چاپ " کاریکاتورهای توهین آمیز " در روزنامه های محلی

 

مقالۀ پیشرو ترجمۀ مقالۀ آقای محمد الحمادی، نویسنده و روزنامه نگار اماراتی، تحت عنوان "چرا کاریکاتور های توهین آمیز را در روزنامۀ الاتحاد به نشر نرسانیم " است که در روزنامۀ پرتیراژ الاتحاد چاپ امارات به نشر رسیده و اکنون خدمت خواننده گان این سایت وزین تقدیم میگردد.

 

بربسیاری از کاریکاتور های نسبت داده شده، توسط رسامهای دنمارکی، به فرستادۀ خدا "ج" محمد صلی الله علیه وسلم آگاهی حاصل نمودم، ولی یکی از آنها را نیافتم که چه از نزدیک و یا از دور به فرستادۀ خدا "ج" دلالت نماید، بلکه چیزیکه ظاهراً در آن کاریکاتور ها ملاحظه می شود این است که آنها بی معنی و نهایت ناتوان از نقطه نظر هنری می باشد به اندازۀ که به هیچ صورت نمیتوان آن را از نقطه نظر هنری کاریکاتور نامید.

 

اخیراً بررسی مطالعات علمی توسط یک دانشمند روان شناس عرب در رابطه به ارزیابی این کاریکاتور ها بدسترس بنده قرار گرفته است، این تحقیقات نشان میدهد که این رسمها (کاریکاتورها ) نتیجۀ کار گروه از بی خردان است که در احساسات بیمار و افکار پراگندۀ خود سقوط نموده اند، این مطالعات روشن نموده است که رسامان این کاریکاتور ها در حقیقت خودشان را رسم نموده اند عملکرد آنها بیانگر رسوائی و افکار پراگندۀ آنها است.

 

این مطالعات که به ابتکار داکتر رامز طه، مشاور طب روان شناسی عرب، صورت گرفته به نتایج شگفت انگیز از نقطه نظر روحیۀ هجومی، تبعیض و بهتانهای جنسی اشاره نموده است بلکه اتهام در برخی رسمها به اندازۀ شهوت پرستی میرسد. همچنان این تحقیقات از بی گانگی و اشتباه در نحوۀ تفکیر و اعتقاد مانند مبالغه، عمومیت، بستگی و انجماد فکری و غیره پرده می بردارد.

 

یکی از دلایل تجاوزگونه و تعصب که در اثر تحقیقات و بررسی کاریکاتور های توهین آمیز بدست آمده این است که در بیشتر آنها مبالغه در حجم سر و نمایش خصوصیت های چهره به شکل بسیار بد صورت گرفته است. البته این همه بر توجه رسام به مظاهر خارجی و بازتاب دهندۀ تجاوز و اقرار بر بی خردی رسام به نیروی شخص رسم شده و جایگاه وی دلالت می کند. همچنان در برخی رسم های دیگر دهن به طور کل ظاهر نمی شود با آنکه باقی خصوصیت های چهره به طور برجسته نمایان می گردد، این همه بیانگر بی خردی رسام، گوش ندادن به دلایل دیگران و ادامۀ انکار وی از حقیقت است که پیامبر بزرگ اسلام با خود آورده است.

 

همچنان این رسامها در برخی از این رسمها دهن را با خطهای بیضاوی و منحنی با برجستگی دندان ظاهر نموده اند، که بدون شک بیانگر علاقۀ رسام بر خواهشات تجاوزگرانه اش میباشد.

 

در برخی رسمها دهن را با لبهای ماهی مانند و بزرگ رسم نموده اند به نحو که باقی خصوصیت ها در این رسمها با این لبهای بزرگ همآهنگی نمی کند که این دلیل دیگر به بی تجربۀ رسام در امور جنسیتی وی میباشد.

 

آیا حقایق بالا در مورد رسم های نسبت داده شده به پیامبر بزرگ اسلام ، محمد صلی الله علیه و سلم، ما را به نشر آن در روزنامه های محلی خود تشویق نمی کند تا ببینیم که آنها خودشان را چگونه رسم نموده اند و چگونه به شصیت های خود قبل از خیر البشر بدی نموده اند؟ این یک انگیزۀ جرئتمندانه است ولی .. تعامل با برخی انسانهای سطحی مشکل است.

 

حقایق بالا ما را به این وادار میسازد که باید عدالت را مراعات نموده در اشتباه تعمیم و یا عمومیت بخشی واقع نگردیم، باید فراموش نکنیم که در غرب افراد خردمند اند که پلیدی و بی ارزشی این کاریکاتورها را درک نموده و به نشر آن مخالف بوده که البته تعداد آنها بیشتر اند. لذا اگر ما فرستادۀ خدا حضرت محمد ( ص ) را دوست داریم باید چهرۀ حقیقی وی را به دنمارکی ها و جهانیان معرفی نماییم، اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم دیگر از خشونت کار نمی گیریم، زیرا ما افراد متمدن را از شهروندان دنمارک خواهیم یافت که این همه بدیها را نخواهند پذیرفت.

 

پس اگر به یکی از بزرگان قرن بیستم ، مانند نیلسون ماندیلا، مهاتا گاندی و یا مارتن لوثر کینج، توهین شود و یا یکی از انها به تروریزم متهم گردد و یا حتی اگر به آیین بودائی و یا دیگر ادیان توهین شود و یا به خونخواری و خشونتگر متهم گردد ایا این بدیها در میان مردم دنمارک ادامه می یابد؟ هرگز نه، زیرا دنمارکی ها میدانند که آنها کی ها اند، لذا سخت است که این بدیها را در قبال ایشان قبول کنند. این بیانگر کوتاهی ما در قبال بزرگترین پیامبر و خاتم الرسل است که توانیست یک ملت را بطور کامل تغییر دهد، ملت که بسبب یک شتر برای سالها می جنگیدند و توانیست مجموعۀ از قبایل جنگجو را بر یک جامعۀ متفاهم و همکار یکدیگر برای رسیدن به اهداف والا تبدیل نموده و بخاطر مناسبات انسانی و پیشبرد یک زندگانی آبرومند گردهم آیند.

 

باید اقرار کنیم که کشور دنمارک و برخی کشورهای غربی دیدگاه های خوبی در قبال عربها و قضایای مسلمین به شکل عمومی دارند، زمانیکه توسط یک عدۀ محدود به محمد رسول الله      ( ص ) و یا به دین مبین اسلام توهین صورت می گیرد نباید همه را در یک پله باندازیم.

 

 دنمارک و دولت های اسکندناوی هیچ گونه تاریخ بد در قبال عرب و مسلمانان ندارند بلکه برعکس سالهای متداوم موقف خوب در قضیه فلسطین داشته اند تا حدی که از پارلمان اروپا خواسته اند به اسرائیل تحریمات اقتصادی وضع نمایند متأسفانه امروز تعداد میخواهند با استفاده از عملکرد یکعده رسامهای مریض به این مناسبات نیک عربها و مسلمانان با کشور دنمارک و دولتهای اسکندناوی صدمه برسانند. لذا ما باید در رابطه به این موضوع بیدار باشیم، ما باید به دنبال رد بدی به بدی نباشیم البته رد بدی به بدی طریقۀ رسول الله ص که ما ازش دفاع میکنیم نبوده است.

 

ما راه های دیگر غیر از دشنام، سرو صدا، سوزانیدن سفارتخانه ها و پرچم ها داریم. باید از عکس العمل های مثبت بجای این عکس العمل های منفی که منجر به  ازدیاد شعله ور شدن اتش میشود استفاده کنیم. باید اعتراف کنیم که جامعه دنمارکی ارزشها و ثوابت دارند، در عین وقت، انها به جزئیات و خوبی های دین مبین اسلام هیچ آگاهی ندارند که التبه این تقصیر ما است، از آنها نیست، چرا که اسلام درست را به انها معرفی نکرده ایم ما گذاشتیم تروریستان و تندروان را که سخنگویان اسلام باشند بجای مسلمانان حقیقی معتدل و روشن بین.

 

وقتیکه این رسمها در کشور صادر می شود که هیچ سابقۀ دشمنی با اسلام ندارد و تعداد متدین ها در آن به ندرت مشاهده می شوند پس این دلیل واضح بر این است که هدف این رسوم بدی و تحریک علیه مسلمانان در کشورهای است که در گذشته با مسلمانان هیچ دشمنی نداشته اند می باشد، همچنان چهرۀ اسلام و پیامبر اسلام را در نزد ملتهای اروپائی که از فرهنگ اصیل اسلامی هیچ آگاهی ندارند میخواهند وارونه جلوه دهند. و در عین وقت این عملکردها بیانگر تلاش برای تغییر افکار مسلمانان است که بعضی غربی ها بعد از 11 سپتامبر 2001 مسلمانان را نیازمند تغییر افکار شان میدانند، لذا ایشان به این باور اند که باید به برخی صدمه رسانیده شود تا مسلمانان از اصول و ارزشهای اسلامی فاصله گرفته باورها و عقاید غربی ها را قبول کنند. تمامی دلایل علمی، منطقی، عقلی و ارزشهای روزنامه نگاری ثابت میسازد که مسألۀ آزادی بیان یک بهانۀ توخالی و جعلی است که میخواهند مسألۀ چاپ این کاریکاتور های توهین آمیز را توجیه کنند.

 

آقای گونتر گراس، نویسنده، ادیب و شاعر بزرگ آلمانی، در سال 2006 میلادی، در قبال چاپ این کاریکاتور های توهین آمیز، هجوم بزرگ را علیه روزنامۀ گیلاندز بوستن دنمارکی راه اندازی نمود بود، وی چاپ این کاریکاتور های توهین آمیز را عمل قصدی از قبل طراحی شدۀ  این روزنامه بخاطر جریحه دار ساختن احساسات مسلمانان وانمود ساخته بود.

 

همچنان در جانب مقابل بسیاری از کشورهای جهان در قبال قضایای عرب و مسلمانها دیدگاه ازندۀ داشته و دارند؛ چرا هیچ کس از این مسایل با خبر نیست و چرا رسانه های محلی و بین المللی روی آن هیچ بحث نمی کنند؟! اینجا جای سوال است که چرا مسلمانان از محتوای اخبار سایت انترنیتی که توسط تعداد شهروندان دنمارکی بنام " معذرت میخواهیم یا محمد " راه انداز گردیده بود با خبر نیستند؟

 

قابل تذکر است که رسول الله صلی الله علیه و سلم در ایام زندگی خود به بدی های متعدد و گوناگون کفار رو برو گردیده بود ولی بدی را به خوبی و اخلاق اسلام پاسخ داد تا جائیکه اکثریت کسانیکه برایش بدی رسانیده بودند به اسلام مشرف شدند، بلکه در دفاع از پیامبر بزرگ اسلام، تقوی و خیر اندیشی الگو برای دیگر مسلمانان گردیدند. این نمونۀ از معجزه های پیامبر بزرگ اسلام می باشد که ما ازش هیچ آگاهی نداشته و از آن هیچ استفاده ننموده ایم، نیروی اسلام در تغییر سخت ترین دشمنانش به مخلص ترین دوستانش نهفته است زمانیکه حقیقت و مفهوم این دین بزرگ را درک نمایند.

 

مترجم: عبد الله حارث " شهید زاده "