گرفت. پس برای رییس جمهور خوب خواهد بود تا از میان گزینه های که در پیش رو دارد، برکناری آقای خرم را اولویت بدهد، زیرا ایشان مطمینا برای انتخابات آینده امیدواری دارند.