نویسنده محترم جناب آقای نادر نظری،

خواهشمندیم سلامهای ما را بپذیرید.

 

تبصره شما را برمقاله آقای کاوه کرامی گرفتیم. از توجه شما به نشرات گفتمان سپاسگزاریم. در حالی که ما به کمبود ها و نواقص متعددی در کار نشراتی مان معترفیم، هر طرح و پیشنهادی را که برای ارتقای سطح موجود کارمان از هر کسی که باشد، با خوشی و تواضع می پذیریم.

گفتمان دموکراسی تنها روزنی برای طرح تئوریها و مواضع نیروهای دموکرات مجرب افغانستان نیست، بلکه در عین زمان مشوقی است برای یک نسل جوان که در عالمی از بیچارگی و فقدان اطلاعات در پی کشف و تحری حقیقت می روند و چه بسا در آغاز، فرآوردهای فکری شان در حد لازم پخته و رسا نباشند. از اینرو گفتمان به جنبه های روانشناختی و جامعه شناختی نویسندگان کمتر از برداشتهای شان ارج نمی گذارد. کار گفتمان دموکراسی جنبه ارشادی ندارد؛ یعنی ما مدعی آن حقایق مطلق و خدشه ناپذیر نیستیم که حال بخواهیم آن را به دیگران تلقین بکنیم. برعکس ما خواهان ایجاد زمینه های گفتگو بین طیفهای مختلف فکری می باشیم که بهر صورت توسل به دموکراسی را یک راه حل می دانند. بدیهی است که برداشتهای تاریخی، سیاسی و فلسفی این افراد و گروه ها از هم فرق خواهند داشت .

ما به اندیشیدن، تمرین اندیشیدن، تحمل شنیدن افکارمختلف و مخالف و گاهی هم خویشتنداری به جای پاسخ دادن فوری اهمیت فراوان قایل بوده وآن را رکن ایجاد یک فرهنگ جدید گفتگو و مفاهمه می دانیم .

ما از دانایان و اهل تجربه انتظار داریم تا به عوض انتقادات موردی از این یا آن نوشته، دیدگاه های بدیل شان را در مسائل بزرگ افغانستان پرورش داده و در معرض استفاده همه دانشجویان و منجمله ما قرار بدهند. جوانان را بیشتر به نوشتن و اندیشیدن ترغیب نمایند. از خرده گیری در مورد آنها بپرهیزند. بگذارند تا ایشان دریک روند کاملاً طبیعی به حقایق دست یابند.

با این امید و آرزومندی است که گفتمان دموکراسی برای افغانستان به نشر مقالات و اشعار جوانان ولو آنکه بسیار مبتدی هم باشند، مبادرت می ورزد.

با احترام

هیئت تحریریه گفتمان دموکراسی برای افغانستان

17-04-08