به دفاع از رهایی محقق نسب برخیزیم !

 

علی محقق نسب، نویسنده وعالم دینی مسلمان افغانستان بار دیگر به اتهام ناشناخته و احیاناً ناروایی در ایران یعنی یک کشور خارجی بازداشت شده است. تا حال حتا خانم ساحل محقق نسب، همسر این اندیشمند دربند نتوانسته است با شوهرش ارتباط برقرار سازد.

 

 تلاش انجمن ژورنالیستان افغانستان جهت انتخاب وکیل مدافعی در ایران برای محقق نسب، نتوانسته است موفق گردد، زیرا مقامات قضایی ایران می خواهند وی در دادگاه روحانیت مورد محاکمه قرار گیرد و وکیلش نیز باید از روحانیان باشد.

 

معلوم نیست نتیجه اقدامات وزارت خارجه افغانستان که قانوناً می بایست حامی حقوق و آزادیهای شهروندان کشور در خارج از مرزهای ملی باشد، به کجا می انجامد.

 

محقق نسب به آن نحله عالمان دین و اندیشمندان مسلمان منسوب است که از سپیده دم تبیین وت شریع احکام وا صول اسلامی تا آغاز سده بیست وی کم میلادی، ازپ یدایش رنسانس تا پاسخگویی به چالشهای مدرنیته؛ در برداشت ازب اورهای اسلامی  پیوسته بر خردگرایی، آزادی و اصل عدالت پافشرده اند.

 

در حالی که همسان اندیشی نه ممکن است و نه مطلوب؛ جریان آزاد اندیشه و تفکر یکی از پیش شرطهای اساسی جامعه سالم می باشد. بناب این افغانستان در عرصه های مختلف تفکر انسانی به  صدها و هزاران شخصیت اندیشه ورز و شجاعی چون محقق نسب نیاز حیاتی دارد. هر چند دفاع از آزادی اندیشه وظیفه تعطیل ناپذیر همه آزادگان است، اما  دفاع از محقق نسب که هنوز در کشورش در شمار نمونه ها و استثناآت حقگویی می آیند، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و مکلفیت انصراف ناپذیری را فراروی روشنفکران قرار می دهد. محقق نسب از مشعلداران پیشتاز طریق پر سنگلاخ روشنگری و اندیشه ورزی در افغانستان و نمادی از شجاعت و صداقت فکری است که سزاوار پرشورترین حمایتها می باشد. هیئت تحریریه گفتمان دموکراسی برای افغانستان از همه اندیشمندان و اهل قلم افغانستان و همه انسانهای آزاده جهان تقاضا می کند تا به دفاع از آزادی محقق نسب برخاسته و صلابت سنت شکوهمند دفاع از آزادی اندیشه را در یک کارزار حق طلبانه و دموکراتیک به نمایش قرار دهند.

 

هیئت تحریریه گفتمان دموکراسی برای افغانستان

19-03-08