نشست مهمی برای

بررسی مساله زن و زبان فارسی

برگزار می شود

 

22 و23  مارس 2008 م

 

بررسی مساله زن و زبان پارسی

 

بنام خداوند بخشنده مهربان

بهمت نهاد برون مرزی برای زنان افغانستان و مشارکت برخی نهادها وانجمنهای فرهنگی مهاجران افغانستان درشهرگوته بورگ  سویدن، همایش مهمی روبراه شده است، در این گردآمد، دانشمندان و آگاهان زبان پارسی و کار شناسان و فعالان زن از اندیشه ی سیاسی آینده و فردای جامعه ی زن سخن خواهند گفت.

 

دوستان، پژوهشگران و سروران گرامی!

 

دانشیان و آزادگان ما هم زنها و هم مردها، پدیده های زن و زبان پارسی را با نگاههای ژرف بینانه ی خویش باز اندیشی میکنند و نسبت به امور مهمی اندیشه های خویش را پیشکش جامعه ی روشنفکران و فعالان زن و زبان پارسی خواهند نمود. آنانیکه در کشورهای نروژ و دانمارک زندگی میکنند، بخاطر فاصله های کوتاهی که تا این شهر دارند؛ از سوی ما احتراً فراخوانده میشوند تا اگر اختیار باشد، در همایش مورد نظر شرکت کنند و باورهای خویش را دراین دو نسبت بیان نمایند.  

نهاد برون مرزی زنان در شهر گوته بورگ سویدن میزبان مهمانان گرامی است. آنانی که تا هنوز از سوی ما برایشان نامه نرسیده باشد، یا بگونه زبانی گفته نشده باشد، معنای آنرا ندارد که مهمان ما نیستند، بهر روی ما در محضر ایشان هستیم و نهاد میزبان آنهاست.

مواد نشست وگرد هم آیی هم درمورد مساله زنان و نیز در پیرامون مساله زبان پارسی دری میباشد. اهم ومهم این نشست، بررسی و نگاه های نو است نسبت به شرایط و نقش زنان در آینده سیاسی کشور و نیز نگاهی میشود به نیرو بخشیدن پویایی وپایه های استوار زبان ورجاوند پارسی در افغانستان. چنین است مواد و مفردات همایش:

 

    نخست- دربخش زبان پارسی ( فارسی دری )

 

در 22 مارچ مساله زبان بررسی می شود!

 

1- دراین مورد، روشنفکران، دانشمندان وآگاهان زبان پارسی، پیرامون چندی و چونی، چیستی و چسانی زبان پارسی ( فارسی دری ) سخن خواهند گفت. گزینش نمونه و گونه سخن دراختیار سخنرانان میباشد. اما نیروند کردن پایگاه های پشتبانی و پویایی زبان در گستره ی کاربرد آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

2- پیشکش نظم و قانون زبان در افغانستان نیز از نگاه سخنرانها دورنمی ماند، برخورد دولت، دشمن خویی بد اندیشان زبان پارسی، نیرومند کردن پاسداران و پیراستاران زبان با پیش بینی و گرد آوری باورهای دیگران در برنامه ی همایش است.

3- سیاست فرهنگی و فرهنگ سیاسی نیروهای حاکم بر سیاست کابل، مورد نگاه همایش است. انگیزه و اندیشه ی درگیر شدن و درگیری نمودن مخالفان زبان فارسی دری باز اندیشی و ریشه شناسی میشود.

4- بخش زبان پس از انجام گفتمان آزاد و آگانه، بایک پایان نامه همگانی به پایان خواهد رسید. شاید نشست بتواند بگونه ی همسو و هم اندیش یک فراخوان نیرومند پیشنهاد کند.

 

دوم- بررسی مساله سرنوشت زنان در افغانستان:  

 

در روز 23 ماه مارچ 2008 م :

 

1- مساله زن در آینده سیاسی افغانستان بررسی میشود.

2- گزارشهای مهمی از آیین نیکو کاری و پرتیک انسانی که دست آورد کار زنهای مهاجر افغانستانی در اروپا ست، شنیده خواهد شد.

3- پیشنهاد ایجاد برخی انجمنهای فرهنگی زنان مورد بررسی قرار میگیرد.

4- چه باید کرد و میباید های جنبش رهایی خواهانه وهمبستگی سراسری زنان مورد ارزیابی خواهد بود.

5- دست آوردها و توان امروز جنبش سراسری زن در افغانستان، ازسوی زنان بررسی خواهد شد. پیشنهاد ایجاد گروه هماهنگی " انجمن ملی زن افغانستان، یا طرح ستاد مشترک سیاسی زنان افغانستان "  هدف این همایش میباشد.

6- پیشنهاد، برپایی یک پایگاه مهم سیاسی و فرهنگی برای زنان در سخنان سخنرانها پیشکش میگردد. این پایگاه میتواند فرا خواندن نخستین کنگره برای بیان اهداف مشترک وهمگون جامعه ی زن افغانستان باشد.

7- مسایل مورد بیان از سوی سخنرانها برگزیده میشود. معلوم است که پیرامون آینده سیاسی زن در افغانستان سخن خواهند گفت.

8- این بخش نیز با پایان نامه یی همراه خواهد بود

در پایان برای همه مهمانان و اشتراک کنندگان گرامی اعم از زنان ومردان پیروزی و پرمایگی آرزو می کنیم. امید وار هستیم، با بیان مشترک و اندیشه ی راهیاب، بتوانیم پله های فردا را در پیش پای فانوس بدستان آینده سرنوشت زن و گسترش زبان پارسی قرار دهیم.

برای آنانیکه به این شهر می آیند و مارا در هردو نشست همراهی میکنند، خوش آمدید می گوییم.

 

زمان و نشانی همایش:

 آدرس را بنویسید

 

                      با درود دیگر بار

 فرشته حضرتی                            سایت خاوران